עסקת אגד: מייסדי קיסטון הניחו רשת ביטחון כחלק מגיוס חצי מיליארד שקל להשלמת העסקה

מייסדי הקרן רוני בירם וגיל דויטש ישתתפו בהנפקת זכויות שתושלם בסוף החודש, ויזרימו לקיסטון 25 מיליון שקל • ככל שהגופים המוסדיים ובעלי המניות האחרים יחליטו שלא להשתתף בגיוס, בכוונתם להעמיד סכום נוסף של 100 מיליון שקל כרשת ביטחון

גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר / צילום: שי שברו
גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר / צילום: שי שברו

קרן התשתיות קיסטון, שנוסדה על ידי רוני בירם, גיל דויטש והמנכ"ל נבות בר יוצאת במהלך של גיוס הון של עד חצי מיליארד שקל - שיסייע לה להשלים את ההשתלטות על חברת אגד. בסוף חודש מאי השתלטה קיסטון על חברת התחבורה הציבורית לפי שווי של 4.8 מיליארד שקל, וכעת היא יוצאת בצעד של הנפקת זכויות שתכליתו להזרים לה הון שיסייע בהשלמת המהלך.

קיסטון מבצעת הקצאת זכויות לבעלי המניות, המשמעות היא שלכלל בעלי המניות בקרן התשתיות יש אפשרות להשתתף בגיוס לפי חלקם ובכך למנוע את הדילול שלהם. בשוק ההון שסובל מירידות שערים בתקופה האחרונה, נרשמה פגיעה גם במניית קיסטון. המניה ירדה היום (ג') בתום המסחר ב-6.3% לשווי שוק 636 מיליון שקל.

בין בעלי המניות של קיסטון נמצאים גופים מוסדיים גדולים ובהם בית ההשקעות אלטשולר שחם, שמחזיק במעל ל-15.5% מהחברה; קרנות ההשתלמות של המורים והגננות - שגם נכנסו כשותפות באופן ישיר ברכישת אגד, ומחזיקות גם בקיסטון עצמה נתח של 11.4%; כלל ביטוח עם 10.6%; מנורה מבטחים 8.7%; ומגדל עם 8.2%.

גיוס ההון הוא בהיקף של עד חצי מיליארד שקל והוא מחולק להנפקת זכויות לבעלי המניות הקיימים בהיקף של 462 מיליון שקל, והיתרה בהתאם להשלמת הצעת הזכויות, בדרך של הצעת מניות בדרך הצעה לא אחידה. בעלי השליטה, דויטש ובירם הודיעו כי יענו כאמור להצעת הזכויות ויזרמו לפי חלקם בקיסטון סכום של 24.5 מיליון שקל.

בנוסף יעמידו בירם ודויטש גם רשת ביטחון בגיוס בהיקף של 100 מיליון שקלים נוספים, ככל שחלק מבעלי המניות יבחרו של לא להשתתף בהנפקת הזכויות ולהיות מדוללים. צעד זה מאפשר למעשה למוסדיים לשקול האם להשתתף בגיוס או להיות מדוללים. לוח הזמנים הוא שההצעות יתחילו להתקבל בקיסטון מ-12 ביולי והנפקת הזכויות תושלם ב-26 בחודש זה. בדרך כלל בשוק ההון הגופים נעתרים להצעה סמוך למועד השלמת ההנפקה.

ככל שקיסטון תצליח בהנפקת הזכויות המדוברת, היא תאפשר לה להשלים את עסקת רכישת השליטה באגד, גם בלי הכנסת שותף נוסף. זאת למרות שהיא מנהלת מגעים לשם כך ואף מכוונת להכנסה של שותף גדול נוסף בעסקה. קיסטון רכשה מבעלי המניות 60% מאגד לפי שווי של 4.8 מיליארד שקל, קרי צריכה להעמיד תשלום של 2.8 מיליארד שקל.

מתוך הסכום הזה מחצית (1.4 מיליארד שקל) היא השיגה במימון מהבנקים. קיסטון גם הכניסה את קרנות ההשתלמות של המורים והגננות לעסקה בהיקף של 300 מיליון שקל, ונותר לה להשיג סכום של 1.1 מיליארד שקל, שחלק ממנו היא מתכננת להעמיד בעצמה ואת היתרה באמצעות הכנסת שותף נוסף. בהנחה שהגיוס יזרים לה סך של חצי מיליארד שקל, את יתרת הסכום היא יכולה תאורטית למשוך באמצעות מסגרות אשראי מאושרות שקיימות בידיה, וכך להשלים את העסקה ללא שותף נוסף, אף שאין זו תוכניתה.