פסגות: "סוף סוף האסימון נפל, ואיתו נופלות גם הבורסות"

אורי גרינפלד מפסגות: "הורדת דירוג האשראי של ארה"ב מעלה הסיכוי לסנטימנט שלילי השבוע" ■ "התגובה תהיה חזקה ומושפעת מפסיכולוגיה יותר מהכלכלה"

"התגברות הדאגות בשווקים למצבן של ארה"ב ואירופה הן שתרמו לירידות שערים חדות ביום חמישי. הורדת הדירוג מעלה הסיכוי שגם בשבוע הקרוב יהיה סנטימנט שלילי", אמר היום (א') אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו של פסגות, לאחר הורדת דירוג האשראי של ארה"ב ביום ו' האחרון על ידי סוכנות S&P.

לדברי גרינפלד, ההתפתחויות האחרונות עשויות להוביל לצניחה משמעותית בשוקי המניות, הנובעת מרף חרדה גבוה: "לא תמיד השווקים מבינים את זה בזמן, ולפעמים כשסוף סוף האסימון נופל ואיתו גם הבורסות. כך התגובה בדרך כלל תהיה חזקה ומושפעת מפסיכולוגיה, יותר מהכלכלה".

בהתייחסו למשבר החוב באירופה, טוען גרינפלד כי "הסיכוי להידרדרות למשבר פיננסי באירופה ובעולם גדל. היכולת של איטליה להחזיר את חובה תלוייה באמון המשקיעים ועד כמה התשואות ימשיכו לעלות".

בארה"ב מנגד, "השבועות האחרונים מלמדים כי המשקיעים מפנימים שלא רק הצמיחה מאטה את השווקים, אלא שגם הממשק לא צפוי לתת לשווקים החולים זריקת אנדרנלין. מצד שני, הדיבורים המחודשים על חזרה למיתון נראים לנו מוגזמים".

בהתייחס ספציפית להורדת דירוג האשראי של ארה"ב, טוענים בפסגות כי רק תרחיש של צמיחה והכנסות חלשות ממיסים עשוי להתרחש - ולהוביל את S&P להוריד את דירוגה של ארה"ב ברמה נוספת.

בפסגות ממליצים לשמירה על רכיב נזילות משמעותי מאד (25%-30% מהתיק), כאשר "חשוב שלא לסגור את הכסף לתקופות זמן ממושכות, כי להערכתנו יווצרו בתקופה זו הרבה הזדמנויות". כמו כן ממליצים בפסגות לשלב אג"ח מדינה בתיק "למרות התשואות הנמוכות", עם עדיפות לאפיק הקונצרני בדירוגים הגבוהים.