גניבות רכב | שאלות ותשובות

גנבי הרכב מתמקדים בדגם חדש, ואלה בשורות מדאיגות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • לאחר הפוגה קצרה, גנבי הרכב שבו לפעול במשנה מרץ, ובענף הביטוח מעריכים כי בין 1,200 ל-1,750 רכבים נגנבים בישראל מדי חודש • אלו הם הדגמים שבהם זינקו התעריפים והערים שבהן לא כדאי לחנות • וגם: מדוע עלה הביקוש לרכב שטח של סוזוקי והסיבה המפתיעה לגניבת מכוניות חשמליות • גלובס עושה סדר

הביטוח שוב מתייקר / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הביטוח שוב מתייקר / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

2 מיליארד עד 2.5 מיליארד שקל בשנה, זהו הנזק המוערך שמסבה מכת גניבות הרכב למשק הישראלי, והנזק שרובו מושת על חברות הביטוח מתגלגל ישירות לכיסם של הנהגים הישראלים בשל העלאת תעריפי הביטוח.

הלובי בכנסת עבד שעות נוספות וסוכני הביטוח בדרך לקבל עוד כוח, כסף וסמכויות
רשות שוק ההון מפרסמת: אלו הגופים המוסדיים נגדם הגישו הכי הרבה תלונות

בסוף חודש דצמבר האחרון כתבנו בגלובס כי הירידה הדרסטית בהיקף הגניבות שחלה לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל וההידוק הביטחוני על שטחי יהודה ושומרון (איו"ש) התפוגגה, וכעת נראה כי המספרים חזרו להיות דומים לתקופה שלפני המלחמה ואף עולים עליהם.

בסוכנות השוואת תעריפי הביטוח Wobi מעריכים כי במהלך חודש ינואר האחרון נגנבו בישראל 1,200 רכבים, אך בענף הביטוח המקומי יש גם מי שמעריך שהיקף הגניבות גבוה הרבה יותר. "גניבות הרכבים, שנעצרו ב־7 באוקטובר, חזרו בהדרגה, ועכשיו אנחנו בקצב יומי של כ־50 רכבים שנגנבים מדי לילה ואף יותר מכך", אומר בכיר באחת מחברות הביטוח.

"אם נלך לרף הגבוה של כ־1,750 רכבים שנגנבים בחודש, בהערכה ממוצעת של 95 אלף שקל לרכב, הנזק הישיר לחברות הביטוח נע בין 1.5 מיליארד לשני מיליארד שקל בשנה. לכך יש להוסיף עוד 3,000-4,000 שקל חפצים ודברי ערך דוגמת כיסאות בטיחות לילדים שהיו ברכב, יחד עם הלוואות או סכומים נוספים שבדרך כלל משמשים בעת רכישת רכב חדש, ובסוף מגיעים לכ־2.5 מיליארד שקל נזק למשק מדי חודש", הוא מעריך.

התוצאה היא כאמור עלייה במחיר ביטוחי הרכב. לפי המדד של Wobi, לאחר עצירה בעליית התעריפים שהתרחשה ברבעון הרביעי לשנת 2023, מחירי ביטוח הרכב חזרו לטפס במדד חודש ינואר ב־2%. עם זאת, בעוד שביטוח הרכב המקיף עלה ב-3%, מחירי ביטוח החובה דווקא ירדו בינואר ב־0.66% לעומת דצמבר 2023.

 

אילו דגמים הם ה"גניבים" ביותר?

כשצוללים למספרים נתון בולט שניתן להבחין בו הוא עליית מחירים משמעותית בדגמים "קטנים", כשתעריף הביטוח ליונדאי I10 לדוגמה עלה ביחס לדצמבר 2023 ב־7.3%, זה של קיה פיקנטו קפץ ב־6.8% ושל הונדה JAZZ ב-5.6%. לעומת זאת, בדגמי ה־SUV חלה דווקא ירידה מתונה כשהתעריף לסוזוקי קרוסאובר ירד ב־3.1% וזה של קיה ספורטאז' ירד ב־2.7%.

"באופן חד משמעי השונות בין עלייה או ירידה בתעריפים בין סוגי הרכבים נובעת מהגניבות של אותם סוגים", אומר נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב־Wobi. "בסופו של דבר התעריפים נקבעים לפי ה־Loss ratio בכל דגם (כמה משלמת חברה בתביעות חלקי הפרמיות שגבתה. ככל שהשיעור נמוך יותר, הרווחיות הגולמית של החברה גבוהה יותר, ר"ו).

הפשע לא משתלם? בגניבות הרכב בישראל כנראה שדווקא כן | דובי בן גדליהו, פרשנות

כמה אמיתות כואבות שמסתתרות מאחורי מכת הגניבות בישראל, החל מהאפשרות לרכוש את ציוד הפריצה באתרים בסין ועד חוסר המוטיבציה של גופי האכיפה

בכל פעם שישראל נקלעת לגל חדש של גניבות רכב, וזה קורה על בסיס כמעט שנתי, אנחנו עוברים את אותו ריטואל: שלל פרשנויות והסברים שונים לתופעה, שנעים על המנעד שבין פוליטיקה לשינויי אקלים; אמירות נחרצות אך ריקות מתוכן של גורמי האכיפה; וכמובן העלאת מחירי הביטוח.

אבל הפעם נחרוג מהריטואל, נוריד את הכפפות ונציג כמה אמיתות בוטות ובהחלט לא מנומסות, שחברות הביטוח לא יטרחו לספר לכם. השורה התחתונה שלהן היא שגניבות רכב הן ענף פשיעה רווחי מאוד, שאינו דורש מיומנות מיוחדת, וכנראה שגם הסיכונים לעוסקים בו אינם גדולים במיוחד - לפחות בישראל.

1 במאבק שבין גנבי הרכב לטכנולוגיה, "הרעים" בדרך כלל מנצחים

כלי הרכב המודרניים הן יחידות ממוחשבות ומקושרות, עם שלל ערוצים להעברת נתונים, הן בין המערכות שבתוך הרכב והן לשרתים מחוץ לה. יתר על כן, בעידן הממוחשב והמפונק של ימינו גם היצרנים וגם הלקוחות מעדיפים לוותר על מכניקה בסיסית.

לפיכך המכוניות נפתחות ומותנעות ללא מפתח ומופעלות מרחוק באמצעות אפליקציות בסמארטפון. המשמעות היא הרבה נקודות תורפה פוטנציאליות, שאותן אפשר לנצל עם הציוד המתאים ועם קצת ידע, שאותו אפשר למצוא בשפע ביוטיוב.

כדי לרכוש את ציוד הפריצה, הגנבים לא צריכים לגלוש ל־Dark Web או לחפש קשרים בעולם התחתון. גלישה באתר עליבאבא הסיני תאתר לכם די בקלות שפע של כלים ייעודיים, שנמצאים תחת הקטגוריה "ציוד דיאגנוסטיקה למוסכים" וניתנים ליבוא חופשי.

בכמה מאות דולרים אפשר למצוא מערכת עם יחידת בסיס ניידת, שקולטת ואוגרת את קודי ההפעלה האלחוטיים של השלט של בעל הרכב, ומעבירה אותה לשלט מאולתר ללא צורך בפתיחה אלימה של הרכב. המשקיענים יוכלו למצוא בכ-2000 דולר גם מזוודה מקצועית עם "טאבלט קסמים", שמתחבר לשקע הנתונים ברכב ובאמצעות תוכנה מאפשר לעקוף/לחקות את המשבית האלקטרוני של המכונית' ולצאת לדרך בתוך דקות.

חוששים מחברת האיתור? אל דאגה, בכמה עשרות דולרים תמצאו באמזון גם משבש תדרי GPS ו-WIFI, שמתחבר לשקע המצית ברכב ומונע מחברת הביטוח לעקוב אחרי מיקומכם. אם חשקתם דווקא בפריצה לכלי רכב מיושנים יותר, אפשר לרכוש ערכה מלאה לפתיחת דלתות בשיטה המסורתית. כאמור, הכול חופשי, זמין לרכישה וזמין ליבוא תחת קטגוריית ציוד למוסכים ברשת. זו לא המלצה חלילה, אלא רק מצב ידוע ונגיש לכול, בוודאי לעוסקים בתחום.

2 רכב משומש שווה יותר כשהוא מפורק לחלקים

האמרה הוותיקה הזו עדיין נכונה, לא מעט בזכות המיסוי האגרסיבי על רכב בישראל שהופך את החלפים המקוריים ליקרים מפז, ויוצר כאן ביקוש מתמיד לחלפים משומשים שמקורם מעורפל. בשנים האחרונות אפשר להוסיף לכך גם אמרה חדשה: "חומרי הגלם של רכב משומש שווים לעיתים יותר מהחלקים". זה נכון לאור הזינוק במחירי חומרי הגלם הנדירים בשנים האחרונות.

אנחנו לא מדברים רק על הסוללות והחיישנים ברכב חשמלי מתקדם, ששווים אלפי ולעיתים עשרות אלפי דולרים, ועל מאות קילוגרמים של אלומיניום שהם חלק מרכב חשמלי. אפילו חלק נפוץ ו"גניב" כמו ממיר קטליטי ברכבי בנזין מיושנים, מכיל לא מעט מתכות נדירות כמו פלטיניום, פלדיום ועוד, שמחירם זינק לאחרונה. בקיצור, המוטיבציה לגניבה עולה במהירות.

3 למשטרה יש דברים חשובים יותר מלמצוא את הרכב שלכם

אפילו בלי המלחמה בעזה, שמותחת את משאבי מערכת הביטחון האזרחית עד לקצוות, למשטרה פשוט אין מספיק כוח אדם ומשאבים כדי לאתר ולרדוף אחרי אלפי כלי הרכב שנגנבים בישראל מדי חודש. במיוחד לא אם הגניבה אותרה ודווחה באיחור של שעות או ימים, והגנבים יודעים זאת היטב. אנחנו לא יודעים מה הסטטיסטיקה של פענוח מקרי גניבות רכב והעמדה לדין של עבריינים בתחום הזה בישראל, אבל ניתן לשער ששיעור ההצלחה די מזערי.

4 לרוב חברת הביטוח לא משתלם לחפש את הרכב הגנוב

איתור רכב גנוב בישראל הוא פרויקט יקר ומורכב, במיוחד אם חלפו שעות וימים ממועד הגניבה. הוא דורש כוח אדם מיומן, מודיעין, סיורים אוויריים וקרקעיים. ברוב המקרים חברות הביטוח יוצאות מהנחה שגם אם הרכב יאותר הוא יהיה במצב של אובדן להלכה (טוטאל לוס) או קרוב לזה, כך שממילא ישולמו פיצויים בגינו. לפיכך אם הרכב שלכם לא יוקרתי ויקר במיוחד, או שהכיל רכוש יקר במיוחד, סביר להניח שחברת הביטוח לא תתאמץ יותר מדי לאתר אותו.

אז מה אפשר לעשות? לא הרבה כנראה. תמיד כדאי להצטייד במערכות מיגון ואיתור מתקדמות, לא להתבייש להשתמש בנעילת הגה ושאר פתרונות "של פעם", להיזהר מלחנות במקומות מועדים לפורענות, ובעיקר להימנע מלפתח קשר אמוציונלי לרכב.

"מעבר לפרופיל הנהג, החברות מחשבות תביעות גם לפי סוגי דגמים וכאן נכנס היבט הגניבות. ניסאן מיקרה ויונדאי i10 גניבים מאוד לעומת סוזוקי קרוסאובר שפחות גניב. אם לפני חצי שנה כל השוק היה מתנהג דומה, בעליות או בירידות, היום יש שונות גדולה בין סוגי הרכבים שנובעת מפרמטר הגניבות".

מבט על השינוי בתעריפים מינואר אשתקד עד ינואר השנה מגלה כי מחיר ביטוחי הרכב שאנחנו משלמים זינקו בממוצע ב־23%. הדגם בו חל השינוי הגדול ביותר ביחס לינואר 2023 הוא טויוטה קורולה עם עלייה של 33% ואחריו סקודה אוקטביה עם קפיצה דומה. הדגם בו חלה העלייה הקטנה ביותר הוא פורד פוקוס עם 7% ביחס לינואר 2023.

"חלק מהזינוק נובע מהגניבות וחלק בשל התייקרות הרכבים עצמם, החלפים שהתייקרו ושכיחות התאונות הגבוהה שלא ירדה למעט בחודשים אוקטובר ונובמבר לאחר פרוץ המלחמה. גם בביטוח החובה המחירים עלו, בין היתר לאחר שבתי המשפט הגדילו את גובה הפיצויים שהם גוזרים", אומר הבכיר בענף הביטוח.

אילו ישובים מועדים לפורענות?

גורמים בענף הרכב מתארים את דרך הפעולה של הגנבים המגיעים משטחי איו"ש: "אם מתבססים על נתון של כ־50 גניבות רכב, המשמעות היא שרק בעבור הגניבות ה'מוצלחות' בין 100 ל־150 איש נכנסים בלילה למדינת ישראל ומתחלקים לחוליות של 2-3 אנשים.

"בד"כ מדובר על נהג שמביא את החוליה לאזור הגנבה, המומחה שפורץ את הרכב ונהג שמסיע את הרכב הגנוב. אזורי הגניבות המועדפים הם כל הערים והישובים שנמצאים בין חצי שעה לשעה מהגבול - מעפולה בצפון, ערי השרון, גוש דן, ראשון לציון, מודיעין וירושלים. זה אומר שאין בעיה להיכנס לארץ כי לרוב מדובר במי שאין לו רישיון עבודה וזה אומר גם שאין בעיה לחזור מתחומי הקו הירוק לשטחים עם רכב הנושא לוחית זיהוי צהובה", מסביר גורם בתחום.

 

מדוע מכת הגניבות של רכבי סוזוקי מדאיגה?

לצד העלייה בהיקפי הגניבות, הבכיר בענף הביטוח מזהה גם שינוי באופי הרכבים שנגנבו. "מאמצע ינואר נגנבו בין 80 ל־100 רכבים מסוג סוזוקי ג'מיני (רכב שטח 4X4 קטן, ר"ו). זה לא רכב שגונבים לחלפים והשאלה אם לא מדובר בשינוי שמעלה חשש לכוונה לבצע באמצעותו אירוע ביטחוני.

"כמו שגנבו את הרכב עצמו אפשר להשתמש בו לפח"ע (פעילות חבלנית עוינת) הן בדרך מישראל לשטחים והן בדרך חזרה מהשטחים לתחומי הקו הירוק כשהוא נושא מטענים", מסביר הבכיר. כאן נזכיר כי על פי דיווחים גם הרכב ששימש את המחבל תושב מזרח ירושלים לפיגוע בצומת ראם בשבוע שעבר היה רכב גנוב.

מגמה נוספת אותה מזהים בענף הביטוח היא גנבה של כלי רכב חשמליים, והם "סוגרים את הפער" לעומת גניבות הרכבים שנוסעים על דלק. לדברי גורמים בענף הרכבים החשמליים נגנבים לטובת שלושה שימושים עיקריים: שימוש עצמי ברחבי השטחים, שימוש ברכב לטובת חלפים שעלותם טיפסה (בשל עיכוב בשרשראות האספקה וליקויים ברמת הטיפול של המדינה בתחום החלפים) וכן שימוש בסוללת הרכב לאספקת חשמל במקומות שאין בהם חשמל באופן קבוע באמצעות הטענה סולארית במהלך היום ושימוש בה בשעות הלילה.

מה דורשות חברות הביטוח מבעלי רכבים?

בדוח אודות מדד ינואר, ציין שרייבמן מ־Wobi כי כתוצאה מעליית מכת הגניבות, חברות הביטוח מנסות לצמצם הפסדים כספיים, ולכן ממשיכות להחמיר את דרישות המיגון. אם בשנת 2022 רק 8% מהמבוטחים נדרשו בתנאי מיגון מחמירים, בשנת 2023 הנתונים עמדו על 16% מהמבוטחים.

בסוכנות הדיגיטלית מציינים כי התקנת מכשירי איתור נעשית באופן חד פעמי והעלות שלה נעה בין 700 ל-4,500 שקל, בנוסף לתשלום שנתי שעלותו נעה בטווח של 360-960 שקל (בתוספת לעלות פוליסת הביטוח).

בענף הביטוח מציינים כי בשל מכת הגניבות המיגון האפקטיבי ביותר הוא אכן כלי האיתור והמעקב, זאת לצד התקנת כספות פיזיות השומרות על מחשב הרכב. מנגד, ישנן חברות שאף הפסיקו לדרוש התקנת קודן והגנה טכנולוגית על מחשב הרכב כיוון שאלו נפרצים בקלות.

האם צפויה התייקרות נוספת בביטוחים?

גניבות הרכב מכוסות בפוליסת הביטוח עבור מי שרוכש ביטוח מקיף. יחד עם ההתייקרות הכוללת של כל סוגי הביטוחים לרכב, ב־Wobi זיהו כי פער המחירים בין ביטוח מקיף לביטוח צד ג' (שנועד להגן מפני נזק לצד שלישי), נמצא בשיא של השנים האחרונות. אם בשנת 2022 הפער בין רכישת ביטוח מקיף הכולל כיסוי צד ג' לבין רכישת ביטוח צד ג' לבדו עמד על כ־900 שקל, ב-2023 הפער עלה ל-1,300 שקל בממוצע ובחודש ינואר 2024 הוא כבר זינק ליותר מ־2,000 שקל. כלומר עלייה של יותר מפי שניים, בתוך שנתיים בלבד.

האם זו המגמה שנמשיך לראות גם בחודשים הבאים?

"בביטוח חובה רשות שוק ההון לא מאפשרת להעלות מחירים ובביטוח המקיף למעשה מדובר בקיזוז ההנחות שהחברות נותנות מתחת לתעריף הספר שאושר להן. יש לקוחות שעוד נהנים מההנחות הללו. חלק מהחברות הגיעו כבר כמעט לרף העליון שהן צריכות להעלות את המחירים כי הן הגיעו לאזור רווחיות. לעומת זאת, 50%-60% שעוד מפסידות אז הן צריכות להעלות עוד מחירים. כך שעוד צפויות לנו העלאות בחלקן".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכתבה כי "כוחות צה"ל פועלים בשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל וגופי הביטחון הרלוונטיים ומסייעים למעצרם של גנבי רכבים. צה"ל פועל לסיכול טרור כל העת, בדרכים גלויות וסמויות, ונערך לכל תרחיש במטרה לשמור על ביטחון האזרחים". ממשטרת ישראל נשלחה תגובה דומה, בה הוסיפו כי הם פועלים לתפיסת והריסת "משחטות" רכב הנמצאות בשטחי איו"ש.