הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה בת"א ננעלה בירידות שערים; אורמד זינקה ב-20%, קומפיוגן ב-18%

מדד ת"א 35 ירד ב-1% • הבנקים ירדו ב-0.9% • השקל המשיך להתחזק מול הדולר והאירו • מגדל מצטרפת לעסקה לרכישת סלקום • באי.בי.אי מעריכים שהשוק אופטימי מדי לגבי מתווה הריבית של בנק ישראל וכי קיים חשש שהאינפלציה תחזור להרים ראש

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:32

הבורסה המקומית ננעלה הערב בירידות שערים שאף התחזקו לקראת הסגירה. המדדים ת"א 35 ות"א 90 השילו כ-1%. מדד הבנקים ירד ב-0.9%. 

בלט לטובה מדד הביומד שעלה ב-4.5% בזכות אורמד פארמ וקומפיוגן 

בשוק החוב נסחרה איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים ללא שינוי ובתשואה של 4.2%, תשואת איגרת החוב לשנתיים ירדה ב-8 נקודות בסיס ל-3.8%. 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.6 מיליארד שקל. 

16:51

ערד  בשליטת שלמה אייזנברג (40%) השולטת בישרס  ובמלם תים  ושזינקה אתמול ב- 26% תשלים מחר את הפיצול לשתי חברות החזקה, ערד תחזיק במלם תים והחברה השניה תיקרא ישרס אחזקות והיא תחזיק בישרס ובקרקע בבאר שבע.

ישרס אחזקות תחל להיסחר מחר בבורסת תל אביב.

מלם תים, נכנסת כשותפה בחברת E-square.io וממשיכה את התרחבותה והתפשטותה בעולמות ה- Front End ובכך מחזקת את מגוון היכולות המוצעים ללקוחותיה. החברה הוקמה בשנת 2019 על ידי אלירן אליאסי, הנמנה על קבוצה מצומצמת של כ 100 מפתחים בעולם המוגדרים כ-Google Developer Expert) GDE) ל-Angular וטכנולוגיות Web.

במסגרת הסכם השותפות, מלם תים רכשה 51% ממניות החברה, כאשר ביתר 49 האחוזים מחזיק מייסד החברה. במסגרת השותפות, תרחיב E-square.io את הפעילות שלה לתחומים טכנולוגיים נוספים בעולמות ה-Front End, תקים קהילות נוספות בעולמות ה-Web ותתרחב לשוק הבינלאומי.

16:04

המסחר בת"א ממשיך ומתנהל כעת בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ומדד ת"א ב-0.8%. 

מדד הביומד לעומת עולה ב-3.5% בזכות שתיים ממניותיו, קומפיוגן  ואורמד פארמ 

שיכון ובינוי  עומדת למכור מוכרת את AG Holdings International SBI, חברה בת בבעלותהבגואטמלה. הרוכשת היא חברה זרה שלא צויין שמה. השתיים חתמו על מזכר הבנות לא מחייב, למכירת פעילות החברה.

הסכום שישולם לשיכון ובינוי הוא 50 מיליון דולר. הרוכשת תבצע בדיקת נאותות שתימשך עד 60 ימים.

15:02

ירידות קלות נרשמות בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.7%, ות"א 35 משיל מערכו 0.2%. 

בקרב מניות מדד ת"א 125 בולטות לחיוב מניות הראל השקעות , אופקו הלת' , נאייקס , סקופ  ושופרסל .

מנגד, אנרג'יאן , זפירוס , אקרו  ושפיר הנדסה  נסחרות במגמה שלילית.

14:10

הירידות בתל אביב ממשיכות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.7%, ות"א 35 משיל מערכו 0.4%. מניות הגז והנפט מובילות את המגמה השלילית ויורדות בכ-1.2%. מדד ת"א בנקים 5 יורד גם הוא ב-1%.

חברת התעשיות הביטחוניות ארית  מדווחת כי החברה הבת רשף קיבלה הזמנה ממשרד הביטחון בארץ של 7 מיליון שקל לאספקת מרעומים בחצי השנה הקרובה. צבר ההזמנות של החברה מסתכם כעת ב-190 מיליון שקל. המניה כזכור זינקה בשנת 2023 במאות אחוזים בעקבות קבלת מספר הזמנות גדולות. כעת המניה נסחרת לפי שווי של כ-400 מיליון שקל.

בשוק המט"ח המקומי, מגמת התחזקות השקל נמשכת. בשעה זו הדולר נחלש בכ-1% מול המטבע המקומי שנסחר סביב 3.649 שקלים. האירו נחלש גם הוא ב-0.9% ועומד כעת על 3.95 שקלים.

12:52

ירידות שערים בת"א. מדד ת"א 35 יורד ב-0.7%, ות"א 35 משיל מערכו 0.6%.

שיכון ובינוי  ממשיכה להשיג נזילות וחתמה על מזכר הבנות לא מחייב למכירת פעילות החברה הבת בגואטמלה תמורת 50 מיליון דולר. כעת, לחברה הרוכשת יהיה חודשיים לבצע בדיקת נאותות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות רושמות ירידת תשואות חדה. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים יורדת בכ-14 נקודות בסיס ונסחרת סביב רמה של 4.199%.

11:49

חברת הראל  דיווחה לפני זמן קצר כי הודיעה לישראכרט  כי היא לא מתכוונת להמשיך לפעול לאישור עסקת רכישת חברת כרטיסי האשראי, במה שלמעשה סותם את הגולל על העסקה. כזכור, בשבוע שעבר הודיעה רשות התחרות לשני הצדדים שהיא מתנגדת לעסקה. כעת עדכנה הראל כי דירקטוריון החברה החליט שלא לעשות שימוש בזכות של החברה להאריך את המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים למיזוג עם ישראכרט.

10:41

המגמה השלילית בבורסת ת"א נמשכת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.6%, ות"א 35 משיל מערכו 0.4%. בניגוד למגמה, מניות הביומד מזנקות בכ-2.2%. 

חברת אלקטריאון  שמפתחת טכנולוגיה לטעינת כלי רכב חשמליים תוך כדי נסיעה, קופצת במסחר אחרי שדיווחה על הסכם מחייב לשנתיים, בהמשך להודעתה מלפני שנה על מזכר הבנות, מול חברות ענקית הרכב היפנית טויוטה ויצרנית חלקי הרכב דנסו, לפיתוח טעינה אלחוטית לכלי הרכב מתוך מטרה להתקין את המערכת על גבי כלי הרכב בשתי צורות - התקנה מובנית ברכבים חדשים ו"התקנה פשוטה" על כלי רכב קיימים. המניה השלימה בשנה האחרונה זינוק של 180% והיא נסחרת לפי שווי כ-970 מיליון שקל.

10:06

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5%, ות"א 35 משיל מערכו 0.3%.

בולטות לשלילה מניות אינרום , אנרג'יאן , איסתא  ותמר פטרוליום .

מנגד, בולטות לחיוב מניות אופקו הלת' , אודיוקודס , שופרסל , גילת  וקמטק .

השקל מוסיף להתחזק מול המטבעות הזרים. שער הדולר-שקל עומד כעת על 3.644 שקלים ושער האירו-שקל עומד על 3.94 שקלים.

09:35

קבוצת אינרום , העוסקת בייצור ושיווק מוצרים לענפי הבנייה הודיעה היום על גיוס של כ-225 מיליון ₪ בהקצאה פרטית לגופים מוסדיים מובילים. מחיר המניה בהקצאה מגלם הנחה של כ-5% על מחיר הבסיס של המניה במועד סגירת העסקה אתמול, ושווי חברה של כ-1.5 מיליארד ₪ (לפני הכסף).

08:19

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח בהתחזקות של השקל מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש בכ-1% מול השקל ונסחר סביב 3.649 שקלים, הרמה הנמוכה מזה כחודש. האירו נחלש מול השקל בשיעור דומה ועומד כעת על 3.95 שקלים.

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

07:56

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ב'), המדדים המרכזיים נסחרו בירידות קלות, אך לקראת סיום המסחר רשמו שינוי מגמה חד על רקע הדיווחים על התקדמות בעסקת החטופים. מדד ת"א 35 זינק ב-1.1% ות"א 90 הוסיף כ-0.9% לערכו. בקרב המדדים הענפיים, ת"א נדל"ן קפץ ב-1.5% ות"א בנקים 5 טיפס ב-1.3%.  

מנהל ההשקעות שהתחיל כקוטף מנגו וליצ'י, וממליץ להיזהר ממניות נדל"ן 

את המגמה החיובית במדד ת"א 125, הובילה מניית ערד , שזינקה בכ-26% לאחר שדווח כי החברה, ששולטת בחברות ישרס ומלם תים, תפוצל לשתי חברות החזקה, כאשר האחת (ערד) תחזיק במלם תים והשניה תיקרא ישרס אחזקות והיא תחזיק בישרס ובקרקע בבאר שבע. 

מתווה ההסדר שנועד להקטין את חובות חנן מור ביותר מ-2 מיליארד שקל 

גם קבוצת הביטוח מגדל ריכזה אמש עניין לאחר שדיווחה כי תצטרף לעסקה לרכישת מניות השליטה בסלקום בהשקעה של כ-150 מיליון שקל. בעסקה תרכוש קרן פורטיסימו 35.6% ממניות סלקום מידי דיסקונט השקעות תמורת 925 מיליון שקל (לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל לחברת התקשורת). פורטיסימו ממתינה בימים אלה לאישורים הרגולטוריים הנדרשים לצורך השלמת העסקה.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי עולה ב-0.2%, ההנג סנג צולל ב-2.2%, בורסת שנגחאי מאבדת מערכה כ-1% ומדד הקוספי מטפס ב-0.3%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בשעה זו במגמה מעורבת.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה חיובית. הנאסד"ק קפץ ב-1.1%. הדאו ג'ונס טיפס ב-0.6% וה-S&P 500 עלה ב-0.8%.

WSJ | שיחת המשקיעים כונתה "תאונת רכבת": טסלה לא עומדת בקצב של שבע המופלאות 

אמזון  ריכזה עניין אמש במסחר לאחר שהודיעה כי העסקה לרכישת חברת איי רובוט לא תצא לפועל לאחר שדווח כי האיחוד האירופאי ככל הנראה לא צפוי לאשר את העסקה בין שתי החברות. במקביל, איי רובוט הודיעה על פיטורם של כ-31% מעובדיה (350 עובדים) וכי היו"ר והמנכ"ל שלה, קולין אנגל, יפרוש מתפקידו באופן מיידי. מניית איי רובוט ירדה בכ-18% בעקבות הדיווח אך אמזון לא רשמה תנועות חדות מדי.

הערב, בסיום המסחר בוול סטריט, מיקרוסופט ואלפאבית צפויות לפרסם את תוצאותיהן הכספיות לרבעון האחרון של 2023.

2. שוקי האג"ח

גם בשוק האג"ח נרשמה אמש (ב') תגובה חדה בנוגע לדיווחים על ההתקדמות בעסקת החטופים: מדדי התל בונד הקונצרניים עלו בכ-0.3% בעוד מדד תל גוב שקלי 10 + זינק בכ-1.6%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים ירדה בכ-11 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.22%. התשואה על אג"ח לשנתיים ירדה ב-7 נקודות בסיס ועומדת על 3.87%.

לפי הסקירה השבועית של בנק דיסקונט, במהלך השבוע האחרון חלו שינויים מתונים בעקום השקלי, תוך עלייה של 4 נקודות בסיס בתשואה לשנתיים וירידה של 2 נ"ב בתשואה ל-10 שנים. כתוצאה מכך, חלה השתטחות מסוימת בעקום מ-67 נ"ב לפני שבוע ל-61 נקודות כיום, רמה שעדיין גבוהה משמעותית בהשוואה לתחילת השנה (40 נקודות בסיס). כתוצאה מהירידה בתשואה ל-10 שנים, חלה ירידה קלה בפער התשואות מול האג"ח של ממשלת ארה"ב.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו אמש (ב'). התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרה סביב 4.1%. הבוקר תשואות האג"ח בארה"ב ממשיכות לרדת.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

גם השקל הגיב בחיוב אמש (ב') לחדשות בנוגע לעסקת החטופים והתחזק לקראת סיום המסחר בכ-1.4% מול הדולר, שנסחר סביב 3.656 שקלים. האירו קפץ ב-1.6% מול המטבע המקומי ועמד על 3.96 שקלים.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, התייחס הבוקר (ג') למגמה בשוק המט"ח המקומי: "התנהלות שער השקל בתקופה האחרונה משקפת את הקשר החזק והמידי בינה לבין ההתפתחויות והדיווחים סביב המשך המלחמה בכלל והמגעים לעסקת חטופים בפרט. לכך ניתן להוסיף, לאחרונה, את המשך עלייתם של שוקי המניות בארצות הברית, בתור גורם הפועל מסורתית להתחזקות השקל.

"במאמר מוסגר, מחר (ד') בערב יפרסם הבנק הפדראלי של ארצות הברית את החלטת הריבית הראשונה של 2024 ואף כי לכל הדעות יותיר אותה ללא שינוי, ייתכן כי ישלב בדברי הסבר רמזים לגבי ההמשך. על רקע הערכות כי הריבית שם תרד, אולי, בחודש מרץ, התכונה לקראת ההודעה גבוהה ותנודתיות של הדולר בעולם (ובפרט מול האירו) יכולה בהחלט לחלחל גם לשוק המט"ח המקומי.

"מנגד, כל התפתחות שלילית, כגון הכחשה של אחד הצדדים על התקדמות כלשהי, או הצבת תנאים קשוחים שלהערכת מומחים לא יתקבלו על ידי הצד האחר, עלולה לגרום לפיחות של השקל וככל שהנתק נמשך, כך יהיה גם הפיחות חד יותר. כמו כן, התמשכות המלחמה והתהפוכות במשא ומתן לשחרור החטופים ממתנים את ההשפעות התומכות כאמור מעבר לים וגורמים לקשר ביניהם להיות מקוטע יותר.

"לכך יש להוסיף את הקשיים המדווחים בדרך לאישור תקציב המדינה לשנת 2024 בכנסת, לרבות הגירעון המתוכנן המוגדל (%6.6 מהתוצר), החשש כי יהיה אף גבוה יותר והפער בין המלצות גופים, כמו בנק ישראל וחברות דירוג האשראי, לבין מבנה התקציב שאושר בממשלה.

"כל זה מתרחש כאשר כלכלית ניתן לומר שהשקל עדיין מתומחר ביתר כלפי ערכו הכלכלי קרי, המטבע חזק מדי בהינתן גורמים נוספים האמורים להשפיע עליו. לכן, במבט קדימה, צפויים התנודתיות החזקה ושינויי הכיוון התכופים להימשך. עם זאת, בהיעדר שינוי של ממש בהערכות המלחמה ובקרבה לעסקת חטופים, לא מסתמנת פריצה של שער השקל לכל כיוון. כמובן, יש להתייחס להערכה זו בזהירות, שכן השקל הספיק להיחלש ל-4.05 ומנגד להתחזק ל-3.6 מאז פרצה המלחמה.

"בנוסף, אם וככל שיתפתח פיחות חד, מהיר ומתמשך של השקל, כזה שיושפע יותר מסנטימנט בשוק מאשר מהגורמים הכלכליים, נמצא ברקע בנק ישראל שעשוי להשתמש, מעת לעת, בתוכנית מכירת הדולרים מיתרותיו. מדובר ביתרות גבוהות מאוד של כ-200 מיליארד דולר, שיחד עם יחס החוב הציבורי לתוצר בנקודת המוצא (כ-60%) מהוות כשלעצמן גורם תומך לשקל בכל מצב עולם".

4. מאקרו

בסקירתו השבועית מציין רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי. בי. אי בית השקעות, ש"נתוני הפעילות האחרונים המשיכו להצביע על התאוששות בפעילות המשק הישראלי לאחר הצניחה בתחילת המלחמה. המדד המשולב למצב המשק עלה בדצמבר בשיעור של 0.4% וזאת בהמשך לעדכון כלפי מעלה של הנתון לנובמבר מירידה של 0.7% לירידה של כ-0.25%. נתוני המדד לדצמבר אמנם מתבססים על נתונים חלקיים לחודש זה, אך מלבד הצריכה הפרטית, בולטת בהם ההתאוששות בפעילות יצוא הסחורות וזאת לאחר הצניחה בתחילת המלחמה. כמו כן, נתוני יצוא השירותים מפתיעים באופן יחסי לטובה עד כה, כך שעיקר ההתמתנות בהם ממוקד ביצוא שירותי התיירות, ואילו יצוא השירותים ללא תיירות, בעיקר הייטק, לא שיקף פגיעה משמעותית בעקבות המלחמה, ואף עלה בשיעור קל בנובמבר".

הבוקר (ג') ביפן, פורסמו נתוני האבטלה לחודש דצמבר. שיעור האבטלה ירד ל-2.4% (צפי: 2.5%). 

בהמשך היום, צפויים להתפרסם נתוני הצמיחה לרבעון האחרון של שנת 2023 בגוש האירו ובמספר מדינות באירופה. בארה"ב, צפויים להתפרסם נתוני מחירי הדירות של קייס שילר. 

5. תחזית

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי מאי. בי. אי, ממשיך להעריך שהריבית בישראל בסוף השנה תרד ל-3.75%, "מעט גבוה מהתמחור בשוק שהתמתן במהלך החודש האחרון לכ-3.5%. תחזית האינפלציה שלנו לשנה הקרובה עומדת על 2.9% ובהתחשב בהתגברות סיכוני האינפלציה - התאוששות הביקושים, מדיניות פיסקאלית מרחיבה, העלאות מסים עקיפים, עלייה במחירי ההובלה הימית ופיחות בשקל".

בנוסף צופה גוזלן ש"הירידה היחסית במשקל שיינתן למדיניות הפיסקאלית בהחלטות הריבית יעלה את המשקל להתפתחות האינפלציה ופרמיית הסיכון. לכן, על רקע עלייה בפרמיית הסיכון, עלייה בציפיות לאינפלציה וכאמור תמהיל התקציב, כאשר ברקע נמשכת התאוששות הביקושים, תידרש הפתעה משמעותית נוספת כלפי מטה במדד ינואר בכדי להוביל להפחתת ריבית נוספת בסוף פברואר. לכן, בשלב זה להערכתנו ההסתברות להותרת הריבית ללא שינוי בהחלטה הבאה גבוהה".