סדרת הדוקו שחושפת את האמת המטרידה על הכת השמרנית האמריקאית

במרכז "אנשים זוהרים ושמחים", סדרת דוקו חדשה בת ארבעה פרקים של "אמזון פריים וידאו", סיפורה של משפחת דאגר, חברי "המכון לעקרונות החיים הבסיסיים", מוסד נוצרי פונדמנטליסטי אמריקאי הדוגל בערכים שמרניים • היא חושפת אמת מטרידה על כת דתית בפרופורציה עולמית, שחלק משליחיה אף מכהנים בתפקידי מפתח בממשל ובמערכת המשפט האמריקאי

דריק וג'יל דאגר-דילארד ב''אנשים זוהרים ושמחים'' / צילום: באדיבות אמזון פריים וידאו
דריק וג'יל דאגר-דילארד ב''אנשים זוהרים ושמחים'' / צילום: באדיבות אמזון פריים וידאו

על "אנשים זוהרים ושמחים"

זמינה לצפייה: אמזון פריים וידאו
ז'אנר: דוקומנטרי
עונות: 1
פרקים: 4
משך פרק: 35-50 דקות
במאיות: אוליביה כריסט, ג'וליה ווילובי נאסון
משתתפים: ג'יל דאגר-דילארד, דריק דילארד, דיאנה דאגר, ג'ים ובובי הולט
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
7.5/10 (3500 מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
מבקרים 100%, קהל 84%

רוב הישראלים לא מכירים את משפחת דאגר, שהיו כוכבי תוכנית ריאליטי אמריקאית שלא שודרה בארץ. התוכנית, בהשתתפות בני המשפחה, "19 ילדים והיד עוד נטויה", שודרה ב-TLC בין 2005-2018, והם שימשו כפנים של "המכון לעקרונות החיים הבסיסיים", מוסד נוצרי פונדמנטליסטי הדוגל בערכים שמרניים. "אנשים זוהרים ושמחים: הסודות של משפחת דאגר", סדרת דוקו חדשה בת ארבעה פרקים של "אמזון פריים וידאו", אודות המשפחה והארגון אותו ייצגו, מגלה אמת מטרידה על כת דתית בפרופורציה עולמית, שחלק משליחיה אף מכהנים בתפקידי מפתח בממשל ובמערכת המשפט האמריקאית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

תקציר העלילה

"אנשים זוהרים ושמחים" מאירה באור חדש את סיפורה של משפחת דאגר דרך ראיונות, כשהמרכזי ביניהם הוא עם ג'יל, אחת הבנות מתוך 19 ילדי המשפחה. הסדרה חושפת את אחורי הקלעים המכוערים של המשפחה, וחוזרת אל ההאשמות המיניות החמורות שעלו נגד ג'וש, הבן הבכור.

במקביל, הסדרה נכנסת למעמקי "המכון" שמשפחת דאגר מייצגת, ומוכיחה כיצד הוא התבסס בלב הפוליטיקה האמריקאית ושלח זרועות לרחבי העולם. המרואיינים בסדרה הם נשים וגברים, יוצאי הארגון, המעידים על חוויותיהם האישיות, ואגב כך חושפים את האג'נדה הקיצונית ש"המכון" מבקש להנחיל, ואת השיטות השנויות במחלוקת באמצעותן הוא עושה זאת.

ביקורת מהעולם

"לאחר צפייה ב'אנשים זוהרים ושמחים' ברור שזו סדרת הריאליטי שהיינו צריכים לראות, ולא '19 ילדים והיד נטויה'.. הצופים היו צריכים לראות את המחיר שהמשפחה הזו שילמה, את המורכבות. הם היו צריכים לראות שהעיסוק של משפחת דאגר בערכים כמו טהרה וצניעות לא היה מושתת על מערכת אמונות, אלא על מערך דרישות ברוח: 'את זה תעשו או שתלכו לגיהנום'". (מוניקה הס, "וושינגטון פוסט", 2.6).

ההקשר למציאות

"המכון לעקרונות החיים הבסיסיים" (IBLP) הוקם בשנות ה-60 כמרכז סמינרים על ידי ביל גות'רד, כומר אוונגליסטי אמריקאי שעמד בראשו עד 2014. בשנות ה-70 הסמינרים תפסו תאוצה בקרב נוצרים שמרנים שדחו את הרוח ההומניסטית והפרוגרסיבית של מערכת החינוך הציבורית בארצות הברית. המכון עודד את הבאים בשעריו לחינוך ביתי, מוסר נוצרי, צניעות, סמכות הורית וסמכות גברית. על פי נתונים שסיפק המכון, עד היום השתתפו בסמינרים כ-2.5 מיליון אנשים.

3 דברים שכדאי לדעת

● ההשפעה של ה-IBLP וביל גות'רד חורגת מעבר למוסדות הרשמיים של המכון. "דור ג'ושוע", למשל, הוא ארגון נוצרי אמריקאי שאינו קשור פורמלית למכון של גות'רד, אך מקימיו למדו בחינוך ביתי ומחזיקים במשנה דומה לזו של "המכון".

"דור ג'ושוע", העומד במרכז הפרק הרביעי של הסדרה, מכשיר נערים בלימוד ביתי למעורבות פוליטית, במטרה להצמיח דור רפובליקני-שמרני שיתפוס בעתיד עמדות מפתח בממשל האמריקאי. אחד מפעילי הארגון הבולטים הוא מדיסון קאת'ורן, נציג צפון קרוליינה בבית הנבחרים האמריקאי.

● ג'ים בוב דאגר, אב המשפחה שבמרכז הסדרה, כיהן בבית הנבחרים של ארקנסו בין השנים 1999-2003. הוא ניסה להיבחר לסנאט האמריקאי פעמיים, וכן לסנאט של מדינת ארקנסו, אך נכשל. הבן הבכור, ג'וש, ניסה גם הוא להתמודד לתפקידים בממשל האמריקאי, על אף שכמה מאחיותיו טענו שתקף אותן מינית. ב-2021 ג'וש הואשם בהחזקת פורנוגרפיה של ילדים, ובשנה שעברה נגזרו עליו 12 שנות מאסר.

● ביל גות'רד, 88, מייסד המכון IBLP, מעולם לא נישא ואין לו ילדים. הוא בעל תואר שני בלימודי נצרות, והוא זה שכתב את כל תוכניות הלימוד של המכון, כולל פתירת קונפליקטים במשפחה וחינוך ילדים.

ב-2011 החלו לצוץ עדויות של נשים המתארות התנהגות לא הולמת מצדו של גות'רד, וב-2014 שלושים נשים תבעו אותו בגין תקיפות מיניות ואונס. אשמות אלו בוטלו ב-2018 עקב התיישנות, וגות'רד תבע 7 נשים על תלונות שווא. בעקבות המשפט והביקורת הציבורית גות'רד פרש מתפקידו כראש המכון, ולפי הצהרות רשמיות של המכון ראשיו הם חברי הוועד המנהל.

למה בחרנו בה

סדרת הדוקו על משפחת דאגר צוללת לפעילות המסועפת של "המכון לעקרונות החיים הבסיסיים" ושל הקהילה האולטרה שמרנית בארצות הברית. בארבעת הפרקים הסדרה מצליחה לעשות "זום-אאוט" מהפרטי אל הציבורי, לתת מקום מכובד וראוי לנפגעי "המכון" ולחבר את חלקי הפאזל למגמה חברתית-פוליטית רחבה ואקטואלית. התחקיר מסופר מנקודת מבט סובייקטיבית, אך הוא מלא בעובדות, עדויות והקשרים מעוררי מחשבה, כמו שתחקיר טוב צריך להיות.

סדרה לחזור אליה

רכבת הקרח (2020-2022)
זמינה לצפייה: נטפליקס
עונות: 3
פרקים: 30

סדרת דרמה אמריקאית, פיתוח של סרט באותו שם מ-2013, ושניהם מבוססים על רומן גרפי צרפתי מ-1982 באותו שם. העלילה מתרחשת במציאות עתידנית, בה כדור הארץ נכנס לעידן הקרח, וכל מי שנותר מהאנושות חי כעת על רכבת בת אלף קרונות המקיפה את העולם ללא הפסקה. הסדרה עוקבת אחר היחסים החברתיים-פוליטיים שבין הנוסעים, אלו במחלקה ראשונה, בעלי הכסף והמעמד, אלו שעובדים בקרונות הבילוי והפנאי, ולבסוף "המזדנבים", שעלו לרכבת ללא אישור וחיים בתתי תנאים. עם ג'ניפר קונלי, דיוויד דיגס ושון בין.

סדרה לחכות לה

Nada 
תהיה זמינה לצפייה: הולו (11.10)
עונות: 1
פרקים: 5

סדרת דרמה קומית ארגנטינאית, בכיכובו של לואיס ברנדוני ("לוזרים עם כבוד") ועם הופעת אורח של רוברט דה נירו. ברנדוני מגלם את מנואל, איש זקן ואקסצנטרי, מבקר אוכל במקצועו, שנהנה מרמת חיים גבוהה כל חייו. כשהעוזרת הצמודה שלו מזה 40 שנה הולכת לעולמה, מנואל שוכר צעירה מפרגוואי כמחליפה ומגלה שהוא חסר כישורי חיים בסיסיים, ושגם בגיל מאוחר אפשר לגלות הרבה על עצמך ועל העולם. עם סילביה קוטיקה, בלן שאבן, גסטון קוצ'יארלה ואנריקה פיניירו.