עם 30 מיליון שקל בכיס: מה עומד מאחורי העזיבה החדשה בשוק ההון?

לעשרות מנהלים שפרשו מתפקידיהם מאז החלה המלחמה בעזה, מצטרף כעת גם מנכ"ל בזק רן גוראון, לאחר פחות משנתיים בתפקיד – וזמן קצר לאחר החלפת יו"ר קבוצת התקשורת • עלות שכרו של גוראון בקבוצה ב־5 השנים האחרונות עמדה על כמעט 30 מיליון שקל

רן גוראון / צילום: רמי זרנגר
רן גוראון / צילום: רמי זרנגר

מנכ"ל קבוצת התקשורת בזק , רן גוראון, פורש במפתיע לאחר פחות משנתיים בתפקיד זה (ו־18 שנים בתפקידים בכירים אחרים בקבוצה). גוראון הודיע לדירקטוריון בזק על כוונתו לפרוש והוא יישאר בתפקיד עד סוף חודש מרץ, וככל שיידרש להעברה מסודרת של הניהול.

שאלות ותשובות | גנבי הרכב מתמקדים בדגם חדש, ואלה בשורות מדאיגות
הערכות בשוק: בתוך שבוע האחים אמיר ייכנסו לתפקידי מנכ"ל ויו"ר שופרסל  

גוראון (55) כיהן במהלך שנותיו בבזק כמנכ"ל של כל החברות המשתייכות לקבוצה, וככל הידוע הוא עוזב בעיקר בשל תחושת מיצוי אחרי התקופה הארוכה. גוראון מתכנן כעת לצאת להשלמת לימודים בקורס המנהלים הבכיר של אוניברסיטת הרווארד.

לאחרונה התחלף גם יו"ר דירקטוריון בזק, כשתומר ראב"ד נכנס לתפקיד במקום גיל שרון, שכיהן בו שלוש שנים - מה שאולי תרם להחלטת הפרישה של גוראון. מצידו מסר גוראון שהוא חש שזה הזמן עבורו לעשות שינוי: "אני עוזב את קבוצת בזק עם תחושת סיפוק עצומה. במהלך השנים בזק הפכה לחלק ממני, ואני משאיר אחרי חברה חזקה, בריאה וצומחת, עם גידול עקבי בהיקף ההכנסות והרווח ועם מאזן איתן".

גוראון יוצא מבזק עם הון רב לאחר שעלות שכרו בקבוצה בחמש השנים האחרונות בלבד הסתכמה בכ־29 מיליון שקל. בשנת 2022 לבדה היא עמדה על 7.1 מיליון שקל (רבע ממנה בתגמול הוני). בזק תתחיל כעת בתהליך למציאת מחליף לגוראון.

 

"הוביל שינויים ארגוניים ועסקיים אסטרטגיים"

תהיה הסיבה לפרישתו אשר תהיה, גוראון מצטרף לשורה ארוכה של מנכ"לי חברות ציבוריות שסיימו את תפקידם בחודשים האחרונים. מבדיקת גלובס שפורסמה לאחרונה, עלה כי מאז תחילת המלחמה בעזה ועד סוף ינואר האחרון עזבו את תפקידיהם 30 מנכ"לים בחברות ציבוריות או חברות בשליטתן. בשבוע האחרון פורסם כי גם מנכ"ל חברת תחנות הדלק סונול (שאינה נסחרת בבורסה), ניר גלילי, יפרוש מתפקידו לאחר 14 שנים.

​גל העזיבות של המנהלים חריג בהיקפו, והוא כולל בין היתר חברות המשתייכות לתחומי הנדל"ן (איירפורט סיטי, מנרב), תעשייה (אקרשטיין, קליל, רב בריח), שירותים ומסחר (דנאל, גלוברנדס, דיפלומט) ופיננסים (פסגות, פנינסולה, מימון ישיר והראל).

בין הסיבות לכך נמנו ההרעה בתנאים הכלכליים במשק, המכבידה זה זמן על חלק מהחברות, לצד מגוון סיבות "טבעיות" כגון תחושת מיצוי לאחר שנים רבות בתפקיד, מעבר לתפקיד ניהולי אחר, העברת שליטה או מכירת פעילות.

יועץ בכיר שהתראיין לגלובס בנושא העריך כי "בחלק מהמקרים, המלחמה גרמה לאנשים לחשוב על החיים שלהם עצמם, בדומה אולי למה שקרה בקורונה. כשמתרחש אירוע כל כך משמעותי, גם מנהלים שואלים את עצמם 'אולי הגיע הזמן לשינוי סדרי עדיפויות בחיים האישיים שלי'?".

גוראון הצטרף לבזק כסמנכ"ל שיווק לאחר הפרטת החברה, כשבזק נכנסה לתחום האינטרנט המהיר. בהמשך, לאחר שהיה משנה למנכ"ל בזק, גוראון מונה למנכ"ל החברה הבת פלאפון, ובהמשך ניהל במקביל גם את החברות הבנות האחרות בקבוצה - yes ובזק בינלאומי. בחברה מציינים כי גוראון הוביל שינויים ארגוניים ועסקיים אסטרטגיים בחברות האלו, שהתבטאו בשיפור מהותי בתוצאות. החברות השיקו בתקופתו טכנולוגיות חדשות ובהן דור 5 בסלולר ומעבר לפלטפורמת IP בשידורי yes (מעבר משידור לווייני לשידורים באינטרנט).

לפני קצת פחות משנתיים מונה גוראון לתפקיד מנכ"ל בזק, תפקיד בו החליף את דודו מזרחי (שבעצמו מונה לאחרונה לתפקיד מנהל חברת הסיעוד דנאל). בבזק מציינים שבתקופה זו "החברה עברה להוביל את שוק הסיבים האופטיים ומציגה תוצאות שיא בדוחות הכספיים, בזכות גידול משמעותי בפעילות האינטרנט, צמיחה מהירה בהכנסות מהשוק העסקי ופיתוח מנועי צמיחה חדשים".

חוזרת לחלק דיבידנד בניגוד לחברות הענף

בזק תפרסם את דוחותיה ל-2023 ב־13 במרץ. החברה צפויה לדווח על רווח נקי מתואם לבעלי המניות בסך 1.32 מיליארד שקל ו־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 3.8 מיליארד שקל. החברה מצפה שתגיע ל־2 מיליון משקי בית בפריסת רשת הסיבים שלה. לשם השוואה, בסוף 2022 הרווח הנקי המתואם היה 1.2 מיליארד שקל, ה־EBITDA היה 3.74 מיליארד שקל ופריסת הסיבים הגיעה ל־1.6 מיליון משקי בית.

בטווח הבינוני, לפי תחזית החברה היא מצפה לצמוח בממוצע ב־1% בשנה ב־EBITDA עם שיעור מתואם מההכנסות בטווח של 41%-43%, והיא שואפת לחלק 70% מהרווח החצי שנתי לאחר מס כדיבידנד. למעשה, בזק היא היחידה מחברות התקשורת המקומיות שחזרה לחלק דיבידנד אחרי מספר שנים של הפסקה, בשל שינוי תנאי השוק. הנהנית המרכזית מכך היא בעלת השליטה בבזק, קרן סרצ'לייט. הקרן הזרה שולטת לצד איש העסקים דוד פורר בחברה הבורסאית בי קומיוניקיישנס, המחזיקה ב־27.2% ממניות בזק.

מניית בזק , שנסחרה ביום א' בעלייה קלה, עלתה בתקופת כהונתו של גוראון בכ־5%, פחות מעליית המדדים המובילים. שווי השוק של הקבוצה כיום הוא 13.4 מיליארד שקל.

עם זאת, בברקליס רואים אפסייד למניה ולאחרונה פרסמו המלצה ב"תשואת יתר" במחיר יעד הגבוה ב־44% ממחיר המניה הנוכחי.

הבנק אירח פגישת משקיעים עם היו"ר ראב"ד, ולדברי האנליסט טבי רוזנר, "במשך 14 שנים של כיסוי תחום התקשורת בישראל רק לעיתים רחוקות ראינו התעניינות כה רבה מצד משקיעים, כמו שראינו בפגישה עם בזק. זה נשמע לא אינטואיטיבי על רקע הסביבה הפוליטית והגיאופוליטית. לדעתנו, משקיעים זרים שמרו על מרחק מהסקטור בשנה האחרונה על רקע הרפורמה המשפטית והמלחמה. עם זאת, נראה שהם מבינים שתוצאות בזק נותרו חסינות לסביבה הכלכלית, והחברה מבצעת את אסטרטגיית הצמיחה שלה". בברקליס העריכו שבזק נסחרת במכפיל EBITDA שמהווה נקודת כניסה טובה להשקעה.