פאניקה בבורסה: המדדים המובילים צנחו היום (א') בתל אביב בתגובה לנפילות בסוף השבוע בשוקי העולם והורדת דירוג החוב של ארה"ב על ידי סוכנות S&P. פתיחת המסחר התעכבה היום בשל הירידות החדות, אשר לוו בהפעלת מנתק זרם, והמסחר נפתח לבסוף ב-10:44 בירידות שערים חדות. לפי הערכות בתעשיית קרנות הנאמנות, נפדו מהקרנות יותר ממיליארד שקל היום.

הפחד, כאמור, הינו תוצאה ישירה של המפולת בבורסות העולם והורדת דירוג האשראי של ארה"ב בסוף השבוע. חששות מהתפשטות מהירה של משבר החוב באירופה - שם חוו הבורסות 12 ימים רצופים של ירידות, יחד עם חששות מהאטה כלכלית בארה"ב שחוותה את שבוע המסחר הגרוע ביותר מאז נובמבר 2008, סחררו את השווקים בימים חמישי-שישי.

הירידות החדות שהשתקפו בפתיחה הביאו כאמור להפעלת מנגנון "פתיחה אנגלית" היום; לפי כללי הנהלת הבורסה, במידה ובשלב הטרום מסחר המעו"ף יורד (או עולה) ב-2.5% ויותר, פתיחת המסחר תתעכב ב-3-5 דקות. אם גם לאחר הדחייה הראשונה שער המעו"ף יורד או עולה ב-2.5% מופעל עוד מנגנון "ניתוק זרם" שדוחה את הפתיחה בעוד 3-5 דקות, ואם לאחר מכן נרשמת ירידה של 5%-12% פתיחת המסחר נדחית ב-45-50 דקות. לאחר הפתיחה, אם במהלך המסחר המעו"ף צונח ב-8% מופעל מנגנון "ניתוק זרם" והמסחר נעצר ל-45 דקות, ואם שער המדד צונח ב-12% המסחר מופסק לחלוטין לאותו יום.

בליל שבת הורידה סוכנות הדירוג S&P את דירוג האשראי של ארה"ב (לראשונה בהיסטוריה), אשר עמד על דירוג מושלם של "AAA" מאז 1917, ובעולם כולו ממתינים בדאגה לתגובת השוק האמריקני ביום שני. השוק הישראלי הוא השוק המערבי הראשון שמגיב לכך, היום. כן נציין, כי ביום שלישי הקרוב לא מתקיים מסחר בבורסה בת"א עקב ט' באב, ולכן הבורסה תגיב לוול סטריט רק ביום רביעי הקרוב - מה שמגדיל את הדריכות במסחר היום.

מחדר המסחר של UBS נמסר ל"גלובס" כי "ניכרת פעילות ערה של הזרים בעיקר במניות כיל, טבע, הבנקים והתקשורת, על אף שמדובר ביום א'. יש גם זרים שרוכשים מניות, משקיעים שחיכו לירידות וכעת קונים מניות".

סיקור מיוחד של המפולת בבורסה:

פלר: "תיקון קלאסי בשווקים; בניגוד ל-2008, אין מפולת"

אופציות הפוט בכסף מזנקות במאות אחוזים

פסגות: "סוף סוף האסימון נפל, ואיתו נופלות גם הבורסות"

ברקליס: לא תהיה מפולת בשווקים - אג"ח ארה"ב ישרדו

IBI: "הכל בשווקים מפחיד; אלטרנטיבות ההשקעה מועטות"

אנליסטים על הורדת הדירוג: "תזעזע את השווקים ביום ב'"

סופ"ש שחור בוול סטריט

6% - זהו שיעור הנפילה במדד הנאסד"ק בימים חמישי ושישי, לאחר סגירת הבורסה בת"א. היה זה שבוע המסחר הגרוע ביותר בוול סטריט מאז נובמבר 2008, התקופה שלאחר קריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס שהציתה מפולת בבורסות העולם. זה התחיל בחששות מאירופה, שם עלו תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים של איטליה וספרד לכמעט 7%, מה שמשקף עלייה ברמת הסיכון.

יום שישי היה תנודתי למדי בוול סטריט; נתוני תעסוקה טובים מהצפוי הצליחו להפיג מעט את חששות המשקיעים, אך עד מהרה חזרו הירידות החדות. דיווח בסכונות רויטרס כי הבנק המרכזי האירופי יחל לראשונה לרכוש אג"ח של ספרד ואיטליה הצליחו שוב למתן את הירידות בשווקים, אך לאחר הסגירה הוטלה ה"פצצה" של S&P.

סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של ארה"ב מרמה של AAA לרמה של +AA, בגלל החוב התופח שלה וקיצוצים תקציביים בהיקף מצומצם - לטענת S&P - של 2.4 טריליון דולר במהלך 10 השנים הקרובות. כלכלנים בארה"ב מתקשים להבין כיצד השווקים יגיבו ביום ב', כאשר ישנם אנליסטים הצופים ירידות חדות במניות והיחלשות של הדולר, ולעומת זאת אחרים גורסים כי לאחר גל הירידות האחרון - הורדת דירוג האשראי כבר מגולמת בשוק. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

עוד מתנהל השוק ברקע מחאת המחירים המתגברת, וברקע הפגנות הענק בתל אביב ובירושלים בליל אמש, בהן השתתפו יותר מ-320 אלף איש - מהם כ-280 אלף בת"א לבדה וכ-30 אלף בירושלים. (לסיפור המלא)

שלמה מעוז: "מי שימכור - יצטער"

הבורסה בת"א לא רק מגיבה לירידות החדות מסוף השבוע, אלא היא גם השוק המערבי הראשון להגיב להורדת הדירוג בארה"ב. "יהיו ירידות חדות", אומר ל"גלובס" שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה. "ישראל תצטרך לעכל את הורדת הדירוג של ארה"ב לבד".

אך מעוז לא פסימי; הוא מעריך שהתיקון האגרסיבי כבר מאחורינו ומציע לא למכור מניות מתוך פאניקה: "אם אני מסתכל על מה שהעולם השקיע בשיקום הכלכלה בשנים האחרונות, אני מניח שהעולם לא ייתן לזה לרדת לטימיון. לדעתי באירופה ייצאו מסרי הרגעה ויינקטו צעדים עוד לפני פתיחת המסחר ביום שני. אני גם חושב שהפדרל ריזרב יילך על תוכנית תמרוץ שלישית בארה"ב (QE3). תוסיף לזה את השיפור באבטלה בארה"ב וההזדמנויות בשוקי המניות - כל זה לא יאפשר את המשך הירידות החדות בעולם.

"אם מנתחים את הדברים בקור רוח - היה פה תיקון, אנחנו מאחורי הצונאמי הזה ומי שיזרוק מניות יצטער על כך. כל מי שיברח ביום ראשון מהבורסה עוד יצטער על כך. זו דעתי. ביום ראשון בבוקר זה יהיה משחק של שחקני מעו"ף והמסחר יהיה תנודתי מאוד; אבל ביום שני, כשהמסחר בעולם ייפתח, המשחק ישתנה ויעבור לידי מנהלי התיקים".

מעוז טוען כי על השוק המקומי מעיב גורם נוסף - מחאת מעמד הביניים שעשויה להסתכם בתוכנית כלכלית חדשה אשר עלולה לפגוע בתקציב. הוא מזהיר מפני מכירות של המשקיעים הזרים בבורסה וקורא לממשלה לדון עם ראשי המפגינים כדי לפתור את הסוגיה במהירות.

בחזית הירידות ניצבו היום מניות הבנקים, כגון הפועלים , לאומי ודיסקונט , בעקבות הירידות החדות במניות הפיננסים בעולם.

מניית כיל צנחה היום בשל הסנטימנט השלילי, וזאת למרות "גלולת הרגעה" שניסתה החברה לתת למשקיעים. החברה הודיעה הבוקר על חוזה עם לקוח בהודו למכירת אשלג במחיר של 490 דולר לטון.

בקרב מניות הטכנולוגיה טאואר צנחה למרות המלצה חיובית נוספת שקיבלה מצ'רדן - המלצה נוספת שלא בולמת את קריסת המניה.