הצמיחה בנתוני התעסוקה של ארה"ב בינואר הפתיעה כלכלנים. למה התחזיות שלהם שגויות לעתים קרובות?

בארה"ב נוספו בחודש שעבר יותר מחצי מיליון משרות, זאת על רקע ציפיות של כלכלנים לתוספת של פחות מ‏־200 אלף • מדובר בפער הגדול ביותר בין ציפיות כלכלנים לבין ההערכה הראשונית של משרד התעסוקה מזה כמעט שנה

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט / צילום: Reuters, Brendan McDermid
רצפת המסחר בבורסות וול סטריט / צילום: Reuters, Brendan McDermid

נתוני התעסוקה החיוביים לחודש ינואר בארה"ב תפסו את רוב הכלכלנים לא מוכנים. משרד התעסוקה דיווח ביום שישי האחרון שמעסיקים הוסיפו 517 אלף משרות למחזור השכר בינואר, לאחר התאמת החישוב לתנועה העונתית, הודות לגידול בהעסקה ברוב התעשיות כולל מסעדות ושירותי בריאות.

העליות היו גדולות בהרבה ממה שציפו כלכלנים. 

הכלכלנים מזהירים: עוצמת שוק העבודה בארה"ב עלולה להקפיץ את הריבית גם מעבר ל-5% 
מחבר רב המכר "הברבור השחור" מזהיר: "הדיסנילנד בשווקים נגמר"

הכלכלנים שענו לסקר של ה"וול סטריט ג'ורנל" העריכו בחודש שעבר כי יתווספו 187 אלף משרות, מה שהיה ממשיך מגמת התקררות בשוק העבודה. הערכות חודשיות לעתים קרובות לא תואמות בדיוק את מה שהממשלה מדווחת, אבל הנתונים מיום שישי הראו את הפער הגדול ביותר בין ציפיות כלכלנים ובין ההערכה הראשונית של משרד התעסוקה מזה כמעט שנה. 

"המספר הזה הוא פנס בעין לכלכלנים האומר שלא עשינו עבודה מספיק טובה בחיזוי השינוי הזה בינואר", אמר לורנס וורתר, כלכלן ב־Daiwa Capital Markets America. הנתונים האחרונים מראים ששוק העבודה ממשיך להיות חזק יותר ממה שחשבו רבים, אמר.

כלכלנים מצביעים על מספר גורמים המסבירים את הפער בין התחזיות שלהם וההערכה החודשית הראשונית של משרד התעסוקה, שבפני עצמה תהיה נתונה לשינויים בחודשים ובשנים הקרובות.

חלק מהכלכלנים אמרו שהם התמקדו יותר מדי בדיווחים בתקשורת על פיטורים מצד חברות גדולות. לדוגמה, אמזון דיווחה שהיא מתכוונת לפטר יותר מ־18 אלף עובדים. זה אומנם נשמע כמו מספר גדול, אבל הוא קטן ביחס לכוח העבודה של אמזון, 1.5 מיליון איש, ולעומת כלל כוח העובדים בכלכלה האמריקאית, כ־‏165.8 מיליון אנשים.

"הפיטורים האלה לא מיתרגמים לדוחות העסקה נמוכים יותר", אמר פיטר מוריסי, כלכלן ופרופסור אמריטוס באוניברסיטת מרילנד.

המפוטרים מצאו עבודות חדשות בקלות?

סיבה אחת לכך עשויה להיות שרבים מהמפוטרים מחברות טכנולוגיה הצליחו בקלות למצוא מקומות עבודה חדשים. 11 מיליון משרות היו פנויות בסוף דצמבר, על פי משרד התעסוקה, בערך כפול ממספר המובטלים מחפשי העבודה.

מוריסי אומר שהיה גם "אפקט התקבצות" בין כלכלנים שעשו תחזיות בגלל שאף אחד לא רצה להיות יוצא הדופן שצופה נתון שיהיה גבוה או נמוך באופן משמעותי ממה שצופים האחרים. "אנחנו לא סתם כותבים תחזיות. אנחנו רואים מה אומרים הצופים האחרים", אמר.

הנתונים של ינואר יכולים להיות קשים במיוחד לחיזוי, אומרים כלכלנים, בגלל שגורמים של התאמה לעונה משחקים תפקיד גדול. סוכנויות סטטיסטיקה עושות התאמות בכל מיני נתונים על מנת שיהיה ניתן לעשות השוואות מחודש לחודש ולעזור לאנשים להבין טוב יותר מה קורה עם הכלכלה. זו לא הפתעה שמעסיקים מפטרים עובדים שהועסקו לקראת החגים בינואר או שאמריקאים קונים יותר לחמניות לנקניקיות לפני 4 ביולי. השאלה היא כמה זה קורה יותר או פחות לעומת מצב טיפוסי.

בחישוב לא מתואם, מעסיקים אמריקאים פיטרו 2.5 מיליון עובדים בינואר. שנה קודם לכן פיטרו בינואר 2.8 מיליון עובדים.

נלה ריצ'רדסון, כלכלנית ראשית בחברת מחזור השכר Automatic Data Processing, אמרה שנתונים המותאמים לעונה אולי מעוותים תוצאות אמיתיות בגלל שהתקופה הנוכחית עלולה להיות שונה מהכלכלה שהייתה לפני המגפה. ההתאמות העונתיות מבוססות על מודלים שפותחו לאורך שנים רבות.

"כל נתון מותאם עונתית הוא מקום לדאגה", אמרה, והוסיפה שכלכלנים וכן סוכנויות ממשלה עובדים לשפר את החישובים העונתיים שלהם. "כולם צריכים 'להתעסק במנוע' מעט, כדי לוודא שאנחנו מקבלים שיקוף אמיתי של מה שקורה בכלכלה".

בינתיים, חלק מהכלכלנים שטעו ביום שישי אולי יוכחו כצודקים - בעוד שנה או שנתיים.

משרד התעסוקה מתייחס לנתונים האחרונים כראשוניים ומפרסם להם תיקונים בשני הדוחות החודשיים הבאים. אחר כך פעם בשנה, המשרד משתמש במערכת נתונים מורחבת הנשענת על רישומי המס כדי לכוון באופן יותר מדויק את ההערכות. המשרד מפרסם את העדכון הזה כל פברואר, לצד נתוני ינואר.

לעתים מדובר בתיקונים גדולים. לפני שנה לדוגמה, משרד התעסוקה העריך בהתחלה ש־467 אלף משרות נוספו בינואר 2022, על בסיס מותאם עונתית, אבל לאחר התיקונים האחרונים הנתון הזו עודכן ל־364 אלף משרות.

ביום שישי המשרד הודיע שתיקן את רמות התעסוקה למרץ 2022, חודש הבנצ'מרק, ביותר מ־50 אלף משרות, או הגדלה של 0.3%. התיקון הממוצע בחודש האחרון עמד על 0.1%, נמסר מהמשרד.

לאן מועדות פני הכלכלה?

תיקונים והתאמות לעונה מסבכים את המשימה המורכבת בלאו הכי של הבנה לאן מועדות פני הכלכלה, כשכלכלנים שוקלים חדשות שליליות מכמה חברות גדולות לעומת נתוני שוק תעסוקה שהם ברובם חיוביים.

"זה לגמרי מבלבל", אמר דאגלס פורטר, כלכלן ראשי ב־BMO Financial Group. "אנחנו צריכים כולנו להיות צנועים לגבי השאלה כמה טוב אנחנו יכולים לצפות מה יקרה בעתיד".