רשות התחרות: שימוע לפני כתב אישום לצבי ויליגר ולחברת ויליפוד

יו"ר ויליפוד חשוד ביצוע עבירות הסדרים כובלים באמצעות התבטאויות פומביות • לפי כתב החשדות, ויליגר התראיין בתקשורת במספר אירועים שונים, שבהם התבטא בעניין הצורך בהעלאות המחירים הצפויות לשיטתו בשוק המזון בכלל ועל רצונה של ויליפוד להעלות מחירים בפרט

צביקה ויליגר / צילום: איל יצהר
צביקה ויליגר / צילום: איל יצהר

שימוע לפני הגשת כתב אישום לצביקה ויליגר ולחברת ויליפוד : רשות התחרות זימנה לשימוע טרם הגשת כתב אישום את חברת ויליפוד ואת יושב הראש שלה צביקה ויליגר, בגין עבירת ניסיון להסדר כובל. על פי מכתבי השימוע, חברת ויליפוד אותתה למתחרותיה כי היא מעוניינת ומוכנה להעלות מחיר, וניסתה להגיע עמן להסדר כובל על העלאת מחירים.

● ראיון | "עם ישראל צריך להפסיק ליילל": צביקה ויליגר מגלה מה הוא חושב על יוקר המחיה ומה צפוי לרשת שופרסל בעתיד 
מסע רכישות ואקזיט חלומי: הכירו את האחים אמיר, הבעלים המיועדים של שופרסל 

כתב האישום הוא תוצאה של חקירה שניהלה מחלקת החקירות ברשות התחרות, ביחס לחשדות לביצוע עבירות הסדרים כובלים באמצעות התבטאויות פומביות.

על פי כתב החשדות, ויליגר התראיין בתקשורת במספר אירועים שונים, שבהם התבטא בעניין הצורך בהעלאות המחירים הצפויות לשיטתו בשוק המזון בכלל ועל רצונה של ויליפוד להעלות מחירים בפרט, תוך שהוא מבהיר כי בויליפוד טרם התקבלה החלטה על העלאת מחירים. בין היתר אמר ויליגר בתקשורת, בהזדמנויות שונות: "אחרי חג שבועות נבחן איזה מוצרים עלינו לייקר ובכמה"; "אני לא יודע אם תהיה עליית מחירים כבר בפסח, אבל אין מנוס מעליית מחירים גדולה אחרי פסח. לא תהיה ברירה, נצטרך להעלות מחירים על מגוון רחב של מוצרים - לדוגמה כל מוצרי החלב עלו ב-20%-30% בחו"ל, גם מוצרי חיטה, הכל"; "העלאות מחירים יהיו בכל מקרה, זה רק עניין של זמן וכמה. גם אנחנו נצטרך להעלות מחירים על חלק מהמוצרים. נעלה בצורה מדודה, וגם אז נהיה הרבה יותר זולים מהמותגים המובילים".

ויליגר גם התבטא כי עליות המחירים של טרה, שטראוס  ותנובה משחקות לידיה של ויליפוד, ושויליפוד תעלה גם היא את מחירה.

על פי כתב החשדות, בהתבטאויותיו אלה ובאחרות אותת ויליגר לספקי המזון הגדולים, ובפרט לאלו המתחרים בויליפוד, על רצונה ומוכנותה של ויליפוד להעלות את מחירי מוצריה, וניסה להגיע עמם להסדר של העלאת מחירים. זאת על רקע מציאות שבה על מנת להעלות מחירים, ויליפוד תלויה, בין היתר, בשחקנים נוספים בשוק ובאווירה בשוק.

החקירה: לא רק ויליפוד

רשות התחרות פתחה בחקירה נגד חברות ובכירים במשק כבר לפני שנתיים, בחשד לתיאום מחירים ולהסדרים כובלים. בנובמבר 2021 פשטו חוקרי הרשות על משרדי שופרסל ושטראוס וחקרו בכירים בשתי החברות. בהמשך נחקרו שורת בכירים, ביניהם מנכ"ל שופרסל דאז איציק אברכהן, מכ"ל שטראוס דאז גיורא בר דעה, רמי לוי בעלי ררמי לוי  ומנכ"לי ויקטורי , רשת יוחננוף  ואושר עד. בגזרת ספקיות המזון נחקרו דיפלומט , ויליגר ויוניליוור.

ביוני 2023 סיימה הרשות את החקירה בפרשה הגדולה של תיאום המחירים נגד ענקיות המזון, בהן ספקיות מזון ורשתות השיווק. כחודשיים לפני כן, הסתיימה גם החקירה נגד רשתות השיווק שנחקרו בפרשה, והתיק הועבר לקבלת החלטה. החקירה ברשות הופרדה לשתי חקירות - אחת נערכה בחשד לתיאום בין ספקיות מזון שהתבטאו על העלאות מחירים, והחקירה השנייה נערכה נגד רשתות השיווק בחשד לתיאום העלאות מחירים.

בחודש אוגוסט הודיעה רשות התחרות לחברת שטראוס, למנכ"ל החברה לשעבר גיורא בר-דעה ולסמנכ"ל הכספים אריאל שטרית על כוונתה להגיש כתב אישום נגדם בכפוף לשימוע. לפי מכתבי השימוע, שטראוס אותתה למתחרותיה - בדוח כספי רבעוני, בהודעה לעיתונות ובמסרים נוספים - כי היא שוקלת להעלות מחירים "כבלון ניסוי שמטרתו איתות לספקי המזון הגדולים, ובפרט למתחרותיה, על רצונה להגיע להסדר של העלאת מחירים". ולכן החברה ונושאי המשרה הבכירים חשודים בעבירה של ניסיון להסדר כובל.

מדובר בתזמון לא פשוט עבור ויליגר, שרק ביממה האחרונה התבשר כי ניסיונו להשתלט על רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל שופרסל  כשל, והשליטה תעבור לידי האחים אמיר.

שעות ספורות לאחר מכן התבשר גם כי שר הכלכלה ניר ברקת צירף את ויליפוד ל"רשימה השחורה" של חברות שלא מוכנות להקפיא את העלאות המחירים שלהן בתקופת המלחמה, אף שמקורבים לחברה טוענים כי לא התקיים דין ודברים בין משרד הכלכלה לבינה, והם גילו את כניסתם לרשימה מהתקשורת.

לאחר מכן הזדרזו בחברה להודיע כי הם מקבלים על עצמם לקבל את הקפאות המחירים, ובשעה זו נפגש יוסי ויליגר, אחיו של צביקה ומנכ"ל החברה, ודן עמו בנושא הקפאת המחירים.

***חזקת חפות: צבי ויליגר וחברת ויליפוד לא הורשעו במעשים המיוחסים להם ועומדת לזכותם חזקת החפות.