מחיקות ענק הובילו להפסדים כבדים בורידיס ובדנאל

ורידיס שהשלימה את רכישת אינפיניה אשתקד נגררה להפסד כבדים בשל הזינוק בהוצאות התפעול ועליה בהוצאות המימון • דנאל ביצעה מחיקה של 90 מיליון שקל בגין פעילות הפונדקאות של מנור מדיקל

צילומים: תמר מצפי, איל יצהר, ויקיפדיה, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: תמר מצפי, איל יצהר, ויקיפדיה, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ההשקעות שביצעו בשנים האחרונות, חברת המחזור ורידיס  שבשליטת גיל אגמון, וחברת הסיעוד וכח האדם, דנאל  הציבורית, התגלו כבור של הפסדים בסיכום שנת 2023. ורידיס רכשה את אינפיניה, ואילו דנאל את מנור מדיקל, ובשני המקרים גררו אותן הרכישות לרישום הפסדים כבדים.

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא" 
מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023 

ורידיס, שבשליטת דלק רכב (50%) של גיל אגמון ובניהולו של אילן בן סימון, רכשה את אינפיניה (לשעבר נייר חדרה) העוסקת בעיקר במחזור נייר וייצור גלילי קרטון. החברה נרכשה מידי קרן פימי וגררה את ורידיס לרישום של הפסד של 81 מילון שקל לבעלי המניות, למול רווח נקי של 142 מיליון שקל שנה קודם לכן. החולשה של אינפיניה נבעה מביקוש חלש למוצרי קרטון בעולם וירידה במחירי הנייר.

ורידיס מציינת כי רכשה בשני שלבים אשתקד 100% מחברת אינפיניה. בפברואר השלימה את רכישת 70% מאינפיניה תמורת כ-1.7 מיליארד שקל. ביולי רכשה את 30% הנוספים מידי קרן תש"י תמורת 362 מיליון שקל ונטילת חוב. חלק מהתשלום לתש"י בוצע באמצעות הקצאת מניות ורידיס, וכיום מחזיקה בה תש"י בשיעור של 10.7%. במהלך השנה שחלפה פעלה ורידיס להשלים מהלכי ייעול באינפיניה שכללו פיטורים, והתחלה של מתן שרותים של ורידיס לחברה שנרכשה, לצד עדכון הסכמים מול לקוחות וספקים.

ורידיס צירפה הערכת שווי לאינפיניה שביצעה פירמת BDO המלמדת על מצבה העגום של האחרונה אשתקד. הכנסותיה ירדו ל-1.56 מיליארד שקל בסיכום שנת 2023, ירידה של 15% ביחס לשנה הקודמת, ורמה נמוכה יותר גם משנת 2021 אז הסתכמו המכירות ב-1.64 מיליארד שקל. בהערכת השווי נכתב כי הירידה בהכנסות נבעה "מהקיטון בביקוש למוצרי אריזה בארץ ובעולם, ירידה אשר הביאה לקיטון במכירות בעיקר לשוק המקומי במגזר גלילי נייר לקרטון. חלף כך, הכמויות נמכרו לייצוא, במחירי מכירה נמוכים יותר". בשורה התחתונה רשמה אינפיניה הפסד של 122 מיליון שקל בסיכום 2023, מול רווח של 117 מיליון שקל בשנת 2022.

האיחוד עם אינפיניה הקפיץ אמנם את מכירות ורידיס ב-140% בשנת 2023 ל-2.54 מיליארד שקל. אך הכפיל את ההוצאות התפעוליות, בעיקר את הוצאות המכירה והשיווק שהיו מזעריות טרם המיזוג ועמדו על 2.3 מיליון שקל. לאחר המיזוג הן זינקו לא פחות מ-144 מיליון שקל. הרווח התפעולי של ורידיס נחתך בשיעור חד של 62% והסתכם ב-63.4 מיליון שקל. יחד עם הוצאות המימון שהמריאו כמעט פי 9 ל-178 מיליון שקל בסיכום השנה, בשל מימון הלוואות שנטלה ורידיס לרכישת אינפיניה ופעילות נוספת בתחום האנרגיה (OPC), עברה החברה כאמור לרישום ההפסד (81 מיליון שקל לבעלי המניות).

דנאל רשמה מחיקה של 90 מיליון שקל בגין פעילות מנור

חברת הסיעוד ומשאבי האנוש דנאל, המתנהלת ללא גרעין שליטה, ביצעה הפרשת ענק של כ-90 מיליון שקל בגין פעילות חברת מנור הפועלת בבעיקר בתחום הפונדקאות. הפרשה זו גררה את דנאל לרישום הפסד, המיוחס לבעלי המניות שלה, בהיקף של 11 מיליון שקל אשתקד מול רווח נקי של 115 מיליון שקל שנה קודם לכן.

דנאל עסקה בתחומים כמו שירותי סיעוד, כאשר היא מפעילה 38 סניפים בתחום ברחבי הארץ. בנוסף היא פועלת בתחום כח האדם ומגייסת ומספקת עובדים במגוון תחומים לחברות. בשנים האחרונות נכנסה באמצעות ההנהלה הקודמת לתחום הפריון, ובין היתר רכשה את חברת מנור שפועלת בתחומי הפונדקאות. העסקה בוצעה בשני שלבים, הראשון היה בסוף שנת 2020 אז רכשה דנאל 51% ממנור תמורת 40 מיליון שקל. והיתרה נרכשה תמורת עוד 54.2 מיליון שקל במארס לפני שנתיים.

מנור, העוסקת כאמור בפונדקאות וגם בתיירות מרפא, נפגעה מאוד מפרוץ המלחמה באוקראינה, שהיתה מקום הפעילות המרכזי לשירותיה. בשל המלחמה נאלצה מנור להעתיק חלק עיקרי בפעילותה לגאורגיה והיא ממשיכה לאתר מדינות נוספות.

עם סיומה של 2023, עולה מדוחות דנאל כי תחום הפריון, שבו פועלת כאמור מנור והוא אחד מחמשת תחומי הפעילות של דנאל, רשם שחיקה של 15% בהכנסות ל-42 מיליון שקל בשל ירידה בשירותי הפונדקאות, והוא היחידי שהציג הפסד תפעולי. זה הסתכם בכ-20 מיליון שקל אשתקד, מול הפסד של 9 מיליון שקל בשנת 2022. הסיבה היתה הקיטון בהכנסות של מנור, וגם התייקרות התשומות של הפעילות בגאורגיה ואוקראינה (בשל המלחמה).

סך ההכנסות של דנאל הסתכמו בשנת 2023 ב-2.5 מיליארד שקל, עליה של 6.3% ביחס לשנה שקדמה לה. העליה מוסברת בעיקר מגידול במתן שירותי הסיעוד. בשנה שחלפה נרשמו יותר שעות טיפול בשל עליה במספר המטופלים במוסדות דנאל. כאמור רשמה החברה הפרשה בגין ירידת ערך מוניטין של 89.7 מיליון שקל, שגררה אותה לחיתוך הרווח התפעולי בשיעור של 64% לסך של 65 מיליון שקל. כאמור אותה הפרשה הובילה לרישום ההפסד כאמור.