ההצבעה על המהפכה המשפטית תידחה ליום שני: חברי האופוזיציה עיכבו את הדיון

התיקונים שצפויים להיות מאושרים בשלב הראשון הם שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שהקואליציה תשלוט במינויי שופטי ביהמ"ש העליון • ח"כ קריב: "אנחנו בדרך לשרשרת מינויים פוליטיים. תם עידן השופטים המקצועיים" • ח"כ רייטן: "זו לא משילות, זו השתלטות"

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ההצבעה בוועדת החוקה על המהפכה המשפטית תידחה ליום שני. יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, ניסה לסיים את הדיון היום (ד') כדי להגיע להצבעה בוועדה, אך חברי אופוזיציה רבים, גם כאלה שאינם חברים בוועדת החוקה, הגיעו כדי לדבר - מהלך שעיכב את הדיונים. ח"כ רוטמן נאלץ לדחות את ההצבעה לשבוע הבא.  

ח"כ רוטמן שוקל לכנס את חברי הוועדה לאחר הדיונים במליאה שצפויים להסתיים לפנות בוקר. חברי האופוזיציה מתנגדים בתוקף.

לדברי ח"כ גלעד קריב (העבודה), "בזכות התגייסות רחבה של חברי וחברות האופוזיציה ובשיתוף-פעולה עם החברה האזרחית והאקדמיה - הצלחנו לעכב את תחילת ההצבעות של ההפיכה המשפטית בוועדת החוקה לשבוע הבא. גם שם נדע לנהל מאבק איתנים".

בשל התקדמות בליץ החקיקה, מטה המאבק קרא אמש (ג') לציבור להשבית את המשק ביום שני ולהגיע להפגנה שתתקיים סמוך לכנסת. 

המשנה ליועמ"שית בוועדת החוקה: הרפורמה תותיר את המדינה חלשה
בכירים במשק: הגיע הזמן להידברות ופשרה בנוגע לרפורמה המשפטית
מדד הפחד: איך הרפורמה המשפטית תשפיע על הכלכלה, ומה אפשר ללמוד מהעולם
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט

אולם הוועדה מלא עד אפס מקום הבוקר, בחברי כנסת, מומחים ועיתונאים. כבר בתחילת הדיון התחוללה דרמה, בשל חילופי דברים בין חברי האופוזיציה ובין יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, וחלק מחברי האופוזיציה הוצאו מהדיון על-ידי רוטמן. "אתם נורא לחוצים, אני לא מבין למה. מה יש לכם?", אמר רוטמן בהיתממות.

ח"כ אורית פרקש-הכהן אמרה: "זה יום עצוב מאוד לילדים שלנו ולמדינת ישראל. אני מרגישה שאני בסרט אימה וסתימת פיות". ח"כ גלעד קריב הוסיף: "אנחנו בדרך לשרשרת מינויים פוליטיים. תם עידן השופטים המקצועיים, בעלי חוט שדרה, וזה רשום על שמך ועל שמו של שר המשפטים". ח"כ אפרת רייטן אמרה לרוטמן: "זה חוק פרסונלי. אתה קובע שתהיה חבר בוועדה לבחירת שופטים. אתם מנכסים את בית המשפט לקואליציה והולכים לשלוט פה בצורה מוחלטת. זו לא משילות, זו השתלטות".

ח"כ רוטמן אמר לחברי האופוזיציה: "העובדה שבאתם לפוצץ את הדיון מאוד ברורה, ואני לא אתן לכם לעשות זאת. ננסה את אתגר חמש המילים - אם הצלחתי לדבר חמש מילים ברצף בלי שמישהו מחברי יש עתיד התפרץ לדבריי בצעקות תוך השתלטות על המיקרופונים".

בהמשך הדיון, פרופ' חגי לוין, ראש איגוד בריאות הציבור, קיבל שלוש דקות להציג את עמדתו. "עד עכשיו לא נשמע איך הרפורמה תשפיע על בריאות הציבור. אני משמיע את הקול של רופאים. אנחנו מביעים חשש עמוק שהרפורמה תפר את מערכת האיזונים והבלמים". פרופ' לוין התייחס למצב בו יוטלו מגבלות בשל מגפה כפי שהיה במשבר הקורונה.

במהלך דבריו העיר אחד מחברי הקואליציה: "בינתיים יש בעיה עם בריאות הנפש של האופוזיציה". האמירה הובילה לתגובות מצד חברי האופוזיציה נגד ח"כ רוטמן שלא מגנה את האמירה. חלק מחברי האופוזיציה הוצאו מהדיון, ושוב נוצרה מהומה בוועדה.

הקואליציה תשלוט במינוי שופטי העליון

התיקונים שצפויים להיות מאושרים בשלב הראשון הם שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שהקואליציה תשלוט במינויי שופטי בית המשפט העליון. הוועדה תכלול תשעה חברים, חמישה מהם מהקואליציה - שלושה שרים ושני חברי כנסת, בהם יו"ר ועדת החוקה. חברים נוספים בוועדה יהיו חבר כנסת מהאופוזיציה ושלושה שופטים - נשיא בית המשפט העליון ושני שופטים בדימוס שייבחרו על-ידי שר המשפטים באישור נשיא בית המשפט העליון. כלומר, שבעה חברים בוועדה יהיו בשליטת הקואליציה. מינוי השופטים ייעשה בכל רוב.

כיום הרכב הוועדה לבחירת שופטים לא נשלט על-ידי הקואליציה: ההרכב כולל תשעה חברים בוועדה - שלושה חברי קואליציה (שני שרים וחבר כנסת), שלושה שופטים מכהנים מבית המשפט העליון, חבר כנסת מהאופוזיציה ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. הרוב הנדרש היום למינוי שופט הוא לפחות שבעה חברים, כך שנדרשת הסכמה בין מרבית החברים בוועדה.

שינוי דרמטי נוסף שיאושר הוא זימון המועמדים לבית המשפט העליון לשימוע בפני ועדת החוקה, עוד לפני שהוועדה לבחירת שופטים תדון בעניינם.

בנוסף, יאושר תיקון האוסר על בית המשפט העליון לבקר חקיקת חוקי יסוד. זאת למרות שניתן לחוקק חוק יסוד בכל רוב, כמו כל חוק בישראל. ח"כ רוטמן דחה את עמדת היועץ המשפטי לוועדת החוקה, עו"ד ד"ר גור בליי, לקבוע רוב מוגבר לחקיקת חוקי יסוד כדי לעגן את מעמדם.

התיקון יאפשר לממשלה לתקן בפעם השנייה את חוק יסוד: הממשלה לטובת מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, כך שבג"ץ לא יוכל לפסול את "חוק דרעי 2", האוסר על בג"ץ להתערב במינוי שרים בכל מצב. "חוק דרעי 1" תיקן את חוק יסוד: הממשלה, כך שמי שהורשע ונדון למאסר על-תנאי יוכל לכהן כשר. החוק נדון בבג"ץ, אך לא נפסל, מאחר שבג"ץ פסל את מינויו של דרעי לשר בשל אי-סבירותו וכן בשל ההשתק השיפוטי לאור הצהרתו של דרעי כי יפרוש מהחיים הפוליטיים.