הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בת"א; בזן קפצה בכ-5%, גילת צללה ב-7%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% • בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי • חוזה חדש לאלביט • טאואר תפתח שבבים עבור טיאניי מיקרו הסינית • דלתא גליל יורדת לאחר הדוח הרבעוני • אריה ודני נתנאל משפרים את הצעתם לרכישת כל המניות של נתנאל מניבים • בכירי שופרסל הפורשים יהנו ממצנח זהב מכובד • מיטב: שוק הדיור המקומי לא יתאושש במהרה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

נעילה חיובית בתל אביב. מדד ת"א 35 עלה ב-0.2%, ות"א 90 הוסיף לערכו 0.5%. בקרב המדדים הענפיים, בלטו לחיוב מניות הביטוח שקפצו בכ-3%. מדד ת"א בנקים 5 ננעל סביב רמות הבסיס. 

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל.

בלטו לחיוב מניות בזן , הראל השקעות , אלביט מערכות  ודנאל .

מנגד, גילת , דלתא גליל , אנלייט אנרגיה  ומימון ישיר  ננעלו בירידות שערים.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו סביב רמות הבסיס. מדד תל גוב שקלי 10 + הוסיף לערכו 0.1%.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר התחזק מול השקל ב-0.2% ונסחר סביב 3.64 שקלים. האירו התחזק מול השקל במגמה דומה ונסחר סביב 3.95 שקלים.

16:00

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי היום (ב'), על רמה של 4.5%. התחזיות המוקדמות לגבי החלטת הבנק היו חלוקות לפני ההחלטה, כאשר על פי בלומברג רוב הכלכלנים העריכו כי הריבית תרד היום. עם זאת, השווקים גילמו הסתברות גבוהה יותר שהריבית תישאר ללא שינוי.

15:14

כ-45 דקות לפני פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל, המסחר בת"א מתנהל כעת בעליות שערים. המדדים המרכזיים, ת"א 35 ות"א 90 נסחרים בעליות של 0.4%, מדד הבנקים עולה ב-0.9%.

 מנכ"ל קבוצת חג'ג' , תמיר אמר, הודיע לחברה כי בכוונתו לסיים את תפקידו בחברה ב-24 באוגוסט הקרוב, קרי בעוד חצי שנה, זאת על-פי תקופת ההודעה המוקדמת שעליה התחייב בפני החברה. לגלובס נודע כי ההערכות הן שבכוונת אמר להתמודד על משרת מנכ"ל בזק, זאת לאחר ש המנכ"ל רן גוראון הודיע אתמול (א') על פרישתו מהתפקיד. 

תמיר אמר הגיע מעולם התקשורת, ובעברו שימש בתפקיד המשנה למנכ"ל חברת הסלולר פרטנר וכן בתפקידי מפתח נוספים, בהם סמנכ"ל כספים וסמנכ"ל תשתיות פייבר בחברה. הוא צבר ניסיון רב ועשיר בתפקידי המפתח בעולם התקשורת, וככל הנראה ההזדמנות לכהן בראש חברת התקשורת הגדולה והוותיקה במשק קורצת לו במידה רבה. 

14:19

המסחר בתל אביב עובר  כעת לעליות קלות. המדדים המרכזיים, ת"א 35 ות"א 90 נסחרים בעליות של 0.3% ו-0.1% בהתאמה, מדד הבנקים עולה ב-0.9%.

במסחר במט"ח, לקראת החלטת הריבית היום ב-16:00השקל נחלש בכ-0.5% ונסחר ב-3.65 שקלים לדולר וב-3.93 שקלים לאירו. 

13:46

טאואר  וטיאניי מיקרו הודיעו לפני דקות אחדות על שיתוף פעולה אסטרטגי לייצור שבבים למסכי AR/VR (מציאות מדומה ומציאות רבודה) בטכנולוגיה חדשנית מבוססת על טכנולוגיה ייעודית של טאואר למסכי תצוגה לשוק הסיני. 

לפי חברת Omdia, שוק מסכי ה-micro displays צפוי לגדול מ 24 מיליון יחידות בשנת 2023 לכ-90 מיליון יחידות בשנת 2028, עם שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 67%. שוק המציאות המדומה לסוגיה השונים, שבו מובילים כעת משקפי VR ו-XR, הגיע לשווי של למעלה מ-1.15 מיליארד דולר בשנת 2023.

Tianyi Micro היא כיום הספקית היחידה בסין למסכים המבוססים על פיקסלים מסוג דחיפת זרם (current-driven) ובחרה בטאואר כשותפה לפיתוח וייצור מכיוון שפלטפורמת הייצור הייחודית שלה מספקת יתרונות משמעותיים לפיקסלים בארכיטקטורה זו, ובפרט אמינות לאורך זמן, רזולוציה, בהירות גבוהה ואחידות. טאואר פיתחה טכנולוגיה ייחודית המותאמת ספציפית לדרישות הללו, דבר המאפשר ל-Tianyi לקדם את מעמדה המוביל בתחום, תוך פיתוח הדור הבא של מוצריה.

12:50

שני בכירי רשת הסופרמרקטים שופרסל  , היו"ר איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן, צפוים ליהנות מ"מצנח זהב" בהיקף שמתקרב ל-14 מיליון שקל. ההסכם נמצא בשלבי גיבוש בין הגורמים השונים, כאשר יש רצון טוב מצד בעלי הבית החדשים, האחים יוסי ושלומי אמיר, לראות את אברכהן ווטרמן מתוגמלים היטב לצורך כניסה חלקה שלהם לתפקידי הניהול ברשת. 

במידה רבה ההשתלטות של האחים אמיר על שופרסל סייעה ליו"ר הפורש אברכהן ולמנכ"ל הפורש וטרמן לראות את האופציות שלהם מתמלאות בערך, שכן מחיר המניה של שופרסל זינק בחדות מאז הקרב על השליטה בה. מחיר המניה עומד כיום על 25.3 שקל, והוא עמד על 19.68 שקל ערב ההצעה של האחים אמיר - כלומר, זינוק של 28% במחיר המניה. 

11:29

לאחר פתיחה שקטה למדי, המסחר בתל אביב עובר לירידות קלות. המדדים המרכזיים, ת"א 35 ות"א 90 נסחרים בירידות של 0.12 ו-0.3% בהתאמה, מדד הבנקים עולה ב-0.5%.

אריה ודני נתנאל משפרים את הצעתם לרכישת כל המניות של נתנאל מניבים . בתחילת פברואר בעלי השליטה בנתנאל מניבים אריה ודני נתנאל המחזיקים 64% מהחברה ניסו למחוק את החברה מהמסחר, רק שנה לאחר שהנפיקו אותה, המחיר שנקבו 2.15 שקלים למניה. עתה פרסמו השניים הצעה מתוקנת, אשר במסגרתו עדכנו את המחיר למניה במסגרת הצעת הרכש למחיר של 2.4 שקל ומועד הקיבול האחרון של הצעת הרכש נקבע ליום 5 במרץ 2024.

נתנאל גרופ פיצלה במרץ 2023 את פעילות הנדל"ן המניב לחברה נסחרת חדשה, נתנאל מניבים. . אם יושג שיעור ההיענות הדרוש לביצוע מכירה כפויה תחזיק המציעה במלוא ההון המונפק והנפרע ובמלוא זכויות ההצבעה בחברה, והחברה תהפוך לחברה פרטית .

10:48

אנלייט אנרגיה , חברת האנרגיה המתחדשת הדואלית יורדת בחדות לאחר שפרסמה את הדוח הרבעוני שלה. החברה רשמה הכנסות של 74 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2023, גבוה ב-21% מאשר הרבעון המקביל אשתקד. בשנה כולה, הגדילה את ההכנסות ב-33% וצמחה מ-192 מיליון דולר ב-2022 להכנסות של 256 מיליון דולר.

הרווח הנקי עלה מ-16 מיליון דולר לעומת 11 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. לשנה כולה, הרווח הנקי גדל מ-38 ל-98 מיליון דולר - שיפור של 157%.

10:24

לאחר פתיחה שקטה למדי, המסחר בתל אביב עובר לירידות קלות. המדדים המרכזיים, ת"א 35 ות"א 90 נסחרים ביציבות, מדד הבנקים עולה ב-0.1%.

דלתא גליל  פרסמה הבוקר תחזית אופטימית - החברה צופה עלייה  במכירות וברווח התפעולי. הרווח הנקי של היה ברבעון הרביעי של 2023  ב-37.8 מיליון דולר, לעומת 37.4 מיליון דולר ברבעון הרביעי אשתקד, זאת למרות ירידה בהכנסות שנבעה מההאטה בצריכה העולמית.

הכנסות החברה עמדו השנה על 508 מיליון דולר לעומת 544 מיליון דולר בשנה שעברה, הרווח הגולמי השנתי היה הגבוה ביותר בהיסטוריה של החברה: 40.9%. כמו כן, שיעור הרווח הגולמי ברבעון הרביעי עמד על 43.1% שיא של כל הזמנים, לעומת 37% בשנה שעברה. ל

החברה צופה שהמכירות בשנת 2024 יהיו בין 1.95 מיליארד דולר ל-2.03 מיליארד דולר, לעומת 1.85 מיליון דולר בשנת 2023. הרווח התפעולי לשנת 2024 צפוי לנוע בין 163 מיליון דולר ל-183 מיליון דולר, לעומת 153 מיליון דולר בשנת 2023.

10:06

המסחר בתל אביב נפתח הבוקר ביציבות ובשינויים מזעריים. המדדים המרכזיים, ת"א 35 ות"א 90 נסחרים ביציבות, מדד הבנקים עולה ב-0.13% ומדד הביומד ב-1.3%. 

 חברת אלביט מערכות דיווחה הבוקר כי זכתה בחוזה בסך כ־600 מיליון דולר לאספקה של מערכות לחברת Hanwha Defense Australia עבור מיזם Land 400 Phase 3 באוסטרליה. 

 פרויקט זה נועד לספק יכולות הגנה, לחימה וחישה לנושאי גייסות משוריינים ("נגמ"ש") מסוג Redback עבור הצבא האוסטרלי. החוזה יבוצע במהלך תקופה של חמש שנים. "אבן-דרך זו מאששת שוב את המחויבות שלנו לספק פתרונות מתקדמים וקריטיים לצבא האוסטרלי", מסר בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט. 

08:33

בשוק המט"ח מתחזק כעת השקל מול הדולר בכ-0.1% ונסחר ב-3.63 שקלים לדולר, האירו ב-3.93 שקלים לאירו. 

07:56

1. שוקי המניות

המסחר בת"א צפוי להיפתח הבוקר במגמה מעורבת, אתמול נרשמה נעילה חיובית בתל אביב: מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ות"א 90 הוסיף לערכו 1.2%. בלטו לחיוב מדד ת"א ביטוח שזינק בכ-3.1% ות"א בנקים שהוסיף לערכו כ-2.1%.

הערכות בשוק: בתוך שבוע האחים אמיר ייכנסו לתפקידי מנכ"ל ויו"ר שופרסל

אב-גד, חברת יזמות הנדל"ן המתמחה בתחום ההתחדשות העירונית, חתמה על הסכם עם הפניקס להשקעה של עד כ־400 מיליון שקל בפרויקטים של החברה. בתגובה זינקה מנייתה ביותר מ-6% במהלך המסחר ביום ראשון.

חברת האשראי החוץ בנקאי מלרן  דיווחה כי חברה פרטית של בעל השליטה מואנד ריאן לקחה הלוואה משני לקוחות של מלרן במחצית השנייה של שנת 2023, מבלי לדווח על כך, או במילותיה של החברה "מבלי שבעל השליטה הביא את הדבר לידיעת האורגנים המוסמכים בחברה". בעקבות זאת מניית מלרן צללה בבורסה ביותר מ-10%.

יתרת ההלוואה נכון לעכשיו, על פי הצהרתו של ריאן, עומדת על היקף מצטבר של 9 מיליון שקל ולדבריו יש לחברה שלו מספיק כסף כדי לפרוע אותה. במלרן מדגישים כי "תנאי ההתקשרות של החברה עם שני הלקוחות הנ"ל, שהינם לקוחות ותיקים של החברה, נקבעו קודם לנטילת האשראי והפעילות עם אותם לקוחות נעשית במהלך העסקים הרגיל ובתנאי השוק. החברה לא מצאה כל פגיעה בעסקיה כתוצאה מהאמור לעיל".

מניית טבע  זינקה בכ־4%, לאחר שהודיעה בסוף השבוע על קבלת אישור לשיווק בארה"ב של גרסת הביוסימילר שלה ושל השותפה האיסלנדית Alvotech לתרופה Humira, לדלקת מפרקים שגרונית. מדובר על שוק גדול מאוד: ב־2023 מכירות התרופה בארה"ב היו מעל 12 מיליארד דולר.

עם 30 מיליון שקל בכיס: מה עומד מאחורי העזיבה החדשה בשוק ההון? 

באסיה נרשמות הבוקר בעיקר ירידות שערים, מדד שנחאי יורד ב-0.6% ומדד הנג סנג ב-0.8%, הקוספי הדרום קוריאני משיל 0.8%, מדד הניקיי מוסיף 0.4%.

בניו יורק החוזים העתידיים נסחרים הבוקר בירידות שערים קלות.

בוול סטריט, המסחר ננעל בסוף השבוע האחרון במגמה מעורבת. הנאסד"ק ירד בכ-0.3%. הדאו ג'ונס עלה ב-0.2%, מדד ה-S&P 500 ננעל ביציבות. שלושת המדדים העיקריים סגרו שבוע חיובי: ה-S&P 500 עלה בממוצע שבועי ב-1.8%, הנאסד"ק עלה בכ-1.6% והדאו עלה השבוע ב-1.4%.

אנבידיה  עלתה ב-2.8% ביום שישי האחרון לאחר שהגיעה במהלך המסחר לשווי של 2 טריליון דולר, אולם סיימה את יום המסחר כששוויה עמד על 1.97 טריליון דולר.

ניתוח | אנבידיה עשתה את הלא יאמן, וזו הסכנה הכי גדולה שלה 

חברת האחזקות של וורן באפט, ברקשייר האת'וויי דיווחה בסוף השבוע על גידול של 28% ברווח התפעולי שלה ברבעון הרביעי של השנה, זאת הודות לזינוק משמעותי של עסקי הביטוח שהיא מחזיקה בהם.

באפט במכתב השנתי: "מי שאומר איזה מניות יצטיינו בקרוב, מוכר לכם אשליות" 

בשלהי עונת הדוחות, חברות שידווחו בשבוע הבא כוללות את הקמעונאית Lowe's, חברת התוכנה סיילספורס  וחברת האינטרנט הסינית באידו . ישראליות שנסחרות בוול סטריט שידווחו הן חברת הטכנולוגיה גילת , חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד , וחברות המלצות התוכן טאבולה  ואאוטבריין .

ראיון | סגן נשיא לשעבר באינטל על השינויים בחברה: ״זה כמו לעבור מלהכין אוכל לילדים בבית להגשת מנות במסעדה״

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי תל גוב נסחרו אתמול (א') ביציבות. תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו קלות: תשואת האיגרת ל־10 שנים ירדה ל־4.35% וזו של האג"ח לשנתיים ירדה רק במעט, לרמה של 3.74%. מדדי תל־בונד של האג"ח הקונצרניות לא רשמו תנודות מהותיות.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר חזר להתמתן אל מול השקל בסוף שבוע המסחר, לכיוון שער של 3.63 שקלים. האירו נחלש מעט אף הוא והתייצב על שער של 3.92 שקלים בסוף השבוע החולף. הבוקר במסחר בשוק העולמי השקל דווקא מתחזק ונסחר ב-3.62 שקלים לדולר. 

גם במחירי הנפט ניכרה ירידה בסוף השבוע, הבוקר נסחרים חוזי הנפט ביציבות כשמחיר חבית מסוג ברנט עומד על 81.2 דולר והנפט הגולמי האמריקאי נחלש למחיר של 76 דולר לחבית. 

מחירי מטבעות הקריפטו נסחרים הבוקר ביציבות, הביטקוין נסחר כעת ב-51,500 דולר והאת'ריום עולה ב-3% ל-3,100 דולר. 

פרשנות | קרנות הביטקוין זכו לקבלת פנים חמה, והמחיר עשוי לשלש את עצמו

4. מאקרו

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב כתב בסקירתו השבועית ש"הפעילות במשק מתאוששות, אך פוטנציאל הצמיחה עלול להיפגע עקב הירידה החדה בהשקעות. ההשקעות בבנייה, למגורים ובבנייה אחרת, ירדו בשיעור חסר תקדים בגלל המחסור בעובדים. הירידה בהשקעות שלא לבנייה פוגעת לא רק בצמיחה הנוכחית, אלא גם העתידית וחמור מכך, לא נראה שיש לזה פתרון בקרוב".

זבז'ינסקי סבור שנתוני התמ"ג אמורים לחזק את השיקולים בעד הורדת הריבית היום ומצביע על נתון מעניין. "צריכים לציין שעל כל 1% של עלייה בריבית, הכנסות הריבית השנתיות של הבנקים עלו בכ-18 מיליארד שקל, אם נוסיף גם את האשראי החוץ בנקאי הסכום עולה אף לכ-20 מיליארד שקל. סכום זה נגרע ישירות מהשקעות ומצריכה. לפיכך, אפילו הורדת הריבית בשיעור של 0.25% שווה ערך להזרמה של כ-5 מיליארד שקל בשנה לפעילות המשק, סכום משמעותי מאוד".

בנוגע לשוק האמריקאי מצביע זבז'ינסקי על העננה השחורה שמאיימת על השווקים - משבר אשראי, "לאחרונה מתרבים הדיווחים על קשיים של לווים שונים בארה"ב בעקבות הריבית הגבוהה. בשבוע שעבר פורסם ששיעור הפיגורים של ההלוואות לנדל"ן המסחרי עלה מ-1.4% לפני שנה ל-8.6% בינואר. תגובה לאירוע אשראי, מלבד הירידות במניות, תהיה ירידה מהירה בתשואות האג"ח הממשלתיות".

"נתונים אלה ואחרים ממחישים שהסיכון לכשל אשראי רחב בכלכלה האמריקאית גבוה. אירוע מסוג זה יעורר חשש מפני פגיעה בכלכלה ולתגובה מהירה מאוד של הבנק המרכזי. הורדות ריבית ע"י הפד מגיבות לאירועים שמסכנים את הצמיחה הרבה יותר מהר וחזק מאשר לירידה באינפלציה".

בין נתוני המאקרו שיפורסמו בשבוע הקרוב בעולם: בארה"ב - שיעור הצמיחה בתמ"ג, היתרי הבנייה, מכירות בתים חדשים, מדד אמון הצרכנים ומכירות מוצרים בני קיימא. ביפן יתפרסמו מדד המחירים לצרכן ונתון הייצור התעשייתי, בצרפת ובגרמניה יתפרסמו מדדי המחירים לצרכן, ובשווייץ והודו - נתוני הצמיחה בתמ"ג לרבעון הרביעי. בגוש האירו יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר.

הנתון החשוב ביותר לשווקים יתפרסם ביום חמישי - מדד ה-PCE,  מדד המחירים של ההוצאה לצריכה פרטית שהוא הנתון האינפלציוני המועדף על הפדרל ריזרב ומכאן, שיקול מרכזי בהחלטה על הריבית. 

5. תחזית

בישראל תתקבל היום ב-16:00 החלטת הריבית השנייה לשנת 2024, לאחר הורדה שלה בינואר לראשונה מאז מרץ 2020. 

חלק לא מבוטל מהכלכלנים סבורים כי המשך הירידה בקצב האינפלציה מאפשרת לבנק ישראל להמשיך לתמרץ את הכלכלה. מאידך, כלכלנים אחרים מתריעים כי חוסר הוודאות עדיין גדול, מה שמחזק את הסברה שהבנק המרכזי ימתין עם הפחתה נוספת. 

רוב הבנקים הזרים צופים כעת כי בנק ישראל יחליט על הורדת ריבית. סקר הכלכלנים שביצע רויטרס מראה כי הבנקים גולדמן זאקס, סיטי, ברקליס וג'יי.פי מורגן חוזים שתהיה ירידה, רק בנק אוף אמריקה מעריך כי הריבית תיוותר בשיעור של 4.5%. 

לאלכס זבז'ינסקי ממיטב יש תחזית עגומה לשוק הדיור המקומי: "שוק הדירות בבעלות לא צפוי להתאושש כל כך מהר גם אחרי סיום המלחמה. רוכשי הדירות מתחו את עצמם פיננסית יותר מדי. החזר על משכנתא חדשה ממוצעת גדל בחמש השנים האחרונות באלפיים שקל, גידול של 55%, כאשר השכר הממוצע במשק עלה בכ-25% בלבד. ובשורה התחתונה: שוק הדירות בבעלות יצא משווי המשקל הכלכלי ובהיעדר ריבית אפסית התאוששותו לא תקרה כל כך מהר".

לגבי וול סטריט, דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב-Global X, התייחס לדוחות אנבידיה החזקים מהשבוע שעבר, ואמר כי "גם במבט קדימה, העתיד של אנבידיה מבטיח והיא אמורה להמשיך ולספק את השבבים שמהווים את התשתית של מהפכת ה-AI".

"לאור שיעורי הצמיחה ומידת האופטימיות, אנבידיה ויתר מניות השבבים צפויות להמשיך ולהוביל את השוק. אנבידיה נסחרת כעת לפי מכפיל רווח של 66, פי 2 מהמכפיל של הנאסד"ק. עם זאת, כחברת צמיחה הנתונים הללו לא בהכרח מאותתים על תיקון בפתח".