גם הניסוי של ג'ונסון אנד ג'ונסון בחיסון בקורונה עשוי להתחדש בשבוע הבא

אסטרהזנקה וג'ונסון אנד ג'ונסון, אשר הניסויים שלהן הופסקו בגלל חששות לגבי בטיחות, עשויות לקבל אישור לחדש את הניסויים הללו כבר בשבוע הבא • ג'ונסון אנד ג'ונסון לא מסרה מה קרה למטופל שבגינו הניסוי הוקפא, אלא רק כי הוא "חלה". ככל הנראה, הרשויות השתכנעו כי המחלה החדשה בסבירות גבוהה לא החלה בתגובה לחיסון

חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס
חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס

מספר החברות שעשויות לפרסם עד סוף השנה תוצאות יעילות מניסוי שלב III בחיסון לקורונה ולקבל בחודשים הקרובים אישור שיווק בחירום לחיסונים שלהן (במידה והניסויים יצליחו), עומד לעלות שוב משתיים לארבע. ראש תוכנית "Operation Warp Speed", התוכנית להאצת תהליך פיתוח החיסונים של הממשל האמריקאי, מסר כי החברות אסטרהזנקה וג'ונסון אנד ג'ונסון, אשר הניסויים שלהן הופסקו בגלל חששות לגבי בטיחות, עשויות לקבל אישור לחדש את הניסויים הללו כבר בשבוע הבא. לגבי אסטרהזנקה כבר פורסם אתמול כי הניסויים עשויים להתחדש בקרוב, ואילו לגבי ג'ונסון אנד ג'ונסון מדובר במידע חדש.

אסטרהזנקה סיפקה בעבר מידע לפיו אחת הנבדקות בניסוי לקתה בשיתוק שעשוי היה לנבוע מהחיסון. הרגולטור הבריטי השתכנע תוך ימים ספורים כי אפשר לחדש את הניסוי, וכי אין עדות לכך שהשיתוק נבע מן החיסון. בארה"ב הבדיקה ארכה זמן רב יותר, אך עשויה להסתיים, כאמור, בקרוב. אתמול דיווחה אסטרהזנקה כי אחד המטופלים בניסוי שהיא ממשיכה לערוך בברזיל, נפטר לפתע, אולם הסתבר שהוא היה בקבוצת הביקורת, וכלל לא קיבל את החיסון.

ג'ונסון אנד ג'ונסון לא מסרה מה קרה למטופל שבגינו הניסוי הוקפא, אלא רק כי הוא "חלה". ככל הנראה, הרשויות השתכנעו כי המחלה החדשה בסבירות גבוהה לא החלה בתגובה לחיסון.

בשבועות שעברו מאז הפסקת הניסויים, הספיקו החברות פייזר ומודרנה המובילות את המירוץ להגדיל את הפער, והן עשויות לפרסם את התוצאות הראשוניות שלהן כבר בשבועות הקרובים, בעוד אסטרהזנקה וג'ונסון כנראה יפרסמו תוצאות ראשוניות רק לקראת סוף דצמבר או תחילת השנה הבאה.

עם זאת, ההצלחה במקרה הזה תלויה פחות בשאלה מי יקדים את מי לשוק במספר חודשים, ויותר ברמת היעילות של החיסון, תופעות הלוואי, פרק הזמן שבו ההגנה נשמרת, כמות הזריקות הדרושה, האתגר הלוגיסטי ביצור ושכנוע החיסון ואפילו המחיר. עדיין ייתכן כי אף אחד מן המוצרים הללו לא ימצא יעיל וגם בטוח לשימוש.