גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעילה שלילית בת"א; מדד הבנקים זינק בניגוד למגמה על רקע הודעת בנק ישראל

מדד ת"א 35 איבד 0.4%, ת"א 90 ירד ב-0.5%, ת"א גלובל-בלוטק איב 1.4% ● אלקטריאון צנחה ב-8%, נייס איבדה 2.85%, אנרג'יקס איבדה 1.4%, גב ים קפצה ב-4% ● בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי והגדיל את תוכנית רכישות האג"ח ● המלצת "קנייה" לישראל קנדה

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בטריטוריה האדומה, מלבד מדד הבנקים שזינק ב-2.45% לאחר הודעת הריבית של בנק ישראל ולפיה הונמכה הריבית לבנקים המסחריים מתחת לאפס.

מדד ת"א 35 איבד 0.4%, ת"א 90 ירד ב-0.5%, ת"א גלובל-בלוטק איב 1.4%. 

אלקטריאון צנחה ב-8%, נייס איבדה 2.85%, אנרג'יקס איבדה 1.4%, גב ים קפצה ב-4%.

איי.אפ.אפ תימחק מהמסחר בבורסה בסוף יום המסחר של ה-21 בינואר 2021. זאת בהמשך להודעתה של החברה על כוונתה להימחק מהבורסה המקומית.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.3 מיליארד שקל.

16:12

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות קלות בהמשך להודעת הריבית. בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, והגדיל את תוכנית רכישות האג"ח ב-35 מיליארד שקל. עג כה נוצלו 33.6 מיליארד שקל מהתוכנית המקורית של רכישות בהיקף של 50 מיליארד שקל. עם זאת,  בנק ישראל יעניק הלוואות לבנקים בריבית מינוס 0.1%. מדד הבנקים קופץ ב-2.2%.

אגרות החוב הממשלתיות מטפסות בעד 0.35%.

אנלייבקס הודיעה על מתן טיפול לשני החולים הראשונים במסגרת ניסוי קליני שלב 2, שנועד לבחון את Allocetra לטיפול בחולי 19-COVID במצב קשה וקריטי. הניסוי המתוכנן יהיה במספר מרכזים רפואיים, והוא צפוי לגייס עד 24 חולי 19-COVID במצב קשה וקריטי. הניסוי נועד לבחון בטיחות, סבילות, פרופיל ציטוקיני ויעילות. המעקב אחר כל חולה יתקיים למשך 28 יום ממועד קבלת Allocetra.

15:05

מגמה מעורבת עם נטייה לירידות בבורסה כעת. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.1% ומנגד מדד הבנקים מטפס בכ-1.8%. 

עליות בולטות נרשמות במניות מזרחי טפחות , לאומי , או פי סי וארקו. 

גילת  דיווחה על זכייה בחוזה של 20 מיליון דולר לתקופה של שלוש שנים עם ספקית תקשורת סלולרית גדולה (Tier-1) ששמה לא נמסר. מדובר בחידוש והרחבה של חוזה קיים, לאספקת שירותי ניהול ותמסורת סלולרית, וכעת גילת תהיה הספקית היחידה של הלקוחה בתחומי ה-LTE Backhauling והתאוששות מאסון (Disaster recovery). לפי הודעתה של גילת, הטכנולוגיה של החברה מבטיחה את חוויית המשתמש ואת המעבר החלק לדור החמישי בסלולר (5G).

13:15

נמשכות הירידות בבורסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-481 מיליון שקל. 

ירידות בולטות רושמות אלקטריאון , אוגווינד , פלוריסטם ואנלייבקס. 

11:30

ירידות בבורסה, במקביל למגמה שלילית באירופה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

מניית מיטב דש  קופצת לאחר שבית ההשקעות עדכן היום כי הוא צפוי להציג רווח הון בהיקף "רווח שנתי מייצג" עבורו, בגובה של 20-25 מיליון דולר (כ-68-84 מיליון שקל). זאת הודות לסבב גיוס נוסף בחברת ה פינטק ליקווידיטי שנעשה באמצעות השקעה של 20 מיליון דולר מצד קרן ההון סיכון האמריקאית ספארק ו-MUFG מקבוצת מיצובישי, לפי שווי חברה של 100 מיליון דולר לאחר הכסף. 

כלכלני איפקס קפיטל מרקטס פרסמו המלצה למניית ישראל קנדה . עוז לוי, מנהל המחקר באיפקס, מציין כי "לאור העלייה המשמעותית בהיקף הפרויקטים האיכותיים לייזום והיקף העודפים הצפוי מהם, המסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל והגידול הצפוי בנכסים המניבים, אנו ממליצים על מניית החברה בהמלצת קנייה במחיר יעד של 7.59 שקל למניה" 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, והכלכלן יניב בר, מעריכים בסקירת המאקרו השבועית כי " סביבת האינפלציה הנמוכה, המשך התחזקות השקל והימשכות ההגבלות המשמעותיות על הפעילות הכלכלית במשק (על אף ההקלות של הימים האחרונים ומידת הציות החלקית לחלק מן המגבלות), מהווים תנאי רקע אשר מצריכים את הרחבת והארכת התמיכה של קובעי המדיניות בפעילות המשקית, הן בצד העסקים והן בצד משקי הבית, בדרך שתצמצם במידה רבה את מידת אי-הוודאות מולה ניצב הסקטור העסקי, בדגש על עסקים קטנים ועצמאיים בתחומי השירותים ומשקי בית חלשים יחסית. לאור זאת, ישנה אפשרות שבנק ישראל יחליט היום להעמיק את מידת ההרחבה המוניטארית באמצעות הכלים העומדים לרשותו".

10:00

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה נפתח במגמה שלילית. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.8% ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.5%. 

ירידות בולטות רושמות מניות אודיוקודס , נייס , אופקו וסאפיינס.

מנגד, עליות נרשמות במניות אלביט מערכות, ויקטורי ומיטב דש. 

מניית בנק הפועלים  נסחרת ביציבות. היום מתקיימת האסיפה הכללית שבה יצביעו בעלי מניות של הבנק על זהות הדירקטורים שיצטרפו או יישארו בבנק: שני דירקטורים רגילים, שייבחרו מבין פרופ' סטנלי פישר , ישראל טראו ותמר בר-נוי גוטלין; ושני תפקידי דח"צים עליהם מתחרה שלישיה אחרת: הדירקטוריות המכהנות בבנק דליה לב ורונית אברמזון ומולן הח"כ לשעבר עיסאווי פריג'. 

09:08

אלביט מערכות  דיווחה כי חברה בת שלה בארה"ב זכתה בחוזה לאספקת מערכות ראיית לילה לצבא האמריקאי. החברה קיבלה הזמנה ראשונית בהיקף של 22.5 מיליון דולר. לחוזה פוטנציאל להזמנות בהיקף מקסימלי של 442 מיליון דולר.

07:55 

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. תל-אביב: צפי למגמה שלילית בפתיחת המסחר

יום המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח הבוקר, כפי הנראה, במגמה שלילית. זאת לאחר שיום המסחר בוול סטריט ננעל בירידות קלות במדדי המניות המובילים, על רקע אכזבת הסוחרים מחוסר היכולת של הבית הלבן וראשי המפלגה הדמוקרטית להגיע להבנות בנוגע לחבילת תמריצים נוספת למשק האמריקאי. 

המניות הדואליות צפויות להעיק על מדד ת"א 35. במניות אופקו , אורמת , איי.אפ.אפ, טאואר , נייס , פריגו ולייבפרסון פערים שליליים של 1.5%-3.3% כך שהן צפויות לדת הבוקר. טבע  מנגד חזרה עם פער חיובי של כ-0.7% . 

2. המסחר בעולם: מגמה מעורבת באסיה לאחר עליות קלות בוול סטריט

הבעיות בחזית פיתוח החיסון לקורונה נמשכות. אתמול נודע כי אחד המתנדבים שהשתתף בניסוי של חברת אסטרה-זנקה לפיתוח חיסון לקורונה, מת. מדובר במשתתף בניסוי שנערך בסאו פאולו, ברזיל. 

עם זאת, מספר החברות שעשויות לפרסם עד סוף השנה תוצאות  יעילות מניסוי שלב III בחיסון לקורונה ולקבל בחודשים הקרובים אישור שיווק בחירום לחיסונים שלהן (במידה והניסויים יצליחו), עומד לעלות שוב משתיים לארבע. ראש התוכנית להאצת תהליך פיתוח החיסונים של הממשל האמריקאי, מסר כי החברות אסטרהזנקה ו ג'ונסון אנד ג'ונסון , אשר הניסויים שלהן הופסקו בגלל חששות לגבי בטיחות, עשויות לקבל אישור לחדש את הניסויים הללו כבר בשבוע הבא. 

בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בירידות של  כ-0.7%. באסיה המדדים מאבדים גובה בשיעורים של 0.2%-0.8%.  

בזירת המסחר בסחורות רושם הנפט מסוג WTI ירידה של 0.6% למחיר של 39.77 דולר לחבית לאחר ירידה חדה של כ-4% אתמול. הזהב נחלש בכ-0.7% לרמה של 1,916 דולר לאונקיה. 

בתחום המאקרו, בארה"ב יתפרסמו ב-15:30 נתוני התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בשבוע האחרון (צפי לכ-865 אלף) ולאחר מכן נתון מכירות בתים מיד שנייה (צפי לכ-620 אלף בשנה האחרונה). 

בזירת המאקרו המקומית, בנק ישראל יפרסם את הודעת הריבית והמדיניות המוניטארית היום ב-16:00. 

3. עונת הדוחות: צ'ק פוינט ואינטל יפרסמו דוחות

צ'ק פוינט תפרסם תוצאות היום בשעות הצהריים. קונצנזוס האנליסטים הוא להכנסות של כ-505 מיליון דולר, גידול של 2.7% ביחס לרבעון המקביל בשנת 2019, ולרווח נקי של 1.53 דולר למניה לעומת 1.44 דולר ברבעון המקביל.

אינטל תפרסם את דוחות הרבעון השלישי לאחר סיום המסחר בוול סטריט והאנליסטים מעריכים שהחברה תציג הכנסות של כ-18.2 מיליארד דולר ורווח של 1.1 דולר למניה. 

טסלה דיווחה אמש לאחר סיום המסחר כי הכנסותיה ברבעון האחרון הסתכמו ב-8.77 מיליארד דולר, ובשורה התחתונה הציגה החברה רווח מתואם של 76 סנט למניה. האנליסטים המסקרים את החברה ציפו להכנסות של כ-8.3 מיליארד דולר ברבעון האחרון, ורווח של 56 סנט למניה. מניית טסלה רשמה בתגובה עלייה של 3.2% במסחר המאוחר.

4. שוק הקריפטו: פייפאל תאפשר שימוש בביטקוין

מחיר הביטקוין קפץ אתמול בכ-14% למחיר של 12,701 דולר,  רמתו הגבוהה ביותר בחודשיים האחרונים, על רקע הכרזה של ענקית התשלומים האמריקאית PayPal Holdings על כוונתה לאפשר ללקוחותיה להשתמש במטבעות קריפטו כבר בתחילת השנה הבאה. 

5. שפיר קרובה לחתימה על הסכם מימון לפרויקט הרכבת הקלה

ועוד משהו לסיום - אתמול נחשף ב"גלובס" כי שפיר הנדסה  ושותפתה CAF הספרדית, קרובות לחתימה על הסכם מימון פרויקטלי מהגדולים שנעשו עד היום בישראל, למימון ההקמה והתפעול של רשת קווי רכבת קלה בירושלים. את המימון לפרויקט יספק קונסורציום בהובלת בנק הפועלים .

ההשקעה בשלבי הקמת הפרויקט מוערכת בכ-5 מיליארד עד 7 מיליארד שקל, והמימון שיעמיד הקונסורציום לטובת שלב זה נאמד בכ-3.5 מיליארד שקל. ואולם, החוב צפוי להמשיך ולגדול לאורך חיי הפרויקט, והזיכיון כולל גם הפעלה ל-15 שנה עם אופציה להארכה בעשר שנים נוספות.

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

הבכיר ברפאל שנבחר להדליק משואה "גם מהצלחה של 99% אני מוטרד"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון