דרמת פשע סוחפת החושפת כיצד הורים מתמודדים עם בנם המואשם ברצח

במרכז הסדרה "להגן על ג'ייקוב" משפחה שחייה מתהפכים, כשבפרבר הקטן בו היא גרה מתגלה גופה של נער, חברו של הבן • אט אט נחשפות ראיות המצביעות עליו כחשוד המרכזי, ואב המשפחה יוצא להגן על בנו • הסדרה מדלגת בין תעלומת רצח, סאגה משפטית ודרמה הורית, ומבוססת על רב־מכר של "הניו־יורק טיימס" באותו שם

מימין: כריס אוונס, ג'יידן מארטל ומישל דוקרי ב''להגן על ג'ייקוב'' / צילום: אפל טיוי+
מימין: כריס אוונס, ג'יידן מארטל ומישל דוקרי ב''להגן על ג'ייקוב'' / צילום: אפל טיוי+

על "להגן על ג'ייקוב"

זמינה לצפייה: אפל טיוי+
ז'אנר: דרמת פשע
מבוסס על הספר: "להגן על ג'ייקוב" מאת ויליאם לאנדיי (הוצאת "מטר", 2014)
עונות: 1
פרקים: 8
משך פרק: 45-60 דקות
יוצר: מארק בומבק
שחקנים: כריס אוונס, מישל דוקרי, ג'יידן מארטל, שרי ג'ונס, בטי גבריאל, פבלו שרייבר
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
7.8/10 (60 אלף מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
קהל - 88%, מבקרים - 72%

מה הייתם עושים אם בנכם המתבגר היה מואשם ברצח חבר כיתתו? איך הייתם מגיבים אם במהלך המשפט היו מובאות הוכחות וספקולציות שקושרות אותו לרצח, ובעיקר מאירות צדדים אפלים שלא הכרתם בנער שגידלתם? אנדי ולורי ברבר (כריס אוונס ומישל דוקרי) מתמודדים עם השאלות הללו במיני סדרה האמריקאית "להגן על ג'ייקוב", בה מתערערים יסודות המשפחה שלהם. הסדרה מבוססת על רב־המכר של "הניו־יורק טיימס" באותו השם מאת ויליאם לאנדיי, היא נכתבה על ידי מארק בומבק ("כוכב הקופים", "וולברין"), וביים אותה מורטן טילדום ("משחק החיקוי", "הנוסעים").

תקציר העלילה

אנדי ברבר (כריס אוונס) עובד כעוזר לתובעת המחוזית במדינת מסצ'וסטס, ונחשב לעו"ד מצוין. חייו מתהפכים כשבעיירה הקטנה בה הוא ומשפחתו גרים מתגלה גופה של נער, בן כיתה של בנו בן ה־14, ג'ייקוב (ג'יידן מארטל). אנדי מופקד על המקרה, עד שהראיות מצביעות על ג'ייקוב כחשוד המרכזי ברצח, ואנדי מוכרח לעשות הכל כדי להגן על בנו. המשפט נגד הקטין מציב את המשפחה במרכז תשומת הלב התקשורתית, ומערים אתגרים על הנישואים של אנדי ואשתו לורי (מישל דוקרי).

ההקשר למציאות

הרומן עליו מבוססת הסדרה ראה אור בארצות הברית ב־2012, הפך לרב־מכר וזכה בפרס היוקרתי Strand Critics.

בריאיון ל"Huffpost" סיפר המחבר, ויליאם לאנדיי, שהספר אינו מבוסס על מקרה מסוים, אך הוא שאב השראה ממקרים אמיתיים שאירעו בסביבת בוסטון, מקום מגוריו, והיו למוקדי עניין קהילתיים. לפני שנהיה סופר, לאנדיי עצמו עבד כעוזר לתובעת המחוזית במחוז מידלסקס, בדיוק כמו דמותו של אנדי ברבר, גיבור הסדרה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביקורת מהעולם

"מה שמייחד את "להגן את ג'ייקוב" הם הפרטים הקטנים שמציירים דיוקן אינטימי של משפחה במשבר, בעוד שההורים הופכים מנודים בעיירה והספקות לגבי תמימותו של בנם מערערות את החוסן הפנימי שלהם… אם מתייחסים אליה כאל דרמת־פשע, הסדרה עלולה להיראות איטית ולא מהודקת, יחד עם זאת אנסמבל השחקנים פוגע בדיוק בנקודה הנכונה". (לוסי מנגן, "הגרדיאן", 24.4.20)

3 דברים שכדאי לדעת

● סיפור המסגרת של הסדרה הוא שימוע שנערך לאנדי ברבר, גיבור הסדרה, בפני חבר מושבעים, ובו אנדי מספר את השתלשלות האירועים. שימוע בפני חבר מושבעים הוא הליך מקביל לשימוע מקדים במשפט הישראלי, ובו קבוצה של אזרחים שאינם קשורים למקרה הנדון מחליטים האם יש עילה להביא את המקרה בפני שופט או לא. שורשיו בממלכה הבריטית בימי הביניים, בתקופתו של הנרי השלישי, והיום הוא נהוג רק בשתי מדינות בעולם: ארצות הברית וליבריה שבמערב אפריקה.

● שרי ג'ונס, שחקנית ותיקה זוכת 5 פרסי טוני ושני פרסי אמי, שמגלמת את הסנגורית של ג'ייקוב, סיפרה בריאיון ל"tvinsider" שלא הצליחה להניח את התסריט מהידיים וקראה במהרה, כי הסתקרנה לדעת מה קורה בסופו, וכך השתכנעה לקחת את התפקיד.

● זו אינה הפעם הראשונה שכריס אוונס וג'יידן מארטל משתפים פעולה על המסך. השניים, שמשחקים בסדרה "להגן על ג'ייקוב" אב ובנו, נפגשו על הסט של הקומדיה הרומנטית "לא מתרגש" (2014), כשמארטל שיחק את אוונס הצעיר, וכן ב"רצח כתוב היטב" (2019) שם הם מגלמים בני דודים.

למה בחרנו בה

"להגן על ג'ייקוב" מציגה סיטואציות לא פשוטות, והצפייה בה מפגישה את הצופה עם אחת השאלות הוותיקות ביותר בעולם המוסר - מה אני הייתי עושה במצב הזה. זו סדרה שמדלגת בין תעלומת רצח, סאגה משפטית ודרמה הורית, ועל אף שלעיתים הקפיצות הללו מונעות ממנה לממש את הפוטנציאל להיות מצוינת, לרוב הן מחזקות אותה כסדרה מגוונת, אנושית ומרתקת.

סדרה לחזור אליה

כלבי השמורה (2021)
זמינה לצפייה: הולו ודיסני+
עונות: 2 (עונה שלישית תעלה ב־2.8.23)
פרקים: 18

סדרת פשע קומית אמריקאית שכל כוכביה הם בני נוער, אבל אל תתנו לפרט הזה להטעות אתכם: מדובר בסדרה בוגרת ומורכבת, שכבר זכתה לשבחים רבים והייתה מועמדת לגלובוס הזהב ולפרסים נוספים. העלילה עוקבת אחר ארבעה נערים ונערות בעיירה נשכחת באוקלהומה, שחולמים לעבור לקליפורניה ולברוח מהעוני. עד אז, הם מתמודדים עם משפחותיהם ההרוסות ומנווטים את דרכם ברחובות הסוריאליסטים של השכונה. עם דיברי ג'ייקובס, לנה פקטור, פאולינה אלקסיס ואלווה גוארה.

סדרה לחכות לה

האימה של דולורס רואץ' 
תהיה זמינה לצפייה: אמזון פריים וידאו (7.7)
עונות: 1
פרקים: 8

דרמה אפלה, המבוססת על סיפור בדיוני שקורותיו סופרו בהסכת אמריקאי עם אותו שם. אחרי 16 שנים שהייתה בכלא, דולורס רואץ' (ג'סטינה מצ'אדו) חוזרת לניו־יורק חדשה ולא מוכרת, ומתקשה להשתקם. מכר מהעבר מציע לה את המרתף שמתחת למסעדה שלו, שם תוכל דולורס לקבל קליינטים לעיסויים. הדברים משתבשים במהרה, ודולורס "ידי הקסם" חייבת לעשות הכל כדי לשמור על עצמה ולא לחזור לבית הסוהר. עם קיטה אפדייק, ק.טוד פרימן, מארק מרון וג'ודי רייס.