הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; מניות הנדל"ן צללו בכ-1.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2%, ומדד ת"א 90 ירד ב-0.6% • בלאומי ממליצים על הקטנת חשיפה לאג"ח קונצרניות • למרות שהוא בשיא של שנה וחצי, ישראלים רבים משקיעים במדד ה-S&P 500 • הנפט בירידה כבר שבעה שבועות ברציפות, הירידה הארוכה ביותר מזה חמש שנים • ברביעי תתקיים החלטת הריבית בארה"ב; התחזית של מזרחי טפחות: הריבית לא תשתנה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

נעילה מעורבת בבורסה; מדד ת"א 35 עלה ב-0.2%, ומדד ת"א 90 ירד ב-0.6%. בקרב המדדים הענפיים, מניות הביומד בלטו לחיוב כשעלו בכ-1.5% ומניות הנדל"ן איבדו כ-1.5% מערכן.

מחזור המסחר הסתכם בכ-590 מיליון שקלים.

בלטו לחיוב מניות אייאיאס , מיטרוניקס , נייס , הכשרת הישוב  ואופקו הלת' .

בלטו לשלילה מניות אינרום , נכסים ובנין , שפיר הנדסה , וילאר , ערד .

במסחר באיגרות החוב נרשמו הצעים קטנים. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ל-4.08%, תשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים נסחרה בתשואה של 3.793%. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר בירידות של 0.7% ומדדי האג"ח הקונצרניות, התל בונד 20, 40 ו-60 נסחרו בירידות של עד 0.4%. 

15:10

נמשכת המגמה המעורבת בבורסה. מדדי הביומד והבנקים עולים, בעוד מדד הנדל"ן ומדד תשתיות ואנרגיה נסחרים בירידה של כ-1%. 

מניית אל על  שנהנית מירידת מחירי הנפט, עולה היום בכ-5% ומשלימה עליה של כ-25% בשבוע. גם המתחרה ישראייר  (שאולי תרכוש בקרוב גם את המתחרה השלישית ארקיע) משלימה עליה של 7% בשבוע.

הסיבה היא כפולה - מחירי הנפט צללו מאז סוף חודש ספטמבר ב-25% וירידת מחירי הנפט מפחיתה משמעותית את עלויות הדלק של חברות התעופה. מעבר לכך, המניות איבדו 50% מאז חודש יולי האחרון, כשאז מחירי הנפט רשמו זינוק של 34%. כלומר, מניות התעופה תלויות מאוד במחירי הנפט וזאת גם לפני מלחמת חרבות ברזל והשאלה עד כמה התיירות לישראל תיפגע. למעשה, מחירה של חבית מסוג ברנט ננעל ביום שישי על 75.8 דולרים, לא רחוק מהרמות בהן נסחרה בתחילת חודש יולי. המניות שרשמו נפילות עם הזינוק במחירי הנפט - רושמות כעת בעצם תיקון כלפי מעלה.

מניות נוספות שבולטות לחיוב הן הכשרת הישוב , איי.אי.אס  ומיטרוניקס . יורדות - קרסו נדלן , נכסים ובנין ואינרום 

14:44

המסחר באגרות החוב מתנהל בירידות. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עולה ב-5 נקודות בסיס ל-4.09% ותשואת האיגרת לשנתיים נסחרת כעת ללא שינוי ב-3.803%. 

במדדי האיגרות הקונצרניות מחריפות הירידות, מדדי התל בונד 20, 40 ו-60 יורדים בכ-0.4%. 

בתוך כך, בבנק לאומי ממליצים להקטין את החשיפה לאיגרות החוב הקונצרניות. ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון ממליצים בסקירתם השבועית על השקעה באג"ח ממשלתי במח"מ בינוני, "ירידת התשואות בעולם והמשך התחזקות השקל תרמו למגמה חיובית השבוע בשוק האג"ח הממשלתי המקומי. תשואות המק"מ מגלמות 4-5 הורדות ריבית במהלך השנה הקרובה. אנו סבורים כי מדובר בתסריט אופטימי, במיוחד לנוכח מידת הביקורת הרבה של בנק ישראל לגבי ההתנהלות של המדיניות התקציבית."

באפיק השקלי השקלי מומלצת לדבריהם בעיקר השקעה בטווח של 5-8 שנים. צמודי המדד מומלצים להשקעה במח"מ קצר עד בינוני.

לגבי אג"ח קונצרניות, השניים כותבים ש"מגמת הירידה ברמת המרווחים נמשכה גם השבוע. רמת המרווחים נמוכה מרמתה טרום המלחמה. נמשכים ביצועי היתר של צמודי המדד בעיקר ברמות דרוג בינוניות - נמוכות. ברמת המרווחים הנוכחית מומלצת הקטנת החשיפה לאפיק.

13:42

ניו-מד אנרג יהש י מודיעה כי בהמשך לבקשת שותפתה שברון במאגר "אפרודיטה" שבשטח המים הכלכליים של קפריסין משר האנרגיה בממשלת קפריסין לדחות את המועד לעמידה באבן הדרך שנקבעה בהסכם הזיכיון להתחלת התכנון ההנדסי המפורט של תכנית הפיתוח המקורית על מנת לגבש ביחד עם ממשלת קפריסין במהלך האורכה האמורה תוכנית פיתוח מיטבית, מעדכנת השותפות כי, ביום 8.12.2023 התקבלה תשובת השר במסגרתה, בין היתר, אישר השר למפעילה להגיש לאישורו עד ליום 31.3.2024 הצעה לתוכנית פיתוח מיטבית, כך שאם השר יאשרה אזי יידחה המועד לעמידה באבן הדרך לפי שיקול דעת השר.

ארי נדלן חתמה על מזכר עקרונות מחייב בין החברה לבין אברהם נניקשווילי ויעקב בן זקן לפיו ימכרו המוכרים לחברה 50% מחברת חברת ברגיל פרויקטים אשר הינה בעלת מלוא זכויות החכירה במקרקעין בשטח של כ-19,544 מ"ר באילת עליהם צפוי להיות מוקם קניון בשטח כולל של כ- 30,000 מ״ר להשכרה וחניונים וכן מסוף תחבורתי לטובת אגד וכל יעוד אחר ו/או נוסף שיאושר.
למיטב ידיעת החברה, נכון למועד דוח זה, הוועדה המקומית המליצה לאשר תוספת של כ-8,000 מ״ר מסחר ותעסוקה וכן בניה של כ- 300 יח״ד במקרקעין. החברה מעריכה את עלות ההקמה של הפרויקט, כולל עלות הקרקע, בכ- 900 מליון ש״ח ואת ה- NOI הצפוי מהפרויקט בכ- 70-80 מליוני ש״ח בהנחת תפוסה מלאה.

12:10

נמשכת המגמה המעורבת בבורסה. מדד ת"35 עולה כעת ב-0.45% ומדד ת"א 90 משיל 0.2%.במדד הבנקים שעולה ב-0.8% בולט בנק פועלים במדד הביומד שעולה ב-1.2% בולטות בריינסוויי  וביוליין 

מנגד במדד הנדל"ן שיורד ב-0.5% בולטת לשלילה קרדן ישראל. גולף  בולטת לחיוב במדד רשתות השיווק שנסחר ללא שינוי, וניו-מד אנרג יהש  בולטת במדד נפט וגז שעולה ב-0.8%.  

בשוק אגרות החוב נמשכות הירידות - באג"ח הממשלתי תשואת האיגרת לעשר שנים עולה ב-5 נקודות ל-4.088, תשואת האיגרת לשנתיים עולה ל-3.799. 

באיגרות החוב הקונצרניות מתגברות מעט הירידות. מדדי התל בונד 20, 40 ו-60 רושמים כעת ירידות של 0.25%. 

11:01

צעד בדרך להשלמת הרכישה: הראל השקעות  קיבלה מבנק ישראל היתר שליטה בישראכרט . ההסכם בין קבוצת הביטוח לחברת כרטיסי האשראי הוארך עד לסוף החודש, ובימים האחרונים קיבלה הראל את אישור בנק ישראל לשלוט בישראכרט. 
בעוד שלושה שבועות, בסוף חודש דצמבר, יפוג המועד האחרון להשלמת העסקה בה הראל רוכשת את ישראכרט על פי שווי של 3.3 מיליארד שקל. עד למועד זה צריכה הראל לקבל את כל האישורים הרגולטוריים להשלמת העסקה, וביום חמישי היא קיבלה את אחד משלושת המהותיים שבה - את זה של בנק ישראל שמפקח על ישראכרט בשל היותה חלק מהמערכת הבנקאית.

10:38

בעסקה מחוץ לבורסה, מוכר אודי דור את מלוא אחזקותיו (כ-18%) באורד  לידי בעל השליטה מרדכי יוגרייז בתמורה כוללת של כ-9.8 מיליון שקל המשקפת מחיר של 0.5573 שקל למניה. השלמת העסקה עתידה להתרחש במהלך השבוע הקרוב. עוד צוין בהודעה כי עם השלמת העסקה תתפטר מתפקידה הדירקטורית גליה הראל דור ויפקע הסכם בעלי המניות שנחתם בין אודי דור ומרדכי יונגרייז אשר הסדיר את השליטה המשותפת בחברה. בסיום העסקה יחזיק מרדכי יונגרייז כ-37% ממניות החברה. 

בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע שעבר בוול סטריט, קפצה מניית החברה הדואלית האמריקאית אונדס הולדינגס   ב-15.8% במצטבר. העלייה במניה מגיעה על רקע עמידה מחדש של החברה בתנאי הסף הנדרשים להמשך מסחר בנאסד"ק. אונדס דיווחה לפני כחודשיים על קבלת אזהרה מהנהלת נאסד"ק משום שמחיר המניה שלה ירד מתחת לרף המינימום של דולר אחד למשך יותר מ-30 ימי מסחר, אך מכיוון שחזרה להיסחר במחיר גבוה מהרף הנדרש במשך 10 ימי מסחר רצופים היא חזרה לעמוד בתנאי. שווי השוק של אונדס כיום הוא 81 מיליון דולר.

10:08

המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.7% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.2%. מדד הביומד עולה ב-1.3% ומדד הבנקים ב-0.9%.

בולטות בעלייה ורידיס , מלם תים  ונייס . יורדות כעת פתאל החזקות , אודיוקודס  ואנלייט אנרגיה 

במסחר באיגרות החוב נרשמים הצעים קטנים. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עולה ב-4 נקודות בסיס ל-4.08%, תשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים נסחרת בתשואה של 3.793%. 

מדדי האג"ח הקונצרניות, התל בונד 20, 40 ו-60 נסחרים כעת בירידות של עד 0.1%. 

08:09

1. שוקי המניות

ביום חמישי האחרון, המסחר בבורסת ת"א ננעל במגמה מעורבת. ת"א 35 ירד ב-0.5% ות"א 90 טיפס ב-0.7%. מדד הבנקים נחלש ב-0.6%.

לפי נתוני הסיכום השבועי של הבורסה לניירות ערך, מדדי ת"א-35 ות"א-90 עלו בשבוע שעבר בכ-1.6% ובכ-4.2%, בהתאמה, והם נמוכים בכ-1.6% ובכ-0.7% בלבד, בהתאמה, מהרמה בה היו ערב פרוץ המלחמה. מדד ת"א נפט וגז הוסיף בשבוע שעבר 2.3% ו-35% מתחילת השנה.

בקרב המניות הדואליות, נייס  תפתח את המסחר בפער חיובי של 2.2%, כך גם נובה  (1.3%), קמטק  (1.2%), קנון  (1.5%) ותאת  טכנולוגיות (3.2%). אנרג'יאן  שנכנסה בשבוע שעבר כשותפה בפעילות של חברת Chariot Energy במרוקו, הכוללת פיתוח בארות בשדה גז טבעי ימי חוזרת עם פער שלילי של כ-2.5%. מניות נוספות שחוזרות עם פער שלילי הן אודיוקודס  (3%) ואלומיי (5%).

המסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי בעליות. דוח התעסוקה החזק מהצפוי שהתפרסם אחר הצהריים (שעון ישראל) היווה זריקת עידוד למשקיעים שחששו שהכלכלה הגדולה בעולם עלולה למצוא את עצמה במיתון. מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.3% ורשם שישה שבועות רצופים של עליות, הראלי הארוך ביותר מאד 2019, ה-S&P 500 ננעל בעליות של כ-0.4%, הגיע לשיא של 18 חודשים וסגר אף הוא שבוע שישי ברציפות של עליות, ממש כמו הנאסד"ק שעלה ביום שישי בכ-0.4%.

עד מתי "שבע המופלאות" יחזיקו את וול סטריט? 
בני 36 בממוצע ועם עשרת אלפים שקל בחשבון: הפעילות של הסוחרים העצמאיים בשוק ההון נחשפת

נתון מעניין שהפיצה הבורסה מלמד שהמשקיעים המקומיים מזרימים הרבה מכספם לוול סטריט - "בקרנות הסל נמשכו גם השבוע רכישות של קרנות סל על מדדי מניות בחו"ל, בעיקר על מדד S&P 500, בסכום של כ-350 מיליון שקל", וזאת לעומת 160 מיליון שקל בשבוע המסחר הקודם. "בקרנות הנאמנות הציבור המשיך והזרים השבוע לקרנות הכספיות סכום של כ-390 מיליון שקל, ולקרנות המשקיעות במניות בחו"ל, בעיקר קרנות מחקות על מדד S&P 500, סכום של כ-130 מיליון שקל."

2. שוקי האג"ח

השבוע האחרון אופיין בביקושים ובעליות שערים במדדי איגרות החוב. את עליות השערים הובילו איגרות החוב הממשלתיות הכלולות במדד תל גוב-שקלי 10+ שעלה השבוע בכ-2.9%. התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים ומעלה ירדה והגיעה לכ-4.4% בסוף השבוע, לעומת כ-4.6% בסוף השבוע הקודם, וזאת בהמשך לירידה של כ-0.1% בשבוע הקודם. השבוע אף התגברו רכישות של קרנות סל על מדדי איגרות חוב בתל אביב, בעיקר על מדדי תל בונד-60 ותל בונד שקלי-50, בסכום של כ-70 מיליון שקל.

בשוק החוב האמריקאי בשישי לאחר דוח התעסוקה תשואות האג"ח הממשלתי זינקו - תשואת האיגרת לעשר שנים הוסיפה 11 נקודות בסיס ל-4.245%, תשואת האיגרת לשנתיים שמסמנת בדרך כלל את הציפיות לריבית עלתה ב-14 נקודות בסיס ל-4.725%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשישי האחרון השקל נחלש בכ-0.1% הן מול הדולר והן מול האירו ונסגר ב-3.706 דולר לשקל וב-3.989 אירו לשקל.

דומה שבנק ישראל משהה בינתיים את התערבותו בשוק המט"ח - בנובמבר מכר הבנק 340 מיליוני דולרים בלבד לאחר שבחודש שעבר מכר בנק ישראל כ-8.2 מיליארד דולר, פחות ממחצית הסכום שהיקצה הבנק לאיזון המטבע. מאז שנסחר כבר ב-4.1 שקלים לדולר לפני כחודש וחצי, התחזק השקל בכ-10% ובשישי עמד על שער של 3.7 שקלים לדולר אחד, אפילו פחות משער הדולר לפני ה-7.10 וסך הפיחות מתחילת השנה עומד על 4.5%.

מחירי הנפט עלו אמנם ביום שישי ביותר מ-2%, אך מעט מידי ומאוחר מידי כדי להימנע משבוע שביעי רצוף של ירידות, הירידה הארוכה ביותר זה חמש שנים. בשישי האחרון, הנפט הגולמי האמריקאי הוסיף 2.7% ונסחר ב-71.3 דולרים לחבית והנפט הגולמי מסוג ברנט נסחר ב-75.95 דולרים, ב-18% פחות ממחירו באמצע אוקטובר (92 דולרים).

מחיר הזהב נסוג מעט משיא כל הזמנים שנקבע מוקדם יותר בשבוע שעבר (2,152 דולרים) וירד כ-1.2% ל-2,020 דולרים לאונקיה.

המטבעות הדיגיטלים לעומת זאת לא נעצרו והוסיפו ביום שישי כ-1% לערכם - הביטקוין שרשם עלייה שבועית של כ-11% נסחר ב-43,915 דולרים והאת’ריום ב-2,371 דולרים, עלייה שבועית של 9%.

4. מאקרו

בשישי האחרון התפרסמו נתוני האבטלה בארה"ב: מספר המשרות החדשות שנוספו למשק האמריקאי ביולי עומד על 199 אלף , יותר מהתחזיות המוקדמות. שיעור האבטלה ירד ל-3.7%. התחזיות המוקדמות העריכו כי תוספת המשרות החדשות למשק האמריקאי תעמוד על תוספת של 180 אלף, וכי שיעור האבטלה יעמוד על 3.9%.

בהתייחסותו לדוח מצביע רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות על כך ש"בחודש אוקטובר הייתה התמונה הפוכה: תוספת משרות נמוכה יותר מהערכות השוק (150,000 לעומת 180,000) . הדבר מצביע הן על היעדר כיוון ברור והן על הקושי להסתמך על נתונים חודשיים, הנוטים להיות תנודתיים. עם זאת, הסבר חלקי לשיפור בין החודשים הינו חזרה של עובדים רבים מתעשיות כלי הרכב והקולנוע עם סיום השביתות שהיו בהן."

אתמול (ש') פורסם בסין מדד המחירים לצרכן, וזה ירד ב-0.5% הן ביחס לחודש אוקטובר והן ביחס לחודש המקביל אשתקד וזאת לעומת צפי של ירידה ב-0.1%.

מספר נתונים כלכליים שיתפרסמו השבוע - ביום שלישי יתפרסמו נתוני האבטלה בבריטניה ומדד המחירים לצרכן בארה"ב. ביום רביעי בתשע בערב שעון ישראל יפרסם הפדרל ריזרב את החלטת הריבית, כמה שעות קודם לכן יתפרסם בארה"ב מדד מחירי הייצור. בניו זילנד יתפרסמו מעט אחר כך שיעורי הצמיחה. בחמישי באוסטרליה יתפרסם שיעור האבטלה ובמשך היום יתפרסמו הריביות בשוויץ, בבריטניה ובגוש האירו.

5. תחזית

בשיחה עם כתבי גלובס צופה פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים ומרצה בכיר לכלכלה באוניברסיטת תל אביב ש"בתרחיש האופטימי, שבו המלחמה תסתיים בעוד חודשים ספורים ובהצלחה, המשק יחזור לעצמו מהר". פרופסור ליידרמן רואה הזדמנויות בנדל"ן, בהייטק ובבנקאות: "נדל"ן ותשתיות, כי תידרש עבודת בנייה ושיקום משמעותית. בהייטק ייווצרו הזדמנויות, למשל בהמשך החיבור בין טכנולוגיה לביטחון, דרך הענפים הצומחים של בינה מלאכותית וסייבר. ענפי הבנקאות והפיננסים הם קריטיים להתאוששות המשק. יהיו הרבה פרויקטים חדשים לממן, ויהיו גם צורכי מימון גדולים מצד אזרחים ועסקים"

רונן מנחם ממזרחי-טפחות בהתייחסותו להחלטת הריבית ביום רביעי הקרוב טוען ש"ככל שהתופעה המשולבת של איתנות תעסוקתית ושל עליית השכר תחזור על עצמה בחודשים הקרובים, הדבר יקשה על הבנק הפדראלי לשקול, בקרוב, הורדות ראשונות של הריבית. עם זאת, להערכתי, דוח התעסוקה שפורסם ביום שישי האחרון לא חזק מדי כדי לגרום לו להעלות עוד את הריבית. נראה כי ימתין לחודשים הבאים. הריבית הקרובה ביום רביעי הקרוב תישאר כנראה ללא שינוי. הורדת ריבית ראשונה של כ-0.25% מסתמנת לקראת אמצע השנה הבאה ובסבירות נמוכה יותר בסוף הרבע הראשון".