גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמלית הספורטיבית מסין שמאיימת על המותגים היוקרתיים

למכונית הספורט־סאלון החשמלית של BYD יש עיצוב מצטנע ● אבל מתחתיו היא מסתירה תא נוסעים איכותי ומאובזר וביצועים יוצאי דופן ביחס למחיר

BYD HAN / צילום: יח''צ
BYD HAN / צילום: יח''צ

כמעט 80% ממותגי הרכב החשמלי החדשים שהופיעו בסין בארבע השנים האחרונות ממוצבים בפלח הפרמיום. זו בחירה של אין ברירה מכיוון שעלות רכיבי הייצור של הרכב החשמלי, בעיקר הסוללה, היא כה גבוהה עד שהדרך היחידה כמעט להגיע לרווחיות היא להתמקד בפלח הפרמיום הרווחי.

החשמליות החדשות שמגיעות, והאם המיסוי הירוק בדרך לרפורמה? 
אחרי זינוק של עשרות אחוזים: האם זה הצעד שיוזיל את ביטוחי הרכב

המודל הזה עובד היטב בשוק הרכב הסיני, שבו מותגי הפרימיום מצליחים להתחרות בטסלה ובמותגים האירופאים בסיוע לא מעט גאווה לאומית. אבל באירופה ובישראל שבהן שוק רכבי הפרמיום נשלט על ידי קומץ מותגי־על עתירי סטטוס, נתקלים המותגים הסינים במחסום תדמית כמעט בלתי עביר.

גם חברת BYD הענקית ניצבת כיום מול המחסום הזה. אמנם ה־ATTO3 "העממי" שלה נחשב כאן לסיפור הצלחה מקומי ובינלאומי, אולם דגמי הפרמיום היקרים של המותג, שהושקו במקביל, כמעט לא הותירו חותם על השוק. אחד מהם הוא מכונית הספורט־סדאן HAN.

 

עיצוב חיצוני

חיצונית ל־HAN יש עיצוב "מערבי" נאה וידידותי לעין. החרטום די צנוע עם גריל צר רוחבי, שמשתלב בפנסי חזית שטוחים ובמכסה מנוע אופקי. פרופיל הצד זורם ואתלטי, ללא תפיחות אגרסיביות והאלמנט הבולט במבט מהצד הוא קו זרימה "מהיר" של הגג ושל שמשות הצד לעבר הזנב הקצר יחסית בנוסח מכוניות "פאסטבק".

הסעיף שיאפשר למשרד האוצר לעקוף את רגב שמעכבת את פרויקט המטרו 

גם בזנב עצמו אין כמעט אלמנטים יוצאי דופן, למעט שמשה אחורית אופקית שמשתלבת בצורה אינטגרלית בגג נוסח טסלה. בלילה הרכב מואר בתאורת LED היקפית מרשימה, שנראית למרחוק, אך בשעות היום לא הרבה צופים יקדישו לרכב תשומת לב. זה לא בדיוק עיצוב לגריפת "לייקים".

פנים הרכב

תא הנוסעים כבר לוקח את הנהג ונוסעיו לטריטוריה יוקרתית ומעוצבת שבעלי טסלה יכולים רק לייחל לה. מלפנים יש מושבים ספורטיביים מרהיבים שעוטפים את היושבים כמו אצל מיטב מותגי הספורט־פאר. המושבים מלפנים ומאחור עטויים בעור איכותי ומפוסל וכך גם ההגה ומערך הפיקוד, כאשר המשטחים החשופים הבודדים עשויים מפלסטיק רך.

מרחב הפנים מכובד ונוסעים מבוגרים בגובה ממוצע ייהנו משפע של מרחב לברכיים מלפנים ומאחור וממרחב ראש סביר אם כי המושב האמצעי מאחור לוקה במשענת גב די קשיחה, שמכבידה על הסעת שלושה מבוגרים למרחקים ארוכים. תא המטען רחב ושטוח, אבל לא עמוק ומסתפק בנפח של 410 ליטר. זה נתון לא מרשים, אבל כבר התרגלנו שזה הקורבן במכוניות חשמליות.

מולטימדיה ומצלמות

קרוס־אובר החשמלי הגדול TANG שבו נסענו לאחרונה ובמרכזו ניצב לוח מחוונים דיגיטלי חד ומסך ענק שמרכז את המידע החיוני והשליטה בפונקציות המשניות. ממשק ההפעלה אמנם פחות רהוט ומאורגן מזה של טסלה, אבל עדיין ברור ומהיר דיו לזיהוי תוך כדי נסיעה ומצליח לפצות במידה על העדרם של מתגי שליטה פיזיים במזגן ובמערכת הקול.

הנדסת האנוש יעילה, עם מוט הילוכים נוח לשימוש במרכז הקונסול שמסביבו מרוכזים מתגים חיוניים לשליטה במערכות הנהיגה. תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית ומרגישה "מחוברת לכביש" מבלי לוותר על הראות ההיקפית.

האבזור התקני נדיב עם כוונון חשמלי רב מצבים למושבים, מערכת קול באיכות גבוהה, גג פנורמי, תאורת פנים מרהיבה וחבילה מקיפה של מערכות בטיחות היקפיות כולל בקרת שיוט מתקדמת שחוסכת לנהג לא מעט אנרגיה. איכות הייצור והגימור מרגישה מושקעת ומוקפדת עם דלתות כבדות ובידוד רעשים אפקטיבי, אם כי פה ושם אפשר למצוא רכיבים שאיכותם לא מיישרת קו עם המותגים המערביים המובילים.

מנוע וטווח בין נסיעות

המפרט של מערכת ההנעה כולל שני מנועים בהספק משולב של 517 כ"ס, מומנט של 70 קג"מ, הנעה לכל הגלגלים וזינוק מאפס ל־100 קמ"ש במעט פחות מ־4 שניות. עד לפני שנים לא רבות היה צריך לשלם קרוב למיליון שקל ואף יותר כדי לקבל ביצועים כאלה. דגמי "הפרפורמנס" של טסלה 3 שינו את משוואת ה"כוח לכסף" בשוק וכיום כבר אפשר למצוא כמה וכמה דגמים חשמליים יוקרתיים עם ביצועים דומים.

ועדיין, לא פשוט לפתח תוכנה שתסנכרן את כל הכוח הזה ותהפוך אותו לבר־שליטה בידי נהגים לא מיומנים. המהנדסים של BYD עשו זאת בהצלחה יתרה והתוצאה עוצרת נשימה, תרתי משמע. אם תמצאו פיסת אספלט פנויה וארוכה מספיק, ותבחרו במצב הספורטיבי, תגלו שהתאוצה של הרכב הזה ממצב עמידה, גם בעליות, פשוט סוחטת את האוויר מהריאות. צבירת המהירות מסחררת והכל מתבצע בצורה חלקה ויציבה. בקיצור דרמה תרבותית.

על הכביש

מי שמרגיש שמיצה את מכסת הריגושים, לפחות עד הפעם הבאה, יכול לשייט עם המכונית במתינות וברוגע כאחד האדם ולשכוח מ־500 כוחות הסוס. גם ניהול הכוח מצטיין והסוללה, בקיבולת של 83 קילוואט־שעה, מספקת טווח מעשי מאוד מרשים. הנתון הרשמי ב־WLTP נוקב ב־521 ק"מ, אך בפועל נראה שניתן להגיע לטווח ריאלי של יותר מ־450 ק"מ ביום חם עם מזגן פועל מההתנעה ועד לכיבוי. זה נתון, שאותו יכולה להשיג כנראה רק יצרנית רכב חשמלית, שגם מפתחת ומייצרת את הסוללות שלה בעצמה מבראשית.

לא מעט לקוחות בפלח היו מוכנים להסתפק בתאוצה, בטווח ובתא נוסעים מרווח (תשאלו את רוכשי טסלה). אבל ב־BYD החליטו ללכת עוד צעד לקראת הלקוחות באירופה וציידו את המכונית בשלדה ספורטיבית מדויקת ונעימה לנהיגה נמרצת. זו אמנם לא ב.מ.וו, אבל ההיגוי מרגיש מדויק ומאוזן, העברות המשקל מתבצעות ברהיטות ומתלי האוויר, שהם אבזור תקני, מנטרלים באפקטיביות את המהמורות גם בשגרה וגם בעת נהיגה נמרצת.

מחיר

בשורה התחתונה ה־HAN היא מכונית ספורט־סאלון, שצריכה להיות תמרור אזהרה ברור לתעשיית הרכב המערבית. הסינים כבר לא רק "מיישרים קו", אלא חותרים לעליונות הנדסית. אמנם למכונית יש עיצוב די צנוע עבור רכב פרמיום ובמחיר של 335 אלף שקל, הסיכויים שהיא תצליח לשכנע את בוגרי ה־MBA (מרצדס, ב.מ.וו, אאודי) שוחרי הסטטוס לעבור למותג סיני לא מוכר - קלושים. אבל מי שידלג על מחסום התדמית יגלה, שבהשוואה למחירים של דגמים אירופאים מקבילים היא מציעה VALUE יוצא דופן. 

חלק מהמתחרות

טסלה 3 פרפורמנס

ב־252 אלף ש' למכונית יש שני מנועים בהספק משולב של 534 כ"ס והיא מסוגלת להאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־3 שניות. טווח הנסיעה ב־WLTP הוא עד 547 ק"מ.

טסלה 3 פרפורמנס / צילום: יח''צ

יונדאי איוניק 6 AWD

285 אלף שקל עולה הרכב עם שני מנועים בהספק משולב של 535 קמ"ש. הוא מאיץ מאפס ל־100 ב־5.1 שניות. טווח הנסיעה מגיע עד 583 ק"מ.

יונדאי איוניק 6 AWD / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

שיגור כטב''ם / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע