הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בבורסה; מדד ת"א 90 ירד ב-2.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7%, מדד ת"א 90 השיל מערכו 2.2% • השקל נחלש מול המטבעות הזרים • ב-OECD מעריכים: כיצד המלחמה תשפיע על קצב הצמיחה בישראל? • ביום שישי הקרוב יפורסם מדד המחירים לצרכן בישראל • ומה צופים הכלכלנים לקראת החלטת ריבית הפד ביום רביעי?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:37

נעילה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ומדד ת"א 90 השיל 2.2%. בין המדדים הענפיים בלטו בירידות מדד הבניה שירד ב-2.7%, מדד תשתיות אנרגיה שירד ב-2.2% ומדד הקלינטק שהשיל 2.9%. 

בשוק אגרות החוב נרשמו היצעים אם כי לא גדולים במיוחד. באג"ח הממשלתיות תשואת האיגרת לעשר שנים הוסיפה 4 נקודות בסיס לתשואה של 4.138% ולעומת זאת תשואת האיגרת לשנתיים רשמה ירידה זעירה ל-3.8%. מדדי התל בונד, 20, 40 ו-60 השילו כ-0.25%.

השקל נחלש ונסחר ב-3.714 שקלים לדולר, ירידה של 0.5% ומול האירו נסחר ב-3.9929 שקלים לאירו, ירידה של 0.1%.

מחזור המסחר עמד על 1,469,035. 

16:01

מחריפות הירידות בבורסה. מדד ת"א 90 משיל כבר 2%. מדד הבנקים יורד ב-2% ומדד ת"א בניה יורד ב-2%.

בין היורדות מימון ישיר , משק אנרגיה  וקרסו נדל"ן . עולות - אנרג'ין , קמטק  ונובה.  

קבוצת בזן  התבשרה היום שועדת השרים לענייני פנים, שירותים וענייני תכנון מקומי אישרה את תוכנית המתאר הארצית 75 (תמ"א 75) אשר עניינה שינוי פני מפרץ חיפה תוך שינוי יעוד השטחים ופינוי התעשיות הפטרוכימיות מאזור זה לרבות פעילות קבוצת בזן.

14:42

ירידות בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.6%, ות"א 90 צולל בכ-1.5%. 

חברת פלסאנמור , העוסקת בפיתוח מכשירי אולטרסאונד ניידים לשימוש ביתי, דיווחה כי קיבלה מרשות החדשנות מענק בסך של כ-4.72 מיליוני שקלים חדשים, בגין תכנית מעבר מפיתוח ליצור סדרתי בכמויות גדולות ובעלות נמוכה של מתמרי אולטרסאונד לשימוש ביתי.

עוד בולטות במסחר מניות אנרג'יאן , אזורים , קמטק  ונובה  שנסחרות במגמה חיובית.

מנגד, נקסט ויז'ן , קרסו נדלן , מימון ישיר  ומשק אנרגיה  נסחרות במגמה שלילית.

12:47

המגמה האדומה בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.9%, ות"א 90 צולל בכ-1.6%. מדד ת"א קלינטק מאבד מערכו כ-2%.

חברת אברבוך , העוסקת בייבוא ושיווק פורמייקה, לבידים ומוצרי עץ, דיווחה לפני זמן קצר הודעה בדבר השפעת מלחמת חרבות הברזל על פעילות החברה ותוצאותיה.

בהודעה נמסר מטעם החברה כי :"נכון למועד דוח זה אתר החברה ממשיך לפעול באופן סדיר תוך התאמה להיקפי הביקוש המשתנים. החברה נערכת להמשך המלחמה לאורך זמן ונוקטת פעולות שונות מתוך מטרה לצמצם, ככל האפשר, פגיעה עתידית בתוצאותיה ובכלל זה צמצום היקפי שעות העבודה בתפעול ובמטה החברה. יחד עם זאת, יצוין כי לנוכח השפעות המלחמה על המשק הישראלי, בדגש על ענף הבנייה והשיפוצים אשר פעילותו הואטה, בין היתר, לנוכח הוראות והנחיות פיקוד העורף, העיריות והמחסור בכוח אדם, החברה צופה כי עשויה להיות ירידה משמעותית בהיקפי ההכנסות של החברה ברבעון הרביעי של שנת ,2023 אשר עלולה להוביל להשפעה על תוצאותיה של החברה ברבעון זה". 

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש מול המטבעות הזרים. האירו מתחזק מול המטבע המקומי בכ-0.4% ונסחר סביב 4 שקלים. הדולר מתחזק מול השקל בשיעור דומה ועומד על 3.71 שקלים.

11:40

איש העסקים אהרן פרנקל נכשל בניסיון להגדיל את חלקו בתמר פטרוליום , שמחזיקה בכמעט 17% ממאגר הגז תמר. פרנקל מחזיק כיום ב-24.99% מהמניות והגיש הצעת רכש במטרה לעלות להחזקה של עד 35% ממניות החברה. ההצעה של פרנקל הייתה בפרמיה לא מספיק גבוהה על מחיר השוק והמשקיעים לא נענו להצעת הרכש. ההצעה השניה הייתה במחיר של 15.25 שקל למניה ונענו לו רק 2.97% מבעלי המניות.

כעת, במידה ופרנקל ירצה לנסות שוב להגיש הצעת רכש הוא יצטרך להעלות את המחיר שהציע. נזכיר כי פרנקל נכנס למנייה לפני כחצי שנה, כשהוא משתמש ברווחים שלו ממכירת חלקו בגב ים לדיסקונט השקעות. בנוסף להחזקתו במאגר תמר דרך תמר פטרוליום הוא מחזיק ב-11% במאגר תמר בצורה ישירה, כחלק מהסכם מכירת חלקה של ניו-מד (דלק קידוחים) במאגר, לפני כשנתיים.

10:46

הירידות בבורסה מתחזקות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.9%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו 1.3%. בקרב המדדים הענפיים, בולט לשלילה מדד הבנקים שצולל בכ-1.5%. גם מניות הנדלן והבנייה יורדות בחדות.

מניית חברת הייקון מערכות , העוסקת ביצור מערכות דיגיטליות לייצור אריזות ומוצרי קרטון, מזנקת בחדות לאחר שהחברה דיווחה כי קיבלה הזמנה לאספקת שתי מערכות 2Beam לשוק הקרטון הקשיח ללקוח אמריקאי מוביל בארה"ב. אספקת המערכות צפויה להיות במהלך החודש הקרוב והתמורה הצפויה מהמכירה עומדת על היקף של כ-3.3 מיליון דולר. עוד החברה מדווחת כי הזמנה זו למערכות החברה הינה חלק מהסכם כוונות למכירת 4 מערכות של החברה בשווי של 7-8 מיליון דולרים. 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות של כ-0.2%. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר בירידות של כ-0.3%.

10:05

ירידות קלות בפתיחת הבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.2%.

בולטות לחיוב מניות משק אנרגיה , מספנות ישראל , קרסו נדלן , אנרג'יאן  וניו מד אנרגיה .

מנגד, אאורה , אזורים , מיטרוניקס  וביג  נסחרות בירידות שערים.

08:27

שבוע המסחר בשוק המט"ח נפתח במגמה מעורבת. הדולר מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 3.70 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול המטבע המקומי ועומד על 3.988 שקלים.

07:55

 חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (א') המסחר בבורסת תל אביב התנהל במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 נסגר בעליה של 0.2%, ומדד ת"א 90 ירד ב-0.6%. מדדי הביומד והבנקים בלטו לחיוב, ומנגד מדדי הנדל"ן והבנייה נסחרו בירידות של כ-1.5%, בהובלת מניית חנן מור שצללה בכ-4%.

הסיכון השתלם: הכירו את קרן הנאמנות שהניבה תשואה של 150% מתחילת השנה 

הראל השקעות  קיבלה מבנק ישראל היתר שליטה בישראכרט. ההסכם בין קבוצת הביטוח לחברת כרטיסי האשראי הוארך עד לסוף החודש, ובימים האחרונים קיבלה הראל את אישור בנק ישראל לשלוט בישראכרט. מניית ישרכארט, שהעסקה מקנה לה שווי של 3.3 מיליארד דולר (לעומת פחות מ-3 מיליארד כיום), זינקה ביום ראשון ביותר מ-1.8%. בסוף חודש דצמבר, יפוג המועד האחרון להשלמת הרכישה. עד למועד זה צריכה הראל לקבל את כל האישורים הרגולטוריים להשלמתה.

מניית אל על  עלתה ביום ראשון בכ-6% והשלימה עלייה של כ-25% בשבוע. המתחרה ישראייר השלימה עלייה של 7% בשבוע.

עודף מדולר: מתחמי אירוח, חללי עבודה וקורקינטים חשמליים 

הסיבה לעליית הענף כפולה: מחירי הנפט צללו מאז סוף חודש ספטמבר ב-25% וירידת מחירי הנפט מפחיתה משמעותית את עלויות הדלק של חברות התעופה. מאותה סיבה בדיוק המניות איבדו 50% מאז חודש יולי האחרון, וכעת עם נפילת מחירי הזהב השחור הן בתיקון כלפי מעלה.

בארה"ב, הבוקר החוזים העתידיים נסחרים בירידות קלות.

סנטינל וואן זינקה ב-21% ואונדס החזקות עברה את תנאי הסף למסחר: סוף השבוע של הישראליות בוול סטריט 

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים הבוקר במגמה מעורבת: הניקיי מזנק בכ-1.5% בעוד שההנג סנג יורד ב-1.8%. בורסת שנחאי משילה מערכה 0.2% ומדד הקוספי עולה ב-0.2%.

2. שוקי האג"ח

במסחר באיגרות החוב הישראליות נרשמו ביום א' הצעים קטנים. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ל-4.09% - מה שמשקף עלייה בסיכון על החוב הממשלתי. האיגרת הממשלתית לשנתיים נסחרת בתשואה של 3.793%. מדדי האג"ח הקונצרניות נסחרו בירידות של עד 0.4%.

שוק החוב האמריקאי הושפע במיוחד בסוף השבוע האחרון מנתוני שוק העבודה החזקים שפורסמו ביום שישי. דוח התעסוקה החזק הביא לזינוק בתשואות האג"ח הממשלתיות הארוכות והקצרות.

הבוקר (ב'), אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב נסחרות במגמה מעורבת. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 נסחרת ביציבות ועומדת על רמה של 4.24% והתשואה על אג"ח לשנתיים עולה קלות ועומדת על 4.74%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בסוף השבוע נחלש השקל בכ-0.1% הן מול הדולר והן מול האירו והשער היציג ננעל על 3.7 שקלים דולר וב-3.99 שקלים לאירו.

אקדח על השולחן: הסיבה לכך שבנק ישראל כמעט לא מכר דולרים בנובמבר 

מחירי הנפט עלו אמנם ביום שישי ביותר מ-2%, אך עדיין מדובר בשבוע שביעי רצוף של ירידות, הירידה הארוכה ביותר זה חמש שנים. בשישי האחרון, הנפט הגולמי האמריקאי עלה ב-2.7% ונסחר ב-71.3 דולר לחבית והנפט הגולמי מסוג ברנט נסחר ב-75.95 דולר לחבית.

הבוקר (ב') מחירי הנפט נסחרים בעליות קלות כאשר מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 76.4 דולרים.

מחיר הזהב נסוג מעט משיא כל הזמנים שנקבע מוקדם יותר בשבוע שעבר וירד בסוף השבוע בכ-1.2% ל-2,020 דולר לאונקיה. גם הבוקר הזהב מוסיף לרדת ונסחר על 2015 דולרים לאונקיה.

4. מאקרו

ביום שישי הקרוב בשעה 14:00 צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל לחודש נובמבר. על פי הקונצנזוס, המדד צפוי להישאר על קצב שנתי של 3.7%. בארה"ב יתפרסמו נתוני האינפלציה ביום שלישי.

במקביל, ביום רביעי תתפרסם החלטת הריבית של הפדרל ריזרב כאשר ההערכות המוקדמות מצביעות על כך שהריבית תיוותר ללא שינוי. ביום חמישי יתפרסמו החלטות הריביות בשוויץ, בבריטניה ובגוש האירו.

5. תחזית

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מתייחס להחלטת הריבית בארה"ב שתתקיים ביום רביעי הקרוב: "להערכתי, דוח התעסוקה שפורסם ביום שישי האחרון לא חזק מדי כדי לגרום לפד להעלות עוד את הריבית. הריבית הקרובה ביום רביעי הקרוב תישאר כנראה ללא שינוי. הורדת ריבית ראשונה של כ-0.25% מסתמנת לקראת אמצע השנה הבאה ובסבירות נמוכה יותר בסוף הרבעון הראשון".

בכל הנוגע לישראל, לפי סקירתם השבועית של דר' גיל מיכאל בפמן, הכלכלן ראשי בבנק לאומי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בבנק: ארגון ה-OECD מעריך שקצב הצמיחה (הריאלי) של התוצר בישראל יסתכם ב-2.3% בשנת 2023, וירד בשנה הבאה ל-1.5%. תחזית זו מניחה כי עיקר הלחימה יתרכז במהלך סוף 2023, אך היא תימשך בהיקף נמוך יותר גם במהלך הרביע הראשון של 2024.