הדוקו של נטפליקס שחושף פרטים חדשים על סדרת שחיתויות בינלאומיות

במרכז הסדרה "כסף מלוכלך" מחדלי תאגידים, שחיתויות שלטוניות והונאות רחבות היקף שעלו לכותרות בשנים האחרונות • בין השאר, היא עוסקת במעילות של ראש ממשלת מלזיה לשעבר נג'יב רזאק ובמפעלי ענק שגרמו למחלות בקרב תושבים שחיו בסביבתם

מתוך הסדרה ''כסף מלוכלך'' / צילום: נטפליקס
מתוך הסדרה ''כסף מלוכלך'' / צילום: נטפליקס

על "כסף מלוכלך"

זמינה לצפייה: נטפליקס
ז'אנר: דוקומנטרי
עונות: 2
פרקים: 12
משך פרק: כשעה
שפה: אנגלית
יוצר: אלכס גיבני
דמויות מפתח: דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, סקוט טאקר, ג'ון סטאמפ, נז'יב רזאק
ציון IMDB:
8.1/10 (9700 מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
מבקרים 100%, קהל 88%

הסדרה הדוקומנטרית "כסף מלוכלך" עוסקת במגוון תחומים: איכות הסביבה, דיור, פוליטיקה, פשע, סמים, בנקאות, מערכת הבריאות, תעשייה, והרשימה עוד ארוכה. אך בין כל הנושאים שהיא בוחנת, עוברת כחוט השני התאווה לכסף. שווה לחזור אל הסדרה הזו, שעונתה השנייה עלתה ב־2020 בנטפליקס.

תקציר העלילה

במרכז כל פרק נמצא מעשה עוולה שהסבה חברה תאגידית או מנוע פוליטי רב עוצמה לאזרח הפשוט. כך למשל, הפרק על מחדל זיוף בדיקות זיהום האוויר של פולקסווגן, הידוע כ"דיזלגייט", והפרק על מפעל הפלסטיק "פורמוסה". אלו מראים כיצד מפעלי ענק גרמו לזיהום ולמחלות בקרב התושבים הגרים בסביבת המפעל. הפרקים על דונלד טראמפ, על חותנו ג'ארד קושנר ועל ראש ממשלת מלזיה, נג'יב רזאק מציגים שחיתות שלטונית; ושני פרקים על הבנקים HSBC ו"וולס פארגו" מתארים כיצד המוסדות הפיננסיים הרוויחו מיליארדי דולרים מהונאת לקוחות ומהלבנת כספים לארגוני פשע.

ביקורת מהעולם

"בעוד שכל פרק עומד בזכות עצמו, החכמה האמיתית היא לראות את כולם יחד, מה שיספק לצופה סדרת מקרי בוחן של שיטות לא־חוקיות או לא־אתיות, כאלו שמערערות את הטיעון שממשלות צריכות, ברוב המקרים, לא להתערב בשוק החופשי".
(בריאן לורי, CNN, 25.1)

3 דברים שכדאי לדעת

● חברת ההפקה שמאחורי הסדרה, Jigsaw Productions, אחראית על סדרות וסרטים דוקומנטריים רבים שזכו להצלחה בקרב הקהל והמבקרים, בהם "פשע המאה" (2021) על משבר האופיואידים בארה"ב, "איך לשנות את דעתך" (2022) על צמחים משני תודעה, וכן סדרת הדרמה העלילתית "המגדלים הגבוהים" (2018), על מחדלי ה-CIA וה-FBI שיצרו קרקע פורייה לפיגועי 9/11.

● העונה השנייה עלתה לאוויר במרץ 2020, והפרק הראשון עסק בעלילות הבנק "וולס פארגו" והדרך בה הוא הפעיל מניפולציות על מוכרים בדרג נמוך כדי להונות לקוחות תמימים. זמן קצר לפני כן, בסוף פברואר, התפרסם כי הבנק הסכים לשלם 3 מיליארד דולר ללקוחות שנפגעו מההונאה, ועוד באותו היום התחילה מניית "וולס פארגו" לצנוח. בחודש אחד בלבד ירד ערך המנייה מ־47 דולר ל־26 דולר, והיא המשיכה לדשדש עד נובמבר 2020, אז ערכה עמד על 20 דולר בלבד, ולאחר מכן החל לעלות שוב בהדרגה.

● בסוף הפרק "העומד בראש", העוסק בראש ממשלת מלזיה לשעבר נג'יב רזאק, נכתב כי החל מ־2019 הוא עומד למשפט בגין 42 סעיפים הקשורים לשחיתות והלבנת הון. 8 חודשים לאחר מכן, ביולי 2020, הוא הורשע בשבעה מהאישומים, כשהמשמעותי בהם נוגע לכמעט 10 מיליון דולר שהועברו מקרן לאומית אל חשבונו הפרטי של ראש הממשלה לשעבר. באוגוסט 2022 בית המשפט גזר עליו 12 שנות מאסר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

למה בחרנו בה

אמנם הסדרה עצמה אינה יוצאת מגדר הרגיל, אבל חשוב שכל אדם בעולם הכלכלה והתעשייה יראה אותה ויבין את מערך הכוחות. כל פרק מבויים על ידי במאי אחר, אך הם כולם דומים בצורה ובעריכה שלהם: מתחילים במשפטים מסקרנים על הקטסטרופה שנוצרה, חוזרים להתחלה כדי לספק הקשר היסטורי, וצעד אחר צעד חושפים עוולות ושחיתויות. בחלק מהמקרים, שעה היא אפילו יותר מדי עבור הסיפור, ויש מקום לקצר. מה שמעניין בסדרה הם הסיפורים עצמם, שחלקם מוכרים לקהל וחלקם פחות, שמובאים הן מהזווית הרחבה, התקשורתית או המשפטית, והן מהזווית האישית של אלו שנפגעו מהעוול.

סדרה לחזור אליה 

טהרן 
זמינה לצפייה: כאן 11
עונות: 2
פרקים: 18
משך פרק: 40-50 דקות

דרמת ריגול ישראלית זוכת פרס אמי, שיצרו משה זונדר, דנה עדן ומאור כהן, העוקבת אחר תמר רבינאן (ניב סולטן), סוכנת מוסד עם שורשים פרסיים שמגיעה לאיראן לצורך משימה, אך כשזו משתבשת היא נאלצת לאלתר ולהיעזר בכל מה ומי שהיא יכולה. זו סדרה מותחת ומלאת סצנות פעולה, שמציגה את הקונפליקט הישראלי־איראני תוך עיסוק בזהות לאומית, דתית ואישית. עם גלן קלוז, דן מור, לירז צ'רכי ומנשה נוי.

סדרה לחכות לה

Tiny Beautiful Things 
תהיה זמינה לצפייה: הולו (7.4)
עונה: 1
פרקים: 8

דרמה אמריקאית בכיכובה של קת'רין האן, מבוססת על רב המכר של שריל סטרייד באותו שם. קלייר (קתרין האן) היא אישה ממעמד הביניים שנישואיה מתפרקים, בתה בעיצומו של גיל ההתבגרות, והיא מעולם לא הגשימה את הפוטנציאל שהיה לה להיות כותבת מצוינת. כשחבר מהעבר מציע לה לכתוב טור שבועי היא לא מאמינה שהיא האדם המתאים למשימה, אך דווקא הטור והמבט לאחור על חייה מאפשרים לה להשלים עם עברה, עם מה שישנו ומה שאיננו, ולהגיע לתובנות על משפחה, חברים ואהבה. עם קוונטין פלאייר, טאנאזין קרופורד ומריט וובר.