הפעם זה יצליח? סמוטריץ' פנה לענקית האמריקאית קוסטקו בהצעה להיכנס לישראל

שר האוצר כתב למנכ"ל רשת קוסטקו, קרייג ג'לינק, כי הוא סבור שהזמנת שחקנים בינלאומיים משמעותיים להיכנס לשוק הישראלי תגביר את התחרות ותעזור להורדת יוקר המחיה

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מתוך העמוד הרשמי של דוברות ראש הממשלה
בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מתוך העמוד הרשמי של דוברות ראש הממשלה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לענקית הסיטונאות האמריקאית קוסטקו בהצעה להיכנס לישראל. במכתב ששלח סמוטריץ' ביום חמישי למנכ"ל קוסטקו, קרייג ג'לינק, הוא מציע לו להתחיל בפעילות הרשת בישראל. "ממשלת ישראל שמה לה כאחת ממטרותיה להוריד את יוקר המחיה בישראל ולהגביר את התחרות בשוק קמעונאות המזון", כתב סמוטריץ' במכתב.

קיבלנו את מכשיר הפרימיום החדש של סמסונג ל-24 שעות. אלה המסקנות | בדיקת גלובס 
איך הרפורמה המשפטית תשפיע על הכלכלה, ומה אפשר ללמוד מהעולם | המשרוקית של גלובס 
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט 

"אנחנו מאמינים כי דרך משמעותית להשיג זאת היא על-ידי הזמנת שחקנים בינלאומיים משמעותיים להיכנס לשוק בארץ", הוסיף שר האוצר.

עוד ציין סמוטריץ' במכתב כי שני הצדדים ייהנו מהמהלך - הן החברה שתיכנס לשוק חדש ואטרקטיבי, והן הצרכנים במדינה שייהנו מהתחרות שתוביל להורדת מחירים. בנסיעתו הבאה לארה"ב ביקש סמוטריץ' לקבוע פגישה בינו לבכירי קוסטקו.

סמוטריץ' כבר הודיע מאז כניסתו לתפקיד לא פעם כי בכוונתו לפעול למציאת פתרונות בסוגיית עליות המחירים ויוקר המחיה. בדיון שנערך בחודש שעבר בוועדת הכספים, גם שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת אמר כי יחד עם סמוטריץ' הוא יפעל למצוא פתרון לטווח הקצר לבעיית יוקר המחיה. "אין ויכוח שצריך להתמודד בצורה חכמה ורצינית עם הריכוזיות, יש צורך בהרחבת התחרות שזה מרכיב ראשון שיוריד את יוקר המחיה", אמר אז ברקת.

בשנה האחרונה התגברה התחרות כששתי רשתות קמעונאות בינלאומיות הודיעו על כניסה לישראל. במרץ שעבר הודיעה קרפור, ענקית הקמעונאות הצרפתית, על כניסה לישראל, ובחצי השנה האחרונה החלה למכור עשרות ממותגיה בסניפי מגה ויינות ביתן, שעוברים בימים אלו הסבה לסניפי הרשת הבינלאומית, במחירים לעתים נמוכים בעשרות אחוזים ממותגים מקבילים. גם שופרסל ועמית זאב הודיעו בסוף דצמבר האחרון כי הם מביאים לארץ את ענקית הקמעונאות ההולנדית ספאר, וכי "מוצרי SPAR העולמית ישווקו במחירים הוגנים ונמוכים משמעותית מהנהוג בישראל, ובכך יתרמו להוזלת יוקר המחיה בארץ", אמר אז אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל.

קוסטקו היא רשת סיטונאות אמריקאית שנוסדה ב-1976. נכון לפברואר 2023 לקוסטקו יש 848 מחסנים ברחבי העולם: מעל 580 בארה"ב ובפורטו ריקו, 107 בקנדה, 40 במקסיקו, 31 ביפן, 29 בבריטניה, 18 בקוריאה, 14 בטייוואן, 14 באוסטרליה, 4 בספרד, ויש לה נוכחות גם בצרפת, בסין, באיסלנד, בניו זילנד ובשוודיה.