רשות התחרות בצעד דרמטי: מתכוונת להכריז על הבנקים הגדולים "קבוצת ריכוז"

הממונה על התחרות מיכל כהן הודיעה כי היא שוקלת להחיל הוראות על הבנקים בתחום הפיקדונות בכפוף לשימוע • נכון לסוף שנת 2022, חמש הקבוצות הבנקאיות שולטות ביחד ב-98% מסך נכסי המערכת הבנקאית • בין הוראות שנשקלות: יצירת פיקדון כספי פריק • אחרי ההודעה מדד הבנקים ממשיך במגמת עלייה

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הממונה על התחרות, מיכל כהן, הודיעה היום (ג') לחמשת הבנקים הגדולים - לאומי , בנק הפועלים , בנק דיסקונט , בנק מזרחי טפחות  (לרבות בנק יהב) והבנק הבינלאומי  כי בכוונתה להכריז עליהם כקבוצת ריכוז בענף הבנקאות ללקוחות קמעונאיים וכי בכוונתה להטיל עליהם הוראות בתחום הפיקדונות. החלטת הממונה כפופה לשימוע הבנקים, אשר רשאים להציג את טענותיהם בפניה. בנוסף, מקיימת הממונה על התחרות היוועצות עם הרגולטורים הפיננסים בטרם קבלת החלטה סופית.

לאחר פרסום הודעת רשות התחרות, מדד הבנקים בבורסה בת"א נסחר בעלייה של 1.7%, בהתאם למגמה של המדד בתחילת היום.

פרשנות | בדרך לעימות עם בנק ישראל? מאחורי ההכרזה של רשות התחרות
מנכ"ל אלקטרה קיבל מעל 100 מיליון שקל בשמונה שנים; מה עשתה המניה?
המלצות ההשקעה של הבכיר ממנורה מבטחים, ואיך הן קשורות לביידן

ההחלטה של רשות התחרות נובעת מכך שנכון לסוף שנת 2022, חמש הקבוצות הבנקאיות שולטות ביחד ב-98% מסך נכסי המערכת הבנקאית, כאשר הן מובלות על ידי קבוצת לאומי וקבוצת הפועלים, המחזיקות ביחד כ-57% מסך נכסי המערכת בנקאית. זהו אחד הענפים הריכוזיים במשק, כאשר במהלך השנים צומצם מספר הבנקים הפעילים בישראל בעיקר בעקבות רכישות ומיזוגים, עד לכניסת בנק וואן זירו לשוק לאחרונה.

"חוק התחרות מקנה לממונה על התחרות סמכות לקבוע שקבוצה מצומצמת של בני אדם המנהלים עסקים הם חברי קבוצת ריכוז אם בענף שבו הם פועלים קיימים תנאים שמאפשרים תחרות מועטה או אם קיימת תחרות מועטה בפועל, וכן יש הוראות שהממונה יכולה לתת שעשויות למנוע פגיעה או חשש לפגיעה ממשית בציבור או בתחרות ביניהם בענף, או כדי להגביר את התחרות ביניהם בענף", ציינו ברשות התחרות.

המערכת הבנקאית בישראל מאופיינת בחסמי כניסה ומעבר תמירים. ברשות התחרות הסבירו כי "חסמי הכניסה וחסמי המעבר במערכת הבנקאית, יחד עם מאפיינים נוספים שלה, מקלים על ייצובו של שיווי משקל מתואם בין השחקנים בענף".

כך למשל, יש לקבוצות הבנקאיות הגדולות תמריץ שהתחרות ביניהן תהיה תחרות בין "סלים בנקאיים", במסגרתה הלקוח צורך את כל השירותים הבנקאיים מהבנק שבו הוא מנהל את חשבון העו"ש שלו, במקום תחרות בין שירותים פריקים (שאפשר להעניק בנפרד ולא כחלק מהסל הבנקאי).

הפתרונות של רשות התחרות

ברשות התחרות בוחנים כמה הוראות שיאפשרו, לדעתם, להגדיל את התחרות. כך למשל מוצע לייצר הוראות שמטרתן ליצור פיקדון כספי פריק, ללא תלות בחשבון העו"ש או בפעולות בנקאיות אחרות שמבצע הלקוח. נציין כי פתרון כזה כבר נמצא בשוק, כשהמוביל בתחום הוא בנק ירושלים שהגדיל משמעותית בשל כך את היקף הפיקדונות שלו במהלך השנה האחרונה, תוך שהוא מציע ריבית גבוהה ביחס לבנקים האחרים ומושך אליו את לקוחותיהם. עוד נשקל להפחית חסמים הנוגעים להעברת פיקדונות בין גופים בנפרד מיתר הסל הבנקאי.

בנוסף, שוקלים ברשות התחרות לחייב את הבנקים בהנגשת קרן כספית ללקוחות הקמעונאיים כמוצר חוץ בנקאי דומה שיכול לשמש כרסן על הפיקדון הבנקאי. הוראה נוספת, שניתנת כצעד משלים, היא לחייב את הבנקים להציג מידע השוואתי רלוונטי, לרבות מידע על קרן כספית, ללקוחות ב"דחיפה".

ברשות התחרות רוצים לאפשר לעוד גופים להיכנס לשוק הפיקדונות. זאת על ידי הטלת חובה על הבנקים לקבל פיקדון מגופים חוץ בנקאיים שיבקשו לפעול כ"מרכזי כספים". הגופים החוץ בנקאיים יוכלו לרכז כספים של הציבור הרחב ולפנות לבנקים לצורך הפקדתם בפיקדון.