"עמק האושר": דרמת פשע בריטית משובחת ששברה את שיאי הצפייה של BBC

גיבורת הסדרה היא שוטרת ותיקה, אשר לצד הצרות המשפחתיות כבדות המשקל שפוקדות אותה, היא מתמודדת עם העולם התחתון בעיירה הקטנה במערב יורקשייר שהיא חיה בה • דרמת הפשע הבריטית מבית BBC זכתה בסדרת פרסים יוקרתיים ובשבחי המבקרים

שרה לנקשייר (בתפקיד קת'רין קייווד) ב''עמק האושר'' / צילום: באדיבות יס
שרה לנקשייר (בתפקיד קת'רין קייווד) ב''עמק האושר'' / צילום: באדיבות יס

על "עמק האושר"

זמינה לצפייה: yes
ז'אנר: דרמת פשע
מספר עונות: 3
מספר פרקים: 18
משך פרק: 60-70 דקות
יוצרת: סאלי ויינרייט
במאים: סאלי ויינרייט, יורוס לין, טים פייוול וניסה הרדימן
שחקנים: שרה לנקשייר, ג'יימס נורטון, ריס קונה, צ'ארלי מרפי, קון אוניל, סטיב פמברטון, קווין דויל
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
8.5/10 (52 אלף מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
מבקרים 98%, קהל 94%

ב־2014 עלתה העונה הראשונה של "עמק האושר", סדרה של ה-BBC הבריטי, וזכתה בפרס באפט"א לסדרת הדרמה הטובה ביותר. ב־2016 שודרה עונתה השנייה של דרמת הפשע וזכתה שוב בפרס. לא מן הנמנע שהעונה השלישית, שעלתה בינואר האחרון, אחרי שבע שנות פגרה, תזכה גם היא בפרס יוקרתי כזה או אחר, אחרי שהתקשורת והמבקרים סימנו אותה כאחת הדרמות הבריטיות הטובות שנעשו בשנים האחרונות.

תקציר העלילה

קת'רין קייווד (שרה לנקשייר) היא שוטרת ותיקה בעיירה קטנה במערב יורקשייר. היא גרושה, חיה עם אחותה קלייר שנגמלה מסמים, מקיימת קשר רעוע עם בנה דניאל ומגדלת את נכדה הצעיר, ריאן (ריס קונה), שנולד כתוצאה מאונס שעברה בתה שהתאבדה. קת'רין נחושה להיאבק בפשע בעירה - הברחות סמים, פרשיות חטיפה, רצח של נשים העוסקות בזנות - תוך שהיא מתמודדת עם השדים האפלים שלה ועם הפושע שאנס את בתה והרס את חייה, טומי לי רויס (ג'יימס נורטון). בעונה השלישית קת'רין כבר מוכנה לגיל הפרישה, אך רויס ממשיך להקשות על חייה מתוך הכלא ומחוצה לו.

ההקשר למציאות

"עמק האושר" הוא הכינוי שניתן בסדרה לאזור שבו מתרחשת העלילה, בשל בעיית הסמים הנפוצה בו. במציאות מדובר בעמק קלדר הממוקם בקצה המערבי של מחוז יורקשייר; מקום שקט עם רמת פשיעה נמוכה, שנכס באחת העיירות הפסטורליות שבו עולה בין 900 אלף ל־3 מיליון שקלים. הסדרה צולמה במספר עיירות בסביבה, ביניהן הבדן ברידג', עיירה אמיתית שהיא גם ביתה של הדמות קת'רין קייווד. בעלי העסקים בהבדן ברידג' סיפרו ל-BBC כי בעקבות הסדרה, העיירה הפכה למוקד תיירותי והיא מושכת אליה המוני מבקרים מדי שנה.

ביקורת מהעולם

"אם יש שיעור שלמדנו מהפרק האחרון הוא לא לפקפק ביוצרת הסדרה סאלי ויינרייט. היא הוליכה את צופייה בבטחה - לצד קאסט שאין בו אף לא חוליה חלשה אחת - לעבר סיום נקי וכן שסוגר את כל קצוות הסיפור. היה בו גאולה, צדק, צחוק מריר ותשוקה."
(לוסי מנגן,"הגרדיאן", 5.2)

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

3 דברים שכדאי לדעת

● באתר חדשות הבידור האמריקאי "דדליין" נכתב כי על פי overnights.tv,
אתר המודד את הרייטינג של תוכניות הטלוויזיה הבריטיות, הפרק האחרון של הסדרה הגיעה ל־7.5 מיליון צופים בריטים. עוד צויין כי הנתון הזה הופך את "עמק האושר" לאחת הדרמות הבריטיות הנצפות ביותר בהיסטוריה של ה-BBC.

● לאורך הסדרה ניכר כי השוטרים אינם נושאים עליהם נשק חם, והכלים שעומדים לרשותם הם לרוב אלה משטרתית או אקדח טייזר חשמלי. נכון ל־2019, יותר מ־90% משוטרי הממלכה אינם נושאים נשק חם, ועל פי סקרים שנעשו בחלוף השנים, רוב השוטרים גם לא מעוניינים בכך. הסיבה לכך שאוכפי החוק אינם נושאים אקדחים או רובים היא שעם היווסדה באנגליה ב־1829, היה רצון לבדל את המשטרה מהצבא האנגלי ולכונן מדיניות "שיטור בהסכמה", לפיה לגיטימיות השיטור בעיני הציבור מבוססת על קונצנזוס של תמיכה; זו נובעת משקיפות סמכויות ויושרה בהפעלת סמכויות אלו.

● ריס קונה, המגלם את הילד ריאן, נבחן לסדרה לפני שמלאו לו 8, בעת שלמד בחוג דרמה בבית הספר. אימו קראה רק את שם הסדרה וחשבה שמדובר בסדרת דרמה חביבה לכל המשפחה, ולא ידעה דבר על העלילה ועל התפקיד המיועד לבנה. בתוכנית בוקר בריטית בה התארח קונה הוא סיפר כי סאלי ויינרייט חיכתה כמעט 7 שנים עם צילומי העונה השלישית, זאת כדי שקונה יגדל ויוכל לשחק את ריאן הבוגר, במקום ללהק נער אחר במקומו.

למה בחרנו בה

"עמק האושר" היא סדרה מבריקה, שמצליחה לשזור את האפרוריות היומיומית עם תעלומת מתח משובחת, תוך שימת דגש על הקשרים האנושיים וחשיבות המשפחה. לצד התכנים הקשים, ההתמכרויות והפשע, הסדרה מספקת לא מעט חיבה, הומור וחמלה, מה שהופך אותה לקשוחה ואינטימית בעת ובעונה אחת.

סדרה לחזור אליה

צ'אק 
זמינה לצפייה:
אמזון פריים
עונות: 5
פרקים: 91
משך פרק: כ־40 דקות

קומדיית אקשן אמריקאית על צ'אק, חנון מחשבים צעיר ולא מיוחד. יום אחד הוא מקבל אימייל משונה, וכשהוא פותח אותו מועברים למוחו הסודות השמורים ביותר של ארצות הברית. סוכני CIA ו-NSA מגייסים אותו לשירות המדינה בעל כורחו, ולאורך העונות צ'אק נתקל באיומים מסכני חיים - אך מתמודד עימם בדרכים משעשעות למדי. עם זאקרי
לוי, איבון סטרהובסקי, ריאן מקפארטלין ואדם בולדווין.

סדרה לחכות לה

אל מעבר לאוקיינוס (Transatlantic)
תהיה זמינה לצפייה:
נטפליקס (7.4)
עונה: 1
פרקים: 7

דרמה היסטורית אמריקאית שמתרחשת בצרפת בין השנים 1940-1941, בזמן מלחמת העולם השנייה. הסדרה מבוססת על ספרה של ג'ולי אורינגר The Flight Portfolio מ־2019, והיא מספרת את סיפורו האמיתי של העיתונאי האמריקאי וחסיד אומות עולם וריאן פריי (קורי מייקל סמית'), שב־13 חודשים הצליח להציל כ־2,000 אנשי תרבות ורוח, יהודים ושאינם יהודים, מאירופה הנאצית והבריח אותם לארצות הברית. עם ג'יליאן ג'ייקובס, קורי מייקל סמית', נדיב מולכו וראלף אמוסו.