התחרות מול קרפור מתחממת: שופרסל רוצה להביא ענקית מזון הולנדית לישראל

שופרסל חתמה על הסכם הבנות לא מחייב עם עמית זאב, שמביא לארץ את ענקית המזון ההולנדית ספאר • לפי ההסכם, יוקמו לפחות 10 סניפים בישראל בשלוש השנים הראשונות • לרשת ההולנדית יש 13,623 חנויות ב-48 מדינות ברחבי העולם • ההסכם כפוף לאישור רשות התחרות 

סניף של רשת SPAR / צילום: Shutterstock
סניף של רשת SPAR / צילום: Shutterstock

לא רק אלקטרה צריכה וקרפור: שופרסל  מביאה לארץ רשת מזון בינלאומית. רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל חברה לעמית זאב, שמביא לארץ את ענקית המזון ההולנדית ספאר (SPAR) ושכיהן עד לפני חצי שנה כמנכ"ל יינות ביתן-קרפור. שופרסל וזאב חתמו על הסכם הבנות לא מחייב. 

אם מרכזי המסחר ייסגרו בימי שבתון, לחלקם לא תהיה זכות קיום 
מנכ"ל שטראוס ישראל אייל דרור פורש מתפקידו

לפי ההסכם, שופרסל תצטרף כבעלת מניות לתאגיד בשליטת זאב, אשר יתקשר עם SPAR בהסכם רישיון/זיכיון שיכלול בין היתר את הזכות לייבא ולשווק מוצרים תחת המותג הפרטי SPAR וכן להקים חנויות בישראל הנושאות את לוגו SPAR. 

אורי וטרמן, מנכ''ל קבוצת שופרסל, ועמית זאב / צילום: יח''צ
 אורי וטרמן, מנכ''ל קבוצת שופרסל, ועמית זאב / צילום: יח''צ

על-פי הערכות הצדדים, התאגיד המשותף יקים לפחות 10 סניפים ב-3 השנים הראשונות לפעילותו. שופרסל תעמיד לתאגיד המשותף את האפשרות לרכוש ממנה מוצרים לחנויות התאגיד המשותף, והתאגיד המשותף יעמיד לחברה את האפשרות לרכישת מוצרי SPAR מהתאגיד המשותף.

להערכת הצדדים, ההון הראשוני שיידרש לתאגיד המשותף הוא מספר עשרות מיליוני שקלים, והוא יועמד על-ידי שופרסל ובעלי מניות נוספים שיצטרפו לתאגיד, ככל שיצטרפו. עמית זאב ישמש כמנכ"ל החברה המשותפת.

ההסכם כפוף לאישור SPAR העולמית ולאישור רשות התחרות.

אורי וטרמן, מנכ''ל שופרסל / צילום: איל יצהר
 אורי וטרמן, מנכ''ל שופרסל / צילום: איל יצהר

נוכחות ב-48 מדינות בעולם

ביולי האחרון חתמו זאב ונציגי SPAR על מסמך כוונות וייצוג (LOI) לקראת פתיחת רשת סופרמרקטים תחת המותג הבינלאומי בישראל.

מודל הפעילות של SPAR הוא בזכיינות מקומית. לרשת יש 13,623 חנויות ב-48 מדינות ברחבי העולם, המשרתות 14.5 מיליון לקוחות מדי יום. מחזור המכירות השנתי של הרשת עמד ב-2021 על כ-41.2 מיליארד אירו. הרשת פועלת ברחבי העולם בארבעה פורמטים: ספאר, סופר ספאר (יורוספאר), אינטר ספאר וספאר אקספרס.

סניפי SPAR הם הפורמט המקורי, ממנו התפתחו במהלך 90 שנות פעילות הרשת פורמטים נוספים שבאו לענות על מגוון צורכי הצרכנים. מדובר בסופרמרקטים המתפרשים על פני 200 מ"ר עד 1,000 מ"ר, הממוקמים בערים מרכזיות ובפריפריה.

הפורמט השני הוא ה-EUROSPAR, המכונה גם סופרספאר. הסופרמרקטים של היורוספאר מתפרשים על פני שטח של בין 1,000 מ"ר ל-3,000 מ"ר, והם ממוקמים לרוב בקניונים ובמרכזי הערים.

אינטר ספאר הוא הגדול שבין הפורמטים עם סניפים המתפרשים על פני למעלה מ-3,000 מ"ר, שמצליחים במיוחד במרכז אירופה, בסין, ברוסיה ובהודו.

סניפי ספאר אקספרס ממוקמים בדרך-כלל במרכזי ערים ובתחנות דלק. מדובר בחנויות קטנות, בין 100 מ"ר ל-300 מ"ר.

מלבד החנויות, SPAR מפעילה 150 מרלו"גים ברחבי העולם ופועלת גם כרשת סיטונאית בין הזכיינים השונים בעולם ביבוא ויצוא המותג הפרטי של הרשת המונה אלפי מוצרים, וכמו כן בעשרות אלפי מוצרים של המותגים המובילים בעולם.

SPAR הוקמה בהולנד ב-1932 על-ידי אדריאן ואן וול ומחזיקה בקצב צמיחה שנתי ממוצע העומד על 5.1%. ענקית הקמעונאות הבינלאומית רשמה עלייה של למעלה מ-10 מיליארד אירו במחזור המכירות השנתי שלה מאז שנת 2015, וצפויה להגיע על-פי התחזיות למחזור מכירות של 50 מיליארד אירו ב-2025.

SPAR פועלת כיום במערב אירופה ב-16 מדינות עם כ-10,000 חנויות, במרכז ובמזרח אירופה ב-11 מדינות עם כ-2,000 חנויות; באפריקה ובמזרח התיכון ב-15 מדינות עם כ-1,100 חנויות; ובאסיה ב-6 מדינות עם כ-500 חנויות. 

אורי וטרמן, מנכ"ל קבוצת שופרסל, ציין כי "שופרסל בוחנת ומקדמת מספר מנועי צמיחה, אשר אחד מהם הוא שיתוף-פעולה עם רשת בינלאומית. מוצרי SPAR העולמית ישווקו במחירים הוגנים ונמוכים משמעותית מהנהוג בישראל, ובכך יתרמו להוזלת יוקר המחיה בארץ".

עמית זאב מסר: "בחודשים האחרונים עסקתי בגיבוש הרכב השותפים אשר יחד יקימו את רשת SPAR בישראל. ניהלתי משא-ומתן עם מספר רשתות קמעונאיות בישראל, ושופרסל היא הגדולה והמקצועית ביותר, ואני שמח וגאה בשותפות. אני סמוך ובטוח שיחד נוכל להביא לשינוי אמיתי, לתת ללקוח חוויית קנייה חדשה, הכוללת את איכות המוצרים והשירות שכולנו מכירים מאירופה, לצד מחירים שמפתיעים כל ישראלי בביקורו בסופרמרקט ברחבי היבשת".