אנליסטים על הורדת הדירוג: "תזעזע את השווקים ביום ב'"

דירוג האשראי של ממשלת ארה"ב נפגע על ידי S&P ביום ו' האחרון ■ צפו: מה חושבים האנליסטים בישראל על המהלך?

לאחר הצמיחה בשווקים הגלובליים בשבועיים האחרונים, עומדת היום (א') במוקד הורדת דירוג האשראי של ארה"ב על ידי סוכנות הדירוג S&P. ברקע ההתרחשות, יוצאים בתי ההשקעות בישראל בתחזיות עם הערכותיהם להשלכות המהלך על השווקים הגלובלים והשוק המקומי.

■ מיטב - "המסקנה האופרטיביות של תחזית הצמיחה העולמית היא שהעולם צפוי להימצא עד סוף 2012 בתת-פעילות משמעותית, ולא רק רבעון בודד... בכל הקשור להורדת דירוג האשראי, יש לשים לב כי לא צפוייה כל השקעה של שוק הקרנות הכספיות הוביל ולנכסים לטווח קצר יש דירוג משלהם, והוא נותר ברמה הגבוהה ביותר האפשרית. אפשר לצפות כי הפחתת הדירוג תזעזע את השווקים ביום ב'".

■ ד"ר יוסי מעלם, אנליסט- "מעבר להשפעה השלילית הצפויה לפחות בטווח הקצר על שוקי ההון והשוק הישראלי, ישנה זוית נוספת שתשפיע על דירוג האשראי של חלק קטן מחובה של ממשלת ישראל... כ-7.3% מחבוה של ממשלת ישראל הוא בערבות ממשלת ארה"ב, כאשר דירוגו של חוב זה אמור להיפגע. מצב של חידוש או המשך ההרחבה הכמותית בארה"ב שתתבטא בהדפסת כסף, עלולה להביא להתגברות האינפלציה בארה"ב, וזו עלולה לשחוק את ערכם הריאלי של יתרות המט"ח שבידי ישראל. הפיתרון למצב הנוכחי של ארה"ב ומדינות עם חובות נוספות עם חובות פיסקליים עצומים, אינו קצר טווח".

■ מחלקת המחקר של אקסלנס - "בשלב זה עדיין קשה להעריך כיצד יגיבו השווקים להורדת הדירוג. התנודתיות בשוק המטבעות תתגבר כאשר היין והפרנק השוויצרי צפויים להתחזק. גם הזהב יקבל זריקת עידוד נוספת. עם זאת ברור לכולם כי תחליף אמיתי לאחזקת אג"ח ממשלת ארה"ב לא יימצא בקרוב. החשש בקרב המחזיקות האסייתיות אומנם יגדל כאשר סין כבר מאיימת כי הימים בהן ארה"ב לוותה בקלות עומדים להסתיים. עם זאת בשלב ראשון, הן לא צפויות לשנות את תפוסי אחזקותיהן, אולם בשלב מאוחר יותר יאיצו את חיפוש האלטרנטיבות - החוב וההתנהלות חסרת אחריות של קובעי המדיניות בוושינגטון הספיקה. אגב גם חברת S&P טענה כי התנהלות זו היתה אחד הגורמים להורדת דירוג החוב".

■ אורי גלאי, סיגמא בית השקעות - "הורדת הדירוג תשפיע על השווקים במהלך הימים הקרובים. לדעתי מדובר בהחלטה שגויה שנובעת משיקולים פוליטיים פנים אמריקאיים סביב אופן קבלת ההחלטות הכלכליות ועקב הביקורת הרבה שספגו חברות הדירוג במהלך משבר 2008. אני מעריך שלא תהיה להורדת הדירוג השפעה משמעותית על כלכלת ארה"ב - בסופו של דבר מדובר בשוק המרכזי הגדול והנזיל בעולם. המשך השבוע תלוי רבות ברמת הפאניקה של השווקים: מחכה לנו שבוע מסחר מורכב עקב צום תשעה באב שחל ביום שלישי, בו לא יתקיים מסחר בבורסה. הפתיחה של יום רביעי תהיה תלויה במסחר העולמי בימים שני ושלישי. בימים כאלה אסור לקבל החלטות חפוזות ונמהרות ומוטב להמתין עד להתבהרות הדברים בארץ ובחו"ל".

■ עידן אזולאי, אפסילון קרנות נאמנות - "אנו סבורים שאין מקום לנסות ולנחש מה תהיה תגובת השווקים להפחתת הדירוג, על אף שברור שרוב הסיכויים הם שהמהלך הזה "יתמוך" בתנודתיות הגבוהה ובעצבנות הרבה שתקפה את השווקים. אלא שקשה להניח שהמהלך של S&P יגרום בטווח הקצר לעלייה חדה בתשואות על האגרות האמריקאיות".

■ אלכס זבז'ינסקי, דש ניירות ערך והשקעות - "הורדת הדירוג של ארה"ב אכן מהווה אירוע היסטורי, אך השאלה האמיתית היא האם תהיה לכך השפעה על השווקים מעבר למשמעות הסימבולית. להערכתנו, השפעת האירוע על תשואות האג"ח אינה אמורה להיות משמעותית".

אמיר ארגמן, אופנהיימר ישראל - "מסוכן, ובמידה מסוימת מעציב, שהשוק והפרשנים מתעסקים בעיקר בסמנטיקה, משמע הורדת הדירוג הפורמאלי. כל מי שקורא את דוחותיי יודע כי ארה"ב בחרה בשם 'ההתמודדות עם המשבר' לבחירתה לנהוג בדרך מסוכנת ולא אחראית, ששיאה הגיע לפני כמה ימים בהסכם תקרת החוב הבעייתי. עיסוק בחברת הדירוג S&P ללא התייחסות לבחירה המודעת וההרסנית של קובעי המדיניות בארה"ב, היא עיסוק בטפל והזנחת העיקר".

נזכיר כי סוכנות דירוג האשראי S&P הורידה בסוף השבוע האחרון את הדירוג של ארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, ברמה אחת לרמה של +AA. בכך, איבדה ארה"ב את הדירוג המושלם שלה - AAA - לראשונה בהיסטוריה. אם לא די בהורדת הדירוג, S&P ממשיכה לשמור על תחזית דירוג "שלילית" לארה"ב, מה שמשאיר את הדלת פתוחה להורדות דירוג נוספות בהמשך. (לסיפור המלא)