גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמוטריץ' הציע למנכ"ל קוסטקו להגיע לישראל. האם המודל שלה בכלל מתאים לארץ?

בסוף השבוע האחרון פנה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' למנכ"ל קוסטקו בהצעה שהרשת תגיע לארץ ● הסיכוי שיקבל תשובה חיובית הוא נמוך, אך אם זה יקרה, הישראלים יצטרכו להתרגל למודל עסקי שמבוסס על דמי מנוי שנתיים ואריזות גדולות בסניפים דמויי מחסנים

כרטיס מועדון ועגלה של קוסטקו בקנדה / צילום: Shutterstock
כרטיס מועדון ועגלה של קוסטקו בקנדה / צילום: Shutterstock

יש מילים שקורצות לשרי אוצר. יחס חוב־תוצר נמוך, דירוג אשראי גבוה, וגם קוסטקו - הקמעונאית השלישית בגודלה בעולם. בפברואר 2022 היה זה שר החוץ דאז יאיר לפיד שדיבר על הבאת החברה לישראל, וכעת, בפברואר 2023, זהו שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שפנה בסוף השבוע האחרון במכתב למנכ"ל קוסטקו והציע לו לבוא לארץ.

האם הממשלה צריכה להתערב בשוק החופשי? האם המודל של קוסטקו בכלל רלוונטי לישראל? באיזו מידה המדינה מהווה אטרקציה לחברה בינלאומית בסדר גודל כזה, ולמה נשלח המכתב דווקא לקוסטקו ולא לרשת אחרת, כמו וולמארט למשל? 

גפני ניסה להשתיק את אנשי המקצוע. הנגיד לא נשאר חייב | אורי פסובסקי, פרשנות
מה עומד מאחורי הזינוק של הדולר מול השקל?

מנצלים את המחסנים

קוסטקו, שנוסדה ב־1976, דורגה לאחרונה בין עשר חברות Fortune 500 המובילות בארה"ב. בינואר עמדו מכירותיה על כ־16.8 מיליארד דולר, עלייה של 7% לעומת ינואר אשתקד. לחברה יש כ־850 מחסנים, מתוכם כ־580 בארה"ב ובפורטו ריקו וכ־110 בקנדה. היא פעילה ב-12 מדינות נוספות, בהן איסלנד (ראו בהמשך). 

 

מה הופך את הרשת למצליחה כל־כך? ראשית, היא מחזיקה במחסני ענק, שבהם כל סנטימטר מנוצל. שנית, המודל העסקי אינו מבוסס רק על רווח שנגזר מהמכירות, אלא גם על מועדון המנויים שלה: בקוסטקו הלקוחות נדרשים לשלם "דמי חבר" שנתיים, ורק חברים יכולים לרכוש בה.

הדבר מבטיח תשלום מראש ממספר עצום של משתמשים, שבאוקטובר 2022 נאמד ב־114 מיליון בני אדם. מכיוון שהלקוחות משלמים דמי חבר מראש, יש להם מוטיבציה לקנות בחנויות הרשת בכל פעם שהם נזקקים למשהו. בכך יש כדי להבטיח לקוסטקו זרם הכנסות קבוע ולקוחות נאמנים. על־פי פרסומים, דמי החבר מהווים יותר מ־2% מהכנסות החברה.

בעוד קמעונאים רבים משקיעים בחוויית הקנייה, בקוסטקו נוקטים גישה אחרת. חנויות הרשת הן מחסני ענק, הסחורה מסודרת על משטחים פשוטים, והמוצרים לעתים עדיין ארוזים כפי שהגיעו מהיצרן (בדומה למה שהיה נהוג בארץ ברשת יוניברס).

הקטגוריות הבולטות הן מזון, הלבשה, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה וריהוט לבית. המגוון מוגבל וכולל רק פריטים שהרשת מצאה שהם משתלמים לקנייה - ובאריזות ענק. איך זה מתאפשר? קודם כל, כי הרשת קונה ישירות מהיצרנים. שנית, היא מתחייבת לרכוש מהם במספרים גדולים, מה שעוזר לה לקנות בזול יותר ולמכור ללקוחות בתעריפים זולים יותר.

בנוסף, אחת הנקודות הקריטיות במודל העסקי של קוסטקו היא מחזור המלאי, שעומד על פחות מעשרה ימים. הנוהל הזה מאפשר לה להשיג כמויות גדולות של סחורה מהיצרנים, בשיעורי אשראי טובים יותר מהמתחרים, וגם לחסוך בשטחי אחסון.

אבל לא רק הסניפים מושכים את הקונים, אלא גם העסקים הנלווים של הרשת - למשל תחנות הדלק הצמודות, שבהן המחיר זול יותר בהשוואה למתחרים. יש גם תוכנית מכירת רכבים חדשים או משומשים, באמצעות שיתופי־פעולה עם כ־3,000 סוכנויות. זרוע נוספת היא שירותי מכירת בתים.

כל אלה תורמים לכך שגם בשנה האחרונה, קוסטקו המשיכה לרשום גידול בהכנסות וברווחים. עם זאת, לפי הערכות, היא צפויה להעלות בקרוב את דמי החבר, מאחר שלרוב היא עושה זאת כל 4.5 שנים, וההעלאה האחרונה הייתה ביוני 2017. כיום מנוי רגיל עולה 60 דולר לשנה, ומנוי פרימיום שמקנה הנחות נוספות עולה 120 דולר.

התחרות הבינלאומית

בשנה האחרונה התגברה התחרות בענף קמעונאות המזון הישראלי, כששתי רשתות בינלאומיות הודיעו על כניסה לארץ. במרץ דווח על כניסת קרפור הצרפתית, באמצעות אלקטרה צריכה, ובחצי השנה האחרונה החלו להימכר עשרות מותגי קרפור בסניפי מגה ויינות ביתן, שעוברים בימים אלה הסבה לסניפי הרשת הבינלאומית, במחירים שלעתים נמוכים בעשרות אחוזים ממותגים מקבילים.

בסוף דצמבר הודיעו שופרסל ועמית זאב כי יביאו את ענקית הקמעונאות ההולנדית ספאר. "מוצרי הרשת ישווקו במחירים הוגנים ונמוכים משמעותית מהנהוג בישראל, ובכך יתרמו להוזלת יוקר המחיה בארץ", אמר אז אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל. האם גם רשת אמריקאית תמצא את השוק בישראל מפתה מספיק להגיע?

בקוסטקו נוהגים להיכנס למדינות עם אוריינטציה בינלאומית, ולערוך התאמה לקהל היעד. כאמור, לפיד רצה להביא לארץ את קוסטקו ואת וולמארט, אך מאז הספיק מנכ"ל וולמארט דאג מקמילן לשלול בראיון לגלובס כניסה קרובה לישראל. "זה לא זמן טוב עבורנו להתרחב גאוגרפית", הסביר.

נזכיר כי מאז 2013 מייבאת רשת "אושר עד" את מוצרי המותג הפרטי של קוסטקו, הנקרא "קירקלנד". בין היתר מדובר בנייר טואלט, שקיות אשפה, מרככי כביסה ומגוון מוצרים לבית.

"כל כניסה של שחקן נוסף לשוק המזון הישראלי היא מהלך מבורך שיכול להפחית את הריכוזיות", אומרת עו"ד רחל גור, מנהלת תחום הממשלה בלובי 99. "מצד שני, צריך לקחת בחשבון את מודל ההפצה של הרשת, שבנוי על כך שבארה"ב יש בתים ענקיים עם מקום לאריזות עצומות, וזה לא בהכרח מתאים לדירות הקטנות בארץ, כך שיש שאלה לגבי האפקטיביות שלו".

"להתחיל ברגולציה"

ומה חושבים על כך בענף? "סמוטריץ' צריך לשאול את קוסטקו 'מה חסר לכם כדי שתבואו. במה אני צריך לטפל מבחינת חסמים'", אומר גורם בכיר בענף הקמעונאות. "תוריד מכסים, תוריד את הרגולציה, והקמעונאיות הבינלאומיות יעמדו בתור.

"הוא גם צריך לשאול את הרשתות שהגיעו לכאן מה הן צריכות מבחינת מכסים על גבינות, אפיית ישראל, התקינה, כל סוגיית הכשרות. בארץ יש כשרות חזקה יותר מכל יהודי העולם. יש דברים שיהודים בכל העולם אוכלים, ורק בישראל לא".

הבכיר גם מזכיר כי הישראלים דומים יותר לאירופה בטעמים, בעיקר לצרפת ולאיטליה. "צ'יפס או שוקולד מארה"ב לא טעימים לנו, כי יש בהם יותר מדי שומן, מלח וסוכר. אנחנו גם שוק קטן, ולכן לא הראשונים ברשימה. למרות זאת, אם ישנו את החסמים הרגולטוריים, הרשתות כבר יבואו, כי יהיה קל לעשות כאן עסקים".

כך הצליחה קוסטקו להגיע ל־70% מתושבי איסלנד 

ב־2017 נכנסה קוסטקו לאיסלנד, המונה כ־370 אלף תושבים בלבד, כלומר שוק קטן מאוד, אפילו יותר מישראל. כבר כעבור חודשים אחדים דיווחה התקשורת האיסלנדית על מספר גובר והולך של לקוחות שמצטרפים לרשת ועל הקושי של היצרנים והחקלאים המקומיים להתחרות במחירים.

כיום, כ־70% מהאיסלנדים מחזיקים בכרטיס של הרשת ומשלמים לה דמי מנוי (יותר מכפול מהשיעור בארה"ב).

להצלחה הזו יש מספר סיבות. הראשונה היא שהרשת מציעה מגוון מוצרים במחירים נמוכים יותר בהשוואה לרשתות אחרות במדינה. בנוסף, הדלק של קוסטקו זול בכ־30% מתחנות הדלק המתחרות. יש גם המציינים את שעות הפתיחה הארוכות של הרשת, שמשמעותיות במדינה שבה תנאי מזג־האוויר עשויים להקשות על הגעה בשעות מסוימות.

עוד כתבות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

צ'אט בוט שמנתח דאטה: AI גנרטיבי מגיע לאקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מחריפות הירידות בוול סטריט; איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-5%

דאו ג'ונס יורד ב-1% ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12% ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ו-AMD יפרסמו את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות