קובי פלר: "תיקון קלאסי בשווקים; בניגוד ל-2008, אין מפולת"

מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים לא צופה תגובה חריפה של שוקי חו"ל מחר להורדת דירוג האשראי לארה"ב: "הבורסות יתייצבו בהמשך השבוע" ■ קורא למשקיעים להמתין לנאום ברננקי מחרתיים ומסביר מדוע הירידות החדות בבורסה אינן תחילתה של קריסה-רבתי

הפאניקה בשווקים תדעך בהמשך השבוע ויש לנצל את הירידות החדות כדי לרכוש מניות. זוהי ההערכה של קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים, ביום סוער למדי בבורסה, שם נרשמות נפילות בשוקי המניות בעקבות הורדת דירוג האשראי של ארה"ב ע"י סוכנות S&P.

יש לציין כי למרוץ הנפילות במניות, אגרות החוב הממשלתיות לטווח ארוך יורדות בשיעורים מתונים והאג"ח קצרות הטווח יציבות. לדברי פלר, המשקיעים ממתינים לפתיחת המסחר בחו"ל מחר (ב') כדי לקבל אינדיקציה להשלכות הורדת הדירוג לארה"ב.

[לאתר האג"ח]

"ביום רגיל, האג"ח הממשלתיות היו עולות היום", אומר פלר. "אבל היום משקיעים מכינים נזילות למקרה של פדיונות, כדי שיהיה להם כסף נזיל לקנות אג"ח קונצרניות למקרה שייווצרו הזדמנויות. שוק המק"מ מגיב בצורה חיובית והוא ממשיך לתפקד. האג"ח הממשלתי הקצר גם כן מתפקד. בטווחים היותר ארוכים יש ירידות אך במחזורים נמוכים".

- זה שהאפיק הסולידי מחזיק מעמד אומר שהפאניקה במניות מוגזמת?

"עדיין מוקדם לומר והרבה משקיעים מחכים לראות איזה פדיונות יהיו בצהריים בקרנות הנאמנות. אנשים מחכים גם למחר לראות את התגובה של האג"ח הממשלתיות בארה"ב להורדת הדירוג. זה הדבר המרכזי והחשוב ביותר".

פלר סבור שהירידות החדות שפקדו את וול סטריט בסוף השבוע הן בבחינת "התאמה לירידה בתחזיות הצמיחה של ארה"ב", ולהערכתו לא צפויה מפולת מחר כאשר שוקי חו"ל ייפתחו למסחר: "לא אמורה להיות תגובה משמעותית של השווקים מחר להורדת הדירוג; גם אם תהיה תגובה, היא צפויה להיות מתונה. אם בכל מקרה תהיה תגובה משמעותית אז הכדור יעבור לברננקי".

מחרתיים יפרסם הפדרל ריזרב, בראשות היו"ר בן ברננקי, את החלטת הריבית ובה הודעת הריבית ומסיבת העיתונאים שתבוא אחריה. לראשונה יתייחס ברננקי להורדת הדירוג לארה"ב ולקריאות הגוברות להשיק תוכנית תמרוץ שלישית (QE3), קרי רכישת אג"ח ממשלתיות במאות מיליארדי דולרים כדי לתמרץ את הכלכלה. "לפעול היום לפני נאום ברננקי - זו טעות", אומר פלר.

- אתה מזהה היום פאניקה אצל המשקיעים, כמו ב-2008?

"המשבר ב-2008 היה במצב אחר לחלוטין מאשר מה שהיום. אז היה משבר נזילות בבנקים והיום יש המון נזילות והבנקים המרכזיים תומכים בבנקים המסחריים".

- השווקים השלימו כבר תיקון של 10% מהשיא.

"זה קלאסי. תיקון של מעל 10% הוא נדיר מאוד בשווקים. זו התאמת מחירים לתחזיות הצמיחה החדשות ואנו מצפים להתייצבות בשבוע הקרוב. שוב, אם רמת הפחד תעלה - הבנקים המרכזיים ישובו לפעול".

- אבל יש גם תיקונים של 10% שמסתיימים ב-50%-60%...

"לא כך המצב. החברות היום במצב הרבה יותר טוב מ-2008, גם מבחינת הנזילות, החוב שממומן בעלויות נמוכות, הרווחים... הבנקים המרכזיים ערים מאוד לצרכי הנזילות של השוק ומספקים אותה במקרה שצריך. למרות הרגישות והירידות החדות היום - עדיין מדובר בהתאמת המחירים לצמיחה נמוכה יותר וכך צריך להתייחס לזה".