נערכים לשוק התקשורת החדש: וואלה ו-ynet ישיקו ערוצי טלוויזיה

שני האתרים יציעו את התכנים שלהם לצד תכנים מקוריים ייעודיים שיופקו במיוחד • הערוץ של וואלה ייקרא "וואלה פלוס", ובימים אלה מתנהלים מגעים עם פלטפורמות הטלוויזיה לשילובו; ynet ישתפו פעולה עם קבוצת סלוצקי • הערוצים החדשים יוצעו בחינם לצופים

עידן אלרום, מנכ"ל וואלה, וברק קלמנוביץ', מנכ"ל ynet / צילום: עופר חג׳יוב,  ירון ברנר
עידן אלרום, מנכ"ל וואלה, וברק קלמנוביץ', מנכ"ל ynet / צילום: עופר חג׳יוב, ירון ברנר

השינויים הדרמטיים בשוק התקשורת, כתוצאה מחדירת השימוש באפליקציות הטלוויזיה על גבי האינטרנט (OTT), משפיעים גם על התנהלות אתר התוכן וואלה וקבוצת "ידיעות אחרונות", שמבקשים לקחת חלק בתעשייה המתפתחת. לגלובס נודע כי וואלה ו-ynet נערכים להשיק בחודשים הקרובים ערוצי טלוויזיה חדשים, שיכללו את התכנים של האתרים עצמם, מחוזקים בתכנים מקוריים ייעודיים שיופקו במיוחד.

בשונה מקשת, שבאמצעות מיזם FREE TV מבקשת להפוך להיות לא רק ספקית התוכן אלא גם הפלטפורמה עצמה, וואלה ו-ynet מקווים להפוך כבר בקרוב לחלק מחבילות הבסיס שיציעו שחקני ה-OTT הישראלים - פרטנר TV, סלקום TV, סטינג של yes, הוט פלוס ו-FREE TV.

נסביר כי לקשת, מעצם היותה קודם כל ערוץ טלוויזיה, יש כמות עצומה של תכני וידאו הפונים לכל הקהלים. באמצעות חבירה לגורם בעל תכנים משלימים - במקרה הזה RGE - מדובר בבסיס לצריכת תוכן מלאה של הצופה.

לעומת זאת, וואלה ו-ynet הם בבסיסם אתרי חדשות ואקטואליה, עם חיזוקים בתחומים מסוימים כמו תרבות. אין להם כמות מספקת של תוכן וידאו כדי לעשות זאת, ולכן הם מבקשים להיות ספק תוכן נוסף, שיאפשר לפלטפורמות להרחיב את הצעתן לצרכן.  

■ שידורי המהפכה: ספקיות הטלוויזיה מגבירות תחרות לקראת שירותי התוכן החדשים

עוברים למודל ההיברידי

וואלה צפויה להשיק את 'וואלה פלוס' - אפליקציה שאורזת לערוץ טלוויזיה את כל תכני הווידאו שכבר קיימים באתר, ואליהם יתווספו תכנים שמיוצרים בזרועות המדיה האחרות של קבוצת אלי עזור, כמו רדיו 103FM או תוכניות הספורט של צ'רלטון.

לאלה יתווספו גם תכנים שיופקו במיוחד לערוץ החדש, השייכים לעולמות שבהם עוסקת הקבוצה, כמו חדשות, תרבות או לייף סטייל. בתוכניות ייעשה שימוש בטאלנטים של קבוצת "ג'רוזלם פוסט". הערוץ אמור לשדר 24 שעות ביממה ולכלול בין היתר גם תוכניות והופעות בשידור חי.

לדברי עידן אלרום, מנכ"ל וואלה, הקבוצה כבר מדברת עם רוב הפלטפורמות לצורך יצירת הסכמים. "אנחנו מתכוונים לדבר עם כולם", מציין אלרום. "השאיפה שלנו היא להיות ערוץ שמוצע בחינם לצופים על גבי כל פלטפורמות ה-OTT הקיימות.

"ההסכמים המסחריים שונים מספק לספק. יש מודלים שבהם הפלטפורמה משלמת על התוכן, ויש כאלה של חלוקה ברווחים מפרסום. לחלק מהפלטפורמות שפועלות היום יש אינטרס להכניס לתוכן ערוצי חדשות, ולאחרות יהיה מה לעשות עם התוכן האיכותי של וואלה - חדשות, אקטואליה, תרבות וספורט. נפיק תכנים ייעודיים שלא היינו מייצרים אלמלא הערוץ, אבל כל מה שיעלה שם יעלה גם באתר".

לדבריו, וואלה לא מתיימר להילחם בענקיות הסטרימינג מחו"ל, וגם לא ב-FREE TV של קשת. "זה לא שירות חדש אלא ערוץ חדש לתוכן שלי, שיהיה פרוגרמטי. עם העלייה הצפויה של FREE TV והתגובות הטקטוניות שיתרחשו בשוק בעקבותיה, כמו ירידה של המחיר לצרכן ושחרור מוצרים חדשים לשוק, אופן הצריכה של הצופים ישתנה.

"אנשים יחשבו מחדש על חבילות הבסיס שלהם, ואני אשמח להיות בכל חבילות הבסיס בחינם ללקוח. אני לא נלחם בפלטפורמות ה-OTT, גם לא מאלה מחו"ל, כי תאורטית אנחנו יכולים להיכנס בהמשך גם לדיסני פלוס. להערכתי, יש סיכוי סביר שהפלטפורמות הבינלאומיות יבקשו לרכוש תכנים מקומיים.

"לצד הירידה בעולם הברודקאסט, כל השירותים הדיגיטליים שצומחים - כמו נטפליקס ודיסני - מכניסים למודלים שלהם פרסום, ומחפשים דרכים חדשות להגיע לצרכן במחיר נמוך. כולם זזים למודל היברידי - או דמי מנוי בשילוב פרסום, או שירות ללא דמי מנוי אך עם פרסום. גם יצרניות כמו סמסונג ו-LG מכניסות ערוצים לתוך הטלוויזיות שלהם באופן מובנה. לכן, בסבירות גבוהה יש סיכוי שנקבל פניות מסוג זה, ויקראו לנו פנימה".

בלי טלוויזיה "טיפשה"

בוואלה נערכים לממן את המהלך משיווק פרסום פרוגרמטי - פרסום המוגש על-ידי פלטפורמות ממוחשבות, המותאם אישית לצופה, שיימכר על-ידי וואלה. המודל מכונה בעולם FAST - Free Ad Supported Streaming TV, ובשנים האחרונות משתמשות בו רשתות טלוויזיה כמו בלומברג, NBC, ITV ו-PBS וגופים דיגיטליים כמו Tastemade, VICE ו-USA Today. היתרון הוא שהמודל מאפשר להציע למפרסמים פרסומות מדויקות ומטורגטות עבור קהל היעד שלהם. אולם כדי שפרסום מסוג זה יצליח, נדרשת השקעה גדולה ביצירת תוכן וידאו שיהיה איכותי מספיק, כדי שהצרכנים ירצו לצפות בו.

בניגוד לטלוויזיה מסורתית, שבה לא יודעים כמה עיניים באמת צופות בתוכן, בטלוויזיה הפרוגרמטית משלמים רק עבור מי שצופה - ולכן היכולת לייצר הכנסות מפרסום עוברת בראש ובראשונה בהצלחה לייצר תוכן שימשוך מספיק צופים.

"הסתכלנו על טרנדים של פבלישרים גדולים בעולם, וכולם יושבים על ספריות וידאו ענקיות", אומר אלרום. "המהלך שאנחנו עושים אמור לשנות את התפיסה של הפבלישרים והברודקאסטרים יחד. בסוף, הכול צריך להיות מחובר.

"עם הזמן, הצרכנים, הדיגיטל והדאטה יהיו חייבים לחיות ביחד. הטלוויזיה לא תישאר 'טיפשה'. אנחנו נערכים לזה, ובונים יחידה שתמכור מלאי של קונקטד טי.וי, כי להערכתי חלק בינוני או גדול מהפרסום יעבור לשם מהדיגיטל המסורתי, וחשוב שוואלה תהיה מוכנה בזמן".

מתרחבים גם באודיו

בערוץ של קבוצת "ידיעות אחרונות" מתעתדים להישען מבחינת חדשות על התכנים המיוצרים ב-ynet, ולעבות אותם בתכנים מקוריים, למשל דוקו ריאליטי. בקבוצה חתמו לאחרונה על הסכם עם סלוצקי הפקות, שבמסגרתו יופקו סדרות וסרטי תעודה בפורמט המותאם לצריכה דיגיטלית בפלטפורמות שונות - דסקטופ, מובייל וטלוויזיות חכמות.

לדברי ברק קלמנוביץ', מנכ"ל ynet, "כמו שחקני התוכן המובילים בעולם, גם אנחנו מקדישים משאבים בחיזוק תחומי האודיו והווידאו, המוגדרים כאזורי הצמיחה המרכזיים של האתר בשנה הקרובה".

בתחום הווידאו, ב-ynet עתידים לחשוף במהלך החודשים הקרובים הפקות דוקומנטריות בהיקף שטרם נראה באתר, שיצטרפו לתכני הווידאו שכבר מיוצרים על בסיס יומיומי - משדרי אולפן, הפקות מיוחדות וכתבות מגזין. "נפח הפעילות של האתר בתחום הווידאו יורחב משמעותית, במטרה לייצר תוכן איכותי שיהיה זמין לגולש מכל מכשיר, בכל מקום ובכל זמן, עם אפשרות לצפייה המשכית".

בכיר אחר בקבוצת "ידיעות אחרונות" מסביר כי "הטלוויזיה היא רק טריגר לייצר עוד תוכן איכותי. יש דרישה בשוק לתוכן וידאו מושקע ואיכותי יותר - גם בפלטפורמות הבינלאומיות שקמות פה וגם בקרב הברודקאסטרים המקומיים.

"להיות ערוץ בהוט או ב-yes זה לעבור מסע ייסורים. כעת ניתן לעשות את זה באופן מבוסס דיגיטל, עם מודלים עסקיים שונים - ויש דרישה של השוק. כשכל עולם הסטרימינג עולה, אף אחד לא יכול שלא להתייחס לכך, לא בטלוויזיה ולא ברדיו. זאת השקעה אסטרטגית קדימה.

"ברגע שהאתרים גדולים מייצרים יותר תוכן וידאו, יש יותר תוכן פרימיום שאפשר להגיש, ואם התוכן יהיה ממש טוב, ניתן יהיה לקבל עליו תשלום מהפלטפורמות - כמו שמשלמים לערוצי הספורט. כעת, כשכל השחקנים הבינלאומיים מגיעים כדי להתחרות, יצטרכו גם תוכן ישראלי, ולכן להערכתי די מהר יפנו לפבלישרים המקומיים ויציעו לקנות מהם תוכן".

ב-ynet נערכים לחזק את הסטרימינג לא רק בתחום הטלוויזיה, אלא גם בתחום הרדיו: לדברי קלמנוביץ', "האתר צפוי לעבור שדרוג משמעותי, כשלצד ההשקעה המתמשכת ביצירה ובהפצה של פודקאסטים, תורחב הפעילות לשידורי רדיו דיגיטלי יומיומיים, עם תוכניות מגזין ורצועות אקטואליה שיהיו זמינות להאזנה בפלטפורמות הקיימות, לצד פלטפורמות חדשות כמו אפליקציות ייעודיות לרכב".