גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סגירה שלילית בת"א; "מניחים שהתיקון בשווקים יהיה חד, אבל לא יותר מ-15%-20%"

פתיחה אדומה לחודש מרץ: מניית קבוצת דלק קרסה ביותר מ-8%, מדד הנפט והגז נחתך בכ-4% ● לאומי: "עד שלא יגיעו סימנים ממשיים לעצירה בהתפשטות וירוס הקורונה, הבהלה בשווקים צפויה להימשך"

בורסת תל אביב סיקור שוטף / צילום: איל יצהר, גלובס
בורסת תל אביב סיקור שוטף / צילום: איל יצהר, גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:25

יום מסחר סוער בבורסה של ת"א הסתיים בירידות של כ-1.2% במדד ת"א-35, כ-1.3% במדד ת"א-125 וכ-1.8% במדד ת"א-90. מדד הנפט והגז נחתך ב-3.85% ומדד הבנקים איבד 2.35%. מדדי הביטוח והתקשורת בלטו אף הם בירידות של כ-2.5%. 

מניית קבוצת דלק  קרסה ביותר מ-8%, טבע   ודלק קידוחים  איבדו כמעט 5% והפניקס  ופתאל  ירדו בקרוב ל-4%. טאואר  , פריגו   ונייס   הפגינו עוצמה ועלו 3%-2%. 

15:00

סיום המסחר בבורסת תל אביב ביום חמישי היה מהדרמטיים שנרשמו בשוק ההון המקומי בשנים האחרונות ובכלל, עם צלילה של כ-4.5% במדד הדגל של הבורסה, ת"א-35, שהשלימה לו ירידה שבועית של כ-7% - גם היא מהגרועות שנרשמו כאן זה שנים ארוכות.

כל זאת, על רקע "בהלת הקורונה" המתגברת בשוקי העולם, שהובילה לירידות שערים חדות בבורסות לניירות ערך. כמו תמיד, במוקד ניצב השוק האמריקאי, שם נסגר שבוע מסחר גרוע למדי - שתמך בהמשך הירידות בתל אביב גם היום, עם פתיחת שבוע המסחר הראשון לחודש מרץ.

עם הירידות היום, שנעות בטווח של 1.5%-2%, השלימה בורסת תל אביב צניחה של 9%-10% בתוך פחות משלושה שבועות, והיא מציגה תשואה שלילית של 5%-6% מתחילת 2020. שנה אחורה, התשואה במדד הדגל של הבורסה מאופסת. 

בין היורדות הבולטות היום, המניות הדואליות של לייבפרסון  וטבע  מאבדות 5%-6%, וירידות דומות רושמות מניות פתאל החזקות  וקבוצת דלק , לצד ירידות של כ-4% של יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים 

עוד בצד השלילי, נחלשות היום מניות מור השקעות  ופנינסולה  ב-4%-5%. לעומתן, מניית ארקו  החזקות מטפסת ב-4%-5%, על רקע הודעת החברה כי החברה הבת שלה GPM חתמה על הסכמי מימון בהיקף כולל של עד 347 מיליון דולר.

באפיק החוב, מדדי התל-בונד הבולטים נחלשים בעד כ-0.5%, ואילו במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה חיובית.

היה שיא?

כבר לקראת סוף ינואר התחילו לגבור בשווקים החששות מהשלכות שליליות אפשריות של התפשטות וירוס קורונה שהתגלה בסין, וחששות אלה הובילו מאז להתגברות משמעותית ברמת התנודתיות במסחר, וללא מעט ימים שהתאפיינו בירידות שערים חדות.

כמגמה, ירידות אלה אוזנו, ואף איפשרו לת"א-35 לקבוע במחצית הראשונה של פברואר רמת שיא חדשה (1,751.8 נקודות), שנרשמה אחרי חודשים ארוכים של מגמה חיובית מובהקת, שהובילה לסיכום מוצלח למדי של 2019 (עלייה שנתית של 15%), וכיוון דומה בפתיחת השנה הנוכחית.

ואולם, מאז השיא, שנרשם לפני פחות משלושה שבועות, התחזק הכיוון השלילי, במקביל לדיווחים על עוד ועוד מדינות שבהן התגלה הווירוס, שגררו הערכות על התרחבות הנזקים האפשריים לכלכלה הגלובלית. נוסף על כך, התגברו העדכונים מצד חברות שונות על ההשפעות השליליות של מצב הדברים על המשך פעילותן, הן בשוק המקומי והן מצד ענקיות גלובליות, ובהן בלטו תחילה אפל ובהמשך גם מיקרוסופט.

לפני קצת יותר משבוע נודע לראשונה על התפשטות משמעותית של קורונה למדינות שאינן באסיה, ובמרכזן איטליה, ובהמשך גם למדינות לא מעטות נוספות באירופה ובמזרח התיכון - מה שהגביר את חוסר הוודאות לגבי היכולת למנוע את התפשטות הווירוס והעלה את רף החששות לגבי ההשלכות על הכלכלה הגלובלית.

בעקבות המשך העלייה במספר החולים והמדינות שבהן אותרו, בסוף השבוע האחרון פרסם ארגון הבריאות העולמי אזהרה שלפיה וירוס קורונה הוא בעל סיכון ברמה גלובלית - מה שלא סייע להרגיע את המשקיעים, ושלח את בורסות וול סטריט לסכם שבעה ימים רצופים של ירידות שערים - הירידות החדות ביותר מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008.

"ההיסטריה חוגגת"

למרות כל אלה, הפעילים בשוק המקומי מנסים לשדר רוגע יחסי בשלב זה, בעיקר לנוכח רמות השיא שאליהן הגיעו המדדים המובילים, והריביות הנמוכות בשווקים.

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, אמר היום: "כל עוד התפשטות הווירוס היתה באזור אסיה, ההנחה בעולם היתה שאפשר להכיל אותו, אבל נקודת השבר הגיעה כשהוא הגיע לעולם המערבי. מרגע שהוא הגיע למקומות נוספים מעבר לאסיה, ההיסטריה חוגגת. אבל צריך לזכור שהירידות בשבוע האחרון גם קשורות לעובדה שהשוק האמריקאי הגיע לרמות גבוהות מאוד. אחרי קפיצה של יותר מ-30% שהוא רשם ב-2019, עד לאמצע פברואר הוא עלה בעוד כ-10% - כך שסיפור הקורונה היה מצוין לביצוע מימוש חד ומהיר".

רזניק הוסיף כי "אנחנו עדיין מעריכים שגל הירידות האחרון הוא סוג של מימוש, ואמנם אף אחד לא יודע איפה זה ייעצר, אבל בשלב הנוכחי יש תחושה שאנחנו קרובים לתחתית. ההנחה היא שהתיקון יהיה חד, אבל לא יגיע ליותר מ-20%-15%, ואז השוק יחזור להתייצב. בדרך כלל כשמדדים יורדים בכ-20% מהשיא, מגיעים קונים כבדים, אלא אם מדובר בתרחיש של מיתון עולמי כבד - אבל כרגע לא נראה שזה המקרה. אמנם לפי הדיווחים, בקורונה נדבקים הרבה אנשים, אבל בסופו של דבר, העולם יצליח ללמוד לחיות עם הסיפור הזה, בין אם זה ייקח עוד חודש-חודשיים ובין אם זה ייקח קצת יותר זמן. מבחינת שוקי המניות, המשקיעים יבינו בשלב מסוים שאלטרנטיבות ההשקעה הקיימות כיום לא כל כך מעניינות".

לדבריו, "יש ענפים שכמובן ייפגעו מאוד, כמו תיירות ותעופה, אבל לא נראה שבמגזר הטכנולוגיה בארה"ב תהיה דרמה גדולה, וגם נראה כי יש סימנים ראשונים בסין של ניסיון לחזור לשגרה. לפיכך, בסופו של דבר, עניין הקורונה אמנם עשוי להיות קצת יותר משמעותי ממה שהניחו תחילה, אבל פחות משמעותי ממה שכרגע השווקים מגלמים".

רזניק גם התייחס לבחירות לכנסת הצפויות מחר (ב'), וציין בעניין זה כי "במקרה שיהיו בחירות בפעם הרביעית, הדבר עשוי להשפיע יותר על השוק המקומי, ויכול להיות שבמקרה כזה כבר נראה ניצנים של בקיעים באמון בכלכלה הישראלית. אחרי פחות או יותר שנה בלי ממשלה מתפקדת, בחירות נוספות, שניתן להניח שיתקיימו בסביבות ספטמבר, יהפכו גם את 2020 לשנה אבודה".

גל הנפקות האקוויטי תחת איום

ירידות השערים החדות בשווקים, אם יימשכו, יאיימו על מה שנראה היה כהתאוששות בשוק הראשוני של תל אביב, עם שורה של גיוסי הון (IPO) שמקדמות חברות בבורסה המקומית.

אחד הפעילים בשוק החיתום אמר היום כי "אם יהיו עוד שבוע-שבועיים של ירידות שערים משמעותיות, ויירשמו פידיונות של מיליארדי שקלים בקרנות הנאמנות, יהיה קשה יותר בשוק, אבל אנחנו עוד לא שם. כרגע יש חוסר ודאות, ואף אחד לא יודע אם הסנטימנט השלילי יימשך או יעצור. כולם מחכים לראות איך יתפתח השבוע".

לדבריו, "אמנם היו כמה ימים של ירידות שערים חדות, אבל לא משהו שלא ראינו בעבר. בלי קשר למצב השוק, אנחנו נמצאים כרגע בתקופה של פרסום הדוחות הכספיים השנתיים של החברות, כך שבכל מקרה מרץ הוא חודש בלי הנפקות ראשוניות (IPO)". עוד הוסיף אותו פעיל כי "אם השוק לא יאפשר, הנפקות ראשוניות לא ייצאו לפועל, אבל בשלב הנוכחי התוכניות נמשכות כרגיל, ואין סיבה לקבל החלטות אחרות כרגע ולעצור תוכניות, כי הנפקות ראשוניות אם יהיו, יתבצעו רק במהלך מאי".

לגבי שוק האג"ח הוסיף כי "החברות הגדולות עם הדירוגים הגבוהים לא אמורות להיתקל בבעיות מיוחדות, ומליסרון סיפקה את הדוגמה האחרונה לכך עם גיוס מוצלח של כ-400 מיליון שקל שהשלימה ביום חמישי, למרות הירידות החדות. החברות הקטנות יותר יצטרכו לחכות קצת, עד שתתבהר התמונה". 

ביצועי מדדים בולטים בבורסה מתחילת השנה

בין מדדי הבורסה, בולט גם היום בצד השלילי מדד הנפט והגז, ועם ירידה יומית של כ-2%-3% משלים צניחה של יותר מ-30% מתחילתה של 2020. סקטור הנפט והגז בת"א סובל כבר תקופה ארוכה מחולשה, על רקע ירידה חדה שנרשמה בביקושים לנפט בעולם, אשר הובילה לצניחה במחיר הנפט. בשבוע החולף לבדו איבד המדד כ-14% מערכו בחמישה ימי מסחר. זאת בסיכומו של שבוע שהוגדר בחו"ל כחלש ביותר לנוזל השחור מאז המשבר הכלכלי הגלובלי שפרץ ב-2008, עם ירידה של כ-16% שנרשמה בחוזים העתידיים על הנפט בארה"ב.

הירידה החדה בחוזים העתידיים נרשמה לצד ירידה של כ-27% שנרשמה במחירי הנפט מתחילת השנה על רקע חששות המשקיעים מירידה חדה שתירשם בביקושים למוצר, מה שהוביל את מחירה של חבית נפט להיסחר סביב רמות של כ-50 דולר לחבית, לעומת מחיר שהתקרב ל-70 דולר לחבית בתחילת חודש ינואר. גם היום המשיכו ניה"ע של חברות הגז והנפט המקומי לבלוט בכיוון השלילי, בראשן מניית תמר פטרוליום, עם צלילה של כ-60% מתחילת השנה, בעוד שמניית קבוצת דלק משלימה צניחה של כ-40% בתקופה זו, ואחריה ניצבות יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים ושל רציו, שאיבדו מתחילת השנה כ-35%. 

מי שעוד סופגים ירידות חדות הם משקיעי הביטוח, והמדד הענפי איבד מתחילת השנה כ-15% מערכו. לעומתו מדד הנדל"ן, שהציג ב-2019 את הביצועים הטובים ביותר בבורסה, וזינק בכ-70%, ממשיך להפגין עוצמה, ומתחילת השנה מציג עלייה של כ-2%.

בעוד שמדדי מניות השורה השנייה בבורסה (SME60 ו-150) מציגים מתחילת השנה ביצועים דומים לאלה של המדדים המובילים (ירידות של כ-5%-6%), בצד החיובי של המסחר בולטות בדפנסיביות יחסית מתחילת השנה מניות הטכנולוגיה, עם ירידות של כ-1.5%-2% בלבד במדדי טק-עילית וגלובל בלוטק. 

13:45

יום מסחר סוער בבורסה בתל אביב נוכח התנודתיות החדה במניות ביום בו מרבית המדדים צבועים באדום בוהק. בשעה החולפת התמתנו הירידות, מדד ת"א 35 מאבד 0.5%, ת"א 90 יורד ב-0.8% ומדד הבנקים צונח ב-1.3%. 

דלק קבוצה מובילה את הירידות בקרב מניות מדד ת"א 35 ומאבדת 4.8%, טבע יורדת ב-4.2%, פתאל החזקות ב-3.8%. בשעה זו מחזור המסחר מסתכם ביותר מ-1.04 מיליארד שקל - מחזור מסחר חריג יחסית לימי ראשון המנומנמים בבורסה המקומית.

עזריאלי מחקה את הירידות שנרשמו מוקדם יותר על עם הדיווח על  סגירת הקומות העליונות בקניון גבעתיים מהחשש להתפשטות נגיף הקורונה. 

שפיר הנדסה , חברה לישראל , איי.אפ.אפ , גזית גלוב , פריגו , נייס , טאואר  ושטראוס  נסחרות בעליות בניגוד למגמה.

לדברי ארי ולד מאופנהיימר: "מצבי קיצון כמו כעת מהווים היסטורית הזדמנות השקעה ארוכת טווח, אם כי בטווח הקצר ניתן להמתין לסימני התייצבות במגמת הירידות, עם נקודות תמיכה קריטיות עבור מדד ה-S&P500 ב-2855, 2822 ו-2728 נקודות. נציין כי בחלק מהמקרים האחרונים, כגון באוקטובר 2014, לאחר מגפת האבולה, או בדצמבר 2018, לאחר רגיעת מלחמות הסחר, הפגין המדד התאוששות מהירה בצורת V, עם חזרה לרמות פריצה קודמות, כאשר מהלך זה צפוי לקבל חיזוק במידת פריצת מדד ה- S&P500 מעל הרמה של 3070 נקודות".

12:30

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מעריכים בסקירת המאקרו השבועית שפרסמו היום כי "עד שלא יגיעו סימנים ממשיים לעצירה בהתפשטות וירוס הקורונה, הבהלה בשווקים צפויה להימשך וככל הנראה התחתית של ירידת שוקי המניות בעולם עדיין לפנינו".

בפמן ורזניק מציינים כי "ירידת התשואות הממשלתיות הארוכות בארה"ב לרמת שפל של כל הזמנים מלמדת על חשש למיתון כבד. השוק מגלם הורדת ריבית ראשונה כבר בהודעת הריבית הקרובה ו-4 הורדות במהלך השנה הקרובה. מדובר בתרחיש ההולם האטה דרמטית בצמיחה בארה"ב ונראה שמבטא בעיקר פאניקה בשווקים, פאניקה שבאה לדי ביטוי בירידות חדות במיוחד בשוקי המניות במהלך השבוע האחרון.

"הלחץ על בנק ישראל להורדת ריבית צפוי לגבור בתקופה הקרובה בעיקר בתסריט, הנראה ריאלי כרגע, שבו הפד יוריד את הריבית כבר בהחלטה הקרובה בחודש מרץ". על רקע זה, הם מעריכים כי "ירידת התשואות הארוכות בישראל צפויה להימשך. בנק ישראל צפוי להגיב בהמשך ולהוריד את הריבית, אם כי בשלב ראשון לרמה של 10 נ"ב ולא מתחת. בתום ירידת התשואות בעולם סביבת התשואות הנמוכה צפויה להיוותר עוד תקופה ארוכה מאוד".

בפמן ורזניק מתייחסים גם למסחר בשקל ומציינים כי "השקל, שהחזיק מעמד בצורה מרשימה עד הימים האחרונים, נחלש משמעותית במהלך המחצית השנייה של השבוע על רקע ירידות השערים החדות בשוקי המניות בעולם. למעשה לאחר תקופה ארוכה של ביצועי יתר, רשם השקל ביצועי חסר משמעותיים השבוע ביחס למטבעות אחרים בעולם".

11:25

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות בצל הירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בניו יורק. מדד ת"א 35 מאבד 1% בהובלת מניית טבע שצונחת ביותר מ-4%. מדד ת"א 90 צונח ב-1.4% ומדד ת"א בנקים צונח ב-2.2%.

מניית עזריאלי  עברה מעליות של כ-1% לירידות של יותר מ-2% בצל הדיווח על פינוי קומות בקניון גבעתיים על רקע החשש כי אדם שחזר מחו"ל נשא את נגיף הקורונה.

בתוך כך, מניית דלק  צונחת ב-5.8% ובכך משלימה נפילה של כ-25% בשבוע, דיסקונט  מאבד 3%, פתאל החזקות  נופלת ב-5% ומשלימה צניחה של 20% בשבוע, הראל השקעות  מאבדת 3.3%, מטריקס  צונחת ב-4.5%.

מחזור המסחר בשעה הראשונה למסחר מסתכם ב-550 מיליון שקל, מחזור יחסית גבוה לימי ראשון בבורסה המקומית.

10:00

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בירידות בצל הירידות שנרשמו בשבוע החולף בניו יורק. מדד ת"א 35 מאבד 0.6%, ת"א 90 מאבד 1.2% ומדד הבנקים יורד ב-1%.

טבע  מאבדת 3.5%, פועלים  יורדת ב-0.9%, פתאל החזקות  יורדת ב-2%, שפיר הנדסה  מאבדת יותר מ-2%, מנגד טאואר  עולה ב-2%, נייס  מטפסת ב-2.4%, זמן מטפסת ב-2.8%.

07:00

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח היום (א') בירידות חדות על רקע הנפילות בשווקים בסוף השבוע האחרון בצל בהלת התפשטות נגיף הקורונה. ביום שישי האחרון בורסות וול סטריט המשיכו לדמם, זה היום השביעי ברציפות, כאשר המדדים המובילים השלימו ירידות של יותר מ-10%-12% מהשיא ובכך סגרו את השבוע הגרוע ביותר מאז הסאב-פריים.

ביום שישי האחרון מדד דאו ג'ונס נפל ב-1.4%, מדד S&P 500 איבד 0.8% ומדד הנאסד"ק סיים את יום המסחר הסוער ללא שינוי. באירופה המדדים רשמו ירידות חדות, כך הדאקס צלל ב-3.86%, הפוטסי ב-3.18% הקאק ב-3.38%, מדריד איבדה 2.9%, מילאנו ירדה ב-3.58%.

מחיר הנפט צלל מתחת ל-50 דולרים לחבית, התשואות על האג"ח הממשלתיות האמריקאיות בשפל היסטורי. מדד הפחד (VIX) זינק ליותר מ-40 נקודות.

המניות הדואליות צפויות לגרוע יותר מ-2.6% לבדן ממדד ת"א 35. טבע חוזרת עם פער שלילי של 5%, טאואר עם פער שלילי של כ-3%, אלביט מערכות חוזרת עם פער שלילי של יותר מ-1.7%, לייבפרסון עם פער שלילי של יותר מ-2%, מנגד פריגו חוזרת עם פער חיובי של 0.4%, ונייס חוזרת עם פער חיובי של כ-2%.

ביום המסחר האחרון ת"א ננעלה בירידות חדות. מדד ת"א 35 צלל ב-4.5%, ת"א 90 איבד 0.3%, מדד הבנקים נפל ב-2.95%. מדד ת"א ביומד נפל ב-6.8%, מדד ת"א נפט גז 5.2%, ת"א גלובל בלו טק נפל ב-4.5%.

בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 צלל ב-7.1%, ומתחילת השנה ירד ב-4.8%; ת"א 90 נפל ב-8.1%, ומתחילת השנה ירד ב-4.3%; מדד ת"א נפט-גז איבד השבוע 13.8%, ומתחילת השנה צלל ב-30%.

ביום המסחר האחרון בלטה מניית אל על עם נפילה של 7.4%. לאחר הדיווח לפיו החברה צופה פגיעה של עד 70 מיליון דולר בהכנסות כתוצאה מהשלכות נגיף הקורונה, פורסם כי החברה צפויה לפטר 1,000 עובדים.

עוד כתבות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר