קו תחבורה ציבורית של אלקטרה אפיקים / צילום: איל יצהר
עסקי התחבורה הציבורית בישראל צוברים תאוצה ושווי - כך עולה מתנאי עסקה שבה רוכשת קרן התשתיות תש"י שליש מפעילות התחבורה של אלקטרה ואיש העסקים אמנון סלע. על-פי תנאי העסקה תרכוש תש"י, בשתי פעימות, כ-33.3% מהחברות אלקטרה אפיקים ואלקטרה מוטורס תמורת 250 מיליון שקל, וזאת לפי שווי כולל של כ-750 מיליון שקל לפעילות הנרכשת.
● סוכנויות הביטוח של הפניקס: צמיחה בקצב דו ספרתי וגיוס חוב ממוסדיים
● עוד לפני הבנק הדיגיטלי: ניר צוק רוצה למכור את התוכנה למתחרים
● מחלבות גד גייסה 280 מיליון שקל ותחל להסחר בבורסה בתל אביב
טרם העסקה מחזיקה אלקטרה, שבשליטת קבוצת אלקו של משפחת זלקינד, 51% ממניות החברות הנרכשות, ושותפה אמנון סלע מחזיק ביתרה (49%). לאחר השלמתה יחזיקו אלקטרה, קרן תש"י (שמוביל ירון קסטנבאום) וסלע בשליש ממניות החברות הנרכשות - בשווי של 250 מיליון שקל כל אחד.
במסגרת מכירת המניות לקרן תש"י כמשקיע, צפויה אלקטרה לקבל 163 מיליון שקל בסך-הכול ולרשום רווח הון (לפני מס) שבין 40-50 מיליון שקל. בנוסף, החברה צפויה להמשיך ולהחזיק בזכויות השליטה, הכוללת זכות הכרעה בנושאים מהותיים, כך שהיא תמשיך לאחד את תוצאותיה של אלקטרה אפיקים בדוחותיה הכספיים.
אלקטרה נסחרת כיום לפי שווי של 7.4 מיליארד שקל, אחרי שבשנה האחרונה קפצה מנייתה ב-37%.
פעילות צומחת
בשנת 2021 רכשה אלקטרה מידי אמנון סלע 51% מחברת ההסעות הוותיקה אמנון מסילות, החברה-האם של אפיקים, לפי שווי של 154 מיליון שקל ותמורת סכום של 79 מיליון שקל (כך שההון שיצר לעצמו סלע בעסקי ההסעות כבר גבוה מ-300 מיליון שקל). אפיקים עצמה הוקמה בשנת 2008 במסגרת רפורמה של משרד התחבורה, שפתחה את ההתמודדות של חברות פרטיות במכרזים להפעלת אשכולות תחבורה ציבורית.
מספר חודשים לאחר כניסת אלקטרה לחברה, רכשה אפיקים את מלוא הבעלות בחברת אגד-תעבורה תמורת כ-200 מיליון שקל, מהלך שהפך את אפיקים לאחת משלוש חברות התחבורה הציבורית הגדולות בישראל (נתח שוק של 11.5%).
כיום כוללת פעילות התחבורה של אלקטרה הפעלת כ-280 קווי שירות באמצעות צי של 1,250 אוטובוסים. לצד זאת, בשנה שעברה השיקה החברה פעילות נוספת תחת אלקטרה מוטורס, שבאמצעותה היא מחזיקה בזיכיון ליבוא אוטובוסים חשמליים של המותג הסיני יוטונג (Yutong).
על אף שאלקטרה לא מפרסמת את תוצאות פעילות התחבורה בנפרד, בדוחותיה ל-2024 ציינה החברה כי הפעילות נהנתה מהתרחבות והגדלת הכנסות, אשר תרמו לשיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית של מגזר הזכיינות שלה.

השווי עוד יקפוץ?
איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה, הסביר כי המהלך הנוכחי מגיע "כחלק מהאסטרטגיה להרחבת פעילות אלקטרה אפיקים ואלקטרה מוטורס בשנים הבאות. אנו מצרפים את תש"י כשותפה אסטרטגית לטווח ארוך, על-מנת שיחד נוכל לבסס את ההשקעות העתידיות לפיתוח הפעילויות שלנו בתחום התחבורה, שאמור להוות אחד ממנועי הצמיחה של אלקטרה בשנים הקרובות".
בשלב זה באלקטרה מסבירים כי המהלך נועד לסייע להמשך הרחבת הפעילות בתחבורה, ולא מן הנמנע כי כניסתה של קרן תש"י תתברר כצעד מקדים לרכישות נוספות.

מלבד אפיקים, שתוצאותיה כלולות במגזר הזכיינות של אלקטרה, ישנן שתי חברות תחבורה ציבורית נוספות שנכללות בדוחות של קרנות השקעה בתשתיות הנסחרות בבורסה: בון תור, המוחזקת בידי קרן ג'נריישן קפיטל (76%); ואגד, המוחזקת בידי קרן קיסטון (63%).

מאז נכנסו שתי הקרנות הללו להשקעה בחברות התחבורה, זינק שוויין בעשרות אחוזים. כך למשל, מאז נכנסה ג'נריישן לראשונה לבון תור במהלך שנת 2018, קפץ שוויה של חברת ההיסעים ביותר מפי 6 ומוערך בספריה בכ-1.2 מיליארד שקל.
תמונה דומה עולה גם באגד, מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל (נתח שוק של 28%). מאז רכשה קיסטון את השליטה באגד לפני כשלוש שנים, עלה שווי אגד בעשרות אחוזים, והוא מוערך כיום בכ-5.2 מיליארד שקל - לאחר שחילקה דיבידנדים של כמיליארד שקל.