ניתוח טכני: הדשדוש של מדד דאו ג'ונס לא צפוי להפוך לעליות בקרוב

נתמקד הפעם בניתוח מדד התעשייה האמריקאי ובגרף היומי שלו, כדי לקבל עוד זווית על שוק המניות של ארה"ב • המדד קרוב לרמת התנגדות, ולכל המשקיעים בשוק תידרש בעיקר סבלנות

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת GUIDELINE 

גיוון הוא פרמטר רב ערך, וגם בשוק ההון רצוי להפנות מדי פעם מבט לאפיקים ומדדים נוספים. אז אחרי שכתשתי את מדד S&P 500 עד אבק, ניתן לו לנוח השבוע ונבחן את חברו היציב - מדד הדאו ג'ונס, מדד 30 המניות של חברות ענק אמריקאיות מתחומי התעשייה המסורתית אך גם פיננסים ותקשורת. 

השקעות בקרנות "ירוקות" עלולות לעלות לכם פי שלושה ממה שאתם חושבים | המשקיע האינטליגנט
כך תשקיעו בנאסד"ק, בנפט וברכבים חשמליים: מה חשוב לדעת על קרנות פסיביות | בדיקת גלובס

גלי עליות בשווקים נוטים לקצר את הזיכרון שלנו, והתודעה מצטמצמת לימי המסחר האחרונים, אבל למה שקרה בחודשים האחרונים חשיבות גדולה - הן מבחינת המגמה בשוק, מבחינת רמות התמיכה ורמת ההתנגדות. כדי לגבש מסקנה מובהקת כלשהי, יש להתייחס לנתונים שהצטברו מאז.

מה מסמל גוף נר גדול

לנרות על הגרפים מבנה שונה, לחלקם גוף גדול ודומיננטי ולאחרים קטן. הגוף הגדול מבטא תזוזה גדולה בין מחיר הפתיחה למחיר הסגירה. צבע הנר מעיד אם הקונים שולטים בזירות - אז הגוף יהיה ירוק, או שהמוכרים ואז הנר יהיה אדום. גוף גדול יכול לסמן על תחילתו של מהלך אך גם בסיומו, תלוי במיקום על הגרף.

פער מהותי בין המוכרים והקונים

הניתוח היום של מדד הדאו ג'ונס יתבסס על הגרף היומי, שמשקף דינמיקה ומגמה שונות בתכלית מאלו המאפיינות את הטווחים הארוכים יותר.

● מדד הדאו אינו נמצא במגמת עלייה, כשנקודות השיא והשפל אינן מסודרות במבנה עולה. בגרף המצורף מומלץ לחפש את שתי נקודות השפל ושתי נקודות השיא האחרונות, המייצגות את הלך הרוח של הקונים והמוכרים. הדעות בשני המחנות לגבי הצפוי בהמשך לא יכולות להיות חלוקות יותר.

● מבט על התנהלות השוק מתחילת דצמבר 2022 מלמד על שוק מדשדש, קרי שאינו מציג מגמה ברורה של עלייה או ירידה. דשדוש מייצג איזון בין כוחות הביקוש לכוחות ההיצע, אך בעוד שהנטייה היא להעניק משקל גבוה יותר לדעתם של הקונים, זו עשויה להתברר כטעות.

● הקושי העיקרי של הדאו מצוי ברמת 34,600 הנקודות - רמת התנגדות שקיימת בו למעשה מדצמבר האחרון, כשכל ניסיון עליות לאזור זה נתקל בגלי היצע.

הקונים הגיעו, אך לא ייצרו המשכיות

● ברמת המיקרו - שימו לב לנר השני והשלישי מהסוף - אלו נרות של קונים, המתאפיינים בגוף קטן הממוקם בחלקו העליון של הנר וצללית תחתונה ארוכה. המשמעות היא שניסיון הירידות של השוק באותם ימים נבלם במהירות על ידי בואם של הקונים.

אך אלו לא הביאו איתם המשכיות; נרות של קונים אמורים לרוב ליצור עלייה, אלא אם מדובר בקונים האחרונים. וזה החשש שמעלה התנהגות המדד ביום שישי האחרון.

מה גם שהדאו סמוך לאזור המתאפיין בריכוז גבוה של מוכרים. כאלה שדעתם אודות השוק שלילית והם מנצלים את ההגעה לרמות הללו כדי להיפטר מסחורה. אז גם אם אתם אופטימיים, כדאי שתתנו לעמדתם מעט יותר משקל.

שני מרכיבים מצויים בראש ההיררכיה של תהליך קבלת ההחלטות: המגמה ורמת הסיכון, ובמקרה הזה שניהם לא לטובתנו. המגמה בשלושת המדדים המרכזים בשוק האמריקאי בטווח הארוך, ובדאו ג'ונס גם בקצר, אינה מסתמנת כעלייה. זה מוביל למסקנה שרמת הסיכון בו גבוהה.

שלושת המדדים (דאו, S&P 500 ונאסד"ק) מצויים על ספה של רמת התנגדות, המייצגת את קיומם של לא מעט מוכרים. הסבלנות תהיה תכונה חיונית בשבועות הקרובים.

שולחן הניתוחים: מסחר תוך־יומי: אמיתות והגזמות

עם רב של משקיעים עוסק במסחר תוך יומי, או לפחות נשאב לסוג זה של מסחר. החדשים שבהם, שלא למדו את רזי המסחר הזה שדורש מיומנויות לא מעטות, נמחקים חיש קל. שווקים רבים המציעים מינופים בסדר גודל כזה, מפתים מאוד, גם בגלל מגוון האפשרויות שבהם. מסחר תוך-יומי פשוט דורש יותר, ולא כל המשקיעים מוכנים להתחייב. זה כמו שנהג חדש שזה עתה קיבל רישיון נהיגה, מיד ישאף לעלות על מכונית מרוץ.

חייבים להיות לא רק בעלי ידע רב יותר, אלא גם בעלי יכולת מיקוד, ריכוז, יכולת להפריד בין העיקר לטפל. נדרשת יכולת לקבל החלטות מהירות ולהוציאן לפועל. חייבים להבין את השווקים אחרת - לא לקחת אישית כאילו הם פועלים נגדך וגורמים לך הפסדים.

ההילה הלא מוצדקת סביב המסחר התוך יומי, המרמזת על רווחים מהירים וגדולים בפרקי זמן קצרים, מובילה סוחרים לא מנוסים למשגים תפיסתיים שמולידים כישלונות מידיים. ראשית, ההתעלמות המוחלטת מהעובדה שמסחר אינו עניין אינטלקטואלי אלא מנטלי. שלא נדרש בו ידע נרחב או תואר אקדמי גבוה כדי להיות משקיע מוצלח, כי אם חוסן מנטלי יוצא דופן שיאפשר לשרוד ולהצליח לאורך זמן. שגיאה שנייה היא שבירה של שלושה חוקים מרכזיים שאינם נוגעים בהכרח רק למסחר בני"ע: אין דבר כזה "כסף קל" (בפעילות חוקית כמובן), אין קיצורי דרך, והתעלמות מהתמונה הכוללת לרוב תביא לערפול גם בטווח הקצר.

לפעול בדיוק בנקודה שבה התקבל האיתות, בלי המתנה מיותרת

כדי להרוויח במסחר תוך יומי, חייב המשקיע לקבל מושג גם לגבי המגמה ארוכת הטווח. אי ראיית המגמות הארוכות יותר והתמונה הרחבה יותר, עלולה להוביל לקבלת החלטות שגויה ולהפסדים מהירים.

על המשקיע לרתום לטובתו מגמה ומומנטום אדיר שיאפשר תנודה כבר בדקות הראשונות לעסקה, כדי להימלט מאזור הסכנה. זה לא פשוט, לא רק כי ההזדמנויות נדירות אלא גם לנוכח הסבלנות הנדרשת להמתנה עד לנקודה הנכונה. משקיעים רבים מאבדים את הסבלנות בשלב כלשהו ומבצעים פעולה מוקדמת, או שלחלופין בעת קבלת האיתות הם דורשים אישורים נוספים. זה מיותר - יש לפעול בדיוק בנקודה שבה התקבל האיתות, בלי מחשבות והמתנה מיותרות.

ובכל מקרה, מסחר תוך יומי לא יכול להיות העיסוק המרכזי עבור המשקיע הפרטי. ההשקעה לטווחי זמן ארוכים, ורכיבה עקבית על המגמה המשנית, הן נשמת אפו של מסחר מוצלח, שכן הרווח הגדול נמצא בתנועות גדולות. מסחר תוך-יומי יכול להיות תוספת מבורכת ומועילה, אבל רק למי שיודעים לקבוע לעיסוק זה גבולות ברורים, ולא לתת לדינמיקה עתירת הפיתויים להשתלט על חייהם.