גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יעד הטיסות הפופולרי שהופך כעת לפחות נגיש ופחות משתלם

ענקית הלואו קוסט איזי ג'ט הודיעה כי תדחה את חזרתה לארץ עד למרץ בשנה הבאה ● בין היעדים שנפגעו: לונדון, אמסטרדם, ברלין ומילאנו ● השאלה הגדולה היא האם חברות תעופה נוספות ילכו בעקבותיה - ובראשן ריינאייר שנערכת לחזור באוקטובר הקרוב

מטוסי איזי ג'ט וריינאייר / צילום: Shutterstock
מטוסי איזי ג'ט וריינאייר / צילום: Shutterstock

חברת הלואו קוסט הבריטית איזי ג'ט הודיעה על הארכה דרמטית של ביטולי טיסותיה לישראל, הפעם עד למרץ 2026. ההחלטה התקבלה דווקא בעיצומה של תקופה חיובית יחסית בענף: הפסקת האש עם איראן נשמרת, השיחות לקראת עסקת חטופים חודשו, ושיגורי החות'ים לעבר ישראל פחתו באופן יחסי.

רמי לוי יטיס אתכם לניו יורק: ישראייר חוזרת לקו שנטשה. כך זה יעבוד
חברת תעופה נוספת הודיעה כי לא תחזור לישראל. זה היעד שנסגר לטיסות
גם אחרי שיונייטד תחזור לנתב"ג, אל תבנו על טיסה לארה"ב בפחות מ־1,600 דולר

בשבועות האחרונים הודיעו שורת חברות תעופה זרות על כוונתן לשוב לישראל ואף להקדים את חזרתן, בהן יונייטד איירליינס, וויזאייר וקבוצת לופטהנזה. כמו כן, השבוע שבו לפעול בישראל גם אג'יאן ואייר אירופה, ובכך הרחיבו את היצע הטיסות לאירופה.

איזי ג'ט הפסיקה את טיסותיה לישראל כבר באפריל 2024, ומאז האריכה שוב ושוב את ההפסקה, מבלי לחדש בפועל את הפעילות. החברה תכננה לשוב לישראל בתחילת יוני האחרון, אך בעקבות פגיעת הטיל החות'י בנתב"ג, החברה דחתה את החזרה עד לסוף יולי. בהמשך, במהלך מבצע "עם כלביא", היא האריכה את ביטול הטיסות עד לסוף אוקטובר, ובכך למעשה ויתרה על עונת הקיץ והחגים בישראל.

התרחקו מבריטניה

היעדרותה המתמשכת של איזי ג'ט מצטרפת לגורמים נוספים שמרחיקים את בריטניה ממפת התיירות של הישראלים. לונדון, שבעבר הייתה יעד פופולרי לטיסות מישראל, הפכה בשנה האחרונה לפחות נגישה, פחות משתלמת ועבור חלק מהישראלים גם פחות רצויה. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שער הלירה שטרלינג הגבוה שמייקר את כלל ההוצאות.

לכך נוספה השנה גם חובת ה־ETA, אישור כניסה אלקטרוני בעלות של 10 פאונד, אותו מחויב להנפיק כל אזרח ישראלי לפני שהוא טס לבריטניה. מדובר בשינוי מדיניות משמעותי כלפי מבקרים מישראל, שלא נדרשו בעבר להנפיק ויזה כלשהי לפני כן.

מעבר לשיקולים הכלכליים, גוברת בקרב ישראלים התחושה של ניכור ועוינות ברחוב הבריטי, במיוחד על רקע הפגנות פרו־פלסטיניות נרחבות בלונדון בתקופה שלאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

את הירידה בביקוש ניתן לראות בנתונים: אם בשנת 2023 טסו ללונדון כ־688 אלף נוסעים - בשנת 2024 המספר נחתך כמעט בחצי, ונסעו בסך־הכול כ־377 אלף נוסעים (לפי נתוני רשות שדות התעופה). עם זאת, יש לסייג כי לא רק היעד הבריטי סבל מירידה בנוסעים ברקע המלחמה.

חוסר ודאות רגולטורי

לפי הערכות בענף, איזי ג'ט היא אחת מחברות התעופה הזרות שהצטרפו לחברות הישראליות בדרישה לעדכון רגולטורי מול החוק המקומי שמחייב אותן לשלם על הוצאות סיוע לנוסעים שבוטלה טיסתם, ובדומה לחברות זרות נוספות, יש חשש לשוב לישראל בלי תיקון מתאים.

לפני כשבועיים פנו נציגי חברות תעופה ישראליות וזרות, יחד עם מארגני תיירות, לשרת התחבורה ולשרים נוספים בדרישה להסיר את החובה לספק שירותי סיוע כגון לינה, מזון ותחבורה, ולהסתפק בהחזר כספי בלבד עבור הכרטיס. ככל שלא יינתן הפטור, הן מבקשות שהמדינה תשפה אותן על ההוצאות וההפסדים שנגרמו להן, כולל טיסות ריקות ותביעות מצד נוסעים.

בנוסף, החברות מציעות להפעיל את סעיף 9א לחוק טיבי, מנגנון לשעת חירום שהוסף בעקבות מלחמת "חרבות ברזל". מנגנון זה מאפשר לשרת התחבורה, באישור ועדת הכלכלה, להכריז על "מצב מיוחד" בתעופה ולהשעות זמנית חלק מההטבות לצרכן, כמו הגבלת הלינה לשני לילות בלבד, ביטול הפיצוי הכספי וקיצור תקופת ההודעה המוקדמת.

גם במקרה זה דורשות החברות שההסדר יחול רטרואקטיבית מיום פתיחת המבצע, וכי המדינה תישא בעלויות השירותים שיוסיפו להינתן. עד כה, שרת התחבורה מירי רגב טרם הכריזה על מצב מיוחד, והחברות מחויבות לעמוד בהוראות החוק במלואן.

הנושא נדון בוועדת הכלכלה, אך טרם התקבלה הכרעה. בינתיים, חברות התעופה הישראליות והזרות נותרות חשופות לתביעות מצד נוסעים מצד אחד, אך רבות מהחברות אינן ממהרות להיענות לדרישות הפיצוי וממתינות להכרעה רשמית שתסדיר את סוגיית האחריות במצבי חירום ביטחוניים, וגם הנוסעים נפגעים.

בשגרה, היקף הפעילות של איזי ג'ט בארץ הוא הנמוך מבין חברות הלואו קוסט הבולטות, אך היא עדיין נחשבת לחברה פופולרית. ביולי 2023, טרם פרצה המלחמה, איזי ג'ט היא הטיסה 62,663 נוסעים, בסך־הכול 2.46% מסך הנוסעים באותו החודש. אלא שכאמור, מאז אפריל היא לא חידשה את טיסותיה.

היעדים שבהם איזי ג'ט תכננה לפעול עם חזרתה כוללים את לונדון (לוטון), אמסטרדם, ברלין, באזל, ז'נבה, ניס ומילאנו; מתוכן שמונה טיסות בשבוע ללונדון (לוטון), שש טיסות שבועיות לז'נבה, לאמסטרדם ולמילאנו וארבע טיסות שבועיות לברלין, לבאזל ולניס (בסך־הכול 38 טיסות שבועיות).

הביטול משאיר את חברות התעופה הישראליות כמעט עם בלעדיות על הקווים המבוקשים: נכון להיום ניתן לטוס לאמסטרדם עם אל על וארקיע; לברלין עם אל על וישראייר; וללונדון, ברקע ביטולי הטיסות של בריטיש איירוויז עד סוף אוקטובר, ניתן להגיע עם אל על וארקיע בלבד (בסוף אוגוסט ניתן יהיה להגיע גם עם וויזאייר).

סימן השאלה הגדול

בחברות הלואו קוסט המתחרות הבולטות אין קו אחיד. וויזאייר, למשל, לא רק חזרה לארץ, אלא הקדימה את חזרתה, לאחר שכבר הסיטה מטוסים ליעדים אחרים. מדובר בהבעת אמון משמעותית בשוק הישראלי. החברה תשוב לפעילות ב־8 באוגוסט, שלושה שבועות מוקדם יותר מהתכנון המקורי, ובאופן הדרגתי. הטיסות הראשונות, לבודפשט וללרנקה, יחודשו ב־8 באוגוסט, ובהמשך יצטרפו גם היעדים אבו דאבי (מ־15 באוגוסט) ולונדון (מ־22 באוגוסט).

החל מ־1 בספטמבר תפעיל וויזאייר מחדש טיסות לוינה, למילאנו, לרומא, ליאשי ולסופיה, וב־15 בספטמבר היא צפויה לחזור לפעול גם ביתר היעדים. מדובר בתוספת משמעותית שתסייע להרחיב את ההיצע, אך בינתיים נראה כי החברה מתמחרת את כרטיסי הטיסה במחירים גבוהים יותר מאלה שהתרגלנו לראות בחברות הלואו קוסט, ולכן ירידת מחירים עדיין לא נראית בטווח הקצר.

לעומת האמון החריג של וויזאייר, סימן שאלה מרחף מעל חזרתה של ריינאייר, שכעת מתוכננת לחזור רק בסוף חודש אוקטובר הקרוב. מה שהוגדר תחילה כוויתור על עונת הקיץ והחגים, עלול להתברר בהמשך כוויתור על העונה כולה. מדובר בתקופה רווחית במיוחד, ואם החברה בחרה לוותר עליה, הסיכוי שתשוב לפעול דווקא בחורף נמוך יותר.

עד כה, במהלך המלחמה, התנתה ריינאייר את חזרתה בפתיחה של טרמינל 1 בנתב"ג. אף שרשות שדות התעופה כבר הודיעה על פתיחת הטרמינל באוגוסט, בחברה לא ממהרים להקדים את חזרתה בעיצומה של עונת השיא של הביקושים.

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות לקראת החלטת הריבית מחר; טסלה עלתה ב-2.5%, מטא ב-2%

נעילה שלילית באירופה ● אורקל עולה בעקבות ההסכם להפעלת טיקטוק בארה"ב ● TD Cowen הורידה את הדירוג של וורנר ברדרס ל"החזקה" ● ישראליות: סולאראדג', וויקס ובריינסוויי זינקו ● טראמפ תובע את ה"ניו יורק טיימס" בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית, בשוק מצפים להורדה של 0.25% ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב־0.6% בחודש שעבר לעומת יולי, מעל הצפי

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

למרות האקזיטים הגדולים: קרן ההייטק הישראלית שהודיעה על סיום דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת