בורחים מאחריות? רואי החשבון של יונט קרדיט מושכים את הדוחות שכתבו לחברה

אחרי שהודיעו על סיום תפקידם כרואי החשבון של יונט קרדיט, פירמת EY, ששימשה כמשרד רואה החשבון המבקר של יונט קרדיט מיום הקמתה, מתנערת גם מחוות-הדעת ומהדוחות שכתבה לחברה • יונט קרדיט בתגובה: "בריחה מאחריות תוך ניסיון לטשטש ראיות ולכסות על טעויות ומחדלים"

סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן
סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן

אחרי שהודיעו על סיום תפקידם כרואי החשבון של יונט קרדיט, פירמת רואי החשבון EY מתנערת גם מחוות-הדעת ומהדוחות שכתבה לחברה: הבוקר (א') דיווחה חברת יונט קרדיט  כי פירמת EY ישראל, ששימשה כמשרד רואה החשבון המבקר של יונט קרדיט מיום הקמתה, ואף של חברת יונט קרדיט הפרטית שבבעלות בעלי השליטה של החברה, הודיעה לחברה כי היא מושכת את חוות-דעתה, את דוחות הסקירה ואת מכתבי ההסכמה שניתנו לחברה החל משנת 2020.

ההודעה של פירמת רואי החשבון מגיעה ימים ספורים לאחר התפטרותה של הפירמה מתפקידה כמשרד המבקר של חברת יונט קרדיט על רקע החקירה שנפתחה נגד החברה ובכיריה. בשבוע שעבר, לאחר שורה של דיווחים אודות אי-סדרים כספיים שהתגלו בחברת האשראי החוץ-בנקאי וביקורת על היעדר פיקוח על הענף, נפתחה חקירה גלויה של רשות ניירות ערך נגד החברה, אשר בליבה חשדות חמורים נגד בכירי החברה ובעלי השליטה בה.  

רשות ניירות ערך חושדת: בעלי השליטה ביונט קרדיט מעורבים בגניבת כ-50 מיליון שקל
רשות ניירות ערך פשטה על משרדי יונט קרדיט, בעלי השליטה נחקרו
אבדו עקבותיהם של 85 מיליון שקל: ההסתבכות של חברות האשראי החוץ-בנקאי
לאן נעלם הכסף של יונט ואיך קשורה לזה משפחה מנצרת 

החשד: גניבת עשרות מיליוני שקלים

מדיווח של רשות ניירות ערך עולה כי במסגרת חקירת הפרשה נחקרו שלושת בעלי השליטה ביונט: המנכ"ל שפוטר צחי אזר, שי פנסו ושלמה אייזיק, ולצדם נחקר גם יצחק אביתר, שעל-פי החשד ניהל בפועל את סניף יונט קרדיט בנצרת, שבו התגלו האי-סדרים הכספיים.

על-פי החשד, הארבעה מעורבים בגניבת כספים בסך כולל של עשרות מיליוני שקלים מהחברה הציבורית. בבקשת שחרורם בתנאים מגבילים מציינת רשות ניירות ערך כי כל הארבעה חשודים בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; ברישום כוזב במסמכי תאגיד; במרמה והפרת אמונים בתאגיד; בגניבה בידי מורשה; בזיוף והלבנת הון; וכן בעבירה של שימוש במידע פנים, המתייחסת לשלושת בעלי השליטה בלבד (אזר, פנסו ואייזיק).

חשדות הרשות מתמקדות בשלוש פרשיות, וזאת לצד בדיקת הכשלים בממשל התאגידי של יונט. זאת, בין היתר, סביב השאלות כיצד ייתכן שנעלמו ממנה סכומי כסף גדולים מבלי שהחברה דיווחה על כך, או כיצד מאושרות עסקאות עם בעלי השליטה שלא באופן מסודר מול האורגנים הרלוונטיים בחברה ומנגנוני הביקורת, שאמורים היו להיות שומרי הסף שלה.

עבודתה של פירמת רואי החשבון EY נבחנת כיום תחת זכוכית מגדלת, כאשר השאלה המרכזית סביבה היא היכן היו שומרי הסף.

את ההודעה על משיכת הדוחות וחוות-הדעת שניתנו ליונט קרדיט, מסר משרד EY ישראל על רקע בדיקה מתמשכת שמנהלת יונט קרדיט בנוגע לנסיבות שהביאו לגילויים האחרונים בקשר לחברה, וכחלק מכך, האחריות והחבות של שומרי הסף ובהם משרד EY ישראל.

"ניסיון לטשטש ראיות" 

בתגובה להודעת EY מפנה חברת יונט קרדיט את האצבע המאשימה לעבר רואי החשבון המבקרים. בהודעה שפרסמה החברה צוין כי "החברה רואה בבקשת המשיכה החריגה של משרד EY בריחה מאחריות, תוך ניסיון, שנועד לכישלון, לטשטש ראיות ולכסות על טעויות ברורות ומחדלים שבוצעו על-ידו, כשומר הסף של החברה".

עוד צוין בהודעת החברה,כי "יונט קרדיט שומרת לעצמה את הזכות לנקוט את כל האמצעים העומדים לרשותה, לרבות נקיטת הליכים משפטיים, על-מנת להיפרע מכל הנזקים שנגרמו לה על-ידי רואי החשבון המבקרים של החברה, משרד EY. כמו כן, החברה ממליצה למשרד רואי החשבון EY ישראל לנער את האבק מביטוח האחריות המקצועית שלהם".

יונט התקשרה באחרונה עם חברת KCR, בראשותו של אבי קמינסקי, במטרה להביא להבראה ושיקום החברה. KCR צפויה להעביר בזמן הקרוב דוח על מצב החברה והפעולות הנדרשות להבראתה.

בהודעה של יונט קרדיט נמסר עוד כי "דירקטוריון החברה ממשיך לפעול למען המשך פעילותה התקינה של החברה, ובמסגרת זו הודיעה יונט קרדיט על בחינת הכנסת משקיע לחברה. כמו כן, דירקטוריון החברה החליט לסיים את תפקידו של צחי אזר כמנכ"ל החברה, זאת בשל הפרת חובת האמונים שלו כלפי החברה, כאשר הסתיר מהחברה מידע מהותי הנוגע לענייני החברה, נטל מהחברה כספים לצרכיו האישיים וכן גרם לחברה להתקשר בעסקאות אשר לא אושרו ולא דווחו כדין.

"כמו כן, החברה פנתה לאור גילויים אלה למר אזר, להשיב לה במיידי את כל הכספים שנטל ממנה שלא כדין, ובכוונתה להיפרע מאזר ומגורמים נוספים בגין כל הנזקים שנגרמו לה". 

*** חזקת החפות: צחי אזר, שי פנסו, שלמה אייזיק ויצחק אביתר הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ועומדת להם חזקת החפות.