מה עומד מאחורי הזינוק של הדולר מול השקל?

שער הדולר היציג קפץ ב-2.2% מול השקל, הכלכלנים מנסים לשער למה • מנתוני המאקרו החזקים בארה"ב ועד לעצבנות המשקיעים המקומיים בשל החשש מהשלכות המהפכה המשפטית: אלה הגורמים שהביאו לזינוק המטבע האמריקאי

הדולר מזנק / צילום: Shutterstock
הדולר מזנק / צילום: Shutterstock

התחזקות של יותר מ-2.2% נרשמה היום (ב') בשער הדולר ביחס לשקל, וזו הגיעה, כך לפי הערכות הכלכלנים, משילוב של מספר גורמים בו-זמנית. האחד הוא נתוני מאקרו חזקים שהתפרסמו ביום שישי בארה"ב וחיזקו את הדולר האמריקאי בעולם ביום שישי, והשני נובע מעצבנות שמגלים המשקיעים המקומיים, ככל הנראה עקב החשש מהשלכות הרפורמה המשפטית המתוכננת על הכלכלה.

ניתוח טכני: הדשדוש של מדד דאו ג'ונס לא צפוי להפוך לעליות בקרוב
הקרנות הכספיות הן עדיין להיט, אך מי שהקפיצו את דמי הניהול נענשו
הכלכלנים מזהירים: הריבית בארה"ב עשויה לעלות גם מעבר ל-5%
בלי ספינים ובלי פוליטיקה: מה המצב האמיתי של השוק הישראלי? 

כאמור, המטבע האמריקאי רשם זינוק של כ-2%.2 למחיר של 3.47 שקלים (שער יציג), ובשעה זו הוא נסחר ביציבות סביב רמה זו. למרות העצבנות הרבה הפוקדת את המסחר במטבעות, הדולר עדיין רושם ירידה של כ-2% ביחס לשקל מתחילת 2023. כמו כן, הדולר עדיין נמוך בכ-3% ביחס לרמת השיא של שלושת החודשים האחרונים שנרשמה סמוך לתחילת חודש נובמבר, לאחר הבחירות האחרונות לכנסת.

כאמור, ביום שישי הופתעו המשקיעים לגלות כי למשק האמריקאי נוספו 517 אלף משרות בחודש ינואר. היה זה נתון חיובי מאוד, שכן הצפי בשווקים עמד על תוספת של 187 אלף משרות בלבד. בנוסף, שיעור האבטלה בארה"ב עמד בינואר על 3.4% למול הערכה ממוצעת של הכלכלנים לשיעור אבטלה של 3.6%. הנתונים הללו הובילו לירידות במדדי המניות המובילים בוול סטריט, בשל החשש שהכלכלה לא מתקררת מספיק לטעמו של הבנק הפדרלי, ולכן הוא ימשיך במדיניות העלאות הריבית שלו.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, אומר לגלובס כי "העליות שנרשמו בדולר למול השקל הן ביחס לשערו היציג ביום שישי, כשמאז קרו שני דברים מרכזיים: הראשון הוא דוח התעסוקה בארה"ב, שהיה מאוד חיובי וחיזק את המטבע בעולם מול המטבעטות המרכזיים - מגמה שנמשכת גם בתחילת השבוע הנוכחי".

עוד מציין גוזלן כי "יש גם את הסיפור המקומי שלנו בישראל ומכוון לסקירה שפרסם בנק ההשקעות האמריקאי ג'יי.פי מורגן על השוק הישראלי, בה הובע חשש שהרפורמה במערכת המשפט שמקדמת הממשלה, לצד העלייה במתיחות הביטחונית שנרשמה בשבועות האחרונים, עלולות להשפיע לשלילה על צמיחת המשק ואף להוביל להורדת דירוג האשראי של המדינה.

לדבריו, "נראה כי יש סוג של 'תרומה מקומית' להתחזקות הדולר. זה לא סיפור של 'נטו חו"ל'. להערכתי, השווקים מעריכים כי פרמיית הסיכון המקומית עולה".