גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תל אביב ננעלה בעליות: ת"א 35 עלה ב-2.5%

מדד ת"א 125 הוסיף 2.2%, ומדד ת"א 90 התחזק ב-3.25% ● מדד הנפט והגז זינק ב-4.9%, ומדד הנדל"ן עלה ב-4.3% ● טבע קפצה על רקע אישור תרופה שלה לשימוש בקורונה ● הממשלה אישרה אמש תוכנית חילוץ למשק ב-80 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

האם התוכנית הכלכלית של הממשלה תענה על צורכי המשק, האם העליות בשווקים יימשכו ואיך נראה המירוץ אחר החיסון לקורונה מצד החברות הבורסאיות בעולם - הצטרפו לשידור החי

 

17:25

המסחר בבורסה של תל אביב ננעל היום (ג') בעליות חזקות. מדד ת"א 35 עלה ב -2.5%, מדד ת"א 125 הוסיף 2.2%, ומדד ת"א 90 התחזק ב-3.25%. מדד הביטוח טיפס ב-3.3%, מדד הנפט והגז זינק ב-4.9%, ומדד הנדל"ן עלה ב-4.3%.

16:37

עליות בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 מנתר ב-1.5%, ת"א 90 עולה ב-2.25% ומדד הבנקים קופץ ב-2.4%. 

גזית גלוב מזנקת ב-6.8%, בזן ב-16%, טבע מזנקת ב-9.5%, לאומי עולה ב-2.8%, פתאל החזקות מזנקת ב-22%.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-2.33 מיליארד שקל.

15:15

יום המסחר השלישי לשבוע והאחרון לחודש מרץ מוסיף להתנהל בעליות שערים, אם כי אלו נחלשו לעומת שעות המסחר הקודמות. זאת בהמשך לכיוון המסחר בזירה המקומית אתמול, וכשהחוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על כיוון חיובי לקראת פתיחת המסחר שם, ועליות שערים נרשמות גם בבורסות המרכזיות באירופה.

ברקע לשינוי הכיוון בשווקים, בין היתר, עומד פרסום נתונים הקשורים לפעילות התעשייתית בסין, המעודדים את המשקיעים המוטרדים כבר שבועות ארוכים מההשלכות השליליות של התפשטות וירוס הקורונה על מצב הכלכלה הגלובלית.

בזירה המקומית, העליות ביומיים האחרונים מקזזות חלק מהירידות החדות שאפיינו את המסחר במהלך חודש מרץ, שבסיכומו איבד ת"א 35 - מדד הדגל של הבורסה - כמעט 20% מערכו.

בלאומי שוקי הון מעריכים כי "שוק המניות המקומי, בדומה לעמיתו האמריקאי, צפוי להמשיך את מגמת עליות השערים של הימים האחרונים. עליות השערים החדות הן דווקא על רקע התפשטות נגיף הקורונה, תוך קפיצה במספר דורשי העבודה. ההסבר לכך מצוי ככל הנראה בעובדה שהמשקיעים מביטים לאירופה, כאשר הם מזהים בחלק מהמדינות מגמת האטה בקצב ההתפשטות של הנגיף, כך שייתכן והם מניחים שגם בארה"ב תתרחש האטה דומה".

לפי לאומי שוקי הון, "כידוע, שוק המניות אינו מחכה לעובדות אלא מונע מציפיות. גם פרסום התוכנית הכלכלית אתמול והנתונים על ירידה בקצב ההדבקה, צפויים לתמוך בבורסה המקומית".

בצד החיובי של מדד ת"א 35, מניית בזן  ממשיכה לנסוק, עם עליות שעומדות כעת על כ-6% נוספים, המסכמות לה זינוק תלת-יומי של עשרות אחוזים. ברקע למסחר, החברה עדכנה בימים האחרונים על החלטת בימה"ש, ולפיה על עיריית חיפה לחדש את ההיתר הזמני לשינוע חומרים בצנרת של החברה הבת שלה גדיב. בבית ההשקעות אי.בי.אי פרסמו התייחסות למניה וציינו כי "גם ביחס להזדמנויות הרבות שנפתחו בשוק, אנו סבורים כי במחיר המניה הנוכחי בזן ממשיכה להיות קנייה אטרקטיבית".

עוד בבזן, היום עדכנה חברת S&P מעלות על הורדת דירוג האג"ח של החברה ל-A מינוס בתחזית שלילית בהשפעת משבר הקורונה והירידה במרווחי הזיקוק. סדרות האג"ח של בזן נסחרות בין עליות של כ-0.5% לירידות של כ-1.5%.

עוד בצד החיובי של ת"א 35, מניית פתאל החזקות  מטפסת בכ-9%, מה שלא עוזר לה להתחמק מצלילה חודשית של יותר מ-70%.

עוד בצד הירוק של המדד המוביל, מניות אנרג'יאן  , טבע  , מליסרון  וגזית גלוב  נהנות מעליות בטווח של כ-6%-3%.

במגזר הפיננסים בולטות בין היתר מניות אס.אר אקורד  בקפיצה של כ-17%, מניית מור השקעות  מטפסת 8% ומניית מנורה מבטחים  קופצת בכ-9%.

עוד במסחר, חברת פלוריסטם   דיווחה כי טיפלה בשלושה חולי קורונה בישראל "במסגרת טיפולי חמלה", ומנייתה קופצת בכ-25%.

כמה ממניות הקנאביס ממשיכות לבלוט בעליות חדות, בהן פנאקסיה ישראל  שמזנקת בכ-15% ואינטרקיור  שמטפסת בכ-4%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה חיובית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת נטייה שלילית.

13:30

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות שערים בדומה לסנטימנט בעולם לאחר נתוני PMI טובים בסין שעשויים להצביע על התאוששות הפעילות הכלכלית בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. 

מדד ת"א 35 קופץ ב-2.5%, מדד ת"א 90 עולה ב-3.7%, מדד הבנקים מזנק ב-3.3%. 

בסקטור הנדל"ן מניית גזית גלוב  נוסקת ב-7.2%, אלוני חץ  ב-5%, מליסרון  מזנקת ב-6.8% ואלקטרה  עולה ב-3%. בסקטור האנרגיה אנרג'יאן  קופצת ב-9.2%, בזן  מזנקת ב-13% ומניית דלק  עולה ב-5.2%.

מנייתה של טבע  מזנקת ביותר מ-8% בהמשך לדיווח על אישור ה-FDA  בסוף השבוע את השימוש בתרופות Chloroquine phosphate ו-hydroxylchloroquine sulfate כטיפול חירום בחולי COVID-19 (נגיף קורונה).

תיא השקעות  דיווחה על הקפאה של עבודה מול לקוחות בהיקף של 10 מיליון שקל כתוצאה ממשבר הקורונה. בנוסף דיווחה החברה על ירידת ערך בגובה של 12 מיליון שקל בניירות ההשקעה הסחירים של החברה בצל הנפילות בשווקים.

11:30

נמשכות העליות החדות בת"א, והמדדים המובילים מתחזקים ב-4%-3%. מניית בזן ממשיכה את הראלי מאתמול, שבו קפצה ב-24%, ומזנקת היום ב-13% נוספים. מניית אנרג'יאן מתחזקת ב-12% ושיכון ובינוי מוסיפה 10%. מליסרון וטבע בולטות אף הן בעליות ומתחזקות ביותר מ-7%. טבע הודיעה כי תרופה שלה למלריה וזאבת אושרה לטיפול חירום בחולי קורונה.

בצד השלילי בולטת איי.אפ.אפ שנחתכת יותר מ-3%, ונייס שמאבדת יותר מ-1%, והן שתי המניות היחידות במדד ת"א-35 שרושמות ירידות.

מדד הנפט והגז נוסק היום יותר מ-8%, על רקע העלייה החדה במחירי הנפט היום. תמר פטרוליום  מזנקת לאחר שהחברה פרסמה תוצאות לשנת 2019 והכריזה על תוכנית רכישה בחזרה של האג"ח שלה בסכום של עד 20 מיליון דולר. גם רציו פטרוליום  וקבוצת דלק בולטות בעליות חדות.

מדד הביטוח מזנק בקרוב ל-6%. מניית מנורה קופצת בכ-10%. מדד הבנקים ממשיך להתחזק וקופץ ב-4%. מניות פועלים, מזרחי טפחות ודיסקונט עולות ב-5%-4%.  

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של כ-0.4% בשקליות הממשלתיות הארוכות ואילו מדדי התל בונד רושמים עליות של 1% עד 2.8%.

10:05

יום המסחר בבורסה של תל אביב נפתח הבוקר תוך המשך המגמה החיובית, לאחר עליות חדות בוול סטריט אתמול. עליות חדות נרשמות במניות טבע, בזן , מליסרון, מזרחי טפחות  והפועלים 

גם במניות פתאל החזקות , שיכון ובינוי  וישראל קנדה נרשמות עליות חדות. 

09:05

המסחר בשוק המטבעות נפתח תוך התחזקות של השקל, שרושם עלייה של כ-0.7% מול הדולר לרמה של כ-3.56 שקלים לדולר. מול האירו מתחזק השקל בכ-1% לרמה של 3.92 שקלים לאירו.

אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, מעריך הבוקר כי "שוק המניות המקומי, בדומה לעמיתו האמריקאי, צפוי להמשיך את מגמת עליות השערים של הימים האחרונים. את עליות השערים בישראל הובילו מניות הפיננסים - שתיקנו חלק מהירידות האלימות שהן רשמו בתחילת המשבר - כאשר סקטור הבנקים הוסיף לעצמו 25% במהלך השבוע, ומניות הביטוח אף הגדילו לעשות ונסקו בשיעורים של 50%-30%.

"בוול סטריט ננעלו גם אמש (ב') מדדי המניות בעליות חדות, כאשר כל אחד מהמדדים המובילים - דאו ג׳ונס, S&P 500 ונאסד"ק - זינקו בלמעלה מ-3%.

"עליות השערים החדות הן דווקא על רקע התפשטות נגיף הקורונה, תוך קפיצה חדה במספר דורשי העבודה. ההסבר לכך מצוי ככל הנראה בעובדה שהמשקיעים מביטים לאירופה, כאשר הם מזהים בחלק מהמדינות מגמת האטה בקצב ההתפשטות של הנגיף, כך שייתכן והם מניחים כי גם בארה"ב תתרחש האטה דומה במגמה - אבל בפיגור. שוק המניות אינו מחכה לעובדות אלא מונע מציפיות. גם פרסום התוכנית הכלכלית בישראל אתמול והנתונים על ירידה בקצב ההדבקה צפויים לתמוך בבורסה המקומית.

"בנוסף, ראוי לציין שהבוקר פורסם מדד מנהלי הרכש בסין, שהפתיע לטובה, כאשר המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה חיובית, מה שצפוי להקרין גם על יום המסחר בשוק המקומי".   

06:00

יום המסחר השלישי לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לראלי שנרשם אמש בניו יורק, שם המדדים זינקו בכ-3% למרות העלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה בארה"ב. 

שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו הציגו אתמול את התוכנית הכלכלית למשק שהיקפה עומד על 80 מיליארד שקל - הגדולה בתולדות המדינה, וזאת על מנת להתמודד עם משבר הקורונה ושיעור האבטלה הגואה. מחצית מהיקף התוכנית יגיע מקופות המדינה. לפרוט התוכנית הכלכלית לחצו כאן.

המניות הדואליות צפיות לספק תמיכה, בהן טבע , אורמת  ופריגו שזינקו בחדות אמש בארה"ב.  אתמול באחוזת בית מדד ת"א 35 קפץ ב-2.3% וננעל בגבוה היומי, מדד ת"א 90 קפץ ב-1.9%, ומדד הבנקים עלה ב-1%.

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים