מגדל תצטרף לעסקת רכישת השליטה בסלקום בהשקעה של כ-150 מיליון שקל

קבוצת הביטוח שתצטרף לקרן פורטיסימו היא כבר היום בעל המניות המוסדי הגדול בחברת התקשורת • מגדל צפויה להגדיל את החזקותיה לכ-14% מהמניות, אך תשמש כמשקיע פסיבי בסלקום

בנין חברת סלקום / צילום: איל יצהר
בנין חברת סלקום / צילום: איל יצהר

קרן פורטיסימו, שחתמה בחודש שעבר על הסכם לרכישת השליטה בחברת התקשורת סלקום  מידי דיסקונט השקעות , מצרפת אליה להשקעה את קבוצת הביטוח מגדל עם השקעה בסכום מצטבר של 200 מיליון שקל. מניות השליטה (35.6%) בסלקום צפויות להירכש ע"י פורטיסימו תמורת 925 מיליון שקל. מתוך הסכום, מגדל תשקיע 150 מיליון שקל שיהיו חלק מ-SPV - גוף ייעודי להשקעה בסלקום בראשות פורטיסימו ובצירוף מספר משקיעים, שהגדולה ביניהם תהיה מגדל.

עכשיו זה סופי: דסק"ש מוכרת את סלקום לקרן פורטיסימו ב-925 מיליון שקל 
עכשיו נזכרתם? רשות ני"ע דורשת מחנן מור לתקן דוחות כספיים שלא כללו "סימני אזהרה" 

עוד לפני העסקה, מגדל מחזיקה ב-7.9% מהון המניות של סלקום, ההחזקה הגדולה ביותר של גוף מוסדי בחברה. שווי ההחזקה הנוכחי של מגדל בסלקום הוא כ-200 מיליון שקל. לאחר ההשקעה לצד פורטיסימו היא תגדיל את חזקותיה בחברת התקשורת לכ-14% מההון. מכל מקום, מדובר בהשקעה פסיבית מבחינת מגדל והיא לא אמורה לקבל נציגות בדירקטוריון סלקום. נוסף על כך מגדל תזרים כ-50 מיליון שקל כהשקעה בקרן פורטיסימו 6.

עסקת סלקום מתבצעת לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל לחברה, ושווי השוק של סלקום בבורסה מתקרב למחיר העסקה, כשהחברה נסחרת בשווי של מעל 2.5 מיליארד שקל. פורטיסימו ממתינה בימים אלה לאישורים הרגולטוריים הנדרשים לצורך השלמת העסקה.

קרן פורטיסימו, בהובלת יובל כהן, היא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי המובילות בישראל. היא הוקמה בשנת 2004 וגייסה עד כה 2.7 מיליארד דולר במסגרת שש קרנות מגופי השקעה בישראל, ארה"ב ואירופה.

לרוב מתמקדת הקרן בחברות טכנולוגיה ותעשייה בעלות פוטנציאל צמיחה ופעילות גלובלית, ואילו סלקום היא חברת תקשורת עם פעילות מקומית. בין ההשקעות הבולטות של פורטיסימו כיום ניתן לציין את חברת הציוד הרפואי טוטנאור, חברת התרופות כצט, חברת התוכנה פריוריטי, אפליקציית החנייה Cello (סלופארק) והסטארט-אפ ביווייז שמבקש להציל את אוכלוסיית הדבורים בעולם. בעבר, הקרן ביצעה אקזיטים מוצלחים במספר חברות, ביניהן נור מקרופרינטרס, סודהסטרים, קורנית דיגיטל וקארדו.

המלחמה פגעה בתוצאות

סלקום, בניהולו של דניאל ספיר, רשמה ברבעון השלישי של 2023 הכנסות של 1.13 מיליארד שקל, צמיחה של 0.9% ביחס לרבעון המקביל ב-2022, והרווח הנקי שלה גדל ב-29% ל-53 מיליון שקל. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-337 מיליון שקל, עלייה של 8.4%.

היקף החוב הפיננסי נטו של סלקום בסיום הרבעון השלישי היה כ-1.9 מיליארד שקל, וזאת לאחר מגמת ירידה בחוב בשנים האחרונות - בשנה האחרונה החוב נטו הצטמצם ב-153 מיליון שקל בדוחות הרבעון השלישי, סלקום והמתחרות שלה ציינו את השפעת המלחמה על הפעילות, הכוללת ירידה במכירות ציוד קצה בעקבות סגירת קניונים ומרכזי קניות בתחילת המלחמה, וכן ירידה בהכנסות משירותי נדידה (רומינג) בשל הירידה בתיירות הנכנסת והיוצאת.

נזכיר, שחברות התקשורת המקומיות הפסיקו לחלק דיבידנדים בשנים קודמות על רקע ההרעה בתוצאות שלהן; פרטנר וסלקום לא חילקו דיבידנדים כבר קרוב לעשור, ואילו בזק שעצרה את חלוקת הדיבידנד מאוחר יותר, כבר חזרה לחלוקת דיבידנדים בשנה שעברה.

דסק"ש, בעלת השליטה הנוכחית בסלקום, ביקשה כבר תקופה למכור את מניותיה בסלקום כדי לסייע בהקטנת החוב הגדול הרובץ עליה ולאפשר לה להתמקד בתחום הנדל"ן המניב (באמצעות חברת גב ים ). דסק"ש, הנסחרת בשווי של 570 מיליון שקל, נשלטת על-ידי מגה אור של צחי נחמיאס ואלקו של האחים דניאל ומיכאל זלקינד.