הנחה של יותר ממיליון שקל לדירה בבית הכרם ומדד מחירי הדירות: מה צפוי השבוע בנדל"ן

המכרז לפרויקט "מחיר מטרה" בירושלים ייסגר השבוע • מדד מחירי הדירות יתפרסם ביום ד', ואולי נראה עצירה במחירים • השבוע בנדל"ן

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

המשך ההגרלות של "דירה בהנחה" ודיונים במיזמי תשתית גדולים יעמדו במרכז אירועי הנדל"ן בשבוע הבא. ובל נשכח את פרסומי הסטטיסטיקה הצפויים לשבוע הבא בלמ"ס: ביום ג' - נתוני רכישת דירות חדשות בחודש ינואר. ההערכות שלנו - ירידה נוספת צפויה ברכישת הדירות; ביום ד' יתפרסם מדד מחירי הדירות. מדד זה עלה ברמה מינימלית בחודשים האחרונים ואנו מעריכים כי המדד הבא צפוי להיות מאופס או אף להורות על ירידת מחיר.

עקב הביקורת: יוזמה להגדלת הרכב המועצה הארצית לתכנון ולבנייה 
הסחרור של חנן מור: כך אילץ שוק ההון את טייס האפאצ'י לבצע נחיתת חירום על חורבות שדה דב | ניתוח

יום ראשון (12.3)

1. התנגדויות לתוכנית החשמול של מסופי התחבורה

תוכנית בשם תת"ל 130 נועדה לקצר הליכים ולהסיר חסמים תכנוניים ובירוקרטיים, במגמה לאפשר הקמת תשתיות חשמול בלוחות זמנים קצרים במאות מסופי תחבורה ציבורית וחניוני לילה ברחבי הארץ, וזאת באמצעות הרחבת השימושים המותרים להצבת שנאים ועמדות טעינה, הוספת זכויות בנייה למסופי אוטובוסים קיימים, וייעול הליך הרישוי, באמצעות ריכוזו תחת הוועדה לתשתיות לאומיות.

נשמע טוב? אולי על הנייר, ומכל מקום יש הרבה השגות בנושא. בין המשיגים עיריות תל אביב, פתח תקווה, רמת השרון, כפר סבא, חולון, שדרות, אור יהודה ונס ציונה, וכן אגד, האוניברסיטה העברית, הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה תל אביב, חיפה ודרום ועוד. לצורך ריכוז וטיפול בהשגות מונה חוקר, שביום ראשון יקיים מרתון של דיונים עם נציגי המשיגים, שלאחריהם יגבש המלצות ויביא אותן בפני הוועדה לתשתיות לאומיות, יזמית התוכנית.

דירת גן בצפון הישן של ת"א הייתה 3 חודשים על המדף. בכמה ירד מחירה? | עסקאות השבוע 
איך ישפיע ביטול עילת הסבירות על התכנון בישראל? 

יום שני (13.3) 

2. מחיר מטרה בבית הכרם

על הפרק: אחד מהמכרזים הכי מעניינים במסגרת "מחיר מטרה" שאמור להסתיים ביום שני הקרוב. מדובר במכרז קטן, ל־57 יחידות דיור בסך הכל, אבל המיקום הוא שכונת בית הכרם היוקרתית בירושלים. הפרויקט מתוכנן לקצה המזרחי של השכונה, בין רחוב סיוון ומעל דרך בגין. 46 יחידות דיור ייועדו לזכאי "מחיר מטרה" ו־11 דירות יימכרו בשוק החופשי. אבל אם מישהו חושב שמדובר בדיור בר השגה - כדאי שיעיין במספרים הבאים: מחיר דירת 100 מ"ר מוזלת בפרויקט אמור להגיע לכ־2.9 מיליון שקל.

מי שיוכל להרשות לעצמו לעמוד במחירים יגלה מהר מאוד, שהתוכנית צפויה להניב לו את אחד מהרווחים הגדולים ביותר מאז המציא שר האוצר לשעבר משה כחלון את פורמט ההגרלות של דירות מוזלות. אומדן שמרני שלנו מדבר על כ־1.2 מיליון שקל הנחה.

זה כמובן מעלה שוב את השאלה, למי התוכנית הזו מיועדת, והאם יש טעם לכלול בה גם שכונות יוקרה.

עד כמה יצטמצם הפער בין שתי השכונות ברמת גן 
המניות צוללות אבל יזמי הנדל"ן משדרים עסקים כרגיל. במקרה הטוב זו אשליה | טור סופ"ש 

3. משרדים מעל תחנת הרכבת בקרית גת

ועדת המשנה להתנגדויות במחוז דרום תדון ביום שלישי בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית מתחם הרכבת בקריית גת. כיום פועלת בעיר הדרומית תחנת רכבת צנועה, אולם על פי התכנון, המציאות הזו אמורה להשתנות בצורה ניכרת.

על פי התוכנית, התחנה תורחב ותהפוך למתחם, שיכלול בין היתר תחנת אוטובוסים גדולה, 24 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ו־3,600 מ"ר שטחי מסחר. בין היתר כוללת התוכנית הרחבת רצועת הרכבת גם לצידה המזרחי של המסילה על מנת לאפשר הקמת תחנת רכבת משני צידי המסילה. לתוכנית הוגשו תשע התנגדויות, ומעניין כי המתנגדת הראשית לתוכנית היא רכבת ישראל עצמה. היא טוענת כי אי אפשר לשלב בין התוכניות הנלוות לתעסוקה ולמסוף אוטובוסים, לבין התוכנית הבסיסית של הרחבת התחנה, ולמעשה רומזת: צריך לשפר ולשדרג את התחנה בקריית גת כבר עכשיו, ולא לחכות להוספת התעסוקה שתקרה מי יודע מתי.

ויש גם עניין של הפקעת קרקעות, שלה מתנגדים בעלי קרקע פרטיים. ההפקעות נמצאות באחריות העירייה, ואילו ברכבת דורשים להעביר את ההפקעות למשרד התחבורה, ולא להותיר אותן באחריות עיריית קריית גת והוועדה המקומית העירונית.

אפס הצעות הוגשו במכרז לשכירות בשכונה המבוקשת. מה אפשר ללמוד מזה? | ניתוח 
הכלכלנית הראשית: ההייטקיסטים הורידו הילוך בשוק היוקרה בת"א