בעקבות הביקורת: יוזמה להגדלת הרכב המועצה הארצית לתכנון ולבנייה

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, נתן אלנתן, הגדיר את תוספת נציגות הממשלה להרכב המועצה "אירוע קשה", והודיע כי בכוונתו לארגן ישיבה מיוחדת שבה ידונו בהוספת נציגים של החברה האזרחית

נתן אלנתן, יו''ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה / צילום: אביגיל מתתוב
נתן אלנתן, יו''ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה / צילום: אביגיל מתתוב

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, נתן אלנתן, הודיע היום (ה') בישיבת המועצה כי בדעתו לקיים ישיבה מיוחדת של המועצה להגדלת מספר חבריה, כך שגם לארגונים חברתיים יהיה ייצוג בה. זאת בעקבות ביקורת קשה מצד חברי מועצה על הכוונה להגדיל את נציגות הממשלה במועצה, באמצעות הכנסת שני חברים למועצה ונציגים לוועדות המחוזיות צפון ודרום מטעם המשרד להתיישבות ולמשימות לאומיות של השרה אורית סטרוק. 

הממשלה מגדילה את כוחה בוועדות התכנון. זו המשמעות | ניתוח

רוב הדוברים, כולל נציגי ממשלה, ביקרו את הפרת האיזון במוסדות התכנון והבנייה ואת הוספת נציגי הממשלה על חשבון יתר המגזרים. ביקורת אחרת סבה סביב נציגות היתר שיש כיום לממשלה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה והפיכתה מגוף שאמור לייעץ לממשה בנושאי תכנון - לגוף שממלא אחרי דרישותיה. עוד ביקרו החברים את הוצאתו של משרד החקלאות מגופי התכנון, לטובת המשרד להתיישבות. 

לאזן את הרכב המועצה

אילה גלדמן מהמשרד לאיכות הסביבה חזרה על דרישת המשרד לאיכות הסביבה לאזן את הרכב המועצה, וסיפרה כי במשרדה הופתעו מהוצאת משרד החקלאות ממוסדות התכנון ובהחלפתם בנציגי משרד ההתיישבות.

פרופ' אמנון פרנקל מהטכניון הזכיר כי במקור המועצה הארצית לתכנון ולבנייה כללה שליש נציגי ממשלה שליש מהרשויות המקומיות ושליש מאנשי מקצוע וחברה. כיום מתוך 32 חברים נגדל חלקה של הממשלה, וקטן מאוד חלקם של אנשי המקצוע והחברה.

עופרה כרמון, נציגת משרד הרווחה, התריעה כי "האינטרס החברתי לא מקבל ביטוי במוסדות התכנון. יש פה הדרה דרמטית של סוגיות חברתיות. אנחנו עוסקים בלצופף ולייעל, ולא שואלים מי יצא נשכר מזה. רואים פירוק של קהילות; הדרה של אוכלוסייה מוחלשת באזורי המרכז, שלא יכולה לעמוד בתנאים הפיננסים שכרוכים בזה; השוכרים שקופים, האינטרס החברתי נעלם, מדברים בעיקר על היתכנות פיננסית. אנחנו מתכננים ונותנים לשוק לעשות את שלו, ולאינטרסנטים להתעשר".

מירב בטאט, נציגת משרד הכלכלה, הזהירה כי הרכב לא מאוזן של הארצית לתכנון ולבנייה יגרום לאי-אמון של הציבור במועצה. 

פגיעה במקצועיות

חברת המועצה מירב אהרון-גוטמן שבה לנושא הפיכתה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לגוף שאינו עוסק בתכנון, אלא יותר במימוש הנחיות ממשלתיות. לגבי הוספת החברים החדשים למועצה, אהרון-גוטמן הזהירה כי יש כאן פגיעה במקצועיות ובתפיסה של תכנון כדיון בשולחן עגול של מומחים מתחומים שונים.

ואילו עו"ד חוה וינגוט, היועצת המשפטית של משרד ההתיישבות, הגיבה כי נציגי משרד ההתיישבות יכול להביא גם את הפן החברתי והסביבתי של התכנון בצפון ובדרום, ולכן צירופם דווקא עונה על על התלונות של החברים. דבריה עוררו תרעומת בקרב חלק מהמשתתפים.

כאמור, היו"ר אלנתן הודיע כי בדעתו לקיים דיון נוסף בנוגע להגדלת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, על-מנת להשיב לה את האיזון הנדרש בין ייצוג הסקטורים השונים. לדבריו, "הפרת האיזון היא אירוע קשה, ואני מתכוון לקיים ישיבה מיוחדת של המועצה להרחבה ומתכוון להוסיף עוד נציגים של החברה האזרחית והרשויות המקומיות".

זמן קצר להערות הציבור 

ובינתיים הביקורת מקבלת גם אופי משפטי, וזאת לנוכח הזמן הקצר שניתן לציבור להגיש הערות לשינוי החוק בדבר הרכב המועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

עו"ד אורי אלדר - המייצג את התאחדות האדריכלים ובוני הערים בישראל, איגוד מהנדסי ואדריכלי ערים בישראל, איגוד המתכננים בישראל, האיגוד הישראלי של אדריכלי נוף, איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות בישראל, לשכת המהנדסים האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל והמועצה הישראלית לבנייה ירוקה - כתב למשרדי הפנים והמשפטים כי "הזמן שקצב משרד הפנים למתן הערות הציבור לתזכיר (של צירוף הנציגים החדשים לוועדות התכנון, א"מ), העומד על 31 שעות בלבד, אינו סביר או מידתי. אין בתזכיר כל ציון בדבר הצדקת קצבת זמנים כה קצרים להערות הציבור או הסבר מניח את הדעת לכך. המועד שהוקצב להערות הציבור שקול למעשה כאי-מתן הזדמנות אמיתית לציבור, ובכללם מרשינו, לנקוט עמדה מקצועית ועניינית ביחס לתזכיר המוצע, בטרם תגבש הממשלה את עמדתה לגביו".

עו"ד אלדר דרש לבדוק קיומו של אישור היועצת המשפטית לממשלה לקיצור מועד הערות הציבור באתר החקיקה הממשלתי ואת נימוקיו של משרד הפנים לקבלת האישור האמור, בין השאר לצורך בחינת תקינותו. אם היועצת המשפטית לא אישרה את הצעת התזכיר, מבקש אלדר לתת מועד להערות הציבור על התזכיר בן 21 ימים לכל הפחות, בטרם יוגש התזכיר בפני ועדת השרים לענייני חקיקה של הכנסת.