גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק כצמן: אג"ח של חנן מור, ישראל קנדה ואפילו דסק"ש מפלרטטות עם אזור הסכנה

עליית הריבית והחשש ליכולת מחזור חובות הענק שנטלו חברות ממונפות הובילו לזינוק בתשואות האג"ח שלהן ● לצד המפולת בג'י סיטי של חיים כצמן נרשמו ירידות חדות גם בניירות הערך של דיסקונט השקעות, חנן מור וישראל קנדה ● זאת לצד מספר חברות אג"ח אמריקאיות הנסחרות בתשואת זבל

חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר

הדרמה הגדולה בשוק ההון בשבוע האחרון התרחשה בניירות הערך של קבוצת הנדל"ן ג'י סיטי  שבשליטת חיים כצמן, שרשמו ירידות חדות על רקע חששות הנוגעים ליכולתה של החברה לשרת את חובות הענק שלה (אג"ח בהיקף של כ-8 מיליארד שקל), וזאת למרות הטענה של כצמן עצמו, שלפיה "יש נתק מוחלט בין השוק ובין מה שקורה בעולם הריאלי".

אג"ח זבל במעל 10 מיליארד שקל: הסיכון חזר לבורסה בתל אביב | פרשנות
תשואות האג"ח של כצמן זינקו: "לחץ על ג'י סיטי למימוש נכסים משמעותי"
ירידות חדות בניירות הערך של חיים כצמן; האג"ח בתשואה דו-ספרתית

נכון לכתיבת שורות אלו, איגרות חוב ללא שיעבודים של ג'י סיטי (והחברה האם נורסטאר ) עדיין נסחרות בתשואות דו-ספרתיות, המעידות כי דבריו של כצמן לא הפיגו את החששות וכי המשקיעים עדיין רוחשים אי-אמון לרמות השווי שלפיהן רשומים נכסי ג'י סיטי והחברות הבנות שלה בספרים.

מבדיקת גלובס עולה כי כצמן אינו בעל ההון היחיד בישראל שבשוק קיימים סימני שאלה לגבי יכולת החזר החוב של חברה שבשליטתו. תשואת האג"ח שהנפיקו חברת דיסקונט השקעות  (שבשליטת צחי נחמיאס והאחים זלקינד) ויזמיות הנדל"ן חנן מור  וישראל קנדה  (ברק רוזן ואסי טוכמאייר) קפצו לאזור 8% - מרחק קצר מתשואה דו-ספרתית ומהפיכתן למה שמכונה בעגת השוק "אג"ח זבל". חוב של מיליארדי שקלים נוספים, שהנפיקו בתל אביב חברות נדל"ן אמריקאיות, כבר נכנס לטריטוריה המסוכנת.

 

עליית התשואות באותן אג"ח התרחשה בשבועות האחרונים לנוכח העלאות הריבית החדות והמהירות בארה"ב, ובעקבותיהן גם בארץ, אשר גורמות לשוק החוב התל אביבי לגלות סימני עצבנות המתבטאים בעיקר באג"ח בדירוג נמוך או ללא דירוג כלל, שהנפיקו חברות הפועלות במינוף גבוה. אלו הן אותן חברות שיכולתן למחזר חוב מוטלת בספק, ומכאן נחשבות למסוכנות יותר להשקעה.

שוק האג"ח הקונצרני בתל אביב הוא חריג ברמה עולמית בהיקפי הגיוסים שלו וגם בנזילות. ממצאים של מחקר שערכה הבורסה מציינים כי מחזורי המסחר באג"ח הקונצרניות בתל אביב עומדים על כמעט מיליארד שקל בממוצע יומי, מה שממקם אותם במקום השני בעולם.

העוצמה והעומק של שוק חוב זה עומדים למבחן בימים אלה, כשתנאי הריבית בשטח משתנים במהירות. נכון להיום, הסדר חוב אינו עומד על הפרק אצל מי מהחברות הנסחרות בתשואות זבל, אך הדינמיקה של השווקים כבר לימדה אותנו בעבר כי המרחק לכך יכול להיות קצר.

תשואה לפדיון של 11% בחוב של ג'י סיטי לציבור

כאמור, במוקד תשומת הלב עמדה בימים האחרונים ענקית הקניונים הגלובלית ג'י סיטי, שבה נרשמו בשבוע החולף ירידות שערים חדות, לנוכח הדאגה של המשקיעים מהמינוף הגבוה של הקבוצה, בעיקר בגין עסקיה באירופה.

חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: יח''צ-76

נכון לכתיבת שורות אלה, התשואה לפדיון שנושא חוב ג'י סיטי לציבור מגיעה ל-11% (סדרה י"ב ), ואג"ח החברה האם, נורסטאר, נסחרות בתשואה של כ-14%. מניית החברה צנחה מתחילת השנה ב-43% ומשקפת לה שווי של 2.1 מיליארד שקל "בלבד". מאז השיא שבו נסחרה ערב הקורונה נפלה המניה ב-70% כמעט.

בשיא המפולת השבוע ביקשה ג'י סיטי להרגיע את המשקיעים והודיעה על מגעים למכירת מספר נכסים תמורת 1.8 מיליארד שקל, בדומה לשוויים בספרים, בצעד שבלם את הנפילה, אך לא הפך את המגמה.

חיים כצמן כאמור לא לבד - "מתחילים להיווצר מקרי קצה בשוק", אומר חתם ותיק על העלייה בתשואות. "אנחנו רואים בכל העולם פתיחת מרווחים (spreads) בין התשואות לפדיון של האג"ח הממשלתיות לאלה הקונצרניות, כאשר מניות של חברות ממונפות נפלו, ובד בבד תשואות איגרות החוב שלהן טיפסו. הדבר צפוי כאמור להקשות עליהן במקרה שיבקשו למחזר את התחייבויותיהן.

דסק"ש: סכנה ליכולת לגייס ללא שיעבוד

לדברי אותו גורם, "כיום משקיעים רוצים תשואות גבוהות יותר, הם מתאימים עצמם לעליית הריביות. אם לחברה דירוג חיובי, אין לה בעיה לגייס אם היא מוכנה לשלם ריבית גבוהה יותר. מצד שני, מי שנמצא במינוף גבוה, חייב לתת בטוחות אם הוא רוצה לגייס בריבית סבירה".

אחת מאותן חברות שתשואות האג"ח שלהן טיפסו לאחרונה היא דיסקונט השקעות (דסק"ש), חברת החזקות שמניות השליטה בה עברו לפני כשנתיים לידי מספר גורמים בעלי כיסים עמוקים, בראשות צחי נחמיאס (דרך חברת מגה אור ), האחים דניאל ומיכאל זלקינד (באמצעות קבוצת אלקו ), רמי לוי , בעלי רשת המזון הנושאת את שמו, וחברת התעופה ישראייר .

נכון להיום ההשקעה בדסק"ש, השולטת בחברת התקשורת סלקום ובזרוע הנדל"ן נכסים ובניין, רחוקה מלהוות הצלחה לרוכשים. מתחילת השנה צנחה מניית החברה ב-42% והיא נסחרת בשווי של פחות ממיליארד שקל, המשקף הפסד על הנייר של יותר מ-30%.

האחים מיכאל ודניאל זלקינד, בעלי השליטה באלקו אחזקות / צילום: ישראל הדרי

ביוני האחרון החלו בדסק"ש לקדם את מכירת גרעין השליטה בסלקום, כדי לנסות ולהנזיל את החברה ולמקד את עסקיה בתחום הנדל"ן המניב. זאת לאחר שנכסים ובניין ביצעה השקעת ענק לצורך ביצור שליטתה בחברה הבת גב-ים, כשרכשה את מניותיו של איש העסקים אהרון פרנקל (37% ממניות גב-ים) תמורת כ-3 מיליארד שקל - רכישה שמומנה בחלקה באשראי ובוצעה במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק.

אותה עסקה היא ככל הנראה בין הגורמים שמכבידים על החוב הסחיר של דסק"ש, שהיקפו 2.65 מיליארד שקל. סדרה י' של החברה נסחרת בתשואה לפדיון של 8.4%, שעלולה לחסום את החברה מלבצע מהלכי גיוס חדשים ללא שיעבוד בשעה זו.

חנן מור: הריבית מטפסת וההלוואה מתייקרת

שוק ההון "מעניש" גם חברות נדל"ן יזמי ממונפות. כך, חברת חנן מור, שבשליטת האיש שהחברה נושאת את שמו, ביצעה בשנה שעברה עסקה יקרה, בעולם שבו כיכבו עדיין הריביות האפסיות.

חנן מור / צילום: איל יצהר

אם בעבר התמקדה החברה ברכישת קרקעות ובהקמת פרויקטי בנייה למגורים במחירים צנועים יותר, בערי פריפריה כמו חריש או אור עקיבא, הרי שבאוגוסט האחרון התמודדה וזכתה במכרז לרכישת קרקעות בצפון תל אביב, על שטחו של נמל התעופה לשעבר שדה דב.

העסקה שינתה את כללי המשחק, והפכה גם לחלק מחששות המשקיעים לגבי החברה. המגרש שבו זכתה חנן מור מיועד להקמת 458 דירות, לצד מלון ושטחי מסחר. מחיר הקרקע לדירה בעסקה עמד 2.8 מיליון שקל. בסך-הכול מדובר בפרויקט עצום בהיקף של 2 מיליארד שקל, סכום ש-75% ממנו יועדו לרכישת הקרקע עצמה. לשם מימון הרכישה נטלה חנן מור הלוואה יקרה, שצמודה לריבית הפריים, כלומר היא מתייקרת ככל שהריבית השקלית מטפסת.

לחנן מור יש לא פחות מתשע סדרות אג"ח, בהיקף כולל של 800 מיליון שקל, וסדרה י"ד  נסחרת בתשואה לפדיון של 9.2%. בד בבד נחתכה מניית החברה ב-49% מתחילת השנה, ושווי השוק של החברה עומד כיום על 515 מיליון שקל.

יזמית נדל"ן אחרת, גדולה אף יותר, היא ישראל קנדה, שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, המתמקדת בהקמה ובשיווק של פרויקטי דירות יוקרה באזור גוש דן, כמו גם בנייני משרדים ושטחי מסחר.

מאז פרוץ מגפת הקורונה הגבירה החברה את קצב הפעילות שלה, ויש לה כיום סדרה של מגה-פרויקטים שהיא יוזמת בתל אביב ובסביבותיה. נראה כי השקעות הענק של החברה, המסתמכות על המשך הגאות במחירי הדיור, לצד השקעה כושלת במניות חברת נורסטאר של כצמן (שעליה ניסתה ישראל קנדה להשתלט), העלו בחודשים האחרונים את מפלס החששות של המשקיעים בניירות הערך שלה.

"החשודות המיידיות": חברות הנדל"ן הזרות

לישראל קנדה שתי סדרות אג"ח בהיקף של כמיליארד שקל, והסדרה הארוכה יותר (ז' ), במח"מ של 3.4 שנים, נסחרת בתשואה של קרוב ל-8%. מניית החברה ירדה ב-48% מתחילת השנה, אך המשקיעים שהאמינו ברוזן ובטוכמאייר בשלוש השנים האחרונות עדיין רשמו תשואה חיובית של 61%, ובחמש השנים האחרונות תשואה של מעל 200%.

ברק רוזן ואסף טוכמאייר / צילום: איל יצהר

בכל פעם שמתרחש זעזוע בשוק האג"ח הקונצרני, "החשודות המיידיות" להיפגע מכך הן חברות הנדל"ן הזרות, שגייסו חובות עצומים בתל אביב. החברות הללו מחזיקות בדרך כלל נכסי נדל"ן מניבים בארה"ב, ונחשבות לסקטור מסוכן יחסית מבחינת המשקיעים המקומיים, הן בשל היעדר היכרות מעמיקה עם פעילותן ונכסיהן והן על רקע ממשל תאגידי שלא פעם התברר ככזה שאינו תואם את היותן ציבוריות.

בבורסה בתל אביב נסחר מדד תל בונד גלובל , שמאגד 27 איגרות חוב של חברות BVI (חברות הנדל"ן הזרות מאוגדות באיי הבתולה הבריטיים), שאצל חלק מהן נסחרות כיום איגרות החוב בתשואה דו-ספרתית.

 

הבולטת שבהן היא הרץ פרופרטיס, שמתמחה בבנייני משרדים, שאג"ח שהנפיקה (א' ) נסחרת בתשואת זבל אימתנית של 35%. אחריה דה זראסאי (סדרה ג' ), שמחזיקה בדירות להשכרה בניו יורק, הנסחרת בתשואה של 13.9%, אקסטל (ג' ) שבונה דירות בניו יורק עם התמחות בשוק היוקרה, ונסחרת ב-10.2%, ודה לסר, עם מגוון נכסים מניבים ממשרדים דרך בתי חולים ובתי אבות, שסדרה ז'  שלה נסחרת בתשואה לפדיון של 9.2%.

הסיכון שהמשקיעים רואים באותן חברות משתקף גם במדד, הנסחר בתשואה לפדיון גלומה של 8.16% - שבה לא ביקר ממרץ 2021. אגב, תשואת השיא שהייתה גלומה באג"ח הנכללות בתל בונד גלובל, 17%, נרשמה בעיצומה של הקורונה.

עוד כתבות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

דורון כהן הוא המועמד המועדף על סמוטריץ' לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

פגיעה ישירה של כטב"ם באזור מטולה; צה"ל תקף בלבנון

חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח; מקור בחמאס לאל-מיאדין: "נוטים להפסיק את המשא-ומתן" • עדכונים בולטים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת