מנכ"ל אלקטרה קיבל מעל 100 מיליון שקל בשמונה שנים; מה עשתה המניה?

ענקית התשתיות מקבוצת אלקו סיימה את השנה החולפת עם רווח נקי של כרבע מיליארד שקל • המנכ"ל איתמר דויטשר קיבל שכר בעלות של כ-20 מיליון שקל

איתמר דויטשר, מנכ''ל קבוצת אלקטרה / צילום: טל גבעוני
איתמר דויטשר, מנכ''ל קבוצת אלקטרה / צילום: טל גבעוני

חברת התשתיות והבנייה אלקטרה  שבשליטת אלקו של האחים זלקינד היא חברת תשתיות ענקית הפועלת במספר מגזרי פעילות: פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל ובחו"ל; הפעלה, שירות ואחזקה; פיתוח והקמה של נדל"ן בייזום; ומגזר זכיינות.

המשקולת של קרפור: כמה הפסידה רשת המזון בשנה החולפת 
אלקטרה צריכה החלה בפעולות ל"סגירה משמעותית" של רשת סבן אילבן 

החברה שמציגה צבר עבודות ענק של קרוב ל-30 מיליארד שקל, רשמה אשתקד נתונים מרשימים גם בגזרת ההכנסות שעלו ב-7% ל-11.6 מיליארד שקל וגם ברווח הנקי שהסתכם ברבע מיליארד שקל.

מדובר בירידה לעומת רווח של 345 מיליון שקל אשתקד, שנבע בין היתר מרווח הון ממכירת החזקותיה בפרויקט אגירה שאובה בגלבוע ובקבלן ההיסעים בפרויקט הנתיבים המהירים. לפי אלקטרה, בנטרול אותם מימושים בעלי אופי חד-פעמי, הרווח הנקי השנתי שלה היה גדל ב-5.8%.

במקביל, החברה הכריזה על דיבידנד של 40 מיליון שקל, ובשנה כולה היא חילקה דיבידנד כולל של כ-86 מיליון שקל (בדומה לשנים קודמות).

עלות שכר המנכ"ל: כ-20.5 מיליון שקל בשנה

מספרים גדולים במיוחד מספק גם התגמול לו זוכה מנכ"ל החברה איתמר דויטשר, שהוא אחד משיאני השכר בבורסה בתל אביב מזה שנים רבות. בשנה החולפת נהנה דויטשר משכר בעלות כוללת של 20.5 מיליון שקל (מחציתו בתגמול הוני). מבדיקת גלובס עולה כי מאז שנת 2016 עלות העסקתו של דויטשר עמדה על 106 מיליון שקל (בשמונה שנים) ומאז מונה לתפקיד בשנת 2006 היא עומדת על יותר מ-180 מיליון שקל.

ראוי לציין כי המשקיעים נהנו גם הם מפעילותו של דויטשר בחברה שכן מניית אלקטרה טיפסה מאז שנת 2016 בכ-250% לשווי נוכחי של 6.2 מיליארד שקל. לשם השוואה, מדד ת"א 35 טיפס באותו הזמן בכ-38% בלבד. מאז שנת 2006 בה נכנס דויטשר לתפקידו, מניית אלקטרה זינקה בכ-500%.

מדוחות אלקטרה עולה כי מלחמת חרבות ברזל הובילה להאטה בפעילות במשק ובכללה גם אצלה. כך, ההכנסות ברבעון הרביעי של 2023 ירדו ל-2.9 מיליון שקל, לעומת כ-3 מיליארד ברבעון המקביל ב-2022. הרווח הנקי נפל ל-47 מיליון לעומת כ-60 מיליון ברבעון המקביל.

נציין כי לאחרונה זכתה החברה יחד עם אלסטום ומנרב במכרז להקמת, תפעול ותחזוקה של הרכבת הקלה "נופית" בין חיפה לנצרת, כאשר בקונצורסיום צופים הכנסות כוללות של כ-13 מיליארד שקל לקבוצה. במקביל החברה ביצעה סגירה פיננסית בפרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בהיקף של 6.5 מיליארד שקל ועוד.

ומה באשר למחירי הדיור? בחברה גם בטוחים שמחירי הדיור ימשיכו לעלות בטווח הארוך, גם אם הממשלה תנסה לעצור את עליית המחירים. לדברי אלקטרה, שפועלת גם באמצעות אלקטרה בנייה: "ככל שמדיניות הממשלה תביא להגדלת היצע הדירות בשילוב שיעור ריבית גבוה, אזי קצב עליית מחיר הדיור עלול להתמתן. מדיניות ממשלה כאמור, עלולה להשפיע על תוצאות מגזר פיתוח והקמה של נדל"ן בייזום ועל תוצאות מגזר פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל, אולם לאור הביקושים הגבוהים והמחסור בהיצע, ההשפעה לא צפויה להיות משמעותית לאורך זמן".