מגפת משככי הכאבים בארה"ב בדרמה שכבשה בסערה את נטפליקס

מאז סוף שנות התשעים מתפשטת בארצות הברית מגפה מעשה ידי אדם, שמקורה בבצע כסף ובחוסר אחריות ממשלתי - מגפת האופיואידים • הסדרה "אימפריית הכאב" סוקרת את משבר האופיואידים דרך מספר קווי עלילה, ביניהם בעלי חברת התרופות "פרדו פארמה", משפטנית צעירה המזהה בשלב מוקדם את הקשר בין אוקסיקונטין לעלייה בפשיעה וסחר בתרופה, וצעיר המתמכר ל"אוקסי" בעקבות פציעה

על "אימפריית הכאב"

זמינה לצפייה: נטפליקס
ז'אנר: דרמה מבוססת על סיפור אמיתי
עונות: 1
פרקים: 6
משך פרק: 45 דקות
יוצרים: מיכה פיצרמן-בלו ונואה הרפסטר
שחקנים: מת'יו ברודריק, אוזו אדובה, טיילור קיטש, וסט דוכובני
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
7.5/10 (13000 מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
מבקרים 48%, קהל 60%

מאז סוף שנות התשעים מתפשטת בארצות הברית מגפה מעשה ידי אדם, שמקורה בבצע כסף ובחוסר אחריות ממשלתי - מגפת האופיואידים. משככי הכאבים ידועים כממכרים, וביניהם נכללים גם הידרומורפון, אוקסיקודון ואפילו הרואין. אחרי מספר סדרות וסרטים בנושא, עלתה לנטפליקס החודש הסדרה "אימפריית הכאב", העוסקת במשבר האופיואידים בארה"ב, וכבשה בסערה את המקום הראשון בסדרות הנצפות ביותר בסטרימינג.

תקציר העלילה

הסדרה סוקרת את משבר האופיואידים דרך מספר קווי עלילה. היא מגוללת את סיפורה של משפחת סאקלר והעומד בראשה ריצ'ארד (מת'יו ברודריק), מבעלי חברת התרופות "פרדו פארמה", שחיפשה אחר משכך כאבים להמונים שיכניס להם הון. כמו כן, היא מציגה את שיטת הפעולה של נציגי המכירות של "פרדו", צעירות שיעשו הכל כדי להגדיל מכירות על חשבון המתמכרים. עוד היא עוקבת אחרי אידי פלאוורס (אוזו אדובה), משפטנית צעירה המזהה בשלב מוקדם את הקשר בין אוקסיקונטין לעלייה בפשיעה וסחר בתרופה, ולבסוף מדגימה כיצד נראים חייו של מוסכניק אמריקאי, אדם נורמטיבי לכל הדעות (בגילום טיילור קיטש) המתמכר ל"אוקסי" בעקבות פציעה.

ביקורות מהעולם

"'אימפריית הכאב' מלאה ברגעים שמכווצים את הלב, וכן ברגעים שמערבבים תחושות חזקות של כעס ויגון. זו סדרה יעילה וטעונה ברמה שחסרה בסדרה "דופסיק" של הולו, ונגועה בזעם מבעבע שחסר בסדרות הקודמות המספרות את אותו הסיפור".
(בן טראוורס, IndiWire, 10.8.23)

ההקשר למציאות

אוקסיקודון, או בשמו המסחרי אוקסיקונטין, אושר על ידי מנהל התרופות האמריקאי (FDA) בשנת 1995. המנהל האמין למחקרים שמומנו ע"י "פרדו פארמה", בהם נכתב כי הם "מאמינים" ששחרור החומרים האיטי בגלולה החדשה יוביל להפחתת הסיכון להתמכרות. כבר בתחילת שנות ה-2000 צצו הבעיות סביב אוקסיקודון, כשבשנת 2003 כ־2.8 מיליון אמריקאים הודו כי הם צורכים את התרופה שלא לצורך רפואי. על פי המרכז לבקרת מחלות האמריקאי, בין 1999 ל-2021 מתו כ-280 אלף אמריקאים ממנת יתר של אופיואידים, 17 אלף מהם רק בשנת 2021.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

3 דברים שכדאי לדעת

● כאמור, הסדרה כבשה בתוך שבוע את המקום הראשון בסדרות הנצפות ביותר בנטפליקס עם 7.2 מיליון צפיות בשבוע, כך על פי מגזין "דדליין". הנתון הזה אינו מובן מאליו. לצד סרטי דוקו שעסקו בנושא, נעשה גם סרט עלילתי "משבר" (2021) בכיכובו של גארי אולדמן, וסדרה בשם "דופסיק" המספרת את סיפור המגפה בצורה דומה.

● משפחת סאקלר, משפחה יהודייה שהיגרה לארה"ב ממזרח אירופה בתחילת המאה, נמנית עם המשפחות העשירות בארצות הברית. היא ביססה את הונה החל משנות ה-60 על ידי שיווק ואליום כמשכך כאבים. על פי מגזין "פורבס", נכון ל-2020 משפחת סאקלר, על 40 בניה, שווה 10.8 מיליארד דולר. המשפחה עוסקת רבות בפילנתרופיה, ותרמה סכומי עתק לגופי תרבות ומוסדות אקדמיים, בין השאר גם לאוניברסיטת תל אביב. בשנים האחרונות, בשל המעורבות של המשפחה במשבר האופיואידים, כ-20 מוסדות אקדמיים וגופי תרבות, בארצות הברית ובאירופה, הסירו את שמם של הסאקלרים מבנייניהם.

● ב-2019 משפחת סאקלר ו"פרדו פארמה" עמדו בפני כ-3,000 תביעות בסך הכל, שהוגשו על ידי מדינות שונות, ארגונים ואנשים פרטיים שניזוקו מהפצת אוקסיקונטין.

למה בחרנו בה

"אימפריית הכאב" מצליחה להביא למסך את מגפת האופיואידים בצורה בועטת ורצינית. קווי העלילה המרובים מבהירים שהמשבר לא תלוי באדם אחד או במשפחה אחת, אלא שמדובר בכשל מערכתי, וכל סיפור בפני עצמו אפוף בדרמה ומועקה. הבחירה לעגן את הדרמה במציאות, כאשר כל פרק נפתח בסצנה בה נראים הורים שאיבדו את ילדיהם בגלל מנת יתר של אוקסיקונטין, היא בחירה מצוינת.

סדרה לחזור אליה

הפרס מאחורי הדלת הגדולה (2023) 
זמינה לצפייה: אפל טי.וי+
עונות: 1
פרקים: 11
משך פרק: כחצי שעה

קומדיה אמריקאית מהיוצר של "שיט'ס קריק". במכולת של עיירה קטנה ומנומנמת בשם דירפילד מופיעה באורח פלא מכונה המגלה למשתמש בה את הפוטנציאל הכי גדול שלו. בעוד שלא ברור אם המכונה באמת מצוידת בכוחות קסם, היא בכל זאת משפיעה על האנשים בעיירה, גם הצינים והסקפטיים ביותר, כשהיא נותנת פתח לחשוב מחדש על מסלול חיים שונה. עם כריס אודווד, גבריאל דניס, ג'וליה אמארה ופטריק קר.

סדרה לחכות לה

The Other Black Girl 
תהיה זמינה לצפייה: הולו
ממתי: 13.9
עונות: 1
פרקים: 10

דרמת מתח עם נגיעות קומיות, המבוססת על רב מכר עם אותו השם מאת זאקייה דליה האריס. הסדרה עוקבת אחר נלה (סינקלייר דניאל), צעירה אפרו־אמריקאית, עובדת כעוזרת במשרד שכולו מורכב מאנשים לבנים. היא שמחה לגלות שלמשרד מצטרפת הייזל (אשלי מארי), צעירה שחורה נוספת אליה היא מצליחה להתחבר, אך עד מהרה הדברים נהיים מוזרים, ונלה מתחילה לחוש בכוחות אפלים בחברה שבה היא עובדת. עם: אריק מקמורק, קרינה ויליס, קיית אוונס והאנטר פאריש.