הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות שערים; קומפיוגן ירדה ב-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7%, ות"א 90 ב-0.6% • השקל נחלש קלות המטבעות הזרים • נגיד הפד פאוול יישא השבוע את הנאום החצי-שנתי מול הסנאט • לאומי: העלייה של מדד ה-PCE בארה"ב שוללת לחלוטין הורדת ריבית לפחות עד יוני • ביפן, האינפלציה נותרה ללא שינוי בפברואר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

המסחר בבורסת ת"א ננעל הערב בירידות שערים. מדד ת"א 35 איבד 0.7%, ות"א 90 ירד ב-0.6%. מדד הבנקיםירד ב-1% ומדד הביומד ירד ב-1.3% ב"עזרתה" של קומפיוגן שירדה ב-9%. 

בשוק  החוב תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים ירדה ב-3 נקודות בסיס ל-4.12% ותשואת האיגרת לשנתיים ל-3.82%. בחוב הקונצרני נרשמה יציבות במדדי התל בונד. 

מחזור המסחר היה דל יחסית, 1.3 מיליארד שקל.  

16:18

המסחר בת"א ממשיך כעת בירידות. מדד ת"א 35 מאבד 0.4%, ות"א 90 יורד ב-0.6%. מדד הבנקים מאבד כ-0.8%, ות"א בנייה משיל כ-1%. מדד ביומד עולה ב-1%.

חברת גילת טלקום  הודיעה היום כי נבחרה על ידי Safran Passenger Innovations לתוכנית אסטרטגית לקישוריות בטיסה (IFC) בהיקף של מיליוני דולרים. חברת הבת של גילת, Gilat Wavestream, תתכנן, תעצב ותייצר קו חדש של מוצרי אספקת מתח בתדרי Ku (KPSU) אשר יתמכו באנטנה האלקטרונית המתכווננת (ESA) של Safran, וכן יתמכו בצמיחה נוספת בשוק ה-IFC.

14:56

חברות דוראל אנרגיה  ו-איי.סי.אל  דיווחו לפני זמן קצר כי חתמו על הסכם מסגרת, לפיו דוראל תקים פרויקטים סולאריים בשטחם של אתרי ICL ברחבי הארץ. ההסכם כולל הקמת מתקנים פוטו וולטאים, בשטחים המוגדרים בעיקר תחת אסדרות "דו שימוש" הכוללים בין היתר גגות, חניות ומאגרים בתוך אתרי החברה. החשמל הירוק שייוצר ישמש את ICL, יפחית את טביעת הרגל הפחמנית וימשיך את מגמת המעבר לשימוש בחשמל שמקורו באנרגיה מתחדשת.

השטחים המיועדים באתרי החברה מתפרשים על פני מאות אלפי מ"ר ומאפשרים הקמה פוטנציאלית של פרויקטים בהספק של עשרות מגה ואט של אנרגיה ירוקה. במסגרת שיתוף הפעולה בין החברות תיבחן האפשרות לשילוב מתקני אגירה והקמת מתקנים פוטו וולטאים גם באתרי ICL באירופה.

14:24

קומפיוג'ן  מזנקת בכ-11% לאחר שהחברה פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. הכנסות החברה הסתכמו בכ-33.5 מיליון דולר בהשוואה להכנסות בסך של כ-7.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. במהלך הרבעון הרביעי של 2023, קומפיוג'ן דיווחה רווח נקי בסך של כ-9.7 מיליון דולר, או 11 סנט למניה, בהשוואה להפסד נקי בסך של כ-3.1 מיליון דולר, או 4 סנט למניה לתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד הנקי לשנה שהסתיימה ב-31 בדצמבר, 2023, הסתכם בסך של כ-18.8 מיליון דולר, או 21 סנט למניה.

13:50

מגמה אדומה בבורסה. מדד ת"א 35 מאבד 0.6%, ות"א 90 יורד ב-0.8%. מדד הבנקים מאבד כ-1.3%, ות"א בנייה משיל כ-1%. מדד ביומד קופץ ב-1.7%.

סאפיינס , אנלייט אנרגיה  ואלביט מערכות  בולטות עם ירידות קלות בת"א 35. אלקטרה  ואורמת טכנו  הן שתי המניות היחידות שעולות מעל 1% במדד בשעה זו.

קומפיוגן , נאוויטס  ונקסט ויז'ן  בולטות בעליות במחזורים גבוהים יחסית בבורסה. בירידות בולטות אלארום , זוז פאוור , מניית הבורסה , אלקטרה נדלן , אקרו , בזן  ומיטרוניקס .

12:20

החברה הביטחונית אלביט מערכות  דיווחה היום שתכיר בדוחות הרבעון הרביעי בהפחתה בגובה 52 מיליון דולר, הקשורה למלאי של חברה בת שפעילותה מופסקת. המחיקה לא צפויה להשפיע על הרווח הנקי של אלביט על בסיס Non-GAAP. הדוחות יפורסמו ב-26 במרץ.

12:05

הירידות בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 משיל מערכו 0.8%. 

חברת אזורים  פרסמה הבוקר תגובה לפרסומים לפיהם נטען כי החברה תידרש לפצות רוכשים בפרוייקט של החברה בשוהם בסכום של כ-20 מיליון ש"ח. מטעם החברה נמסר כי: "החברה מעדכנת כי היא התקשרה בהסכם פשרה במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה כנגדה בקשר עם איחור במסירת דירות בפרויקט של החברה בשוהם שנבנה במהלך תקופת הקורונה, אשר הינו כפוף לאישור בית המשפט.

"יצוין כי החברה כללה הפרשה מתאימה בדוחותיה הכספיים בקשר עם הטענות לאיחור במסירת הדירות בפרויקט וכי החברה בוחנת את האפשרות לדרוש שיפוי מצדדים שלישיים בגין הסכום אותו היא תידרש לשלם כאמור. לפיכך, להערכת החברה, ליישום הסכם הפשרה, ככל שיאושר בידי בית המשפט, לא צפויה להיות השפעה מהותית על תוצאותיה של החברה".

11:05

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו בירידות קלות. ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 מאבד 0.5%. מדד הבנקים 5 יורד ב-0.7%, כאשר מניית מזרחי טפחות  בולטת בירידות. מדד הביומד מזנק ב-1.6%, בהובלת מניית קומפיוגן 

הדולר מתחזק מעט מול השקל, וכעת נסחר ברמה של 3.588 שקלים. האירו עולה ל-3.893 שקלים.

10:05

ירידות קלות בפתיחת הבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 משיל מערכו 0.1%.

בולטות לחיוב מניות פז נפט , תמר פטרוליום , נפטא  ואו פי סי אנרגיה .

מנגד, אלביט מערכות , הבורסה לניע בתא , טאואר  וסאפיינס  נסחרות בירידות.

08:07

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בירידות שערים קלות. אמש (ב'), המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 ירד ב-0.1% ות"א 90 הוסיף לערכו 0.2%. בקרב המדדים הענפיים, בלט לחיוב מדד ת"א נפט וגז שקפת בכ-1.5%. מנגד, ת"א בנקים 5 השיל מערכו 1.1%. 

נאוויטס פטרוליום  זינקה אמש ב-5% בהמשך לעליות החדות שהציגה המניה ביום ראשון (8%) לאחר ששותפות החיפושים הודיעה על השקעה בפיתוח מאגר הנפט מוניומנטי במפרץ מקסיקו. זאת לצד הגדלת ההחזקות של נאוויטס במאגר מ-20% ל-28%.

להתרחק מהבנקים ולחפש הזדמנויות בנדל"ן: איך כדאי להרכיב תיק השקעות עכשיו? 

מניית או פי סי אנרגיה  טיפסה ב-4% לאחר דיווח כי תקים ותתפעל עבור אינטל תחנת כוח בהספק של לפחות 450 מגוואט, שתספק חשמל למתקני אינטל בקריית גת, וזאת לתקופה של 20 שנה.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.2%, ההנג סנג צולל ב-2.4%, בורסת שנגחאי עולה ב-0.1% ומדד הקוספי משיל מערכו 0.7%.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות קלות. הנאסד"ק איבד מערכו 0.4%, ה-S&P 500 השיל מערכו 0.1% והדאו ג'ונס ירד ב-0.3%. 

מניית טסלה  צללה בכ-7%. על פי רויטרס המשקיעים התאכזבו מנתוני המכירות בסין שהציגה החברה בחודש פברואר, שהיו נמוכים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ההערכות הן שהפגיעה במכירות הגיעה על רקע התגברות התחרות יחד עם ההאטה במכירות במהלך חג ראש השנה בסין. באתר מרקט וואטץ' מסבירים כי הסיבה לירידות במניית יצרנית המכוניות החשמליות דווקא נעוצה בכוונת החברה להוריד את מחירי מוצריה בסין ובארה"ב. מתחילת השנה מניית טסלה ירדה בכ-25%. 

במקביל, הבוקר דווח כי על פי מדד המיליארדרים של בלומברג, ג'ף בזוס השיב לעצמו את תואר האיש העשיר בעולם, והצליח לעקוף את אילון מאסק. שווי נכסיו הנקי של מייסד אמזון עמד על 200 מיליארד דולר, בעוד מאסק נמצא אחריו עם 198 מיליארד דולר. מאסק איבד כ-31 מיליארד דולר במהלך השנה האחרונה, בעוד שבזוס צבר 23 מיליארד דולר, לפי נתוני המדד. 

מפסידה בתחרות? משקולת גדולה מרחפת מעל מניית גוגל 

גם מניית אפל  נסחרה בירידות לאחר שאמש (ב') דווח כי האיחוד האירופי קנס את ענקית הטכנולוגיה בכמעט 2 מיליארד דולר בטענה להפרת חוקי התחרות מול מפתחי אפליקציות מוזיקה , וזאת במה שמסתמן כמאבק גדול יותר בין האיחוד לחברה הענק.

החברה, לדברי האיחוד לא מאפשרת למפתחים לידע את המשתמשים על דרכים אחרות וזולות יותר להרשם לשרות ולצרוך מוזיקה. באיחוד אמרו שהורו לאפל שתוריד את ההגבלות.

במקביל, הבוקר דווח בבלומברג כי מכירות האייפון של אפל בסין ירדו ב-24% במהלך ששת השבועות הראשונים של שנת 2024, כך שלפי נתוני Counterpoint Research, אפל ירדה למקום הרביעי מבין ספקי הסמארטפונים במדינה.

יצרנית שרתי הבינה המלאכותית, סופר מיקרו קמפיוטר , זינקה בכ-18%. מניית החברה זינקה בכ-1000% בשנה האחרונה ובמעל ל-250% רק מתחילת 2024. הזינוק החד במניה דחף את שווי השוק שלה מעבר ל-50 מיליאד דולר, וכתוצאה מכך המניה הצטרפה למדד ה-S&P 500 בסוף השבוע האחרון. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו אמש (ג') בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + השיל מערכו 0.2%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים עלתה קלות ונסחרה סביב 4.14%. 

לפי נירה שמיר, כלכלנית ראשית בבנק דיסקונט, "בשוק המקומי חלה עלייה בתשואה השקלית לשנתיים ב-4 נקודות בסיס (נ"ב), במקביל לעלייה של 12 נ"ב בציפיות האינפלציה לרמה של 2.5%, כפי הנראה על רקע העלייה במחיר הנפט.

"עם זאת, באג"ח הממשלתיות השקליות לטווח הבינוני-ארוך (6-10 שנים) נרשמה ירידה של 4-7 נ"ב, כך שבסיכום שבועי נשמר פער התשואות ל-10 שנים בין ישראל לאג"ח ממשל ארה"ב ברמה של 12 נ"ב", הוסיפה שמיר. "הריבית לשנה המגולמת בחוזים נותרה ברמה של 3.4%, שלהערכתנו כאמור היא נמוכה מדי".

בשוק החוב האמריקאי, התשואה על אג"ח ל-10 שנים יורדת קלות הבוקר (ד') ונסחרת סביב 4.20%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הבוקר (ג'), השקל נסחר מול המטבעות הזרים ביציבות. שער הדולר-שקל עומד על 3.57 שקלים ושער האירו-שקל עומד על 3.88 שקלים.

בשיא של 9 חודשים למרות המלחמה והמחירים הכבדים: תעלומת השקל המזנק 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים קלות הבוקר (ג'). מחירה של חבית מסוג ברנט עומד בשעה זו על 82.6 דולרים.

בסקירתו השבועית, גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי מסביר: "בטווח הקצר, נראה כי קבוצת OPEC+ מתכוונת להאריך את הקיצוצים ביצוא הנפט, ואף להרחיבם. אלו, בשילוב עם שמירה על רמה גבוהה של ביקוש גלובלי לאנרגיה, עשויים להוביל לשמירה על רמה גבוהה יחסית של מחירי הנפט בטווח הקצר. אך מנגד, נראה כי האצת ייצור הנפט בארצות הברית, בשילוב עם קידום פרויקטים נוספים בתחום האנרגיה, עשויים לקזז את הלחץ לעליית המחירים. נראה שארגון OPEC מנסה ליצור "רצפת" מחירים של כ-80 דולר לחבית במונחי נפט מסוג ברנט וישנן ידיעות (רויטרס) שהארגון, ובפרט ערב הסעודית, מכוון לכ-90 דולר לחבית.

"עם זאת, בטווח הבינוני, ירידת הביקוש לנפט ותזקיקים, כתוצאה מהליך מתמשך של דה-קרבוניזציה, עשוי להוביל לירידת מחיר הנפט, ומנגד לעליית מחיר הגז הטבעי, כדלק ביניים, כתוצאה ממחסור שעלול להיווצר בחומרי גלם לייצור חשמל, כמו לדוגמא שינויים בהיקף המשקעים, אשר משבש את פעילות ייצור החשמל ממקורות הידרו-אלקטריים . בנוסף, גם הביקוש הצומח לרכבים חשמליים והיברידיים עשוי להוביל לירידת הביקוש לנפט ותזקיקים, וכתוצאה מכך ללחוץ את מחיר הנפט מטה בטווח הארוך יותר".

4. מאקרו

הבוקר (ג') פורסמו נתוני האינפלציה ביפן. האינפלציה השנתית נותרה על רמה של 2.5% בחודש פברואר, בדומה לחודש הקודם.

בסין פורסם מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר השירותים. בחודש פברואר המדד ירד לרמה של 52.7 נקודות. הצפי המוקדם עמד על 52.9.

עוד בסין, הבוקר פורסם כי במדינה ​​נקבע יעד צמיחה של כ-5% לשנת 2024. במקביל, סין קבעה יחס גירעון לתוצר של 3% לשנה, ירידה מהיעד האחרון שפרסמה - 3.8%. במקביל בסין הכריזו על הנפקת אג"ח מיוחדות "ארוכות במיוחד" עבור פרויקטים גדולים, על פי דוח שפירסמה ממשלת סין הבוקר. לצד זאת, ראש הממשלה לי צ'יאנג, שהציג את הדוח, התחייב כי סין תסיר מגבלות על השקעות זרות בייצור. עוד הדגיש צ'י'אנג בדוח כי "עלינו להגביר כראוי את האינטנסיביות של המדיניות הפיסקלית הפרואקטיבית שלנו ולשפר את איכותה ויעילותה". 

בהמשך היום צפויים להתפרסם מדדי מנהלי הרכש במספר מדינות באירופה. בגוש האירו יתפרסם מדד המחירים ליצרן.

ביום רביעי יישא יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב, ג’רום פאוול, את נאומו החצי-שנתי מול הסנאט. המשקיעים ממתינים לעדותו אודות הכלכלה האמריקאית, המאבק באינפלציה, ובעיקר מתי תחל הורדת הריבית שם.

5. תחזית

עוד מעריך בפמן מלאומי כי העלייה של מדד ה-PCE בארה"ב שוללת לחלוטין הורדת ריבית לפחות עד חודש יוני: "בסוף השבוע האחרון, מדד מחירי ה-PCE עלה ב-0.3%. בניכוי מזון ואנרגיה, כלומר מדד הליבה, מחירי ה- PCE עלו ב-0.4%, זאת בדומה לתחזית אגף הכלכלה של לאומי, לעלייה בשיעור של 0.35%. העלייה המשמעותית במחירי הליבה של PCE בינואר הייתה צפויה על רקע העלייה הניכרת של מדד המחירים לצרכן וה- PPI. נראה שהעלייה הזו שוללת לגמרי הורדת ריבית מוקדמת של הפד, במיוחד במצב שבו נראה שצמיחת התוצר ברביע הראשון של 2024 עקבית עם קצב טוב של 2.5-3.0%".