גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התיקון לחוק החברות מקשה על הבעלים בחברות פרטיות"

בצל אסיפות סוערות של מחזיקי אג"ח של חברות ציבוריות אושר תיקון לחוק החברות, המחיל ממשל תאגידי גם על חברות פרטיות שהנפיקו אג"ח ■ פרופ' יוסף גרוס מסביר למה זה טוב

בשנתיים האחרונות התמודד שוק ההון בישראל, לראשונה בתולדותיו, עם הסדרי אג"ח בהיקפים חסרי תקדים - צים, אפריקה ישראל, סקורפיו נדל"ן - ונראה כי כעת, לאחר מספר חודשי שקט בגיזרה, אנו מצויים בעיצומו של גל הסדרים נוסף, שאילן בן-דב וטאו שבשליטתו הם חלוציו.

משנת 2009 נכנסו אג"ח בהיקף של כ-20 מיליארד שקל - שלא נפרעו כמתוכנן - להסדרי חוב. בשנתיים הקרובות צפויות להיפרע אג"ח קונצרניות בהיקף של יותר מ-50 מיליארד שקל, וכעת כבר ניתן להניח שלא כל החברות יצליחו לפרוע את החוב או לגלגל אותו.

רוב החברות שנקלעו לקשיים הן חברות ציבוריות, בשליטת טייקון תורן, ולכן גם זכו לכותרות גדולות. אלא שעליהן חלים כללים ברורים מכוח החוק לשמירה על עניינם של מחזיקי האג"ח, וצמצום החשש מפני ניצול לרעה של כספי החברה בידי נושאי המשרה בחברה. במקביל אליהן גם חברות פרטיות אשר גייסו אג"ח נקלעו או צפויות להיקלע לעין הסערה. ומי מגן שם על מחזיקי האג"ח?

בחודש החולף, שבו התקיימו אסיפות סוערות של מחזיקי אג"ח במספר חברות שהנפיקו אג"ח לציבור, לאחר שנתבקשו לדחות ולוותר על חלק מהחוב, אישרה מליאת הכנסת תיקון נרחב לחוק החברות (תיקון 17), המחיל עקרונות ממשל תאגידי גם על חברות פרטיות שהנפיקו אג"ח, בעיקר לגופים מוסדיים, בדומה לתיקון 16 שהחיל עקרונות אלה על חברות ציבוריות.

בריחה מאחריות

"זהו צעד חשוב לתקינותו של שוק האג"ח המוסדי, שבו מושקעים מיליוני אזרחים באמצעות קרנות פנסיה, השתלמות, קופות גמל וכו'. התיקון מקשה אמנם על בעלי השליטה בחברות פרטיות, אך מהווה בשורה טובה מאוד לציבור מחזיקי האג"ח. כך הם קצת יותר מוגנים", אומר פרופ' יוסף גרוס, מומחה לדיני תאגידים וניירות ערך.

לדבריו, "בעלי השליטה בחברות פרטיות יכלו לעשות ככל העולה על רוחם, גם כאשר גייסו כסף מהציבור, אך עכשיו הם טיפה יותר מוגבלים אם הם רוצים את הכסף של הציבור בגיוסי אג"ח".

בעלי השליטה מבקשים לעשות "תספורות" לחובות ומבקשים ממחזיקי האג"ח למחוק חלק מהחוב, לדחות פירעון קרן וריבית, להמיר את החוב במניות ובאופציות, וכיוצא-באלה הסדרים. מדובר בסכומי-עתק של אג"ח אשר גויסו מהציבור בשנים האחרונות והעומדות כיום בחלקן לפירעון. החברות הלוות טוענות כי אינן יכולות לפרוע את החוב ומעמידות את הציבור בפני שוקת שבורה.

גרוס מסביר כי בעלי שליטה, אשר ניצלו בעבר את מעמדם האישי וכוחם הרב כדי לגייס כספים באמצעות אג"ח מהציבור, מבקשים עתה להמעיט מאחריותם האישית לאור עיקרון "האישיות המשפטית הנפרדת של החברה".

לדברי גרוס, "הבריחה מאחריות מתאפשרת במידה לא מבוטלת גם נוכח המבנה הפירמידיאלי של הקונצרנים הגדולים, מבנה היוצר הפרדה משפטית בין חלקי הפירמידה המרכיבים את הקונצרן, כאשר משפטית אין חברה אחת אחראית לחובותיה של האחרת. רק בנסיבות יוצאות דופן מאפשר החוק לנושים להרים את 'מסך ההתאגדות' בין התאגידים השונים בקונצרן ובינם לבין בעלי השליטה".

מרבית הוראות ה"ממשל התאגידי" שנקבעו בחוק החברות כוונו כלפי חברות ציבוריות, כלומר חברות שמניותיהן נסחרות בבורסה או שמניותיהן הוצעו לציבור על-פי תשקיף. התיקון המשמעותי ביותר בנושא זה נעשה לאחרונה בתיקון מספר 16 לחוק החברות, אשר מרבית הוראותיו קיבלו תוקף באמצע חודש מאי השנה.

על אף שחברות פרטיות אשר הנפיקו אג"ח עשויות להיות כפופות להוראות חוק ניירות ערך, החל על "תאגידים מדווחים", אין הן כפופות להוראות חוק החברות המתייחסות ל"חברות ציבוריות" כאמור. תיקון 17 לחוק מחיל את ההוראות גם על חברות אג"ח, כדי להגביר את הפיקוח ואת אמון הציבור גם בהנפקות אלה.

- החברות שעליהן חל התיקון הן בעיקר קטנות ולא מוכרות?

"יש ויש. יש הרבה חברות פרטיות מוכרות שנכנסו לבעיות והנפיקו רק אג"ח, בהן צים, אגרקסקו, סיביל ג'רמני שבפירוק, אמריקן קולוני, שלא הושג שם הסדר, וכן שפיר, אקספון, גדות ביוכימיה. החברות שזה ישפיע עליהן רובן אמנם לא מוכרות כמו סנטרל יורופיאן, אבל סנטרל שייכת ליולי עופר, וגדות ביוכימיה שייכת לדלק ולבז"ן".

רוחות קרב

גרוס מסביר את הרקע לתיקון. "המחאה הציבורית הסוחפת כיום את הציבור בישראל הפיחה רוחות קרב גם באסיפות מחזיקי אג"ח, אשר דרשו בתקיפות כי בעלי השליטה יכניסו ידם לכיס הפרטי ויפצו את מחזיקי האג"ח.

"מחזיקי האג"ח הוכו בשנים האחרונות מכה כפולה - האחת, בגידול משמעותי בעמלות הניהול שגובים מנהלי ההשקעות מיום שהקופות נמכרו מבנקים למנהלים שונים; והשנייה, ניהול השקעות כושלות על-ידי חברות מנפיקות, שגייסו כספים בקלות והשקיעו אותם בקלות יתרה, ללא בדיקה ופיקוח נאותים".

לדברי גרוס, התיקון החדש נדרש בעיקר היות שהמוסדיים, החברות המשקיעות את הכסף של כולנו, לא עשו את עבודתם - את הבדיקות הנדרשות לפני שבחרו באג"ח כזה או אחר.

"הרבה ממקרי הנפילה נובעים מהשקעות במזרח אירופה. חלק גדול מהחברות הפרטיות שהלכו להשקיע במזרח אירופה, חברות-בנות של חברות ציבוריות או חברות פרטיות, נכנסו לבעיות קשות. הן גייסו פה אג"ח כדי שהסכום המגויס יהיה בהון העצמי בחברה-הבת שלהם ברומניה. ומה קרה? 100% מההשקעה היא בחוב. וכך, כשהן נפלו לא היה להן שום הון עצמי, לא הייתה כרית ביטחון.

"אלא שהמוסדיים לא התעמקו בכך. בתקופות מסוימות הם רצו דווקא את אותן חברות ודווקא אג"ח, בגלל שהחברות האלה נתנו 1% ריבית יותר מאשר אג"ח אחרות או ממשלתיות. בתקופה שהריבית היא 4% או 3% ואתה מקבל עוד 1%, זה אומר שיש לך עוד 1/3 או 25% רווח, אז אתה לא שם לב ולא חושב מה יקרה בהמשך להשקעה, ואם הם יהיו מסוגלים גם להחזיר את הנייר ולא רק לשלם את הריבית.

"למעשה, התפקיד של המוסדיים היה לבדוק את הדברים, אבל השוק המוסדי שהלך לאג"ח האלה בהתלהבות, לא עשה את הבדיקות החשובות גם על יכולת ההחזר. החוק החדש מביא לנו שורה של דברים חשובים כדי לפתור את העניין הזה".

בין היתר מטיל החוק החדש חובה למנות דירקטורים חיצוניים, שאין להם זיקה לבעל השליטה על חברות אג"ח, וקובע הסדרים המיועדים להגברת הבקרה על הליכי אישור דוחות כספיים ועל עסקאות בין בעל השליטה לבין החברה, שעלולים לפגוע ביכולת החזר החוב שלה. זאת, בנוסף למנגנונים נוספים להבטחת התנהלותה התקינה של החברה.

לפי התיקון לחוק, חברות אג"ח יהיו כפופות לכללי ממשל תאגידי דומים לאלה שחלים על חברות ציבוריות. אולם בניגוד לחברות ציבוריות, בעלי אג"ח לא יוכלו להשפיע באופן ישיר על ניהול החברה.

- זה לא מוגזם להיכנס לבעלי חברות פרטיות לקרביים ולהחליט בשבילם מה לעשות בחברה שלהם?

"בחברות-בנות פרטיות רשות ניירות ערך כבר דרשה לקבל את האישור מלמעלה, של החברה-האם הציבורית. זה מה שקרה בהסדר החוב של צים, שהחברה לישראל הייתה צריכה לאשר את ההסדר באסיפה. אז למה זה לא בסדר לדרוש אותו דבר אם זו חברה בשליטה שלי? מה ההבדל? אין הבדל".

- התיקון הזה ימנע את הנפילות שרואים היום?

"כן. בוודאי. זה עשוי למנוע, משום שראשית יש ועדת ביקורת, יש מפקח, ויש דח"צים, דהיינו, אנשים שיודעים מה שקורה, והם לא יכולים לעשות בחירה פרטית, או למטה בחברה-הבת כעולה על רוחם. עד היום לא הייתה מערכת של פיקוח ושל דיווח על הדברים האלה. זה תיקון נדרש".

לדברי גרוס, התיקון היה צריך ללכת עוד צעד אחד קדימה. "נושא המאבק בין סדרות שונות של אג"ח קיבל ביטויו במספר חברות, כשהבולט בהן היה המאבק בין הסדרות השונות באפריקה ישראל וכיום בין הקבוצות השונות בפרטנר.

"בהצעת החוק נקבע כי מחזיקי האג"ח יחובו בחובת תום-לב כלפי שאר מחזיקי האג"ח בחברה, וכן כי על מחזיק אג"ח להימנע מניצול לרעה של כוחו בהצבעה באסיפות, אולם הפרק בדבר כינוס אסיפות מחזיקים בחברות אג"ח לא אושר בנוסח הסופי, ועמו גם ההוראות לעניין חובות המחזיקים.

"יש להצטער על כך שהמחוקק לא נתן פתרון ספציפי למאבקים בין מחזיקי הסדרות השונות בחברה המבקשת להגיע להסדר נושים, שכן לא אחת קבוצה אחת מטרפדת הסדר שהושג".

- כבר עתה יש טענות כי יישום כללי ממשל תאגידי בחברות שלהן אג"ח צפוי לייקר עלויות הכרוכות בגיוס האשראי החוץ-בנקאי באמצעות הנפקת אג"ח לציבור, ובכך להשפיע על המוטיבציה של חברות לגייס הון בדרך זו.

"הפגיעה כיום בציבור מחזיקי האג"ח בהותרת המצב הקיים על כנו עולה על הפגיעה שתיגרם לחברות אשר יבקשו להנפיק רק אג"ח לציבור. החלת כללי הממשל התאגידי על חברות אג"ח היא בגדר השקעה לטווח ארוך, אשר תיטיב, בסופו של דבר, גם עם החברות עצמן, תשפר את איכותן ותאיץ את האפשרות של גופים מוסדיים להשקיע בחברות אלה.

"לגיוס מהציבור יש מספר יתרונות על פני קבלת אשראי בנקאי. לפיכך, עדיין יהיה כדאי לחברות לגייס חוב מהציבור, למרות העלויות שבהחלת כללי הממשל התאגידי. נראה כי לא יהיה ברפורמה החדשה כדי להביא לפגיעה בשוק האשראי החוץ-בנקאי הנוכחי".

עיקרי תיקון 17

מילון מונחים

עוד כתבות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-5%

דאו ג'ונס יורד ב-0.3% ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12% ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

דובאי / צילום: Shutterstock, Risal Khan

הטיסות של ארקיע בוטלו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?