גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חצי מהנוסעים נעלמו. האם היעד שהיה נחשק יעשה קאמבק ללוח הטיסות

וויזאייר מחדשת טיסות בקו ישראל־לונדון, שכבר כמה חודשים פועלות בו רק חברות תעופה ישראליות ● בינתיים מספר הנוסעים הישראלים ליעד הפופולרי צנח על רקע הירידה בתחרות ● וגם: על ההבדלים בין נמלי התעופה בלונדון, ולאילו מהם אפשר לטוס מישראל?

מטוס וויזאייר, לוטון לונדון / צילום: Shutterstock
מטוס וויזאייר, לוטון לונדון / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע הקרוב תשוב וויזאייר להפעיל את הקו ללונדון, כחלק מחזרתה ההדרגתית לישראל. מדובר באחד הקווים שסובלים מהיצע נמוך של טיסות ביחס לביקוש, לאחר תקופה שבה חברות זרות לא פעלו בקו: בריטיש איירווייז הודיעה כי לא תשוב לפני סוף אוקטובר; חברת הלואו קוסט איזי ג'ט מתכננת לחזור רק במרץ 2026; וירג'ין אטלנטיק החליטה לוותר על הקו עד להודעה חדשה ולהמשיך את פעילותה בישראל באמצעות קוד שייר עם חברת אל על בלבד.

האירים נטשו, וההונגרים מסתערים עם טיסות במחיר שמתחיל ב־187 דולר
אל על בוחנת אפשרות להפעיל שוב טיסות לאילת
במקום טורקיה? המדינה שרוצה להפוך ליעד הטיסות החדש של הישראלים

כעת, עם חזרתה של וויזאייר והודות לתוספת טיסות מצד אל על וארקיע, ניתן לצפות לירידה מסוימת במחירים - אך לא כזו שתשנה את התמונה מקצה לקצה, שכן עדיין לא שבו לפעילות בקו שלוש חברות.

עד כה נראה כי תוספת הטיסות אכן תרמה לירידה במחירים, אך היא מוגבלת. בקו להית'רו, שנותר בבלעדיות של אל על, חלה ירידת מחירים, אף שהמתחרות לא חזרו לאותו נמל. עם זאת, ריבוי האלטרנטיבות בשדות האחרים ביחס לתקופות המקבילות אשתקד בעיצומו של גל הביטולים תרם לירידה. מדובר בקו שקשה מאוד להוריד בו את המחירים עקב מיסי הנמל הגבוהים בהית'רו. דבר זה מקשה על חברות התעופה שפועלות ממנו להפחית מחירים.

בתקופות שנבדקו בשנת 2024 ניתן היה לטוס להית'רו (עם אל על) וללוטון (עם אל על וישראייר) בלבד. השנה, בזכות התוספת של ארקיע לסטנסד ושל וויזאייר ללוטון, ניתן למצוא אלטרנטיבות זולות יותר, בעיקר מצידה של חברת הלואו קוסט ההונגרית. אחרי תקופת הביקוש של חגי תשרי, הנוסעים אף יוכלו לטוס עם וויזאייר בחצי או שליש מחיר.

מחירי השקה: ארקיע, אל על

הירידה בכמות חברות התעופה הבריטיות מגיעה בעיצומה של הידרדרות ביחסים בין ישראל לבריטניה. הדבר משתקף גם במספר הישראלים הבוחרים לטוס לשם: לפי נתוני רשות שדות התעופה ליולי 2023 - לפני המלחמה, בריטניה הייתה במקום החמישי מבין היעדים הפופולריים בישראל, שאליו טסו 835,114 נוסעים, 6.02% מכלל הנוסעים. ביולי 2025, לעומת זאת, הצטמקה התנועה המצטברת ל־387,717 נוסעים בלבד, שהם 4.13% מהתנועה.

כתוצאה מכך הידרדרה בריטניה למקום התשיעי ברשימת היעדים מישראל. נזכיר כי לפני הביטולים של החברות הבריטיות, וירג'ין אטלנטיק ובריטיש איירווייז הפעילו כל אחת בין 14-7 טיסות שבועיות, ואיזי ג'ט הפעילה 8 נוספות. בסך־הכול למעלה מ־30 טיסות שבועיות יכלו להתווסף לקו שבין ישראל לבריטניה אם הטיסות היו פועלות כסדרן.

הירידה בכמות חברות התעופה הבריטיות שטסות לארץ מרחיקה את בריטניה ממפת התיירות של הישראלים. לונדון הפכה בשנה האחרונה לפחות נגישה, פחות משתלמת ועבור חלק מהישראלים גם פחות רצויה.

אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שער הלירה־שטרלינג הגבוה, שמייקר את כלל ההוצאות. לכך נוספה השנה גם חובת ה־ETA, אישור כניסה אלקטרוני בעלות של 10 פאונד, שאותו מחויב כל אזרח ישראלי להנפיק לפני טיסה לבריטניה. לצד זאת, ישנם עוינות ציבורית, ריבוי הפגנות וכן הממשל הבריטי, שהכריז לאחרונה כי יכיר במדינה פלסטינית. אולם התנועה ללונדון נותרה יחסית מבוקשת, במיוחד ביחס להיצע הדל.

הדרך ללונדון משתנה מנמל לנמל

עבור המגיעים מישראל ללונדון ניתן להגיע לשלושה שדות תעופה: הית'רו, לוטון וסטנסטד. נכון להיום אל על מפעילה 15 טיסות שבועיות להית'רו וחמש טיסות נוספות ללוטון; ישראייר מפעילה תשע טיסות שבועיות ללוטון; וויזאייר מפעילה חמש טיסות שבועיות ללוטון; בארקיע מפעילים כעת שש טיסות שבועיות לסטנסטד, ובאוקטובר מספר הטיסות צפוי לרדת לשלוש.

הית'רו, הנמל המרכזי של לונדון, הוא אחד משדות התעופה המקושרים ביותר בעולם. מדובר במרכז בינלאומי עצום, שבו יש טיסות כמעט לכל יעד אפשרי ונגישות לרכבת מהירה, לרכבת תחתית, לאוטובוסים ולכבישים. מחיר הנסיעה למרכז לונדון נע בין כ־6 פאונד ברכבת התחתית ועד כ־25 פאונד ברכבת המהירה או באוטובוס הישיר.

סטנסטד משמש בעיקר את חברות הלואו קוסט, בעיקר ריינאייר. הוא משרת אוכלוסייה גדולה של סטודנטים ואוניברסיטאות בצפון־מזרח אנגליה. זהו נמל פחות נוח לקונקשנים, אך הטיסות לרוב זולות יותר. מחיר הנסיעה משם למרכז לונדון נע בין כ־10 פאונד באוטובוס ועד כ־20 פאונד ברכבת המהירה.

לוטון נחשב לנמל פחות מזמין: הוא ישן וצפוף יותר, אך עלויות ההפעלה בו נמוכות יותר, ולכן הוא מושך חברות לואו קוסט כמו וויזאייר ואיזי ג'ט. ההגעה לעיר מתבצעת בשאטל קצר לתחנת הרכבת, ומשם ברכבת ישירה ללונדון. המחיר נע בין כ־6 פאונד באוטובוס ועד כ־20 פאונד ברכבת.

לא קל להגיע להית'רו - לכן חברות תעופה מסתפקות פעמים רבות בלוטון ובסטנסטד. משום שמדובר באחד מנמלי התעופה העמוסים בעולם, בהית'רו קיים מחסור כרוני בסלוטים. הסיבה המרכזית לכך היא שהנמל פועל בשני מסלולים בלבד. הביקוש לטיסות גדול בהרבה מהיכולת התפעולית של הנמל. עלויות הסלוטים בו גבוהות, וכל חלון זמן להמראה או נחיתה מנוהל בקפדנות על־ידי מתאם סלוטים ומוקצה כמעט במלואו שנים קדימה.

המשמעות היא שחברות חדשות כמעט אינן יכולות להיכנס, אלא אם ירכשו סלוטים יקרים. כך נוצר מצב שבו סלוט בהית'רו הפך לנכס כלכלי נדיר, שערכו יכול להגיע לעשרות מיליוני דולרים, והמחסור בו מכתיב את כל אסטרטגיית הצמיחה של חברות תעופה שרוצות לפעול בלונדון.

בהשוואה להית'רו, שדות התעופה האחרים בלונדון מתמודדים עם לחץ קטן בהרבה. בגטוויק קיימת מערכת סלוטים מסודרת, אך יש יותר גמישות; בעוד שבסטנסטד ובלוטון הקיבולת הזמינה יחסית גבוהה, והם מושכים בעיקר חברות לואו קוסט.

לחברות התעופה, בעיקר אלה שפחות בונות על שוק של קונקשנים, משתלם יותר לטוס לשדות אחרים. הבדלי המחירים בין שדות התעופה בלונדון ניכרים בעיקר במיסי נמל. הית'רו הוא היקר ביותר, מיסי הנמל בו גבוהים משמעותית בגלל עלויות התפעול, הביקוש העצום והשירותים שהוא מציע. הכרטיסים מהית'רו יקרים יותר, שכן עלויות המסים מגיעות לעתים ליותר מ־200 דולר לאדם - לעומת לוטון, שם מיסי הנמל נמוכים לפחות ב־50 דולר. לכן חברות הלואו קוסט מעדיפות את לוטון ואת סטנסטד.

חברות התעופה דורשות מהמדינה פתרונות

על־פי הערכות, בריטיש איירווייז, איזי ג'ט וחברות נוספות פועלות מאחורי הקלעים לטובת שינוי רגולטורי שיאפשר להן לחזור ולטוס לישראל. לפני כחודש הן הצטרפו לשורת חברות תעופה ישראליות וזרות בדרישה לעדכון מול החוק המקומי, המחייב אותן לשלם על הוצאות סיוע לנוסעים שטיסתם בוטלה. בדומה לחברות תעופה זרות נוספות, גם הן חוששות לשוב לישראל בלי תיקון מתאים.

זמן קצר לאחר מבצע "עם כלביא" פנו החברות עם מארגני תיירות לשרת התחבורה ולשרים נוספים. הן דרשו להסיר את החובה לספק שירותי סיוע ולהסתפק בהחזר כספי בלבד על כרטיסי הטיסה. ככל שלא יינתן פטור כזה, הן דורשות שהמדינה תשפה אותן על ההוצאות ועל ההפסדים שנגרמו, לרבות טיסות ריקות ותביעות מצד נוסעים. הנושא נדון בוועדת הכלכלה, אך לא הגיע להכרעה עקב התנגדות משרד האוצר להקצות מקור תקציבי למהלך. כעת ההחלטה עברה לידי ראש הממשלה, בהתאם לבקשת חברי הוועדה.

בינתיים חברות התעופה, הישראליות והזרות כאחת, נותרות חשופות לתביעות מצד נוסעים. רבות מהן אינן ממהרות להיענות לדרישות הפיצוי, וממתינות להכרעה רשמית שתסדיר את סוגיית האחריות במצבי חירום ביטחוניים. עד אז, כ־150 אלף נוסעים שנתקעו בחו"ל במהלך מבצע "עם כלביא" נאלצים לשאת בעלויות הנלוות שנכפו עליהם עם ביטול הטיסות וסגירת השמיים.

עוד כתבות

ענני סערה מעל חוף הים בעתלית, הבוקר / צילום: ap, Ariel Schalit

סופת ביירון תגיע לשיא: האם מערכות הניקוז בישראל מוכנות להתמודד עם הסערה?

סופת ביירון, שצפויה להגיע לשיא בקרוב, מציבה אתגר משמעותי לתשתיות הניקוז העירוניות ● מומחים מזהירים כי התשתיות, שתוכננו בעידן שלפני שינויי האקלים, לא מסוגלות להתמודד עם אירועי קיצון ● הרשויות מנסות להדביק את הפער באמצעות אתרי ויסות, תכנון מחודש ותחזוקה מוגברת - אך פרויקטים לאומיים שתוכננו ואמורים לספק פיתרון רחב יותר טרם בוצעו

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

המגדלים של לוזון וחג'ג' בשדה דב צפויים לקבל היתר בנייה מאדריכל

שני המגדלים, בני 45 קומות, צפויים לקבל היתר במסלול הרישוי העצמי החדש, בו האדריכל עושה זאת במקום הוועדה המקומית ● "זה מהלך שמסייע לכולם - לעירייה, ליזמים, וגם לרוכשי הדירות", אומרים בענף ● אז למה זה בכל זאת עדיין מורכב?

חדשות ההייטק / צילום: AP

המהלך החדש שמוביל הצעיר הגאון במטא

SpaceX מתקרבת להנפקה הגדולה בהיסטוריה, מטא במהלך אסטרטגי חדש בהובלת אלכסנדר וונג, ומאבק חדש נפתח על המותג הנזנח של "טוויטר" ● במקביל, שלושה סטארטאפים ישראליים מגייסים יחד יותר מ־100 מיליון דולר וחברת הקריפטו הישראלית Lava Network מתחילה להיסחר בבורסות הגדולות בעולם ● חדשות ההייטק

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

מחיר החשמל ייקבע בלונדון: חברת החשמל יוצאת להליך בוררות נגד מאגר תמר

חברת החשמל הגישה את המסמכים הרשמיים לפתיחת הליך בוררות בלונדון ● תהליך הבוררות, שנקבע מראש בהסכם בין הצדדים, יעלה מיליוני שקלים, והבורר יוכל להכריע אם להעלות או להוריד את מחיר הגז בעד 10%

ג'ארד קושנר / צילום: Shutterstock, Alex Brandon

ג'ארד קושנר מצטרף למאבק על האחים וורנר. האם עסקת נטפליקס בסכנה?

במהלך שעשוי לאיים על עסקת נטפליקס לרכישת האחים וורנר שאושרה לאחרונה, פרמאונט מגישה הצעה נגדית ומביאה עימה חיזוק בלתי צפוי - קרן Affinity Partners שבה שותף ג'ארד קושנר ● ברקע: הסתייגות הנשיא טראמפ מהכוח הרב שהרכישה עשויה להביא לנטפליקס

דודי השמש תופסים את החלל על גגות הבניינים בישראל / צילום: גיא ליברמן

דודי השמש יוחלפו במשאבות חום ופאנלים סולאריים

על פי ההצעה החדשה של משרד האנרגיה, כל בניין חדש למגורים בישראל יחויב בהתקנת פאנלים סולאריים על הגג, משולבים עם משאבות חום ● החיסכון למשק מוערך במיליארדי שקלים

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

מה הכי חשוב לכם במקום העבודה? סקר מיתוג המעסיק - הצביעו והשפיעו

חווית הקליטה לעבודה, מיתוג גלובלי או פנייה לאוכלוסיות מגוונות: דרגו את הערכים והקריטריונים שחשובים לכם במיתוג המעסיק במקום העבודה שלכם ● תוצאות מדד "מיתוג המעסיק" של גלובס ופלייטיקה יפורסמו בשבוע הבא

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

השראה מהמודל האמריקאי לדוחות כספיים: כללי הדיווח לבורסה משתנים

"ועדת חמדני" לשינוי מבנה הדוחות הציגה את המלצותיה, ובראשן מעבר לדוח ממוקד של ההנהלה והארכת המועד לדיווחים מיידיים ● בשוק מברכים, אך גם מזהירים מפני תביעות שיגישו משקיעים, בעוד שיו"ר הוועדה חושש דווקא שעורכי הדין ימסמסו את הרפורמה

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Jose Luis Magana

קרע פנימי ולחץ של טריליון דולר: מאחורי מצב החירום ב–OpenAI

הכרזת ה"קוד האדום" של סם אלטמן לאחר השקת מודל ה־AI החדש של גוגל, חשפה מחלוקת עמוקה לגבי זהות OpenAI ● כעת, בחברה מנסים לשמור על צמיחה בזמן שהמתחרות מחזקות מעמדן

ירידה גדולה במכירת דירות חדשות / צילום: Shutterstock

שוק הנדל"ן בצניחה: באוקטובר נמכרו רק 4,518 דירות

עוד עולה מנתוני הכלכלן הראשי על שוק הדירות, כי באוקטובר נרשמה ירידה של 29% בסך הדירות החדשות שנמכרו ● אזור הדרום הוא האזור הבולט ביותר בירידות מכירות יזמי הנדל"ן

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהפכה במוצרי החיסכון: הבנקים יורשו להציע את הפלטפורמה החדשה

אחת המחלוקות הגדולות ברפורמה המתגבשת בשוק החיסכון מתקרבת להכרעה: הבנקים צפויים לקבל אפשרות להציע את חשבון ההשקעות האחוד כבר עם ההשקה ● לאחר פרסום המסקנות הסופיות בימים הקרובים, תעבור הרפורמה לשלב החקיקה

האלוף במיל' ניצן אלון בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

האלוף במיל' ניצן אלון ומייסד אנלייט גלעד יעבץ פותחים קרן השקעות באנרגיה

עד לאחרונה היה האלוף במיל' ניצן אלון, ראש מפקדת השבויים והנעדרים בצה"ל ● קרן ההשקעות החדשה "אלמנטס" תשקיע בחברות בתחום האנרגיה, התשתיות והאקלים

יאכטה / צילום: Shutterstock, Sven Hansche

בצל הסופה: חיפושים אחרי יאכטה ישראלית שנותק עימה הקשר באזור קפריסין

ברשות הספנות בודקים מדוע לא נוצר קשר עם הספינה, שיצאה מאשדוד לכיוון האי לפני יומיים • זאת, על רקע הסופה "ביירון" שהכתה גם בקפריסין - והגיעה הערב לישראל • ביאכטה נמצאים 4 בני אדם, שלא ידוע מה מצבם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בתל אביב; אל על וטאואר קפצו במעל 3%

השקל נחלש מול הדולר, השער עומד על 3.23 שקלים ● הראל: גירעון מתון יאפשר לבנק ישראל להוריד את הריבית בקצב מהיר ● IBI ממליץ על נאוויטס: "אפסייד של 29%" ● הפד צפוי להוריד הערב את הריבית, אך המשך ההורדות בספק ● אלקטרה נדל"ן ו-IBI מכרו מקבץ דיור בטמפה בכ-80 מיליון דולר●  אורקל תפרסם הלילה את תוצאות הרבעון, למרות הנפילה במניה, האנליסטים אופטימים

הרב נתן אלנתן, יו''ר מטה התכנון / צילום: רז רוגובסקי

מטה התכנון: הגדרת "בניין גבוה" תורחב עד 42 מטר ותוזיל עלויות בנייה

אם המהלך יאושר, יזמים לא יידרשו לבנות שני חדרי מדרגות ולהתקין מערכות נלוות בבניינים עד 12 קומות

הדיון בוועדת הכלכלה על הוזלת תעריפי ביטוחי הרכב / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

דיון סוער בוועדת הכלכלה על מחירי ביטוח הרכב

אף שדרשה מהחברות להוזיל את ביטוחי הרכב בתוך שלושה חודשים, הח"כים הטיחו בנציגי רשות שוק ההון כי נכשלו בבלימת גל ההתייקרויות המתמשך

הנפקת אאוטבריין בנאסד''ק / צילום: נועם גלאי

סוף השנה בהייטק הפעם אגרסיבי במיוחד: כ-2,000 מפוטרים בחודש

חברות ההייטק מנצלות את סוף השנה להתייעלות, והפעם המגמה חריפה במיוחד ● בין המפטרים סטארט-אפים, חדי-קרן וחברות ותיקות כמו מובילאיי, אאוטבריין ופיוניר ● חלק גדול מהפיטורים נובע מהבינה המלאכותית, שדוחקת חלק מהמקצועות, וממעבר מהיר למיקוד ברווחיות

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

האסטרטג הוותיק בוול סטריט שמשנה כיוון לגבי "שבע המופלאות"

אד ירדני, נשיא חברת ייעוץ ההשקעות Yardeni Research, צופה כי התגברות התחרות בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות תאט את קצב הצמיחה של הרווחים שלהן בעתיד, וממליץ לתת משקל־יתר לסקטורים כמו ביטוח בריאות ותעשייה ● "בפועל, עמדתנו היא שכל חברה מתפתחת להיות חברת טכנולוגיה", כתב ירדני

עמית גל, המפקח על הביטוח / צילום: שלומי יוסף

יועצי המשכנתאות במוקד: רשות שוק ההון בוחנת את התגמול שלהם

הרשות צפויה לפנות למספר דו־ספרתי של חברות חוץ בנקאיות כדי לקבל נתונים על שכר יועצי המשכנתאות ● ברקע: טענות בשוק על תשלומים באמצעות טיסות לחו"ל וחופשות בבתי מלון

גיורא אלמוגי, מנכל או פי סי אנרגיה / צילום: אפרת מזור

יצרנית החשמל של עידן עופר כבר שווה 20 מיליארד שקל. זה האיש שמוביל אותה

מניית או.פי.סי אנרגיה זינקה כמעט 130% בשנה האחרונה ● גיורא אלמוגי, מנכ"ל החברה מאז היווסדה, מספר על הזדמנויות הטמונות בביקוש הגדל לחשמל בארץ, התרחבות הפעילות בארה"ב, וגם על גיוסי הענק בשוק ההון: "אנחנו הדרך הכי נוחה של המוסדיים לצאת לחו"ל"