כלכלנים אמריקאים בכירים: הרפורמה המשפטית בישראל תפגע בדמוקרטיה ובכלכלה

על המכתב, שנשלח ביוזמת פרופ' אריה בבצ'וק, חתומים בין היתר זוכי פרס נובל לכלכלה וראשי הבנק העולמי וקרן המטבע בהווה ובעבר • "מערכת משפט חזקה ועצמאית היא חלק קריטי במערכת של איזונים ובלמים. חתירה תחתיה היא מהותית לא רק עבור הדמוקרטיה אלא גם עבור השגשוג הכלכלי והצמיחה"

פרופ' אריה (לוסיאן) בבצ'וק / צילום: גיל ג'יבלי
פרופ' אריה (לוסיאן) בבצ'וק / צילום: גיל ג'יבלי

על-פי הכרזה שנשלחה היום (ד') מכלכלנים אמריקאים בכירים, הרפורמה המשפטית שנשקלת כעת בישראל עלולה לפגוע בדמוקרטיה הישראלית ובצמיחה הכלכלית. על-פי הכתוב בהכרזה, מערכת משפט חזקה ועצמאית היא הכרחית כדי להבטיח איזונים ובלמים.

ההכרזה נשלחה ביוזמת פרופ' אריה (לוסיאן) בבצ'וק, כלכלן ומשפטן ישראלי שכיום מכהן כפרופסור מן המניין בפקולטה למשפטים באוניברסיטת הרווארד וכחבר סגל מיוחד בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב. 

האקונומיסט: "חשש משמעותי שישראל בכיוון של הונגריה ופולין" 
ההצבעה על המהפכה המשפטית תידחה ליום שני: חברי האופוזיציה עיכבו את הדיון
 מדד הפחד: איך הרפורמה המשפטית תשפיע על הכלכלה, ומה אפשר ללמוד מהעולם
נביא הזעם שחזה את משבר 2008 מצטרף למחאה נגד המהפכה המשפטית 
ג'יי פי מורגן: דירוג האשראי של ישראל עלול לרדת בעקבות הרפורמה המשפטית

בהכרזה, שכותרתה "הצהרה בידי כלכלנים אמריקאים בכירים לגבי הרפורמות המוצעות בישראל", נכתב כך: "הקואליציה השולטת בישראל שוקלת מערך של פעולות חוקיות שיחלישו את עצמאות מערכת המשפט ואת כוחה להגביל פעולות ממשלתיות. מספר רב של כלכלנים ישראלים, במכתב פתוח שחלק מאיתנו הצטרפו אליו, הביעו דאגה שרפורמה כזו תשפיע לרעה על הכלכלה הישראלית, בכך שתחליש את שלטון החוק ותניע את ישראל לכיוון הונגריה ופולין.

להכרזה המלאה לחצו כאן

"למרות שאנחנו מחזיקים בעמדות מגוונות לגבי מדיניות ציבורית ולגבי האתגרים שעומדים בפני החברה הישראלית, כולנו שותפים לדאגתם. מערכת משפט חזקה ועצמאית היא חלק קריטי במערכת של איזונים ובלמים. חתירה תחתיה היא מהותית לא רק עבור הדמוקרטיה אלא גם עבור השגשוג הכלכלי והצמיחה".

על ההכרזה חתומים 56 כלכלנים בכירים, לרבות 11 זוכי פרס נובל לכלכלה, 10 זוכי פרסים אחרים בכלכלה, 16 ראשים בהווה ובעבר של אגודות לכלכלה המוציאות את הז'ורנלים המובילים בתחום ו-5 ראשים בהווה ובעבר של הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית. וגם שאר הכלכלנים החתומים הם מהמובילים בתחומם.

ויש גם מי שתומך ברפורמה

כאמור, ההכרזה נשלחה בהמשך למכתב של כלכלנים ישראלים שהביעו חששות דומים. עם זאת, לא כל בכירי הכלכלנים שותפים לעמדתם: פרופ' ישראל אומן, שזכה בפרס נובל לכלכלה בשנת 2005, הביע תמיכה ברפורמה משפטית - אך גם היא לא בנוסח המדויק ששר המשפטים יריב לוין הציע.

לפני כשבועיים אמר פרופ' אומן בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת כי "אהרן ברק אמר לי - גם חז"ל היו מחוקקים ושופטים. אך אנחנו לא חיים בתאוקרטיה. אנחנו חיים בדמוקרטיה. אנחנו גם לא ג'ודיצקרטיה (שלטון מערכת המשפט ע.א), כוח המשילות הוא לא בידי בית המשפט, אבל זה מראה את הגישה של ברק לכל הנושא הזה ושהוא הנחיל לבאים אחריו".