ענקית מזון נוספת בדרך לישראל: הכירו את SPAR ההולנדית

עמית זאב, שעד לאחרונה כיהן כמנכ"ל יינות ביתן-קרפור ישראל, חתם על מסמך כוונות וייצוג לקראת הגעת ענקית הקמעונאות הבינלאומית SPAR לישראל • ההשקה תתבצע דרך הסכם זיכיון • מחזור המכירות של הרשת, שמשרתת 14.5 מיליון לקוחות מדי יום, עמד על כ-41.2 מיליארד אירו ב-2021

חנות של רשת Spar / צילום: Shutterstock
חנות של רשת Spar / צילום: Shutterstock

עושה את זה לבד: עמית זאב, עד לפני חודש וחצי מנכ"ל יינות ביתן-קרפור ישראל, מביא לארץ את ענקית הקמעונאות הבינלאומית SPAR.

זאב ונציגי SPAR חתמו על מסמך כוונות וייצוג (LOI) לקראת פתיחת רשת סופרמרקטים תחת המותג הבינלאומי בישראל. זאב בונה בימים אלו יחד עם נציגי SPAR את השקת הרשת בישראל תחת הסכם זיכיון.

עמית זאב / צילום: טל פלינט
 עמית זאב / צילום: טל פלינט

SPAR היא רשת הקמעונאות הבינלאומית השנייה שמודיעה השנה על כוונתה להגיע לשוק הישראלי. במרץ הודיעה אלקטרה מוצרי צריכה על הסכם זכיינות שנחתם בינה לבין ענקית הקמעונאות הצרפתית קרפור, במסגרתו יותר מ-150 סניפי יינות ביתן יוסבו לסניפי הרשת הצרפתית.

המהפכה הצרפתית: היכונו לרעידת האדמה של רשת המרכולים קרפור 

נוכחות ב-48 מדינות בעולם

מודל הפעילות של SPAR הוא בזכיינות מקומית. לרשת 13,623 חנויות ב-48 מדינות ברחבי העולם, המשרתות 14.5 מיליון לקוחות מדי יום. מחזור המכירות השנתי עמד ב-2021 על כ-41.2 מיליארד אירו. הרשת פועלת ברחבי העולם בארבעה פורמטים: ספאר, סופר ספאר (יורוספאר), אינטר ספאר וספאר אקספרס.

סניפי SPAR הם הפורמט המקורי, ממנו התפתחו במהלך 90 שנות פעילות הרשת פורמטים נוספים שבאו לענות על מגוון צרכי הצרכנים. מדובר בסופרמרקטים המתפרשים על פני 200 מ"ר עד 1,000 מ"ר, הממוקמים בערים מרכזיות ובפריפריה.

הפורמט השני הוא ה-EUROSPAR, המכונה גם סופרספאר. הסופרמרקטים של היורוספאר מתפרשים על פני שטח של בין 1,000 מ"ר ל-3,000 מ"ר והם ממוקמים לרוב בקניונים ובמרכזי הערים.

אינטרספאר הוא הגדול שבין הפורמטים עם סניפים המתפרשים על פני למעלה מ-3,000 מ"ר, שמצליחים במיוחד במרכז אירופה, סין, רוסיה והודו.

סניפי ספאר אקספרס ממוקמים בדרך כלל במרכזי ערים ובתחנות דלק. מדובר בחנויות קטנות, בין 100 ל-300 מ"ר.

מלבד החנויות, SPAR מפעילה 150 מרלו"גים ברחבי העולם ופועלת גם כרשת סיטונאית בין הזכיינים השונים בעולם ביבוא ויצוא המותג הפרטי של הרשת המונה אלפי מוצרים, וכמו כן בעשרות אלפי מוצרים של המותגים המובילים בעולם.

SPAR הוקמה בהולנד ב-1932 על ידי אדריאן ואן וול ומחזיקה בקצב צמיחה שנתי ממוצע העומד על 5.1%. ענקית הקמעונאות הבינלאומית רשמה עלייה של למעלה מ-10 מיליארד אירו במחזור המכירות השנתי שלה מאז שנת 2015, וצפויה להגיע על פי התחזיות למחזור מכירות של 50 מיליארד אירו ב-2025.

SPAR פועלת כיום במערב אירופה ב-16 מדינות עם כ-10,000 חנויות, במרכז ומזרח אירופה ב-11 מדינות עם כ-2,000 חנויות, באפריקה ובמזרח התיכון ב-15 מדינות עם כ-1,100 חנויות ובאסיה בשש מדינות עם כ-500 חנויות. בחמש השנים האחרונות פתחה 840 חנויות ברחבי העולם.

לזאב, אשר שימש עד לאחרונה כמנכ"ל יינות ביתן, ניסיון רב בתחום הקמעונאות. בין היתר כיהן במשך שמונה שנים כמנכ"ל רשת תחנות הדלק וחנויות הנוחות בקבוצת דור אלון. בהמשך כיהן כמנכ"ל am:pm. בעברו ניהל את פעילות חנויות נייקי בישראל וכן את פעילות מותג האופנה GAP בישראל ובהונגריה במסגרת קבוצת גוטקס (זארה ישראל). קודם לכן שימש במשך כשש שנים בתפקידי ניהול בקבוצת טיב טעם.