גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרטנר והוט חותכות מחירים, דיסני מגיעה: המפץ בטלוויזיה יצא לדרך, ואף אחד לא יודע איך הוא יסתיים

רגע לפני כניסת ערוץ הטלוויזיה של דיסני ומיזם FREE TV מבית קשת, הוט ופרטנר מורידות מחירים ומציעות חבילות טלוויזיה בעשרות שקלים בודדים ● האם זו תהיה מהפכת הסלולר החדשה, ואיך זה ישפיע על הרווחיות של החברות

ספקיות הטלוויזיה מגבירות תחרות / צילום: Shutterstock
ספקיות הטלוויזיה מגבירות תחרות / צילום: Shutterstock

בשבועות האחרונים מתרחשת תנועה משמעותית בשוק הטלוויזיה שעוברת מתחת לרדאר התקשורתי. אבל בימים האחרונים השקט הופר - ההשקה המחודשת של מוצר הסטרימינג NEXT TV מבית הוט, וההודעה של דיסני פלוס על הרשמה מוקדמת לשירות בישראל, ביחד עם הפחתת מחירי הטלוויזיה בפרטנר מלפני פחות משבועיים - כל אלה מלמדים כי אנו עומדים בפני טלטלה בשוק הטלוויזיה, שתבוא לידי ביטוי במהפכת תוכן ובתחרות עזה שתוביל לירידת מחירים דרמטית. אם תרצו, משהו שמזכיר את הכניסה של גולן טלקום והוט מובייל לשוק הסלולר והצניחה המפורסמת במחירי הסלולר בעקבות זאת.

 

הראשונה למצמץ הייתה פרטנר, שיצאה למהלך אגרסיבי של הפחתת תעריפים של עשרות אחוזים בטלוויזיה לפני כשבועיים והציעה ללקוחות חבילת טלוויזיה ב-49 שקל לחודש.

נערכים לשוק התקשורת החדש: וואלה ו-ynet ישיקו ערוצי טלוויזיה | בלעדי

התגובה לא איחרה לבוא - הוט, שחקן פסיבי בשוק הסטרימינג, מיהרה השבוע לקדם את המותג NEXT TV ולהעמיד אותו בחזית. NEXT TV אינו מותג חדש, הוא שירות שהוט כמעט ונכפתה לצאת איתו לשוק בעקבות הכניסה של סלקום ופרטנר לתחום הטלוויזיה, והוא לא קודם במיוחד עד היום על-ידי הוט מחשש שיפגע בשירות הטלוויזיה המסורתי שלה. כעת, כשהשוק זז, להוט אין ברירה אלא לשחק את המשחק אחרת, ולכן היא מגיבה עם חבילות חדשות וזולות של NEXT TV ביחד עם אינטרנט על גבי הסיבים שלה ועם חבילות סלולר.

התגובה של הוט באה גם על רקע הכניסה של FREE TV מבית קשת ו-RGE, שכאמור ביחד עם כניסת דיסני פלוס לישראל יצרו תגובת שרשרת בשוק הטלוויזיה הישראלי.

רפורמת הסלולר: האם ההיסטוריה חוזרת?

ההקבלה לשוק הסלולר מצריכה חזרה של יותר מעשור לאחור. כשנשאלו בכירי משרד התקשורת בתקופת השר משה כחלון, מדוע המשרד לא מסתפק בהכנסת מפעיל סלולרי אחד נוסף, ונדרשים שני מפעילים נוספים במכה אחת, התשובה הייתה שכדי לוודא שהתחרות תביא להורדת מחירים, מפעיל אחד חדש לא מספיק. הגישה הזו הובילה לכניסה של גולן טלקום והוט מובייל במקביל - והשאר היסטוריה.

כעת אנו עומדים בפני סיטואציה דומה בשוק הטלוויזיה: המותג FREE TV מבית קשת ו-RGE עומד להיכנס לשוק במחיר אטרקטיבי מאוד, ככל הנראה סביב 40 שקל לחודש. כדי שהזעזוע יהיה שלם, מצטרפת כאמור פרטנר עם חבילת טלוויזיה ב-49 שקל לחודש. רק שבשונה מהסלולר, הפעם לא מדובר רק בשני מפעילים/מותגים, אלא בארבעה - תוסיפו את החבילה של NEXT TV מבית הוט ב-59 שקל ואת המבצע של דיסני פלוס שמעניק הנחה לנרשמים לשירות - ובהחלט ניתן להעריך שאנו בפתחה של חגיגה צרכנית בשוק הטלוויזיה.

כמו אז, כך גם היום, השאלה של הרחבת התחרות בשוק הטלוויזיה ומספר השחקנים תלויה גם ברגולטור, אך לא רק. אבי צבי, המנכ"ל הפורש של פרטנר, בינתיים לא עוצר את התוכניות הגדולות שלו ל-2022, וכל עוד בעלי השליטה החדשים בחברה לא עוצרים אותו, הוא ממשיך בביצוע. השאלה הגדולה היא מה גרם לצבי, שהחליט לפני פחות משנה להעלות את מחירי הטלוויזיה בטענה כי השירות הפסדי, להוריד אותם כעת בצורה דרסטית?

הצרכן מרוויח: המחירים צנחו עוד לפני כניסת השחקנים

התשובה לכך מורכבת מכמה סיבות. ראשית, כאשר פרטנר העלתה מחירים בטלוויזיה באוגוסט 2021, עדיין הייתה אי-בהירות סביב הכניסה של דיסני פלוס לשוק, וגם FREE TV הייתה בתחילת דרכה. ככל שנקפו החודשים, התברר לפרטנר כי שתי השחקניות החדשות עומדות להיכנס לשוק המקומי וברצינות, הראשונה דרך שיתוף-פעולה עם yes פלוס והשנייה באופן עצמאי. עד שזה יקרה, פרטנר החליטה לנצל את מרווח הזמן, והעלתה מחירים שהקטינו את הפסדיה בטלוויזיה.

כעת, כשיש ודאות ששתי החברות נכנסות בחודשים הקרובים (דיסני פלוס הצהירה על 19 ביוני), והמחירים הזולים של שתיהן ידועים - פרטנר רואה את הסערה המתרגשת, והחליטה לתפוס מחסה.

איש לא משלה את עצמו שבמחיר של 49 שקל לחודש פרטנר יכולה להרוויח מטלוויזיה. למרות שהחברה מדברת על כך שמדובר בשירות אפליקטיבי שמיועד לטלוויזיה ומכשירים חכמים, ושאינו דורש טכנאי, ולכן היא יכלה להוריד את מחיריה, השאלה המתבקשת היא למה להפחית מחירים בעשרות אחוזים ולא להסתפק בהוזלה מתונה יותר.

הערכה בשוק היא שהמהלך של פרטנר נועד להגן על נתח השוק שלה בטלוויזיה, למנוע נטישות מנויים, ומנגד לנסות ולפרוץ דרך לחיזוק של פעילות הסיבים שלה. מה שברור הוא שלמרות שבשטח עוד לא קרה כלום - הכניסה הצפויה של שחקנים חדשים כבר עשתה את שלה, והצרכנים מרוויחים.

הסיבות להוזלה: העיקר לשמור לקוחות בתחום הסיבים

המגמה בשוק הטלוויזיה העולמי, שתקרין גם על השוק בישראל, היא שחברות תקשורת כמו חברות הסלולר שהתרחבו לתחומי הסיבים ושנכנסו לטלוויזיה, יישארו בה במתכונת מצומצמת בלבד של סיב ואפליקציה. כלומר, הטלוויזיה היא לא מוצר שעומד בפני עצמו, אבל הוא תומך במכירות הסיבים האופטיים, שהם הדבר החשוב עבור החברות.

המסקנה הזו נובעת מהכניסה של שחקני התוכן הבינלאומיים בעולם. שחקן מקומי יתקשה להתחרות בנטפליקס או בדיסני פלוס, שלא לדבר על HBO max שתצטרף לחגיגה בישראל בשנה הבאה. ולכן, הדרך המתבקשת היא להנגיש לצופה את המינימום ההכרחי שהוא זקוק לו, כמו ערוצי ברודקאסט, ספורט וילדים, כאשר ממילא תוכן רחב של סרטים וסדרות הוא יצרוך מהשחקנים הבינלאומיים. זה בדיוק מה שעשתה למשל פרטנר - ייצרה FREE TV משלה.

ההנחה הזו מסבירה את מה שקורה ויקרה בחודשים הקרובים בישראל, כאשר שלושה שחקנים (נכון לעכשיו) מכריזים כי מחירי הטלוויזיה בישראל יעמדו על עשרות שקלים במקום מאות שקלים.

מהלך של תחרות מחירים בשוק הטלוויזיה הוא הסיוט של החברות הוותיקות, ובראש ובראשונה הוט ולאחר מכן yes, אבל גם לסלקום. עבור הוט, שהיא כרגע שחקנית סטרימינג מוגבלת מאוד, והיא עדיין הכוח הגדול בשוק, הורדת מחירים לא רק תאלץ אותה להתחרות במחיר, אלא גם תעמיד בסימן שאלה את כל המערכת האדירה שתומכת בשידורים המסורתיים שלה שלא על גבי האינטרנט.

כמות הממירים, הטכנאים, אנשי השירות וההנדסה עבור שחקן ותיק בשוק כמוה, זהו אירוע רציני לטפל בו. אחרי שעשתה את אותו הדבר בשוק הסלולר, ביחד עם גולן טלקום, הוט יודעת דבר או שניים על מחוללי תחרות והשפעתם על השוק.

ב-yes האירוע הוא מעט שונה. ראשית, בגלל שהיא חלק מקבוצת בזק (למרות שהוט היא גם כן חלק מתאגיד ענק - אלטיס), ולכן היא יותר זהירה בגישה שלה. שנית, yes כבר נכנסה לעולם הסטרימינג וגם נערכה עם הסכמי שיתוף-פעולה עם שחקן מרשים כמו דיסני פלוס, שאיתו תשווק חבילה כוללת, בתקווה שזה יגרום ללקוחות להישאר אצלה במחיר סביר.

לגבי סלקום, עתידה בשוק הטלוויזיה יותר מורכב. כאשר החברה נכנסה לשוק הטלוויזיה, היא חתמה על הסכמי תוכן יקרים מאוד, והיום היא תהיה חייבת להיפטר מההסכמים האלה ולעבור למודל של טלוויזיה רזה, בדומה לפרטנר או למודל של FREE TV, או פשוט לצאת לגמרי מהשוק. סביר להניח שכל עוד היא תרצה לקדם מכירות סיבים דרך חבילות טלוויזיה, היא לא תמהר לצאת. 

אבל הכול תלוי ומותנה בקצב ההתפתחות בשוק. כמו בסלולר, זה יקרה כאשר הלקוחות יבינו שאת המכשיר הסלולרי לא חייבים לקנות מהמפעיל, ואלה שתי עסקאות נפרדות של מכשיר ושל זמן אוויר. גם בסלקום, ובשוק הטלוויזיה בכלל, יקרה עם הזמן תהליך דומה. כרגע הצרכנים קונים את הסיב ואת חבילת הטלוויזיה יחד, אבל לאט-לאט הקשר הזה ייפרם, ושני המוצרים יירכשו בנפרד. 

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק