גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרטנר והוט חותכות מחירים, דיסני מגיעה: המפץ בטלוויזיה יצא לדרך, ואף אחד לא יודע איך הוא יסתיים

רגע לפני כניסת ערוץ הטלוויזיה של דיסני ומיזם FREE TV מבית קשת, הוט ופרטנר מורידות מחירים ומציעות חבילות טלוויזיה בעשרות שקלים בודדים ● האם זו תהיה מהפכת הסלולר החדשה, ואיך זה ישפיע על הרווחיות של החברות

ספקיות הטלוויזיה מגבירות תחרות / צילום: Shutterstock
ספקיות הטלוויזיה מגבירות תחרות / צילום: Shutterstock

בשבועות האחרונים מתרחשת תנועה משמעותית בשוק הטלוויזיה שעוברת מתחת לרדאר התקשורתי. אבל בימים האחרונים השקט הופר - ההשקה המחודשת של מוצר הסטרימינג NEXT TV מבית הוט, וההודעה של דיסני פלוס על הרשמה מוקדמת לשירות בישראל, ביחד עם הפחתת מחירי הטלוויזיה בפרטנר מלפני פחות משבועיים - כל אלה מלמדים כי אנו עומדים בפני טלטלה בשוק הטלוויזיה, שתבוא לידי ביטוי במהפכת תוכן ובתחרות עזה שתוביל לירידת מחירים דרמטית. אם תרצו, משהו שמזכיר את הכניסה של גולן טלקום והוט מובייל לשוק הסלולר והצניחה המפורסמת במחירי הסלולר בעקבות זאת.

 

הראשונה למצמץ הייתה פרטנר, שיצאה למהלך אגרסיבי של הפחתת תעריפים של עשרות אחוזים בטלוויזיה לפני כשבועיים והציעה ללקוחות חבילת טלוויזיה ב-49 שקל לחודש.

נערכים לשוק התקשורת החדש: וואלה ו-ynet ישיקו ערוצי טלוויזיה | בלעדי

התגובה לא איחרה לבוא - הוט, שחקן פסיבי בשוק הסטרימינג, מיהרה השבוע לקדם את המותג NEXT TV ולהעמיד אותו בחזית. NEXT TV אינו מותג חדש, הוא שירות שהוט כמעט ונכפתה לצאת איתו לשוק בעקבות הכניסה של סלקום ופרטנר לתחום הטלוויזיה, והוא לא קודם במיוחד עד היום על-ידי הוט מחשש שיפגע בשירות הטלוויזיה המסורתי שלה. כעת, כשהשוק זז, להוט אין ברירה אלא לשחק את המשחק אחרת, ולכן היא מגיבה עם חבילות חדשות וזולות של NEXT TV ביחד עם אינטרנט על גבי הסיבים שלה ועם חבילות סלולר.

התגובה של הוט באה גם על רקע הכניסה של FREE TV מבית קשת ו-RGE, שכאמור ביחד עם כניסת דיסני פלוס לישראל יצרו תגובת שרשרת בשוק הטלוויזיה הישראלי.

רפורמת הסלולר: האם ההיסטוריה חוזרת?

ההקבלה לשוק הסלולר מצריכה חזרה של יותר מעשור לאחור. כשנשאלו בכירי משרד התקשורת בתקופת השר משה כחלון, מדוע המשרד לא מסתפק בהכנסת מפעיל סלולרי אחד נוסף, ונדרשים שני מפעילים נוספים במכה אחת, התשובה הייתה שכדי לוודא שהתחרות תביא להורדת מחירים, מפעיל אחד חדש לא מספיק. הגישה הזו הובילה לכניסה של גולן טלקום והוט מובייל במקביל - והשאר היסטוריה.

כעת אנו עומדים בפני סיטואציה דומה בשוק הטלוויזיה: המותג FREE TV מבית קשת ו-RGE עומד להיכנס לשוק במחיר אטרקטיבי מאוד, ככל הנראה סביב 40 שקל לחודש. כדי שהזעזוע יהיה שלם, מצטרפת כאמור פרטנר עם חבילת טלוויזיה ב-49 שקל לחודש. רק שבשונה מהסלולר, הפעם לא מדובר רק בשני מפעילים/מותגים, אלא בארבעה - תוסיפו את החבילה של NEXT TV מבית הוט ב-59 שקל ואת המבצע של דיסני פלוס שמעניק הנחה לנרשמים לשירות - ובהחלט ניתן להעריך שאנו בפתחה של חגיגה צרכנית בשוק הטלוויזיה.

כמו אז, כך גם היום, השאלה של הרחבת התחרות בשוק הטלוויזיה ומספר השחקנים תלויה גם ברגולטור, אך לא רק. אבי צבי, המנכ"ל הפורש של פרטנר, בינתיים לא עוצר את התוכניות הגדולות שלו ל-2022, וכל עוד בעלי השליטה החדשים בחברה לא עוצרים אותו, הוא ממשיך בביצוע. השאלה הגדולה היא מה גרם לצבי, שהחליט לפני פחות משנה להעלות את מחירי הטלוויזיה בטענה כי השירות הפסדי, להוריד אותם כעת בצורה דרסטית?

הצרכן מרוויח: המחירים צנחו עוד לפני כניסת השחקנים

התשובה לכך מורכבת מכמה סיבות. ראשית, כאשר פרטנר העלתה מחירים בטלוויזיה באוגוסט 2021, עדיין הייתה אי-בהירות סביב הכניסה של דיסני פלוס לשוק, וגם FREE TV הייתה בתחילת דרכה. ככל שנקפו החודשים, התברר לפרטנר כי שתי השחקניות החדשות עומדות להיכנס לשוק המקומי וברצינות, הראשונה דרך שיתוף-פעולה עם yes פלוס והשנייה באופן עצמאי. עד שזה יקרה, פרטנר החליטה לנצל את מרווח הזמן, והעלתה מחירים שהקטינו את הפסדיה בטלוויזיה.

כעת, כשיש ודאות ששתי החברות נכנסות בחודשים הקרובים (דיסני פלוס הצהירה על 19 ביוני), והמחירים הזולים של שתיהן ידועים - פרטנר רואה את הסערה המתרגשת, והחליטה לתפוס מחסה.

איש לא משלה את עצמו שבמחיר של 49 שקל לחודש פרטנר יכולה להרוויח מטלוויזיה. למרות שהחברה מדברת על כך שמדובר בשירות אפליקטיבי שמיועד לטלוויזיה ומכשירים חכמים, ושאינו דורש טכנאי, ולכן היא יכלה להוריד את מחיריה, השאלה המתבקשת היא למה להפחית מחירים בעשרות אחוזים ולא להסתפק בהוזלה מתונה יותר.

הערכה בשוק היא שהמהלך של פרטנר נועד להגן על נתח השוק שלה בטלוויזיה, למנוע נטישות מנויים, ומנגד לנסות ולפרוץ דרך לחיזוק של פעילות הסיבים שלה. מה שברור הוא שלמרות שבשטח עוד לא קרה כלום - הכניסה הצפויה של שחקנים חדשים כבר עשתה את שלה, והצרכנים מרוויחים.

הסיבות להוזלה: העיקר לשמור לקוחות בתחום הסיבים

המגמה בשוק הטלוויזיה העולמי, שתקרין גם על השוק בישראל, היא שחברות תקשורת כמו חברות הסלולר שהתרחבו לתחומי הסיבים ושנכנסו לטלוויזיה, יישארו בה במתכונת מצומצמת בלבד של סיב ואפליקציה. כלומר, הטלוויזיה היא לא מוצר שעומד בפני עצמו, אבל הוא תומך במכירות הסיבים האופטיים, שהם הדבר החשוב עבור החברות.

המסקנה הזו נובעת מהכניסה של שחקני התוכן הבינלאומיים בעולם. שחקן מקומי יתקשה להתחרות בנטפליקס או בדיסני פלוס, שלא לדבר על HBO max שתצטרף לחגיגה בישראל בשנה הבאה. ולכן, הדרך המתבקשת היא להנגיש לצופה את המינימום ההכרחי שהוא זקוק לו, כמו ערוצי ברודקאסט, ספורט וילדים, כאשר ממילא תוכן רחב של סרטים וסדרות הוא יצרוך מהשחקנים הבינלאומיים. זה בדיוק מה שעשתה למשל פרטנר - ייצרה FREE TV משלה.

ההנחה הזו מסבירה את מה שקורה ויקרה בחודשים הקרובים בישראל, כאשר שלושה שחקנים (נכון לעכשיו) מכריזים כי מחירי הטלוויזיה בישראל יעמדו על עשרות שקלים במקום מאות שקלים.

מהלך של תחרות מחירים בשוק הטלוויזיה הוא הסיוט של החברות הוותיקות, ובראש ובראשונה הוט ולאחר מכן yes, אבל גם לסלקום. עבור הוט, שהיא כרגע שחקנית סטרימינג מוגבלת מאוד, והיא עדיין הכוח הגדול בשוק, הורדת מחירים לא רק תאלץ אותה להתחרות במחיר, אלא גם תעמיד בסימן שאלה את כל המערכת האדירה שתומכת בשידורים המסורתיים שלה שלא על גבי האינטרנט.

כמות הממירים, הטכנאים, אנשי השירות וההנדסה עבור שחקן ותיק בשוק כמוה, זהו אירוע רציני לטפל בו. אחרי שעשתה את אותו הדבר בשוק הסלולר, ביחד עם גולן טלקום, הוט יודעת דבר או שניים על מחוללי תחרות והשפעתם על השוק.

ב-yes האירוע הוא מעט שונה. ראשית, בגלל שהיא חלק מקבוצת בזק (למרות שהוט היא גם כן חלק מתאגיד ענק - אלטיס), ולכן היא יותר זהירה בגישה שלה. שנית, yes כבר נכנסה לעולם הסטרימינג וגם נערכה עם הסכמי שיתוף-פעולה עם שחקן מרשים כמו דיסני פלוס, שאיתו תשווק חבילה כוללת, בתקווה שזה יגרום ללקוחות להישאר אצלה במחיר סביר.

לגבי סלקום, עתידה בשוק הטלוויזיה יותר מורכב. כאשר החברה נכנסה לשוק הטלוויזיה, היא חתמה על הסכמי תוכן יקרים מאוד, והיום היא תהיה חייבת להיפטר מההסכמים האלה ולעבור למודל של טלוויזיה רזה, בדומה לפרטנר או למודל של FREE TV, או פשוט לצאת לגמרי מהשוק. סביר להניח שכל עוד היא תרצה לקדם מכירות סיבים דרך חבילות טלוויזיה, היא לא תמהר לצאת.

אבל הכול תלוי ומותנה בקצב ההתפתחות בשוק. כמו בסלולר, זה יקרה כאשר הלקוחות יבינו שאת המכשיר הסלולרי לא חייבים לקנות מהמפעיל, ואלה שתי עסקאות נפרדות של מכשיר ושל זמן אוויר. גם בסלקום, ובשוק הטלוויזיה בכלל, יקרה עם הזמן תהליך דומה. כרגע הצרכנים קונים את הסיב ואת חבילת הטלוויזיה יחד, אבל לאט-לאט הקשר הזה ייפרם, ושני המוצרים יירכשו בנפרד.

עוד כתבות

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

פיבי גייטס / צילום: Reuters, Anthony Behar

לא רק "הבת של": פיבי גייטס גייסה 30 מיליון דולר לסטארט־אפ האופנה שלה

הרעיון נולד במעונות סטנפורד, מחוויה לא־מוצלחת של קניות אונליין ("רכשתי שמלה ב־500 דולר, אח"כ גיליתי אתר שמוכר אותה ב־150 דולר") ● כעת, בגיל 23, גייטס מנהלת עסק בשווי 180 מיליון דולר ומושכת משקיעים מהשורה הראשונה ● עם זאת, היא מודה: "לא הייתי יכולה לגדול בתנאים האלה אלמלא ההורים שלי"

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, Creative Lab

מה אנחנו מפסידים בעבודה מרחוק - ואיך אפשר למזער את הנזק

משרדים היו תמיד המקום שבו נבנות מערכות יחסים ומתרחשת למידה ● המפתח הוא להבין כיצד לשמור על הדברים האלה עם עבודה היברידית - שחלקה מתבצעת מהבית, וחלקה מהמשרד ● כך עושים את זה נכון

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט־אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי מחר בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח מחר בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה והתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה