הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 עלה בכ-1.6%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ות"א 90 הוסיף כ-0.3% לערכו • עונת הדוחות בתל אביב מסתיימת היום • אקונומיסט: שוק המניות האמריקאי יקר בצורה ״קיצונית״ • החברה של וורן באפט קרובה לשווי שוק של טריליון דולר • בגוש האירו יתפרסמו נתוני האינפלציה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

נעילה ירוקה בבורסה המקומית. מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ות"א 90 הוסיף כ-0.3% לערכו. בלט לחיוב מדד ת"א קלינטק שזינק בכ-3.5%. מדד ת"א בנקים 5 בלט לחיוב וטיפס בכ-1.6%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב מניות דנאל , אלקו , וואן טכנולוגיות , הפניקס  ואקרו .

מנגד, טלסיס , כלל ביטוח , זפירוס , נקסט ויז'ן  ונופר אנרג'י  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות של כ-0.3%. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד ב-0.1%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים ירדה קלות ועמדה על 4.31%.

14:23

חברת קרסו נדלן , הפועלת בתחומי הנדל"ן המניב והנדל"ן למגורים דיווחה הבוקר על רכישת מניות של קבוצת יושפה, כך שבשלב ראשון יירכשו 49% מהון המניות של יושפה, לפי שווי חברה של כ- 74 מיליון ש"ח. על פני 5 שנים, הרוכשות יוכלו לרכוש מניות נוספות עד 100%.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים עולים בכ-0.3%. מדד תל גוב שקלי 10 + יורד ב-0.2%.

12:28

המגמה המעורבת בתל אביב נמשכת. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב מדד ת"א קלינטק שמטפס בכ-1.2%. מנגד ת"א נפט וגז מאבד מערכו 0.9%.

מניית חברת זוז פאוור , העוסקת בפיתוח ומכירת מערכות אגירת אנרגיה קינטית, מזנקת בכ-15%. החברה דיווחה מוקדם יותר כי בהמשך לדיווח על התקדמות בעסקה למיזוגה לחברת SPAC בארה"ב, התקבל אישור לרישום למסחר בנאסד"ק של מניות החברה.

אפולו פאוור , המפתחת ומייצרת יריעות סולאריות גמישות, דיווחה היום כי בהמשך לשיתוף הפעולה עם חברת Lippert והמענק שאושר להן מקרן BIRD לתמיכה בפיתוח משותף של סוכך סולארי, תפיץ Lippert בבלעדיות את הסוכך הסולארי של אפולו פאוור בארה"ב וקנדה לשוק הקרוונים וכלי השיט. ההסכם למשך 5 שנים, עם אפשרות הארכה, ובמקביל העניקה Lippert לאפולו פאוור בלעדיות להפצת הסוכך הסולארי באירופה לאותם שווקים לתקופה של שנה.

10:57

המדדים המרכזיים בתל אביב נסחרים בשעה זו במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 יורד ב-0.1%.

מניית דנאל  מובילה עליות השערים במדד ת"א 125 למרות שחברת הסיעוד ומשאבי האנוש דנאל דיווחה בתוצאותיה הכספיות כי ביצעה הפרשת ענק של כ-90 מיליון שקל בגין פעילות חברת מנור הפועלת בבעיקר בתחום הפונדקאות. הפרשה זו גררה את דנאל לרישום הפסד, המיוחס לבעלי המניות שלה, בהיקף של 11 מיליון שקל אשתקד מול רווח נקי של 115 מיליון שקל שנה קודם לכן. 

10:06

שבוע המסחר בת"א נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.1%.

בולטות לחיוב מניות סאפיינס , הכשרת הישוב , דנאל , מימון ישיר  וטאואר .

מנגד, טלסיס , נופר אנרג'י , כלל ביטוח , אינרום  נסחרות בירידות.

08:30

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות. ביום חמישי האחרון, המסחר בבורסה המקומית ננעל ביציבות כשהמדדים המובילים ת"א 35 ות"א 90 ננעלו סביב רמות הבסיס. מדדי הקלינטק והבנקים עלו ב-2.7% ו-1% בהתאמה. מנגד, מדדי הביטוח והבנייה ירדו ב-1.8%, כל אחד. 

בקרב מניות מדד ת"א 125, אופקו הלת'  זינקה בכ-11% וישראכרט  בכ-8.2%. מנגד, טלסיס  צללה בכ-7% ונקסט ויז'ן  בכ-5.3%.

עונת הדוחות בתל אביב מגיעה לישורת האחרונה וביום חמישי חברות רבות פרסמו את תוצאותיהן הכספיות לרבעון האחרון של 2023. בלטה במסחר בחמישי מניית מפעילת בתי האבות בית בכפר , כשעלתה לאחר פרסום הדוחות הכספיים. כך גם קרן התשתיות קיסטון , שהקימו רוני בירם וגיל דויטש, שמנייתה עלתה אחרי דוחות טובים בזכות תוצאות חיוביות של חברת אגד שבה היא מחזיקה.

גם קבוצת דנאל  פרסמה את דוחותיה הכספיים ביום חמישי בערב. החברה דיווחה כי הכנסות הקבוצה ברבעון הרביעי ב-2023 גדלו בכ-8.5% לכ-649.2 מיליון שקל, לעומת כ-598.2 מיליון שקל ברבעון המקביל של שנת 2022. בדוחות החברה צוין כי הגידול נבע בעיקר מהכנסות מתחום הסיעוד, בהמשך לגידול בשעות הטיפול בעיקר בשל גידול במספר המטופלים, וכן כתוצאה מגידול בתעריף בשל עליית שכר המינימום. בנוסף, חל גידול בהכנסות מתחום אוכלוסיות מיוחדות. אלו התקזזו עם קיטון בהכנסות מתחום משאבי אנוש, בעיקר בשל האטה בהייטק ופרוץ מלחמת חרבות ברזל.

במקביל בדוחות החברה צוין כי בסיכום הרבעון הרביעי של 2023 רשמה החברה הפסד של כ-53.6 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-22.1 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2022. 

היום (א'), צפויות לפרסם את תוצאותיהן הכספיות חברות ג'י סיטי , דלק רכב  ודמרי .

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023 

בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 עלה בכ-0.9% ואילו מדד ת"א 90 ירד בכ-0.7%. לעליית מדד ת"א 35 תרמו מניות הבנקים הגדולים, כאשר מדד ת"א בנקים 5 עלה בכ-2.7%. מדד בולט השבוע היה ת"א ביומד שעלה בכ-5.5%.

בוול סטריט, יום המסחר האחרון לרבעון הראשון של 2024 ננעל במגמה מעורבת ביום חמישי. ביום שישי לא התקיים מסחר לרגל "יום השישי הטוב". ה-S&P 500 עלה ב-0.1% ושבר שוב, בפעם ה-23 מאז תחילת השנה את שיאו, גם מדד דאו ג'ונס שעלה ב-0.1% שבר את שיאו, מדד נאסד"ק ירד ב-0.1%.

בסיכום רבעוני, מדד ה-S&P 500 עלה בכ-10% וזהו הרבעון הראשון הטוב ביותר של המדד מאז 2019, הדאו ג'ונס עלה באותה תקופה בכ-6% ונאסד"ק בכ-9%. עם זאת, בג'יי.פי מורגן הזהירו השבוע כי אחרי ראלי של מספר חודשים בשוק המניות האמריקאי, ייתכן שהעליות לקראת סיום, ולא בטוח שהמשקיעים יראו את זה מגיע.

מאחורי הקלעים של טרנד ההשקעות ב-500 S&P: הטעויות שכדאי להימנע מהן 

מניית אנבידיה  הובילה את המגמה החיובית של מדד ה-S&P 500 כאשר ברבעון האחרון עלתה בכ-82.5%. בחודש מרץ בלבד ענקית השבבים הוסיפה כ-14.2% לערכה.

מנגד, טסלה  הייתה המניה שהציגה את הביצועים הגרועים ביותר במדד ה-S&P 500 ברבעון האחרון כשירדה בכ-29%. ב-12 החודשים האחרונים טסלה ירדה בכ-10%, בעוד מדד ה-S&P 500 עלה בכ-30%.

מניית טויוטה זינקה ב-40% מתחילת השנה בעוד טסלה צונחת: במי מהן כדאי להשקיע 

החברה של וורן באפט, ברקשייר האת'וויי , כיכבה בכותרות בסוף השבוע האחרון לאחר שדווח כי היא רחוקה בפחות מ-100 מיליון דולר מלהגיע לשווי שוק של טריליון דולר.

לצד זאת, לפי הדיווח לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בשבוע שעבר, החברה של באפט, שילמה 258 מיליון דולר כדי לרכוש 8.9 מיליון מניות של Liberty SiriusXM, סידרה C, במחיר ממוצע של 29.06 דולר למניה. ברקשייר אף שילמה 110 מיליון דולר כדי לרכוש 3.8 מיליון מניות החברה מסדרה A במחיר של 29 דולר למניה, למניות אלה מתלוות גם זכויות הצבעה.

בסך הכל רכשה ברקשייר 12.7 מיליון מניות ושילמה 368 מיליון דולר. SiriusXM היא חברה אמריקאית בתחום שידורי רדיו דרך לוויין. היא הוקמה בשנת 2008 תוך איחוד חברות Sirius Satellite Radio ו-XM Satellite Radio.

מתחילת השנה השילה SiriusXM כ-30% משוויה ושווי השוק שלה הוא כ-9.6 מיליארד דולר. ברקשייר עלתה ב-18%, הרבה יותר ממדד S&P 500 שעלה ב-10%.

2. שוקי האג"ח

המסחר בשוק החוב המקומי ננעל ביציבות ביום חמישי האחרון. הן אגרות החוב הממשלתיות והן הקונצרניות נסחרו ללא שינוי. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עמדה על4.32% ותשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עמדה על 4%. 

אג"ח סדרה א' של חברת הנדל"ן הזרה הרץ פרופרטיס בלטה בעלייה במהלך המסחר, לאחר שמוקדם יותר השבוע הודיעה החברה על החלטת בית משפט בארה"ב למנות בעל תפקיד לניהול אחד מנכסיה, והסכם מותנה למכירת נכס אחר.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות עלו קלות בסוף השבוע האחרון. בסיכום שבועי, התשואות נותרו יציבות יחסית במהלך השבוע החולף.

בבנק השוויצרי לומברד אודייר מציינים שהשקעה באג"ח מועדפת מבחינה טקטית, בשל רמות השיא של שיעורי הריבית בשווקים המפותחים, תוך התמקדות בנעילה של תשואות גבוהות יותר. בסקירה של הבנק נכתב כי "אג"ח, במיוחד של ממשלת ארה"ב וריבוניות אירופיות, מועדפות בשל יתרון התשואה שלהן, בעוד שמטבעות כמו הדולר האמריקאי נשמרים במשקל יתר בגלל יתרונות תשואה וחוסן כלכלי".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במהלך המסחר ביום שישי, השקל נחלש קלות מול הדולר ומול האירו, והמשיך את מגמת ההיחלשות מתחילת השבוע הנוכחי, וזאת על רקע המשך האי-ודאות הביטחונית והפוליטית. נכון לסוף השבוע האחרון, הדולר התחזק מתחילת השבוע בכ-1.7% ביחס לשקל והאירו בכ-1.5%.

הביטקוין נסחר במגמה חיובית בימים האחרונים, אך לא חזר לשיא ששבר מוקדם יותר החודש. אנליסט הקריפטו הבכיר אסף אלמליח מבית ההשקעות פרוקסיביט, כתב השבוע שיש ציפייה ללחץ קנייה שיוביל לבחינה מחדש של השיא האחרון, אך המינוף עדיין גבוה.

4. מאקרו

בארה"ב פורסם ביום שישי האחרון מדד ה-PCE, האומד את המחירים של הצריכה הפרטית במשק האמריקאי. בקצב חודשי, עלה המדד ב-0.3% כאשר התחזיות המוקדמות עמדו על 0.4%. בקצב שנתי' עלה המדד ב-2.5% בהתאם לתחזיות.

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות, התייחס לנתונים: "למרות הנתון הנמוך מהצפי, מדד ה-PCE עדיין גבולי קצת בספרה השנייה אחרי הנקודה, ומספיק כדי לדחוף מעלה את האינפלציה השנתית של ה-PCE לרמה של 2.5%. זו הפעם הראשונה מזה חמישה חודשים שהאינפלציה השנתית ב-PCE עולה. ועדיין ניכר כי בדומה לאינפלציה של ה-CPI, אשר פורסמה לפני כשבועיים, עליית מחירי השירותים מתקזזת במידה רבה עם הירידה במחירי המוצרים הסחירים, והתמתנות מחירי הדיור.

"בפרט, בעוד שיו"ר הפד הצביע בהודעת הריבית האחרונה על כוונות להתחיל להוריד את הריבית ביוני, היכולת להשתכנע שאכן האינפלציה יורדת לכיוון היעד, היא קריטית לעניין הזה. ובשורה התחתונה, אי ההפתעה פה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי. עם זאת, במבט קדימה, מחירי הדלק בתחנה בארה"ב, המתואמים מאוד עם האינפלציה הכוללת, המשיכו לעלות בתחילת מרץ, והתייצבו במהלך השבוע האחרון על מעט מעל ל-3.5 דולר לגלון. ההשפעה של העלייה הזו עשויה להיות מהותית על המדד הבא. אז יש פה עוד מהמורה אחת לפחות לעבור, לפני התגבשות של הציפיות להורדה ביוני".

גם מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס הוסיף: "כמה שעות לאחר פרסום המדד, ג'רום פאוול נאם בכנס המאקרו של שלוחת הפד בסן פרנסיסקו, וציין כי המדד אמנם היה בציפיות והמשיך במסלול הנכון, אך בפד לא ממהרים להפחית את הריבית ורוצים להיות בטוחים יותר בכך שהאינפלציה אכן עושה את דרכה אל היעד. בנוסף, פאוול ציין כי הפחתת ריבית מוקדמת מדי עשויה להחזיר את האינפלציה, אך במקביל הוסיף כי בפד מכירים בסיכונים באם הם ימתינו זמן רב מידי להפחתת הריבית, אך לפחות כרגע הכלכלה לא ממש סובלת מרמת הריבית הגבוהה. דבריו של פאוול הצטרפו להתבטאויות דומות של מספר חברי פד במהלך השבוע החולף שציינו כי אין מה למהר עם הפחתות הריבית".

בהמשך השבוע, בחלק מהבורסות ברחבי העולם יתקיים שבוע מסחר מקוצר, בשל חג הפסחא ובשל חגים לאומיים בסין ובהונג קונג. נתוני מאקרו שיתפרסמו בשבוע הקרוב כוללים בין היתר נתונים על התעשייה היפנית לרבעון הראשון של השנה, המאזן המסחרי של דרום קוריאה לחודש מרץ, וכן מדדי מנהלי הרכש בארה"ב ובגוש האירו לחודש מרץ. בגרמניה יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ, ובהמשך השבוע יתפרסם גם הנתון לגוש האירו כולו. נזכיר שבחודש הקודם, האינפלציה באירופה ירדה מקצב שנתי של 2.8% ל-2.6%.

בארה"ב יפורסמו גם נתונים על שוק התעסוקה ושיעור האבטלה וכן על היצוא והיבוא לחודש פברואר. בישראל תפרסם הלמ"ס בין היתר את נתון הרכישות בכרטיסי אשראי לדצמבר-פברואר, כניסות מבקרים לישראל ויציאות ישראלים לחו"ל במרץ, וכן פדיון רשתות השיווק בדצמבר-פברואר.

5. תחזית

בסוף השבוע האחרון פורסם באתר אקנומיסט מאמר בו נבדק האם מחירי המניות בארה"ב יקרות בצורה קיצונית. באקנומיסט פרסמו סקר שנערך בבנק אוף אמריקה, שמצביע על כך שכ-40% ממנהלי הקרנות העולמיים חושבים שמניות הבינה המלאכותית (AI) כבר נמצאות בבועה. במקביל, עולה מהסקר כי מנהלי הקרנות צופים שמניות מדד S&P 500 יציגו עליות מינוריות בתשעת החודשים הנותרים של השנה. 

באקונומיסט ציינו גם את מדד ה-CAPE של רוברט שילר, זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2013, שבוחן את מכפיל הרווח המותאם למחזוריות. כלומר, במקום לבחון את מכפיל הרווח בהשוואה לממוצע ההיסטורי, המדד בוחן את מכפיל הרווח ביחס לממוצע של 10 השנים האחרונות בלבד. ואכן, נמצא כי המדד גבוה ביחס לממוצע, מה שמהווה אינדיקטור חזק לכך שתשואות נמוכות ואפילו שליליות עומדות לפנינו בטווח הארוך. 

בהסתכלות רחבה יותר, באקונומיסט ציינו כי בהשוואה לשאר העולם, המניות האמריקאיות נמצאו יקרות יותר וכי לא מעט חברות מתומחרות יתר על המידה. יו גימבר, מנהל נכסים בג'יי פי מורגן ניתח את המכפילים ההיסטורים של מניות אירופאיות והשווה אותם לחברות אמריקאיות. בניתוח נמצא כי מניות החברות האירופאיות נסחרו במחירים נמוכים יותר ביחס לרווחים ומדגיש כי יש לא מעט הזדמנויות הן בשוק האירופאי והן בשווקים המתעוררים כמו בדרום קוריאה וטייוואן.