גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת יונט קרדיט: תביעת ענק נגד פירמת רואי החשבון EY ישראל

23 מלווים שהלוו כספים ליונט קרדיט הגישו תביעה בהיקף 38 מיליון שקל נגד פירמת EY ישראל, ששימשה כמשרד רואי החשבון המבקר של החברה ● לטענתם, EY אחראית לאובדן כספי ההלוואות שהם העמידו ליונט קרדיט בין השנים 2019-2021, לאור הפרטים המטעים שהציגה הפירמה בשורת דוחות ומסמכים שפורסמו בהסכמתה

משרדי EY / צילום: Shutterstock
משרדי EY / צילום: Shutterstock

פרשת יונט קרדיט, במסגרתה חשודים בעלי השליטה ובכירים בה בגניבת כספים בהיקף עשרות מיליוני שקלים מהחברה הציבורית, ממשיכה לסבך את רואי החשבון המבקרים של החברה לשעבר, פירמת רואי החשבון EY ישראל: 23 מלווים שהלוו לחברה כספים הגישו השבוע תביעה בהיקף של כ-38 מיליון שקל נגד פירמת רואי החשבון EY ישראל, אשר התפטרה מתפקידה כמשרד רואה החשבון המבקר של יונט קרדיט, ימים ספורים לפני שהחקירה הפלילית של רשות ניירות ערך נגד בכירים בחברה הפכה לגלויה

"יכולים למנוע מכירת נשק": ישראל תתייצב בבית הדין בהאג. מה צפוי?
פרשנות | שופטי העליון שלחו מסר לממשלה, ולא ברוב דחוק: הכוח שלכם מוגבל

התובעים - בהם הקיבוץ הארצי, קיבוץ מענית, החברה הכלכלית לפיתוח בית העמק, האגודה החקלאית השיתופית קרן מילואים ארגון מגדלי הדגים, חברת האגרו-ביוטכנולוגיה תרביות רה"ן ותובעים פרטיים - טוענים כי פירמת רואי החשבון אחראית לאובדן כספי ההלוואות שהם העמידו לחברת יונט קרדיט בין השנים 2019-2021, לאור הפרטים המטעים שהציגה EY בשורה של דוחות ומסמכים שפורסמו בהסכמתה.

"לאור מחדלה וכישלונה לגלות פרטים נדרשים ולהניף דגלי אזהרה מבעוד מועד בהתאים למידע שהיה בידה (או היה צריך שיהא בידה מתוקף תפקידה), כל אחד מהתובעים נמנע מליישם את עסקת פדיון האג"ח במועד בו יכול היה לעשות כן, ובשל כך מלוא כספי השקעתם (והריבית) לא הושבו להם", נכתב בתביעה.

 

איפה היו שומרי הסף?

פרשת יונט קרדיט היא אחת משתי פרשות שהתפוצצו כמעט במקביל במאי-יוני 2022 ואשר הטילו צל כבד על עולם האשראי החוץ-בנקאי והעלו את השאלה "איפה היו שומרי הסף". הפרשה השנייה היא פרשת גיבוי אחזקות, העוסקת גם היא במתן אשראי חוץ-בנקאי, ואשר התגלתה אצלה מעילת ענק, אשר הובילה לתביעה בהיקף 360 מיליון שקל שהגישו נאמני החברה נגד פירמת רואי החשבון שטיפלה בחברה, פירמת דלויט, בעלי השליטה ושורה של נושאי משרה, בגין קריסת החברה.

הפרשות הללו העלו שוב אל קדמת הבמה את השאלה איפה היו שומרי הסף - רואי החשבון - בשעה שנכרה הבור הכלכלי או התרחשה מעילה בחברה מבוקרת. שאלה זו עוברת דרך שאלה רחבה יותר לגבי היקף תפקידו של רואה החשבון המבקר - האם הרואה חשבון המבקר צריך להיות "חוקר", "שוטר" או "שומר סף"?

מדובר באחת הבעיות הגדולות המטרידות את רואי החשבון, אשר מתמודדים כבר שנים עם הדרישה כי יהפכו לחוקרים ובלשים ויחפשו אחר "המועל הפוטנציאלי" בחברה, כאשר לטענתם, תפקידם אינו להיות "כלב ציד" או חוקר המחפש מעילות. לטענתם, לא רק שתפקידם אינו דורש זאת, אלא שבמקרים בהם בכירי החברה מבצעים תרמיות, אין להם דרך לגלות אותן, שכן הדיווחים והמסמכים שהם בוחנים אינם משקפים את האמת.

בתביעות שהוגשו לאורך השנים, בתי המשפט לא התייחסו לרואי החשבון כחוקרים, אך לא פעם הם חויבו בתשלום פיצויים לנושי החברה, כאשר התברר כי יכלו לעלות על אי-סדרים בחברות מבעוד מועד או על-מנת לסגור את התביעות נגדם.

כך, למשל, שילם משרד רואי החשבון שטיינמץ-עמינח, שהיה רואה החשבון של חברות בקבוצת ענבל אור שקרסה, במסגרת פשרה, 11.5 מיליון שקל לקופת הפירוק בתמורה לחסימת כל תביעה אפשרית נגדם.

פרשה בולטת נוספת היא פרשת קריסת אגרקסקו, במסגרתה הגישו המפרקים תביעת ענק בסך 150 מיליון שקל נגד משרד EY ישראל, בטענה לרשלנות ומחדלים של המשרד במילוי תפקידו כרואה החשבון המבקר של החברה. לאחר שהמחוזי דחה את התביעה נגד EY, העליון החזיר את תביעת הענק נגד רואי החשבון לבית המשפט המחוזי, בדרישה כי יברר את העובדות ויכריע בטענות.

ההתפטרות המפתיעה והחקירה

פרשת יונט קרדיט החלה בשורת דיווחים אודות אי-סדרים כספיים בהיקף 50 מיליון שקל שהתגלו בחברת האשראי החוץ-בנקאי, שהובילו לחקירת רשות ניירות ערך. החברה ננטשה כמעט בין-לילה על-ידי שדרת הניהול שלה ורואי החשבון המבקרים - משרד EY, כולל יו"ר הדירקטוריון משה כחלון שהתפטר ביוני 2022, והמסחר בניירות ערך הופסק. נגד החברה הוגשו בקשות לתביעה נגזרת ותביעה ייצוגית.

באפריל 2023 אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב הסדר חוב לחברה שקרסה עם חוב לנושיה בגובה של כ-130 מיליון שקל.

בחודש שעבר הודיעה רשות ניירות ערך על סיום החקירה הפלילית בעניינם של בכירי יונט קרדיט והעברת ממצאיה לפרקליטות, על-מנת שזו תקבל החלטה אם להעמיד את החשודים לדין.

כמה ימים לפני שחקירת רשות ניירות ערך הפכה לגלויה, הודיעה כאמור פירמת רואי החשבון EY ישראל כי היא מתפטרת מתפקידה כמשרד רואי החשבון המבקר את יונט קרדיט, ובהמשך דיווחה כי היא אינה עומדת מאחורי הדוחות הכספיים שערכה לחברה. מדובר היה בצעד חריג, שרואי חשבון בכירים מאוד לא זוכרים מתי קרה בפעם האחרונה.

בהמשך נחקרו רואי החשבון מפירמת EY ברשות ניירות ערך במסגרת חקירת הפרשה, אך הם לא נמנו עם החשודים ששמם הועבר לפרקליטות לצורך בחינת הגשת כתב אישום נגדם.

כעת מגיעים הנושים של החברה אל פתחה של פירמת EY עם תביעת ענק.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין רם ז'אן ודנה בטאט ממשרד AYR - עמר רייטר ז’אן שוכטוביץ ושות', נטען כי משיכת חוות-הדעת, דוחות הסקירה ומכתב ההסכמה לגבי הדוחות הכספיים של החברה על-ידי EY, "מהווה הודאת בעל דין מובהקת בהפרת חובותיה ובפרט בעובדה שהיו במסמכים הנ"ל פרטים מטעים".

העסקה הסיבובית

התובעים טוענים כי EY כשלה מלהציג ולדווח באופן אמיתי ושלם על מצבה הכספי של החברה, על אופי עסקאות מהותיות בהן התקשרה החברה, אשר היה עליה לבחון, ואודות סיכוני האשראי האמיתיים של החברה.

התובעים מתמקדים בתביעתם בעסקאות הסיבוביות שבוצעו ביונט הציבורית.

התובעים טוענים כי בשלהי 2020 ובראשית 2021 נעשו בחברה מספר עסקאות מקבילות בסמיכות מחשידה, אשר למעשה היו מסווה לעסקה סיבובית שכללה שני חלקים שלובים שבוצעו במקביל - עסקת גיוס הון לחברה באמצעות הקצאת מניות של החברה ליונט הפרטית בתמורה לסך של 50 מיליון שקל ושורה של הסכמי הלוואה לגורמים שלישיים, במסגרתם העמידה החברה הלוואות לשורה של גורמים בסך מצטבר של 50 מיליון שקל.

התובעים טוענים כי "מצד אחד, יונט הציבורית מעבירה 50 מיליון שקל ליונט הפרטית, כביכול בעסקאות במסגרתן היא רוכשת את תיק האשראי של יונט הפרטית (שעיקרו, סך של כ-34 מיליון שקל, הוא למעשה הלוואות שחייבים בעלי השליטה - שי פנסו, שלמה אייזיק ויצחק אזר, ליונט הפרטית, כך שיונט הציבורית משחררת את בעלי השליטה מחובם כלפי יונט הפרטית), ומצד שני, במקביל, יונט הפרטית מגדילה לכאורה את הונה של יונט הציבורית ב-50 מיליון שקל במסגרת עסקת הקצאת מניות לאותם בעלי שליטה - ומעבירה לצורך כך את אותם 50 מיליון שקל, כביכול במזומן, ליונט הציבורית".

לטענתם, "משמעות הדברים היא שיונט הציבורית לא קיבלה דבר כנגד הקצאת המניות". לטענת התובעים, את "התגלית" הזאת היה על EY לחשוף ולגלות הרבה קודם.

"היקף האחריות של EY רחב, והוא חל גם כלפי נושים ומשקיעים, שחשופים למסמכי החברה ומקבלים את החלטותיהם בהתאם. תפקידה של EY כרואי החשבון המבקרים את דוחותיה של החברה היה לשמש כ'שומר סף' עבור המשקיעים. בכלל זאת, היה עליה לוודא כי לא נעשות טעויות, לרבות לא טעויות שנובעות ממעשים או מחדלים, ובוודאי שלא 'טעויות' שמקורן בתרמית וממעשי כזב. ל-EY חובת חקירה, החובה להתריע ולאותת בגין אי-סדרים או פעולות אסורות והחובה לבדוק היטב את מצב החברה ואת האינפורמציה המוצגת בדוחות הכספיים". 

מטעם EY ישראל לא נמסרה תגובה.

*** חזקת חפות: החשודים בפרשה לא הועמדו לדין, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות