השלב הבא במחאה המשפטית: איך תיראה ההשבתה ביום שני הקרוב?

למרות פניות רבות: ההסתדרות לא תיטול חלק בהשבתה • עוד בחוץ: משפטנים עובדי מדינה והפרקליטים • עשרות חברות הייטק יאפשרו לעובדיהן לשבות

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות
יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

בליץ החקיקה מתקדם בקצב מהיר, ובתגובה הודיע מטה המאבק במהפכה המשפטית על השלב הבא במחאה. המטה, הכולל ארגוני מחאה רבים והתארגנויות של מגזרים שונים, קורא להשבתה במשק ביום שני הקרוב, כאשר במקביל תתקיים הפגנה ליד הכנסת. ביום זה צפוי התיקון לחוק לעלות לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

לא מדובר בשביתות המוכרות של ארגוני עובדים, המשביתות שירותים במשק, אלא בהשבתה עממית, שבה ישתתפו עובדים של חברות ועסקים שיאפשרו לעובדיהם לשבות. 

כלכלנים אמריקאים בכירים: הרפורמה המשפטית בישראל תפגע בדמוקרטיה ובכלכלה 
האקונומיסט: "חשש משמעותי שישראל בכיוון של הונגריה ופולין" | בלעדי
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט
מגעים אינטנסיביים לפשרה בנוגע לרפורמה המשפטית: אלה ההסכמות המסתמנות

למרות פניות רבות ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד להצטרף למאבק, ההסתדרות אינה נוטלת חלק בשלב זה, מאחר שהם רואים במהפכה המשפטית מחלוקת פוליטית. גם למעורבות חברי הליכוד בהסתדרות יש משמעות בסוגיה זו.

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ד') באופן דחוף לבר-דוד בקריאה לצרף את עובדי ההסתדרות להשבתה ביום שני. התנועה פנתה גם לראשי ארגוני עובדים נוספים, בהם איגוד הטייסים הישראלי, ארגון המורים, הסתדרות המורים, איגוד הבנקים, הבורסה לניירות ערך וההסתדרות הרפואית. 

"ההסתדרות צריכה להבין שכבר השלב הראשון של הרפורמה - השתלטות הקואליציה על הוועדה לבחירת שופטים - הולך לפגוע בה קשה במיוחד", כתב עו"ד אליעד שרגא, ראש התנועה לאיכות השלטון. 

לא כולם בהייטק מיישרים קו

בענף ההייטק, עשרות חברות הודיעו כי יאפשרו לעובדים לשבות, בהן: נטורל אינטליג'נס, אפספלייר, טריגו, SKAI (לשעבר קנשו), אירוויז דרונס, חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX, חברת הסייבר הישראלית אלגוסק, חברת הפינטק הישראלית סורבט, חברת הסטארט-אפ CLEW Medical וחברת Hello Heart שפיתחה מערכת לניהול דיגיטלי של מחלות לב.

קרן ההון סיכון TLV Partners העמידה אוטובוסים בחינם לטובת עובדים שרוצים להגיע להפגנה. גם למונייד תאפשר לעובדים שלה לשבות ותספק הסעות להפגנה מול הכנסת.

חברת מובילאיי, לעומת זאת, תאפשר לעובדיה לשבות, אך תחייבם לקחת חופש לשם כך.

גם משרדי עורכי הדין הגדולים שביקרו בחריפות את הרפורמה צפויים לאפשר לעובדיהם להשתתף בהשבתה. המשרדים הרצוג, נשיץ ברנדס אמיר, ברנע ג'פה לנדה, אגמון עם טולצ'ינסקי וארדינסט בן נתן טולידאנו ומשרד שבלת ופירון יאפשרו לעובדים לשבות שלא על חשבון ימי חופש.

בארדינסט יארגנו הסעה להפגנה מול הכנסת. באגמון קיבלו העובדים הודעה כי "הנהלת המשרד תאפשר לכל מי שחפץ בכך לצאת ולהפגין ביום זה, שלא על חשבון ימי חופשה". בארדינסט שלחו הודעה דומה. 

ומי בחוץ? 

מי שלא יצטרפו להשבתה הם המשפטנים והפרקליטים בשירות העבודה. בשבועות האחרונים יצאו שני הארגונים למהלך של הכרזה על סכסוך עבודה בשל המהפכה המשפטית, בעיקר בכל הנוגע לשינוי סמכויות היועצים המשפטיים.

בקרב הפרקליטים יש כאלה המעוניינים לקחת חלק במחאה, אך היועץ המשפטי של ארגון הפרקליטים כתב חוות-דעת שלפיה הפרקליטים לא יכולים להצטרף להפגנה, אלא אם פעולות המחאה ייעשו במסגרת סכסוך עבודה.

בשני הארגונים טענו כי סכסוך העבודה והשביתה דרושים לשם התגוננות מפני ההשלכות של צעדי החקיקה, בפרט שינוי סמכויות היועצים המשפטיים, שישפיע ישירות על העבודה של חלק מהם. 

בעקבות התראת הארגונים על סכסוך עבודה, יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הניח הצעת חוק פרטית, המגבילה שביתות ואת כוחם של ארגוני העובדים. רוטמן אישר בראיון ל"וויינט" כי הגיש את הצעת החוק למנוע שביתות על רקע המהפכה המשפטית. "קיבלתי פניות ממשפטנים ופרקליטים שתומכים ברפורמה, אבל ראש הארגון אומר להשבית". בפרקליטות סירבו להגיב מה עמדתם לגבי השתתפות עובדים בהשבתה.